Nei, svarte liv betyr ikke like mye som meg og mitt!

Det blir begått urett over hele verden, hele tiden. Av og til festes noe av denne uretten på et mobilkamera og vi får se verdens grusomhet med egen øyne. Senest en video fra Amerika der politiet brukte over åtte minutter på å kvele en mann. Slikt gjør inntrykk og de fleste av oss blir opprørte. Noen blir til og med så opprørte at de trekker ut i gatene og viser sin avsky mot rasisme med å nyse og hoste på hverandre. Da er du opprørt da! Da endrer du verden! Nei, jeg tror ikke det. Det eneste som skjer er kanskje et nytt oppbluss av Viruset, men klart, det er da noe. Du har fått til en slags endring.

 

Mens verden, som vanlig, har stått i brann, så har jeg de siste dagene kun skrevet om meg selv, mitt og min kamp mot nikotinen. Helt ubetydelig i den store sammenhengen, men det viktigste for meg akkurat nå. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg at det dør folk rundt om i verden eller at jeg støtter rasisme og urettferdighet, men jeg er helt åpen på at abstinensene er så pass kraftige at jeg nok er enda litt mer egosentrisk enn vanlig. Og langt mer irritert og når man er irritert burde man ikke skrive så fryktelig mye. Kan komme galt av sted.

 

Ja, det irriterer meg grenseløst at 15 000 mennesker samler seg i Oslo og står der som sild i tønne og hoster og roper slagord mot hverandre bare tre måneder etter at jeg måtte permittere 18 av mine ansatte og fortsatt er tvangstengt på ubestemt tid fordi servering av mat via buffet er ulovlig av smittevernhensyn, i en by uten en eneste smittet, men å samles 15 000 mennesker i en by med nesten alle kjente smittede blir hyllet på sosiale medier. Jeg gremmes!

 

Det som kanskje irriterer meg aller mest er at mange av de samme menneskene som gikk himmelhøyt ut for tre måneder siden og mante til dugnad, da det var det politisk korrekte, som nå står som idioter og skriker så spyttet spruter mot rasisme. Ja, du er et godt menneske. Du burde være stolt av deg selv og legge bilde av deg ut på sosiale medier. Du har gjort det allerede? Se der ja!

 

Vet du hva som hjelper mot rasisme? Det er selvfølgelig flere ting, men den viktigste faktoren er kanskje jobb. Jobb gir deg penger slik at du og din familie kan leve et godt og meningsfylt liv. Uten jobb blir du fattig og det blir kanskje lettere til å ty til kriminalitet og den onde sirkelen er i gang.

 

Mange av mine permitterte ansatte er fra fremmed land. Mens du står å flotter deg i en demonstrasjon mot rasisme har du kanskje sørget for at restriksjonene varene enda lenger og folk fortsetter å stå uten jobb. Kanskje flere måneder ekstra bare fordi din sak er viktigere enn alle andre saker.

 

Kanskje noen til og med noen dør av smitten du bidro til å spre, men de er kanskje ikke like mye verdt?

 

(Og ja, overskriften var ironisk ment hvis noen, og det er det sikkert, skulle ønske å misforstå med vilje.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

62 kommentarer
    1. Den mannen som du påstår politiet brukte 8 minutter på å kvele, døde av en overdose fentanyl. George Floyd hadde pusteproblemer lenge før politet kom og han hadde dødd uansett hva politiet gjorde. Og han var også en dømt ransmann og han drev med falskmynteri. Og han er mest kjent for å banket dritten ut av dama si 10-15 ganger.

      Så den stakkars mannen som det fæle rasistiske politiet drepte, var en voldelig junkie som tok livet av seg selv med en overdose. Prøv å forestill deg at du skal kontrollere en 2 meter høy afrikaner som er kjent for vold og han er full av fentanyl og faanskap. Hva hadde du gjort? Jeg hadde ikke brukt 8 minutter på å holde han fast, jeg hadde skutt han 5 ganger i hodet i det øyeblikket jeg så han. Det er politiets jobb, å stoppe avskummet. De fortjener en medalje for innsatsen. Og hva har hudfargen hans med noenting å gjøre forresten? Han var et svin. Er svin immune mot straff så lenge de har svart hud?

    2. Her ser du ett av mange tusen eksempler på hvorfor jeg er det dumskaller som deg kaller rasist. Utlendingene blir båret på gullstol inn i vårt land og får frikort til alt. Vi nordmenn må slite ræva av oss for hver eneste lille ting vi vil gjøre, utlendingene derimot glir rett igjennom med våre myndigheters velsignelse. Full NAV-stønad fra dag 1, gratis hus, gratis førerkort, gratis lege, gratis advokat, gratis tolk(!), og alt annet de behøver. De har bodd i landet vårt i 5 minutter og de har alledere flere rettigheter enn vi som ble født her. Og det er faan ikke aksetabelt.

      Og forresten, jeg ser du har skryter av å ha mange ansatte fra andre land. Synes det er noe å skryte av? Du synes du var flink når ga våre arbeidsplasser til en gjeng utlendinger som aldri skulle ha vært her? Du føler deg god og snill tipper jeg? Til helvete med deg og til helvete med snylterene du har ansatt. Det er folk som deg som ødelegger Norge. Du gjør nok hva som helst for å redde afrika tipper jeg, men landet du selv bor, det gir du totalt faan i. Nå vet jeg ihvertfall hva du driver med og jeg kan garantere at du aldri kommer til å få ett eneste betalt oppdrag av meg eller noen jeg kjenner. Du driver en bedrift som håndterer mat også ansetter du folk som ikke engang klarer å stave ordet hygiene? Jævlig smart. Vi får se hvor snill og god du er når du etterhvert går konkurs. Landssvikere skal betale for det de gjør og du har plasssert deg selv i den kategorien.

      Hvis det er rasitiskt å bry seg om sitt eget land og sitt eget folk, så er jeg Norges verste rasist og stolt av det. Det er en hedersbetegnelse. Rasister er folk som bryr seg om landet sitt. Og det er helt i orden, ikke noe feil med det. Min lojalitet tilhører Norge, ikke afrika, ikke arabistan, ingen av disse toalettene får noe som helst av meg. Og folk må for helvete holde seg i sin egne land og ta vare på sine egne land. Hvis alle gjorde det, så hadde ingen hatt noen problemer.

    3. Skjønner tanken bak innlegget, men som du sier, er det veldig egoistisk…
      Så klart er det ikke et heldig tidspunkt å demonstrere siden vi fortsatt er under en pandemi. Men som noen har nevnt tidligere, så tenk litt over ditt hvite privilegium her. Etter flere hundre år med undertrykkelse er det NOK! Man kan ikke sitte stille hjemme i sofaen for å vente på forandring. Og som du sier selv i innlegget, folk dør over hele verden. Det er flere som dør av andre ting enn corona om man skal tenke slik.. og når man hele tiden skal kritisere alle andre, så kan man heller gå litt inn i seg selv for å se hva man selv kan endre for å bli bedre.

      1. Du tror vi har `hvitt privilegium` i Norge? Norge, som er et hvitt land og det har vært hvitt i 1000 år? Er du klar over at Norge var Europas fattighus for 100 år siden? Norge var et toalett, folk slet livet av seg. Hvite folk i Norge har jobbet beinhardt for alt de har. Og du våger å sitte i Norge og prate om `hvitt privilegium` som om vi har fått alt severt på et sølvfat. Du har et privilegium Camilla, du er en kvinne i Norge, forledrene dine har gitt deg alt du har og du har aldri jobbet for noe som helst. Så ta tak i ditt eget privilegium først, før du klager på resten av oss. Din bortskjemte selvgode snørrunge.

        Jeg kommer aldri til å forstå hva det er som får hvite nordmenn i Norge til å piske seg selv for hvitheten sin. Dere er fullstendig gale. Jeg er norsk, jeg er hvit og det er jeg stolt over. Jeg kunne ikke ha vært mer stolt. Og jeg skylder ingen noe som helst, aller minst afrikanere og andre utlendinger. Slekta mi har vært her i over 500 år nå, navnet mitt står på Norgeskartet, mer norsk enn det blir man faan ikke. Vi har jobbet beinhardt i 500 år og du våger å kalle det et privilegium. Jævla drittunger, dere kommer til å ødelgge landet vårt hvis dere ikke skjerper dere kraftig. Dere ødelegger dere selv for å hjelpe utlendinger som hater dere og Norge.

    4. Dette skrives du fordi du er hvit og har aldri opplevd rasisme. Hadde du Opplevd det vi går gjennom forsatt den dagen i dag så hadde ikke du skrevet dette. Må vær godt å vær hvit og privilegert og ikke tenke på at noen av dine nærmeste kan bli drept av politi pga hudfargen deres eller om sønn din kommer trygt hjem.

      1. Dra til helvete Madeleine. Norge har i mange ti-år vært verdens minst rastiske land. Og verdens mest rasistiske land ligger faktisk i Afrika. Sjekk selv, den listen finner du enkelt. Men jeg tviler på at du er interesert i fakta. Du vil bare piske opp stemningen og finne innbilt rasisme overalt så du har noe å syte over. Til helvete med deg og den tispa du falt ut av. Norge trenger ikke slikt avfall. Og forresten, det fantes ikke rasisme i Norge før utlendigene kom hit. Jeg var her, jeg så det og det fantes ingen rasisme. Det er verdt å tenke over. Hvem tok med seg rasismen til Norge?

      2. Hvis du eller dine nærmeste blir drept av politiet, så hadde politiet en god grunn til å gjøre det. Politiet jakter ikke på uskyldige mennesker, politiet er faktisk ikke interessert i å arrestere noen eller drepe noen. En perfekt dag for politiet er en dag de ikke trenger å gjøre noe fordi alt er stille og trygt. Men det forstår ikke du, du har paranoide tvangstanker om at politiet skal ta deg. Hvis de tar deg, så fortjente du det 100% sikkert. Og jeg støtter politiet 100% uansett om de dreper deg eller ikke. Din bortksjemte hjernedøde hippiefaan. Bli voksen, du kan ikke være en irriterende dum drittunge hele livet.

    5. Det blir begått urett over hele verden, hele tiden. Av og til festes noe av denne uretten seg fra tastaturet. Senest i et blogg innlegg fra en hvit mann i Alta som bruker tastaturet til å fortelle hvor frustrerende kampen mot rasisme er for livet og bedriften hans. For ikke å snakke om HANS kamp for et snusfri liv!

      Du gjør en god jobb med å avklare for lesere at du er oppmerksom på hvor egosentrisk du er. Skulle ønske du var mer oppmerksom på når du bør og ikke bør trykke «publiser».

      Det må være utrolig frustrende å være restauranteier for tiden. Og jeg har har medfølelse for hvordan det påvirker deg og dine ansatte på en svært uheldig måte. Det er urettferdig. Det er også måten samfunnet er bygget opp på for å hindre svarte tilgang til jobber bedriftseiere i USA skaper, til og med sannsynligheten for å overleve. Så frustrerende er det at det skaper store demonstrasjoner i en tid når vi bør holde oss hjemme. Så frustrende er det at 15.000 mennesker i lille Oslo føler det det er nødvendig å ta til gatene.

      Håper du reflekterer over dette før du publiserer flere paralleller mellom din frustrasjon og den som omhandler systematisk motarbeidelse og drap av mennesker med mørk hudfarge. Din frustrasjon er legitim, men den blekner bokstavelig talt i valget av skyteskiven du velger.

      1. Helt enig i denne kritikken av Anonym. Og jeg reagerer på at du ved å skrive
        «Vet du hva som hjelper mot rasisme? Det er selvfølgelig flere ting, men den viktigste faktoren er kanskje jobb.» impliserer at det er melaninrike menneskers feil at de utsettes for rasisme. For å få slutt på rasisme, både i USA og Norge, så må hvite mennesker utdanne seg, høre på det minoritetsmennesker forteller om sine opplevelser, erkjenne sine hvite privilegier og aktivt gå inn for å motarbeide rasistiske strukturer. Morsomt at du nevner det med jobb for hvis du ser på situasjonen i Norge så er det 25 prosent mindre sannsynlig at du blir innkalt til intervju dersom du har et «utenlandsk» navn. https://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-arbeid-institutt-for-samfunnsforskning/vanskeligere-a-fa-jobbintervju-med-utenlandsk-navn/731093 Håper du går i deg selv etter dette innlegget og forsøker å se dette fra perspektivet til de som daglig utsettes for rasisme, vold og drap kun fordi de er født med en annen hudfarge enn deg.

    6. Så du mener at rasisme skjer pga at de med mørkere hudfarge oftere tyr til kriminalitet?
      Her tar jeg et moralsk standpunkt for egen del og avstår fra å besøke denne bloggen i framtiden.

    7. Du skal merke dette innlegget med reklame.. politisk reklame. Reklame for det politiske partiet som står ditt hjerte nærmest. Tre bokstaver.. den første er F den siste er P.

    8. Denne traff rett inn. Er enig i d meste du skriver her. Ja ledig gang er roten til mye faenskap, der er jeg enig. Men er ikke enig i at du mener at jobb ene og alene er første ting, som kan stoppe rasisme eller kriminalitet. Der tror jeg det er andre faktorer, som kommer inn. Kunne sikkert ha skrevet side opp og side ned om dette, men jeg lar det være med dette nå.
      Fordi jeg er sånn passelig amper i dag. Pga at kroppen skriker etter nikotin, tvunget til å slutte med nikotin pga en alvorlig sykdom, som trenger behandling.

      PS. Leser bloggen din, nesten hver dag og du er dyktig til å skrive. Er ikke enig i alt du skriver og det er vel heller ikke meningen. Men du tørr og være deg selv, sårbar, åpen, morsom og seriøs på samme tid. Stå på, heier på deg og masse lykke til videre😊

      1. Jeg bruker vel ikke begrepet “ene og alene” ang. jobb, kanskje snarere tvert i mot, men jobb er vel kanskje det viktigste enkeltfaktoren for å bekjempe fattigdom

    9. Kunne ikkje vært meir enig me deg, Kokkejævel😄👍 la oss bare krysse fingre og håpe at det ikkje blir ei oppblomstring av smitte….. Vi vil ha hverdagen vår tilbake!!

    10. Takk for god blogg! Helt enig med deg👍Blir kjempefrustrert på vegne av alle som er/har vært permitert,og kanskje også mister jobbene sine😤Det er egoisme og galskap at det er greit og samle så mye folk.
      Jeg er selvsagt imot rasisme, men det må finnes andre måter å vise sin avsky på. Som du skriver, vi risikerer oppblomstring av corona, nedstegning og ytterligere tap av arbeidsplasser. Vi driver et lite hotell og kjenner på hvor hardt det er å få hjulene til å gå i rundt, med fortsatt strenge restriksjoner😪

    11. Er 86 % ening med deg når det kommer til din tekst og frustrasjon. Det eneste jeg reagerer på at du sier at en av de viktigste faktorene mot rasisme er jobb? Denne er så gal på så mange ulike nivåer at man skulle ha trodd du skjemmes litt. Også skriver du videre at uten jobb kan man ty til kriminalitet også et lite: hey jeg har utlendinger på jobb. Så spørsmålet er, vil en av dine ansatte være kriminell snart? Morsomt at vi prater om kriminalitet , når hele debatten er om diskriminering, marginalisering og etnisk profilering og derfor det er protester.

      Er du egosentrisk og bruker din privilegium på denne måten så er det helt greit. Men for gud skyld ikke tro at du er samfunnsviter og kan anbefale jobb som en faktor som kan motarbeide rasisme!

        1. Trenger ikke være samfunnsviter når du blir våt på beina, står til knes i Altavassdraget, og du oppdaget at du burde hatt på deg støvler …

      1. Skulle si noe men så hadde du allerede sagt det😉 Med en så billig overskrift for å få klikk i tillegg, kan ikke ta det seriøst.

      2. Du er fanget i en sekt. Still spørsmål og våg å tenke selv. Se forbi hjernevasken og bryt ut. Lykke til!

    12. En realitet (og et paradoks) som følge av demonstrasjonen er at den mest sannsynlig vil medføre at noen dør og at den som blir rammet mest sannsynlig vil være svart og mest sannsynlig en somalier..om man ser på statistikk. Arbeidsledigheten vi ser rundt oss nå rammer også hardest de som sliter fra før. Tror aldri jeg tidligere i mitt voksne liv har sett lignende uansvarlighet og manglende solidaritet noen gang, Virkelig opprørende

      1. Jeg har lest artikkelen. Den handler om at per dags dato er 70% av de nye smittetilfellene i Oslo, og av dem er de aller fleste i to av bydelene der det bor mange innvandrere tett sammen. Det er ennå for tidlig å vite om massedemonstrasjonen har ført til økte smittetall, men det skulle slett ikke forundre meg, dessverre. Å holde en slik demonstrasjon i Oslo av alle steder er som å be om trøbbel. Og ja, selv om jeg også bor der, mener jeg faktisk at det kunne hatt noe for seg å stenge av av hele byen. Blir svett bare ved tanken på at Oslo tydeligvis er det mest populære feriemålet i sommer, så da skal vi gå enda tettere på de populære stedene enn vi allerede gjør fra før, og attpåtil spre smitten ut til resten av landet 🙁

    13. Så bra skrevet. Heier på deg slik at du er ferdig med nikotin en gang før alle.
      Håper også at alle dine ansatte kommer tilbake til jobb . Heier på alle sammen men håper en kan vise støtte på andre måter en å stå som sild i tønne å rope slagord. God søndag til deg og dine 🌞
      .

    14. Du har helt rett i det du skriver – formulert på din absolutt personlige måte. Ikke alle som skjønner poenget ditt – men dem om det,!
      Vi bor i Oslo, er gamle folk i risikogruppen – og ble sjokkerte tilskuere via fjernsynet, til det som skjedde. Så mye som nedstengningen har kostet samfunnet som helhet – og ikke å forglemme de ødeleggende konsekvensene for bedrifter og enkeltpersoner. Hele « dugnaden» bortkastet av tankeløse mennesker i flokk! Det blir spennende å se resultatet om en liten stund…….

    15. 👏👏👏👏Klapper for deg. Du får det ned på “papiret” det veldig mange går rundt og tenker. Urettferdig..

    16. Dette var skikkelig godt skrevet👍. Eg er så hjertens enig med deg. Tenk at det samles folk i tusentalls for å demonstrere,står tett som sild i ei tønne😮. Rene skjære galskapen,glad eg ikke bor i en storby,men på landsbygda😍. Blir jo litt interessant å høre etterhvert om det blir økning av smittede. Ha en fin og (snusfri søndag).

    17. Bra skrevet, det er så sant så sant, lett å ikke tenke lenger enn nesa rekker,blir egoisme ut av det ,å det er vel ikke det som er meninga med demonstrasjoner, man tenker ikke konsekvenser, de sier de lett går i karantene etterpå, bare de overholder det. E en viktig sak, og forferdelig som politiet herjer på,skulle vært suspendert nesten allesammen, men da blir det vel fritt vilt ,for rasismen.
      Fredfull søndag te dåkker, håpe nikotin suget går fredelig for seg🤞

    18. God dag.
      Enig .Du og mange andre måtte stenge.

      Helt sykt.Og det er jo der mye av smitten er.Håper ikke mange bli smitta.

      Ha en fin søndag

    19. Utrolig mange av demonstrantene bar masker. Sto ikke som sild i tønne, og tok et viktig samfunnsoppdrag.
      Skuffende historieløst innlegg, kokkejævel.

        1. Var i oslsentrum i fredkveld da var d ferdig. Så mange m skilt osv som hadde demonstrert.

          Mye ungdom i vgs-alder og beg av tjueåra. Kanskje mest dem? Da handler d mye om deres egen sosiale identitet. Om hvem de vil at andre skal se dem selv som.

          Samt i osl er d en enormt stor innvandrer befolkning, som naturligvis virkelig føler et dypt persengasjement mot hverdagsrasisme.

          Blir intr å se hvor mye smitte sim spores til dette opptoget.

          Virkelig ikke ert eneste smittetilf i alta?
          🙂

      1. Vel…. Å bruke det faktum at de fleste brukte munnbind som forsvar, er I beste fall, skuffende kunnskapsløst.
        Bruker de det rett? Sørger de for å ikke overføre smitte fra hendene til munnbindet -og fra munnbindet til hendene? Munnbind fungerer til en viss grad om du kan å bruke det. Om ikke….
        Det er mange måter å ta viktig samfunnsoppdrag på. Demonstrasjoner i så stor skala nå, er ikke en av dem.
        Vi skal ikke tåle rasisme, segregering og vold. Men vi skal heller ikke sette oss selv -og andre, i fare i vårt ønske om å markere standpunkt.

    20. Som æ sku sagt det sjøl…👏👏👏dette er IDIOTI på høyt plan. At ytringsfriheten skal trumfe smittevern …Forstår æ VÆLDIG lite av.🙄😳
      Bare å fortsette med søringkarante.
      Stå på med å bli snusfri. Du klarer det veit du👍😊👏

    21. Som æ sku sagt det sjøl…👏👏👏dette er IDIOTI på høyt plan. At ytringsfriheten skal trumfe smittevern …Forstår æ VÆLDIG lite av.🙄😳
      Bare å fortsette med søringkarante.
      Stå på med å bli snusfri. Du klarer det veit du👍😊👏

      1. Demonstrasjonene er nok ikke heldige med tanke på smitte. Søringkarantene kan ha noe for seg, men har du tenkt på at blant demonstrantene kan det også ha vært folk fra Nordland, Troms og Finnmark. Tenker du da at de ikke skal komme nordover i sommer?

      2. Søringkarantene… Kanskje folk burde gå inn i seg sjøl!? Tydeligvis Berit så sitter du der antageligvis oppe i nord samlet med hele familien din rundt deg. Av ulike årsaker så velger man vel å flytte på seg ?… Min var arbeid- 17 år etterpå jobber eg fremdeles i «sør» , men har et brennende ønske å møte familie i Nord. Skjønner heller ikke vitsen i at folk skal samles på den måten. Dette RAMMER meg og mange andre… jævlig mye Berit… så sitt ikke der oppe i Nord og sleng ut om søringkarantene… Eg e så irritert!! Eg e så forbainna på alle som drar alle over en kam!

    22. Utrolig godt skrevet tidlig en søndags morgen!
      Ønsker deg og dine en strålende dag, forhåpentligvis uten at du opplever altfor mye abstinenser!
      Tøff er du som går inn i dette -og som formidler ærlig til alle oss kjente og ukjente uti der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg