Nederlaget

I går kveld gikk jeg i fryseboksen, tok opp en pose med verdens saftigste sjokoladekake , tinte den på en tallerken jeg hadde forvarmet i ovnen og spiste. Det smakte bare nederlag, men jeg spiste opp likevel. Akkurat slik jeg pleide å gjøre. Før andre påskedag 2017.

 

Da veide jeg 120,5 kilo. Det er voldsomt mye, selv for en nokså høy og muskuløs kar som meg. Jeg var blitt feit rett og slett. Noe måtte gjøres. Grep måtte tas. Jeg kutta ut sukker i alle unødvendige former. Ingen kaker, vafler, iskrem, smågodt eller sjokolade. Det var overraskende enkelt. Gikk en uke, så hadde jeg ikke lyst på slikkerier i det hele tatt.

 

Jeg kutta også ut brød, ris og potet. Det var ikke like enkelt, gikk helt fint det også. I alle fall en periode. For en som er normalt skrudd sammen i hodet er det ikke noe “farlig” å spise vanlig mat med hurtige karbohydrater, men for slike som meg, som ikke har magemål, selvrespekt eller selvbeherskelse nok til å stoppe når man er mett, så er dette skumle saker.

 

Brød er jo så sykt godt. Dessuten er det mykt og går så fort å spise. Spiser du fort, og det gjør jeg, så har du plutselig spist 4-5 brødskiver før du vet ordet av det. Da er det tryggere med knekkebrød. Blir jo sår i halsen hvis du sluker det på samme måte.

 

En bonus ved å kutte ut hvetemel er jo at energirik kost som pizza med masse ost og pepperoni, pasta med kjøttdeig og bacon, sprøstekte hvitløksbrød og ferske hveteboller med rosiner automatisk blir ulovlig og du sparer enormt mange tusen kcal i løpet av et år. Man kan jo ikke la det være for alltid, men som en kikkstart på en slankekur er det helt suverent.

 

I fjor sommer veide jeg 99,5 kg. Jeg hadde klart det! 45 pakker smør var borte og jeg hadde egentlig ikke slanket meg en dag, jeg hadde bare kuttet ut sukker. Spiste så mye middag jeg ville, men når man går ned i vekt, og lykkes, så blir man automatisk litt mer obs på hvor mye man tar på tallerkenen. Jeg holdt meg som regel til en porsjon.

 

Så skjedde det som alltid skjer. Ting sklir ut. Potetmosen er tilbake. Pizzaen også. Deilige rundtykker til søndagsfrokosten. Ikke spiser du bare ett heller, men to for mye. Holder meg fortsatt unna sukker i det daglige, men de siste månedene har jeg spist kaker i bursdager og selskapeligheter. Aldri hjemme. Inntil i går. Den siste barrièren var igjen brutt. Muren falt. Jeg spiste sjokoladekake rett før jeg skulle legge meg. Helt unødvendig.

 

I dag morges var jeg 109,7 kg. Fortsatt over 10 kg lettere enn jeg var på mitt tyngste, men jeg  ta grep igjen. Jeg vet hvordan jeg gjør det. Kan alt om dette. Det er så enkelt i teorien. Det ligger to biter sjokoladekake igjen på kjøkkenbenken. De kommer jeg ikke til å spise. Det er jeg nesten helt sikker på!

 

Ha en strålende lørdag, både med og uten sukker!

 

 

 

23 kommentarer
    1. 😁😁😁 Ikkje så greit det der. Trimtura har blitt min greie og nu mååååååå æ bære ut. 👌👌👌👌😁😁😁😁Ha en fin dag videre. 😘

    2. Nei, det er ikke så lett å være standhaftig hele tiden, men selv mener jeg at lavkarbo er veien til et bedre liv
      Pizza kan du fortsatt spise, finnes mange oppskrifter uten hvetemel. Prøv fatheaddeig, den kan brukes til forskjellig annet bakverk også. Nå tror jeg at jeg skal varme et stykke fatheadpizza fra igår 😉
      Lykke til, med alt🙂

    3. Vi kjenner oss så altfor godt igjen😀Men om du tar grep nu, er det jo bare halvparten av forrige gang👍😄God helg👍❤️

    4. Du setter gode ord på det harde liv😀lykke til videre uansett om du skal jobbe med din motivasjon før å gå ned i vekt eller ikke🤔 ha en fin lørdag

    5. Noen ganger sprekker man, noen ganger ikke. Jeg har kastet vekta. Den gjør meg gal. Har bare et mål, den jakka skal jeg få på meg. Det hjalp. Nå har jeg et annet mål, så får vi se om det også hjelper.Anbefaler deg å prøve en pizzadeig med bare: 3 egg, 200 g parmesan, 1 ts. bakepulver, 2 ss. krukakli og ha i fyll, det du liker. Kjempegod lørdagspizza-

    6. Vi vet vell alle korr lett d e å falle for fristelser når hverdagen stritter imot. Har selv vært veldig innaktiv over en laaaang periode, men har no tatt grep. Humøret og energien e igjen på topp. Fått starta me lystbetont trening i gruppe( like ikkje treningstudio). Men eg har langt igjen å gå, så e bare å holde fokus. Ta igjen makta over deg sjøl🙂. Ha en super lørdag❤

    7. I teorien virker det jo enkelt.
      Jeg også vet hva som må til.
      Men mangler det viktigste, det som sitter mellom ørene.

      Så da veier jeg tjue for mye….

      God lørdag!

    8. Dette klarer du, jeg lever på et lavkarbo kosthold, både pga helse, vekt og fordi kroppen min fungerer best slik. Så håper du deler oppskrifter med lavt / redusert karbo også. 😊👍 Trenger litt inspirasjon 😊 I dag skal min kjære feire 40 års lag og har ønsket seg riskrem til dessert, min variant blir med cottage cheese , gleder meg 🥳

    9. Asbjørn. Har du blitt lurt du også ang. hvetemel ?? Du vet, en gang i tiden var hvetemel hvetemel, men det er det ikke lengre, hvetemel er ikke hvetemel 🙂 Skal forklare. Går du på butikken og skal ha hvetemel, da tar over 90% av oss mennesker, ja nettopp, siktet hvetemel, det er IKKE det du skal ta, fordi. Siktet hvetemel er utelukkende stivelse, det skal vi mennesker ha minst mulig av, men…..hjelpen er nær…er noe som heter Sammalt hvetemel, da har dem tatt med alt som er i kornet, ergo får du mye fiber i deg, noe vi mennesker skal ha, og er det nesten ikke stivelse i Sammalt hvetemel. Sammalt hvetemel får du både som finmalt og grovmalt, og det er et hvetemel som selv mennesker som meg som har diabetes 2 kan bruke med god samvittighet. Prøv dette når du skal bake brød, boller, rundstykker eller la deg pannekaker eller vafler, utmerket. Så her i huset finnes ikke siktet hvetemel, men grov og fin sammalt hvetemel.

    10. Som alltid; hærli ærli! Ren inspirasjon! 👍 tvitvi for alle oss som sliter, med uansett hva! 👏✌😄

    11. Huff! Det her med vekta… Det e vanskelig! Har masse egen erfaring med det! Men å veie sæ e nesten “farlig”…
      Man får heller kjenne ætter i sæ sjøl, og finne ut om man trives!
      Om tallan på vekta bare e tall som ødelegg både humør og alt anna, så e det jo bare TALL. Kjenn ætter innvendig, og godta at kroppen kanskje har ei trivselsvekt som ikke stæmme med tallan på vekta. Kor fantastisk e ikke den kroppen vi har? Alt den har vært med på, og så fungere den enda!
      Alle forbud og “nei-mat”… Det kan ødelegge så mye, sjøl for voksne menneska…
      Vær dæ sjøl, du e bra nok, uansett ka tallan på vekta vise!

    12. Litt gammel sak, men, men. For en stund sia la du ut en spennende oppskrift på stekt fenalår. Den så så vanvittig god ut at æ kjørte sporenstreks ned på REMA 1000 i lakselv å kjøpte den største æ fant, i tilfelle den va supergod.. Det sto i oppskrifta at man ikke trenger å bytte vann når du vanner den ut. Dette må æ bare advare om. Æ hadde den i vannbad fra onsdag til lørdag, gjorde alt som syo i bloggen og serverte den med en klassisk rotemos. Nyyyydelig smak, men akk så salt. Neste gang skal æ bytte vannet en gang i døgnet. Det gjør ikke noe om at æ må salte maten etterpå. PS. Takk for en fantastisk blogg😁

    13. Takk for at du tok opp dette, for da fikk jeg et veldig godt tips/råd hos han Sivert👍. Og han Kurt ang. stekt fenalår, for det har jeg på blokka; skal lages 😊 Lykke til og stå på 👍

    14. Jeg la om til lavkarbo for to år siden for å slippe medisinering for diabetes to, og det funket, jeg gikkned nesten femti kilo, menjeg kjenner igjen det du skriver emd at det har så lett for å skli ut… Men dette klarer du, (og jeg) man må jo bare det… (også kunne du jo gjerne komme med noen gode middagsopskrifter uten karbo?)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg