Når livet settes på pause

Kalenderen sier at det er 15. januar i dag, men jeg har ikke peiling. Ikke bryr jeg meg heller. Det blir dag og det blir natt. Og det blir dag igjen. Over halve døgnet tilbringer jeg i sengen. Vi legger oss alle tre mellom 22 og 23, og på det som nå har blitt en “normal” dag, så er jeg ikke oppe igjen før mellom 11 og 12.

 

Frokost/lunsj er viktig. Normalt går det i tre-fire knekkebrød med lettost, roastbiff, tomat og agurk, men av og til står det en tallerken og venter på meg ved spisebordet. Hverdagsromatikk. Til tross for at jeg ligger så mye er vi inne i en god periode med hverandre nå. Dlaks, siden det faktisk ringes inn til bryllup 27. mars…

 

Så tusler jeg en halv times tid opp til kontoret og sitter der og stirrer inn i min nyervervede peis noen timer, for jeg atter beveger nesen hjemover, som regel mellom fire og seks en gang. Den siste uken gående.

 

Etter middag hender det seg at jeg sovner på sofaen før vi legger oss. Har vel aldri vært noe utpreget fyrverkeri av en drømmemann, men de siste par månedene har jeg rett og slett bare vært veldig, veldig trøtt.

 

Jeg er veldig glad for at at vi begge er inne i en periode som gjør denne, midlertidige, livstilen mulig. Kjærest har god og nok melk, så Lillebror får i seg det han skal og babyer sover jo også veldig mye. Det er liksom ikke slik at jeg ikke kan være med ham ut og spille fotball fordi jeg skal sove. Eller at vi ikke kommer oss i barnehagen fordi faren er en latmakk. Babytilværelsen med en så flink mamma gjør smellen min gjennomførbar.

 

En annen som gjør dette mulig er nybossen på Hoftepluss. En kar som plutselig, og ut av intet, dukket opp i november i fjor og som har tatt over de fleste av mine arbeidsoppgaver, og det endatil på en så god måte, (naturligvis sammen med resten av staben), at jeg mer eller mindre kan holde meg helt unna. Jeg hadde nok klart å vært der hvis jeg hadde måttet, men vet ikke hvor god jobb jeg hadde gjort. Kjenner jeg blir svett og føler ubehag hver gang jeg nærmer meg.

 

Det er imidlertid DERE, kjære lesere, som jeg har aller størst grunn til å takke for denne pausen min. Dere som hver eneste dag, eller ofte i alle fall, følger mine små og store opplevelser på livets humpete landevei, og som har vært så mange at jeg i over et år nå har vært Norges mest leste blogger. Og ikke nok med det, men også et av landets aller mest delte og leste nettsted uavhengig av sjanger. Da snakker vi VG, Dagbladet, Nrk, Tv”, alle avisene osv. Og så meg da. Tror jeg var på omtrent 20. plass totalt i 2020.

 

Det er jo egentlig helt absurd, men poenget mitt var at dette blir det litt kroner av. Ikke millioner, men nok til å leve en stund for. Tusen takk, alle!

(Det betyr veldig mye for meg hvis du har tid til å klikke inn på annonsene når du først er inne på bloggen 😉 😉 😉 )

 

En annen ting jeg kan takke dere for er nettbutikken, Kokkejævel.no. Dere kjøpte så mye der i november og desember at jeg faktisk har råd til gjøre ingenting et par måneder, samtid som jeg vet at det vil komme nye høytider, og med min teft for skikkelig gode, ekte og lokale produkter i verdensklasse, så er jeg heller ikke redd for at dere ikke kommer til å handle der igjen når vi kommer litt ut på nyåret. Det kommer MASSE spennende nyheter!

 

Jeg har hatt mitt siste møte på Familievernkontoret, tre år etter bruddet, og som mann må jeg til slutt rett og slett velge å utelukkende fokusere på framtiden, og alt det positive som vi har skapt nede i Tollevika. På et eller annet tidspunkt må en mann gi seg. Det har jeg nå gjort.

 

Det er rett og slett ikke LOV å ikke smelte helt og bli i godt humør når du ser inn i disse øynene her og vite at under pleddet så gjemmer det seg det søteste smilet du kan tenke deg. Jeg skal gjøre alt som står i min makt, og det er ganske mye, for at han skal få en fin, trygg og god oppvekst. Nei, det betyr ikke at han kommer til å få så mye sukker som han vil, eller at jeg kommer til å stirre han i aua til en hver tid, men jeg vil alltid være der for han når han trenger meg. Også når han ikke vet det. Kanskje spesielt da.

 

Nei, snart er det kveld igjen. Jeg vet jeg ikke kan holde på på denne måten så lenge, men akkurat nå kan jeg gjøre det uten at det går ut over noen. En slik mulighet kan jeg ikke la gå fra meg. Det blir kanskje ikke så spennende blogginnhold av det, men det er slik livet er akkurat nå.

 

God natt og takk for meg!

 

20 kommentarer
    1. Åååå så søt du er Kokkejævel, det er rett og slett ikke lov og ikke smelte når vi ser øya dine nesten under dyna 🙂

    2. Det virker som du er ganske utbrent.
      Håper det går bra med deg og familien. Og at du får operasjon snart 👍
      Riktig god helg til dere 💞😺☀️

    3. Hærlig å høre Asbjørn!
      Vel fortjent og vel undt…ønske deg og dine et fabelaktig 2021.
      I år e d dokkers (og min) sin tur 😀
      Kose Mose å ha en fantastisk lørdag.

    4. Fortsett å være en fin, stødig pappa for ungene dine, så vil det på sikt ikke ha noen betydning hva all verdens familiekontor måtte mene:) Det kjennes nok ut som et enormt nederlag akkurat nå, men husk på at det ikke er antall timer man er sammen som definerer relasjoner. Fokuser på å bygge deg opp både fysisk og psykisk, så skal du se at ting roer seg og blir bedre med tiden!:) Stor klem sendes til både deg og den fine familien din (alle sammen!)<3

    5. Kjære deg. Høres ut som du trenger B12 tilskudd ikke tablettform, mn sprøyte, det magiske vitaminet som ikke norsk helsevesen tror på. Sjekk B12 foreningen på facebook

    6. Sover babyer mye? 😂🙈
      Det gjør nemlig ikke min. Søvn er et ukjent ord for han. Han er nå 6 måneder, og vært slik siden han var 2-3 måneder gammel 😅

    7. Kan virke som kroppen din trenger å roe helt ned en periode. Da tror jeg det er viktig å lytte til kroppen. Du kommer helt sikkert sterkere tilbake utpå vårparten👍 Nyt at dere kan være sammen og ta livet litt som det kommer❤️
      God helg🥰

    8. Undrer meg virkelig over at anonyme nett-troll ikke klarer å finne noe positivt i seg selv, som for eks slutte å plage andre med sin negativitet….og slutte å “plage” andre med sin miserable oppgulp.
      Kanskje begynne å reflektere over om de selv ville gjort det “bedre” i en tilsvarende situasjon.
      Den som innrømmer sin menneskelighet som også innebærer å være svak er sterk.

    9. Oi oi oi! Høyres ikkje helt bra ut å ligga i senga i 12 timer i døgnet syns eg :O E det bra for ryggen da?

    10. Æ les bloggen din stort sett daglig, og æ undres over flere av kommentaran du får, og tenke «herregud – e d mulig??». Æ kommentere sjelden. Ikkje d at æ alltid favne om/e enig i d du skriv, mn æ tenke at du e dn ærligste bloggern æ ha lest, å skrolle over d som ikkje fortjene oppmerksomhet – av kommentara ol.
      Æ trur æ e som de fleste av følgeran dine, mn d vil alltid være nån som sprer «eder og galle», eller ikkje like d du skriv. Æ håpe du fortsatt «står han av», og lar oss andre få ta del i ditt liv, slik du har latt oss gjøre til no.
      Du skriv godt og på en sånn måte at mange av oss kjenne oss ijæn i d du oppleve. Selv de mest dagligdagse hendelsan blir «spennende». D e d som blir ekte. At du e bånn ærlig på din måte, e d ikkje mange som tør være på en sånn arena. De fleste ville nok pynta på sannheta i samme situasjon.
      Æ ønske dæ og din familie alt godt, og håpe helsa di blir bedre. Du fortjene å lykkes mtp all uflaks og d fæle du har opplevd. E jo sikkert mange andre som åssa fortjene d, mn forskjellen på dæ og dem, e at vi andre ikkje nødvendigvis veit om dem. Ville bare di d😊. Ha en fin kveld😊

    11. Veldig mulig det var en forglemmelse enda en gang. 😉 Refererer til Forbrukertilsynets innskjerpede lov vedrørende merking reklame i sosiale medier, den lyder i punkt 5 :

      Om du driver egen næringsvirksomhet og legger ut egenreklame. Dette kan for eksempel være at du har en egen kleskolleksjon eller nettbutikk, og det du legger ut på din personlige profil i sosiale medier eller på blogg, er med å fremme salg av varer eller tjenester som du har en interesse i. Dett gjelder uansett om du driver næringsvirksomheten alene, eller om du gjør det i samarbeid med andre.
      All eksponering eller omtale av butikken eller ytelsen du lenker til, på en måte som kan gi mer trafikk til nettbutikken skal merkes ” “Reklame/annonse” øverst.

    12. Livet er mye opp og nedturer 🙁 kos dere sammen når dere kan. Husk å ta vare på kjærest opp i det tunge.. God helg til dere 3

    13. Godt å høre at du klarer å slappe av. Du har nok mange år å ta igjen søvn fra, så det beste er nok å lytte til kroppen å følge den en periode. Håper det går bra med morfinkuttet🥴 God helg fra Gudbrandsdalen.

    14. Atter en gang bare reprise av det samme du har skrevet om mange ganger. Har du ikke noe nytt å skrive om snart? God helg 👍

      1. Undrer meg virkelig over at anonyme nett-troll ikke klarer å finne noe positivt i seg selv, som for eks slutte å plage andre med sin negativitet….og slutte å “plage” andre med sin miserable oppgulp.
        Kanskje begynne å reflektere over om de selv ville gjort det “bedre” i en tilsvarende situasjon.
        Den som innrømmer sin menneskelighet som også innebærer å være svak er sterk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg