Når villdyret våkner…

Alt begynte så bra. Kjærest har både god og mye melk, og i halv tolv-tiden var han både mett, glad, trøtt og forøyd. Vi, les Kjærest, gikk ned på badet og gjorde kveldstellet. Skiftet bleie, renset navle, satte på nattdrakt, slike ting. Lillebror sov.

 

Klokka ble nesten tolv. De kom opp. Jeg hadde, som vanlig, stumpet av på sofaen, og gløttet opp på min underjordisk vakre kjæreste og min sovende sønn. “Nå legger vi oss” sa hvisket hun.

 

Da våknet Lillebror.

 

Fire timer senere gikk jeg rundt med ham. Så lenge jeg sang og bysset var alt bra, men med en gang gang han ble lagt ned i sengen sin, og foreldrene holdt pusten i intens spenning, satte sirenen i gang igjen.

 

43 år ingen hindring. Opp og hopp!

 

Jeg gidder ikke en gang late som om alt bare har vært fryd og gammen i dag. Både Kjærest og jeg har vært både trøtte og irriterte. Jeg har heldigvis noen fager med (nesten) morgenfri, så jeg slipper å være hysterisk for at jeg skal på jobb om bare et par timer når han holder på som verst, men man blir jo litt fortvilet likevel.

 

Kjærest hadde bursdag 3 oktober og da kjøpte jeg en TV vi kunne ha på romme etter at Lillebror var født. Greit å hunne se på noe de timene man likevel er våken. I ettermiddag fikk jeg SMS om at den endelig var ankommet butikk. Henter den i morgen. Blir veldig bra. Har sett utallige episoder av “Luksusfellen” på nettbrettet nå i barseltiden. Lært masse. Ironisk at jeg da kjøper et “soveroms-tv”, men mener selv at det er nyttig.

 

Jeg er kokk og har veldig peiling på mat. Vi spiser ingenting som kan skape mageknip. Noen av oss. I kveld spiser vi saltkjøtt med gulløye, kokte gulrøtter, tyttebær og rømme. Liten risiko og veldig godt.

 

Hver gang vi møtes nå på Sumo. Jubileumsesong.

 

Snart er klokka 12 igjen. Vi koser oss så lenge.

 

God helg!

 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Kjenne mæ så inderlig godt igjen i det der! Minsteungen e straks 11mnd å først 2.5mnd etter fødselen sov h*n sammenhengende 5.5t på hurtigruta (vet jo ikke om det va transporttype som va utslagsgivende for søvnen). Ellers va det gråt fra 22:00-04:00, vippestol funka en stund når man blei av i arma å bein av vandring, men helst va det å ligge på mammas brystkasse (æ halvsatt i senga) som funka best. Men ka man ikke gjør for at de små skal få ro og sove godt! Til sammenligning va første ungen bare å lægge i senga så va h*n fornøyd å sov HELE natta (9t) de første 3 uken av livet. Så vi fikk jo en pangstart første gang med masse søvn på alle mann.
      Du å kjærest kjenne lillegull best, følg instinktan så finn dåkker nåkka som funke! ❤️

    2. PS. Alle mer eller mindre (kanskje til tider irriterende) gode forslag og erfaringer i kommentarfeltene er i det minste ektefølte forsøk på å vise både støtte og omtanke. Håper dere får noen timers god hvile alle tre nu 🥰

    3. Ja, sånn er det ofte. Prøv beroligende søvndyssende og avslappende babymusikk som foreldre også liker, på spotify, mi erfaring er at det funker både på babyer og små hundevalper. Søk på:
      mye little band
      Lykke til.

    4. Alle med barn vet hvor slitsomt OG koselig barseltiden er 😊 og at man skal ikke undervurdere søvn… et godt tips, selv om dere har fått mange ( innlegget innbyr nesten til det 😂); tull babyteppet litt stramt rundt kroppen, babyer har jo vært vant med trange forhold før de så dagens lys. Nesten litt som russerne gjør med sine nyfødte – bare ikke så ekstremt.

    5. Ja det er nok en tøff tid den første tia, men sov når han sover for det blir nok ikke noe normal døgn rytme for minst 3 måneder.💗💤

    6. Kjøp mandelolje på en helsekostbutikk/apotek, ta et par tre dråper på fingrene, masser, start ved navlen og masser i sirkel utover, med solen. Fikk det rådet hos en som kan baby og kolikk. Fungerte veldig bra her. Prøvde å sende deg melding, vet ikke om jeg fikk det til.
      Mandelolje er beroligende, massasje er nydelig.

    7. Først Gratulere så masse med lille prinsen🥰
      Så tenkte eg å komme med masse gode råd som dokker sikkert ikke vet, å som funka mer eller mindre på mine….. ( spesielt mindre).
      Så kom eg på kor for🤬irriteranes det e…
      Så tenke eg at du Asbjørn har jo nesten ikke erfaring🙈….
      Å da kom eg på at eg kansje like vel bare sir at det må trø seg til… spesielt trø… å trø.
      Lett å være vis og klok når man bare e tilskuer🤔
      Kos dokker masse, å sov når det passe… det e vel det enklaste å si. Hils kjærest å gratulere igjen
      Tonje M

    8. Det er tungt når d står på med nattevåk. Men de fleste med unger h a r opplevd d. Som regel varer denne nattevåken bare ei kort stund. Bare hold ut. Mor må legge seg å sove på dagen, når lillebror sover. Plutselig er det over og han sover hele natta. Noen prøvelser må vi bare i gjennom. Vær sterke. Kjærest og du har jo hverandre. ❤️

    9. Har dere fått sjekket tungebånd ?😊 det kan jo gi mye magesmerter, kan også høres litt ut som min da hun var baby, fikk da vite noen uker senere at hun har det som kalles stille refluks å tålte heller ikke at jeg spiste eller fikk i meg noe som helst melk når hun ammet. Måtte gå på helt 100% melkefri diett.
      Men sjekk ut stille refluks eller refluksøsofagitt som det på fagspråket heter, verdt å sjekke ut hvis det kan hjelpe 😊

      Men så er noen barn bare litt urolig å vil ha ekstra nærhet, pluss at han er i nye omgivelser å kanskje må falle litt mere til ro😊 det har jo vært mye som har skjedd rundt det lille nurket de siste ukene så😊.

      Masse lykketil videre !❤️

    10. Veldig kjekt å følge dere 🙂
      Har selv en liten baby. Et lite tips er

      “Colicky Baby Sleeps To This Magic Sound | White Noise 10 Hours | Soothe crying infant» på YouTube. 77 millioner views.

      Skulle ønske jeg hadde hørt om white noise tidligere 🙂

    11. Dette høres veldig kjent ut for de fleste foreldre😊. Babyer har så forskjellig døgnrytme,får håpe han ikke har kolikk🤔. Vet om flere som har gått til kiropraktor om det har gått veldig lang tid før babyen har blitt rolig og fått sove nok. Det tar vel bare litt tid før dåkker får innarbeidet en god rutine😉. Ha ei fin helg,dåkker e jo heldig som har familie nært rundt dåkker💕

    12. Og husk at han e helt ny i verden! Aldri spist mat før. Såklart tar det tid før magen venner sæ til mat og kroppen venner sæ til livet utenfor magen. Blir svett av alle kommentarene på fb med «gode råd».

    13. Mye formelk kan gi magevondt, prøv intervallamming 🤩 Ikke hør på de som sier at dokker blir trilt rundt lillefingeren. En baby vet ikke kordan man gjør det. Såklart skal man gi en nyfødt «viljen» sin. E jo ved gråt de kommuniserer. Husk at pupp og nærhet e det viktigste 🤩 Pupp e også så mye mer enn mat. Det e trøst, antistoffer, det slukker tørsten osv. Det her ble en kommentar litt vedsiden av innlegget ditt. Men det e gode råd til alle der ute med baby. Man kan ikke bli bortskjemt på kjærlighet og nærhet! Det kommer en dag der dokker får sove! For noen snarere enn andre. Går det ikke bra så går det over. Etterhvert 🥰

    14. Jeg skal komme med det beste rådet jeg har.. Finn deg ei god sittestilling og begynn ikke å gå.. La ikke poden vennes seg til gåing. Men sitt rolig, stryk ryggen hans vugge osv… Da venner han seg til det.. Og du slipper å gå hele natta…

    15. Dette trur eg alle foreldre kjenner seg igjen i😊. Babyer et jo så vidt forskjellig angående søvn og døgnrytme,man må bare være tålmodig . Både foreldre og den nyfødte trenger jo tid til å tilvenne seg nye rutiner😉. Du skal se dette går seg til,bare ikke bli for frustrert. Ha ei flott helg med kjærest å lillegullet😍. Dåkker e heldig som har familie rundt dåkker,godt å vite det

    16. Massasje på stellebordet var det eneste som nytta, på gutten min. Va en tur hos naprapat og ble vist hvordan. Kiropraktor kan å være tingen. Fikk høre at det var pga han hadde “litt” travelt med å komme seg ut. Brukte kun 1 3/4t fra vannet gikk hjemme til han va her

    17. Huff huff, ikke godt å være liten med vondt i magen.
      Satt å sov i senga med yngstemann på min mage første året hans, da sov han, blir vant til de rareste sovestilllinger for at de små skal ha det bra, la extra dyne rundt skuldrene mine, så fikk vi sovet noen timer.
      Håper det blir bedre snart, god natt, når den kommer.😴

    18. Barnebarnet mitt sov når mor eller far spilte “rennende vann” som de kastet ned på mobilen 😄 test ut med rennende vann fra kranen først.

    19. Føler med deg. Min var helt lik. Skaffet oss en yogaball og da kunne vi sitte å humpe på den (både med og uten bæresele) . istedenfor å gå 100 km i stua. Anbefales 👌

    20. Husker den tiden godt, de fleste babyer har ei «rotetid» noen timer, og noen får kolikk. Så får man gjerne en haaaaaug med velmente råd. Også er d slik hver unge er unik. Kos og synging og bæring kan de ikke få nok av første månedene. Kan ikke skjemme bort en nyfødt baby. De har ikke vanlig døgnrytme, og trenger nærhet. Min eldste var kolikk barn, og d jeg angret på jeg ikke turde var en tur til kiropraktor. Årsaken var at han var stjernekikker da han kom til verden, og fikk røff start. Da han var to år og kunnne snakke sa han jeg har vondt i ryggen. Så d hadde nok plaget han. Men ja man må bare bli kjent med eget barn, og bruke magefølelsen. Det tar tid å bli kjent, og dere kjenner han best. Men d du forteller høres vanlig, og tøft ut. Tv er en god ting. 😉👌 Masse lykke til. Både med rosenrøde skyer, og skyer med litt lyd i. 😉 klem fra Synnøve til dere

    21. Kjenner meg så godt igjen med slike netter.Vi delte natta opp i 2 vakter.Sønnen min var slik hele natta.Sov så godt mens han ble båret,og mens jeg sang Mil etter mil….. Men med en gang jeg la han….forsiktig,forsiktig..ja da begynte han “konserten” igjen…. Syntes det var slitsomt,men det går over..ALT GÅR OVER…. Lykke til med nattevandringa

    22. Med en urolig sønn, som alenemor da eg var 19, og med ei datter med kolikk 12 år senere, (det varte fra 14.00-05.00), så skjønner eg godt hva dere går igjennom. Håper dere snart, spesielt mor, får en god natts søvn.

    23. De små er lure 😉 de vet at klynker jeg så blir jeg bysset i søvn, klynker litt til, så blir jeg bært rundt. De lærer seg fort å trille foreldrene rundt lillefingeren 😁
      Kos dere med Lillebror ❤️
      Hilsen mor til 4 og bestemor til 6

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg