Nå pisser jeg i buksa for å holde varmen

I likhet med de aller fleste andre norske bedrifter er jeg helt avhengig av at det kommer litt mer penger inn enn det flyr ut hver eneste dag. I et desperat forsøk på å holde oss likvide noen uker selger vi derfor ut alt vi kan av varelageret til 40% rabatt. Det gjør oss i alle fall i stand til å håpe at dette vil være over 26. mars. Minst mulig varelager og mest mulig penger i banken gjør at man kan være i stand til å betale de løpende utgiftene i alle fall en tre-fire uker.

 

 

En av mine serveringsteder, FyFader, ble tvangsstengt på fredag, men Hoftepluss, som er mer en butikk å regne, får fortsatt lov til å holde åpent. Vi befinner oss imidlertid midt i et kjøpesenter med stadig mindre kunder og vårt konsept er kanskje ikke mat for krisetider. Snarere tvert i mot. Vi vil forsøke å endre driften litt fra neste uke, bare for å holde oss i live, ved å ta inn basisprodukter som mel, gjær og dopapir, men det sier seg selv at dette er en krampetrekning. Vi prøver i alle fall, så får vi se hvordan det går.

 

 

Det skumle ved videre satsing akkurat nå, og ergo være nødt til å gamble på å bygge opp varelageret på nytt, er at plutselig kommer det pålegg om å stenge ned alle kjøpesentrene i Norge, eller, hvis viruset skulle blusse opp lokalt, bare her i Alta. Da står jeg der plutselig med stort varelager igjen og lite likvide midler. Kjøper man ikke inn, og sentrene heller ikke stenger, så har jeg ingenting å selge. Er en ekstremt vanskelig avveining. Begge deler betyr liv eller død hvis jeg velger feil. Heldigvis har jeg helt fram til kl. 12:00 i morgen å bestemme meg på.

I likhet med mange andre små og mellomstore bedrifteiere er bedriftens lån kausjonert privat, så skulle alt gå til helvete må store deler av lånet likevel betales, men da uten inntekt. En kjedelig situasjon rett og slett. Trøsten må være at hver gang du klikker deg inn på bloggen min tjener jeg ca 30 øre, så klikk i vei, he he.

 

I dag har vi solgt rabatterte varer for ca 60K. Det hjelper veldig godt på. Varer på frysa betaler ingen regninger, så jeg vil benytte anledningen til å takke alle, og det har vært mange, som har kommet og handlet. Dette er virkelig en typisk svinn-vinn situasjon. Du får billig mat og jeg får i alle fall betalt lønn til de som er igjen. Det er riktignok ikke mange. Fra mandag er 14 ansatte permittert. Neste uke er vi fire igjen, pluss en i sykdomskarantene, men det er jo jeg som betaler for hen også.

 

Regjeringen  gjøre mer! Mye, mye mer. Dette gjelder absolutt hele landet. Ennå har Norge penger på bok. Hvis det er en gang vi skal bryte handlingregelen så må det jo være nå. Nytter ikke å utsette skatten. Skatt av hva, vi mister jo omsetningen vår for faen!

 

Ellers er jeg i godt humør altså og vi ler mye på jobb. Hva annet kan vi gjøre. De ansatte jobber som de heltene de er og jeg fikk kritikk fordi jeg “sutret” i media fordi jeg måtte permittere 2/3 av arbeidstokken, men jeg er stolt over at jeg sutrer og bryr meg om dem. Det er grusomt å permittere ansatte!

 

Vask hendene, hold en meters avstand og bruk penger(bankkort) som gale!

 

Ønsker dere alle en coronafri helg!

 

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Fortvilt situasjon, og ingen vet hvor lenge denne unntakssituasjonen vil vare.
      Skulle gjerne støttet opp litt og kjøpt, men bor i Trøndelag. Muligheter for å sende spekevarer ved forhåndsbetaling av varer og porto?

    2. Snakk med banken din – i disse tider er ALLE instanser tjent med å være fleksible. Ingen Bank tjener på konkurser. Lykke til fra en som også må permittere… 🙁

    3. For best mulig likviditet kan jeg gjøre deg oppmerksom på at kyllingnuggets og miniburritos er feilpriset iht. oppsettet du har tatt bilde av.
      Lykke til, håper det går deg vel 🙂

    4. Håper at alt går godt.. Kjipt i disse tider.. Så håper du /dere klare dere gjennom krisen.. Ønsker deg og familien en fantastisk flott tid.. PS. Ta vare på hverandre..

      Siv

    5. Først: jeg er syyyyykt spent på hva slags monster som dukker opp som mitt “profilbilde” 😜
      Så: fra spøk til alvor. Som eier og driver av en kaffebar, på et kjøpesenter helt i andre enden av landet, så skjønner jeg så alt for godt situasjonen din. Spesialkaffe er heller ikke det folk tenker på i krisetider, liksom 🥴Jeg er også bekymret for mine ansatte, og om de i det hele tatt har en jobb å komme tilbake til når ting skal tilbake til normalen.
      Jeg håper Alta-væringene støtter deg, og at du slipper å pisse i buksa flere ganger. Lykke til 👍

    6. Lykke til, hadde jeg enda bodd i Alta skulle jeg kommet innom hver dag! Her i bygda har lokal kafeen startet med takeaway meny der de kjører hjem diverse retter mot et pristillegg, Vipps og setter på døra for trygghet til alle! De er såpass små at de har en rett PR dag og faste kjøretider de leverer på. Klem fra Ytre enebakk

    7. Håpa det kommer mange og hamster masse mat hos deg, er jo tomt i dagligvare, så da er det din tur å få tømt butikken håpa e…

    8. Mitt ord er forferdelig.
      Du og mange andre får det tøft økonomisk.
      Fanesdom som folk bringa til vårt land.
      Ha en fin lørdagskveld oppi all elendigheten.

    9. 🤞🤞Håper inderlig det går bra med dere❤️Har sagt det i mange dager; det er slike små bedrifter som det er mest kritisk for, og nå MÅ regjeringen våkne og forstå at det må settes inn ressurser her!! God helg i alle fall❣️🌺

    10. No må virkelig folk kjenne sin besøkelsestid🤔. Støtt opp om din lokale kjøpmann,især når det e sånne fantastiske tilbud på flotte varer. Vi får alle sammen håpe det går seg til etterhvert,å at folk respektere tiden de skal være i karantene👍. Ha en superfin helg med dine kjære💕💗

    11. Huff, det er jo synd at du må selge så billig. Får håpe at ho Eg må og ho lager gode tiltak.God helg alle sammen.🌞🤗🤗

    12. Synes synd på alle dere som driver privat, men vi må ta tak i dette. Håper dine forretninger er oppe å går snarest. I min bygd har vi to matbutikker, fått beskjed om at hvis en er smittet, så blir alt stengt. Håper du får en fin helg tross alt.

    13. Hadde eg hatt midler, skulle eg kjøpt av deg og betalt frakten sjøl!

      Tenker mye på sånne nisjekjøpmenn som deg, i disse dager…i tillegg til alt anna…

      Krysser fingrene for at smittetilfeller stuper, og at hverdagen e tilbake innen 26. mars.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg