Når ansatte stjeler

Jeg har jo holdt på noen år og har opplevd, og sett, litt av hvert. Etter så mange år med så mange ansatte, så begynner jeg å få en viss kompetanse for hvordan jeg skal forholde meg til denne kanskje vanskeligste problemstillingen, både for et god arbeidsmiljø og for godt lederskap, nemlig når ansatte stjeler.

 

Så lenge du ansetter mennesker, så vil alltid noen av disse stjele. Det finnes en drøss med systemer som skal prøve å fange opp langfingrede ansatte, men den som vil ta, han tar, uansett. Jeg har ingen respekt for disse menneskene. En ting er hva de gjør på “fritiden”, men stjele fra hånden som gir deg “mat”. Finnes det egentlig noe mer nedrig?

 

Dessverre er det ikke slik at du kan se på folk om de er kjeltringer. Da hadde det jo ikke vært noe problem. For noen år siden hadde jeg en ansatt som jeg overhodet ikke hadde mistanke om noe som helt snusk. Full av kompetanse, trivelig og grei med både kunder og øvrige ansatte. Egentlig et kupp av en ansettelse. Helt til en dag…

 

Det kom en kunde tilbake for å klage på maten hen hadde kjøpt.

God kunde, innom hver dag, så derfor ingen grunn til å tvile på kunden. Beklagde og tilbød pengene tilbake. Hen takket ja til det, men da vi gikk inn på kassa for å finne salget, som bare var gjort minutter tidligere, så kunne vi ikke finne det. Uansett hvordan vi endevendte alle salgene som var gjort den dagen, som faktisk ikke var så mange, så var ikke dette salget å finne. Han hadde betalt kontant og betjenten hadde både slått inn, tatt i mot penger og gitt hen vekslepenger tilbake. Likevel fantes ikke salget. Det var egentlig ikke tvil om hva som hadde skjedd. Enkleste trikset i boka, men du må ha bra is i magen for å stå å “late” som om du slår inn, for så å putte pengene i egen lomme. I dette tilfellet en liten 200-lapp. Jeg hadde ikke turt det.

 

Denne kjeltringen bedyret naturligvis sin uskyld, og pga. personalmangel og at jeg akkurat da ikke hadde verken tid og krefter til en avskjedssak, så valgte jeg å “tro” på forklaringen til den ansatte selv om begge visste hva som hadde skjedd. Tilliten var borte, og jeg holdt naturligvis et ekstra godt øye med vedkommende i ettertid.

 

En annen historie, som egentlig er litt artig, var da jeg møtte en ansatt tidlig en morgen, full/rusa som en pære, stående å selge snus til seg selv faktisk. Klokka var bare sju og vedkommende skulle ikke på jobb før klokka 12. Jeg sjekka om transaksjonen stemte med antall snus, og det gjorde det. Vedkommende gikk hjem og husket ingenting av episoden da hen faktisk møtte på jobb klokka 12. I dette tilfellet hadde hen bare dager igjen etter å ha sagt opp frivillig, så jeg lot det passere som lett underholdning, men hvis ikke hadde jeg naturligvis vært nødt til å foreta meg noe.

 

Misbruk av personalrabatt er også historisk en populær måte å stjele fra arbeidsgiveren på. Litt mindre populært nå med moderne kasser der absolutt alt blir registrert. Hos oss er det KUN personale som har personalrabatt, og den syns jeg er raus med sine 25%. Det er IKKE lov å gi denne til venner og kjente. Husker for noen år siden jeg var inne å sjekket, og oppdaget en ansatt som på enkelte dager drakk unormalt store mengder med brus. Jeg forsto jo hva som hadde skjedd og tok det opp med vedkommende. For å si det slik, brusforbruket ble KRAFTIG redusert etter det.

 

Jeg kunne kommet med et titalls historier, men skal nøye meg med en siste. Den er gammel, fra den gangen jeg var under atten og jobbet i ferskvaredisk. Det var lørdag og det var en av de ansatte som skulle ha fest. På den tiden fikk vi lov å ta med oss hjem det som ble til overs og den festglade stekte masse ekstra på ettermiddagen før vi stengte, slik at det ble en masse fingerplukk å servere på festen. Det ble ikke gjort i skjul, så det må ha vært vanlig.  Dette beviser at alle systemer som kan bli misbrukt, de vil bli misbrukt på et eller annet tidspunkt.

 

Det som under meg enormt er at så mange ansetter uten å ringe til tidligere arbeidsgivere for å høre hvorfor de sluttet. Jeg er dårlig på det sjøl. Skal liksom stole på min egen dømmekraft, men gang på gang viser det seg jo at jeg har tatt feil opp gjennom årene. De fleste som stjeler begynner vel neppe med det akkurat hos deg. Derfor kan det være greit å sjekke referanser, og kanskje spesielt hvis det IKKE er referanser.

 

Humrer relativt ofte  når jeg ser tidligere ansatte i jobb på andre butikker, både de som har stjålet, møtt opp full, likt mobilen mer enn arbeid osv, og som har blitt ansatt uten at jeg har blitt ringt.

 

Lykke til med ansettelsen sier jeg bare!

 

 

(PS! Jeg vil understreke at disse historiene går langt tilbake i tid, så tema er ikke valgt i affekt. Jeg mistenker heller ingen av mine nåværende ansatte for noe som helst. Dette til etterretning.

 

 

 

 

 

 

 

 

46 kommentarer
    1. Har slutta og la meg overraske av hva folk kan vrenge ut av seg, Misunnelse er en av de verste sykdommene man kan lide av og ikke er det hjelp å få for det heller dessverre🙄😢

      Godt nytt år til deg og dine kjære, kokkejævel!😊💖

    2. LOL detta va underholdanes, kanskje påtide å begynne å selge merch med kommentara trykt på? Skjorte med topp 10 usaklige kommentarer..

    3. Ærlig du Erik. Nevner navn og hendelser. Respekt til deg. Du står i stormen. Bloggere pakker inn sine fiender i en tykk tåke, som blir synlig når friske vinder blåser den bort.

          1. Ja det et sant . Ingen er feilfri. Derfor er det et håp , en mulighet til å strekke seg til den opphøyde , kongelige høyst opphøyde bloggkongen i dette vårt kjære kongeland. Roa seg ned litt før bloggen, blir en parodi

    4. Stå på kokkejævel, jeg vet ikke hva som får disse over til å lire av seg så mye dritt..
      de kan jo la vær å lese bloggen å la oss som faktisk liker å følge deg få glede av innleggene dine i stedet..

      kan være sjalusi, kjedsomhet eller hva som helst eller bare noen som må rakke ned på andre som gjør det bra for å føle seg bedre selv..

      jeg selv sliter hardt for tiden, nettopp mistet en liten engel i magen min, 0 kr på konto etter en hard desember med mye uventete utgifter og 2 barn som skulle få en fin julefeiring og har nå ikke noe å leve av frem til trygd den 20ende, det betyr ikke at jeg ikke gleder meg over andres suksess! Eller finner humor og glede uten å spre møkk til andre!

      Takk for at du ikke lar sånne mennesker ta fra oss andre gleden av å lese dine innlegg..
      jeg er innom ofte og mange ganger har dine innlegg vært det øyeblikket il av dagen min som har bringt frem både smil og tårer..
      Jeg ønsker deg og dine alt godt!
      Jeg håper faktisk du kan gå smilende til banken, oppleve suksess, støtte og alt annet livet har å by deg, gudene skal vite at du fortjener det!

      Godt nyttår og måtte det bli mange flere innlegg! 💗

    5. Ganske fornøyelig og se en sjef som ikke engang evner og klare og holde på ansatte i et kvarter før de slutter klage på sine kjipe opplevelser. Hadde vært ufattelig morsomt å høre deres versjon av å jobbe for deg.

      Å snakke om toppen av nedrighet, vel….

    6. Gud hjelpe meg for mye usakelighet. Har jeg så lite interessant å kommentere på en blogg så hadde jeg heller både unngått å lese bloggen og skrive kommentar. Og hvorfor er dere inne og leser bloggen når dere får oppsummert hos f eks kjerringtanker sin blogg. Og du som kommenterer om tigging på hvert innlegg du legger inn og opererer med div kallenavn er vel litt misunnelse ute og går her. Godt nytt år folkens og lev slik at kanskje denne dagen er den siste vær litt raus med hverandre og ikke hakk hele tiden. Ingen kjenner morgendagen hilsen en som bor i Gjerdrum kommune ❤

      1. Om du mener meg? Mss, hender det jeg kommenterer på kjerringtanker sin blogg ja. Pleier ikke det her. Har hendt et par ganger. Har aldri brukt annet navn. Og første gang jeg nevner tigging! Det er det mye av på nett!
        Og til sitt svar om misunnelse er jeg millionær. Noe jeg aldri prater om! Hva skulle jeg være misunnelig på? Noe man ser til stadighet jeg inne, om noen kommer med noe «negativt» så er det misunnelse, det er jo bare tull!
        Grusomt det som har skjedd i Gjerdrum og føler virkelig med og gråter for dere❤️Der blir ord fattige. Ta vare på hverandre❤️

      2. Men de som opererer med forskjellig navn i eget kommentarfelt er greit?🙈😂
        Si hva du vil om meg, men jeg ljuger hvertfall ikke, så ikke ilegg meg ting som ikke er sant Emilie.

    7. Jobbet i butikk for mange mange årsiden,en ansatt hadde underslått over tid for veldig veldig mange penger, og da vedkommende ble tatt misten vedkommende jobben og beskjed om å ikke si noe om det,så drt ble en hemmelighet,da sjefen ikke ville være uvenner med noen.
      Han fikk jobb i en annen bedrift og fortsatte å underslå for mange mange penger der å,men ble tilslutt oppdaget og da ble vedkommende anmeldt.
      Mange artige historier du har delt.

    8. Jobbet som kokk, selvfølgelig med kameraovervåkning på lagrene. Det var siste vakta før jul, så seint at jeg ikke rakk å kjøpe mandler før jul. Følte meg så utrolig kriminell når jeg (oppriktig!!) lånte en pakke mandler fra lageret. Nesten så jeg bar pakken foran meg, så det ikke skulle se ut som jeg prøvde å skjule den. Samme opplegget når jeg la tilbake den jeg kjøpte igjen.😂

    9. Vibeke, ser ingen grunn til det. Er jo det jeg mener, så nå gjorde jeg som alle andre for en gangs skyld. Du trenger ikke være enig eller like hva jeg skriver🤗😘

    10. Irritert…du har virkelig godt glipp av en del skjønner jeg. Oppgulp😂👌Fyllerør, nei skulle gjerne tatt et glass hadde passet perfekt, men jula er over.

      1. Og forresten oppgulp, nettroll osv er ord jeg er lei, og du er en av dem som bruker de flittig vil jeg tro😄kom med mer saklig kritikk😄

        1. Altså, nå håper jeg virkelig du sover- slik at du slipper å lese alt dette rare/ de rotete skrivelsene som har kommet i kommentarfeltet🤪 Jeg har drevet bedrift selv i 13 år, og skjønner hva du skriver- selv om ikke jeg ikke skjønte hvorfor dette ble et tema akkurat i kveld. Men igjen, å lese kommentarfeltet var iallefall underlig. Noen som trenger en hobby?

    11. Når du skriver at du :

      “Humrer relativt ofte når jeg ser tidligere ansatte i jobb på andre butikker, både de som har stjålet, møtt opp full, likt mobilen mer enn arbeid osv, og som har blitt ansatt uten at jeg har blitt ringt.
      Lykke til med ansettelsen sier jeg bare!”

      Så forteller du jo at dette er mennesker som altså bor i Alta, og som HAR jobbet for deg. Slik klarer du å mistenkeliggjøre antakelig en hel rekke mennesker.

      Hva vet du om disse tyvenes liv og økonomi? Om den fulle sin psykiske helse?
      Dette er så dårlig stil.
      Æsj. Bare æsj.

      1. Ja, akkurat det tenkte jeg også på – etter dette kan det jo være litt trasig å være en av de tidligere ansatte. Føle seg mistenkeliggjort. Uansett om man var en av de nevnte råtne eggene – eller om man skiftet arbeidsplass av en annen grunn.

    12. Skjønner ingenting av oppgulpet til mss over her. Saklig kritikk er greit, men dette virker da mer som fyllerør eller barnslig oppgulp. Det er mange bloggere jeg ikke liker stilen til, da lar jeg bare vær å lese dem. Hva er vitsen med å være frekk og nedlatende overfor andre, bare for at jeg ikke syns noe om bloggerstilen deres?

    13. Ja du har jo tigget til deg peng for flere hundre tusen, du kjenner jo til det med økonomi. Har sikkert vært ansatte,som har dårlig råd, fått utbetalt lite lønn. Å dette måtte du bruke i ett blogg innlegg som er mange år gammelt. Godt nytt år 🎆

    14. Og som jeg savner Adina i bloggomtoppbloggere, det hadde du aldri takla🙈😂Vi andre nøyer oss med å lese kommentarfeltet ditt, ganske hysterisk til tider. Orker ikke skrive det positive, for det negative overskygger og du tåler virkelig ikke kritikk. Folk beg å bli lei det! Hvertfall jeg, men jeg gjør som Bambina, humrer og ler og Anne Brith dukker stadig opp i tankene😄

    15. Har selv jobbet i butikk i mange år, og har vært borti mange lignende historier. Dess mer åpenlyst ting skjer, jo lettere er det at man ikke får det med seg. Og som du skriver, så er det ikke lett å se det på folk.

    16. Blir nok noen sånne historier ja, hørt om et ei eldre dame og en mann som har svimt av ved kassa fordi de kar putta frossent kjøtt i bhen og i hatten😂🙈
      Nå venter jeg i spenning på dissa i kommentarfeltet som sier at alle kan gjøre feil😁😂

      1. Ja er det ikke herlig med dette kommentarfeltet?
        Og bloggen da selvfølgelig, som kan utlevere hva som helst og hvem som helst. Da sitter vi der og gleder oss på dritten som vi VET kommer.
        Vi leser, humrer og godter oss, kanskje slenger oss på… Dette er livet altså! ;D
        Gråt bittert da Anne Brith, som blogget på samme måte, la ned. Derfor var gleden så uendelig stor da denne bloggen fulgte i hennes fotspor. Ja, vil nesten si Kokkejævel overgår henne i utlevering og kommentarfelt-stemning! Fantastisk er det! <3 Bare elsker det!
        Godt nyttår alle kommentarfelt-venner 🙂

        1. Fram til nå er det nu bare dere to gledesspredere som har kommentert. Kan du forresten komme med et eneste eksempel på noen jeg hat utlevert, foruten meg selv, gjennom dette halvannet året jeg har blogget. Regner med det er lett å huske siden du bruker ordet hele to ganger i din korte kommentar.

          1. Nå var det de som kommenterer på bloggen din jeg mente, tenkte på innlegget om han som ikke fikk kjøttet sitt. Ikke sett på maken. Og ja, enig går Anne Brith en høy gang. Gledesspreder er jeg, og kvalm er du!

          2. Og nei du har ikke utlevert noen andre det halvannet året du har bloggere, bare fremsnakket deg selv om hvilket fantastisk menneske du er på alle måter. Hvor ærlig, pålitelig, raus osv,osvosv…..😝Du driver buisness👍
            Alt leit du har opplevd osv, ja, forferdelig trist å lese…Det har mange andre også..Men er mest kommentarfeltet ditt jeg reagerer på, og hvordan din følgerskare angriper andre bloggere og du oppfordrer til det. Det er ikke greit! Så det er lenge siden jeg har synes du er noe til kar..
            Og forresten meg kan du gjerne henge ut om du føler for det eller lage et innlegg😊Eller nettroll som jeg sikkert er i dine øyne fortjener vel ikke oppmerksomheten😂🙄😝

            1. Og siden du sammenlikner deg med Jesus og Gud veit ikke hva..Du som ligger på toppen, tenk om Kong Harald hadde svart sånn som du gjør a, tygg litt på den du.
              Og glemmer heller ikke tigging om penger på vipps, du har ræva full av penger! Du kunne kanskje vippsa ei annen på lista her en slant isteden, yndlingsbloggeren din….
              Er Såå lei alt mas og snakk om penger hele tida😔

                  1. Veldig sjelden jeg kommenterer her, men nå må jeg. Mss, har du stått opp med feil fot? Har du spist lite idag? Krangla med partneren? Lite peng på kontoen?

                    Folkeskikk er en fin ting, og neste gang du føler for å spy av deg, sitt på fingrene et par timer og husk at har du ikke noe godt å si, så la vær.

                    Til Kokkejævelen.. keep up the good stories <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg