Norges kanskje beste fiskegrateng!

Jævelsk god, for ikke å si, kremt, kokkejævelsk god fiskegrateng, uten egg!

Fiskegrateng slår aldri feil! Denne varianten med karri og lapskausblanding og rotgrønnsaker gir et helt vanvittig saftig resultat og er også en suveren måte å få grønnsaker inn i de tverre snørrungene med rynkeneser.

 

Jeg kjører klassisk tilbehør med råkost og stekt bacon. Til ungene kjører jeg helt finraspet gulrot. Blir så mye saftigere. Husker vi likte det så godt da vi var unger, den finraspete, og ble så glad da mamma en sjelden gang gjorde det på den måten. Som regel grovraspa hun, og da spiste vi nesten ingen ting. Det var annerledes den gangen. Spis eller la vær! Jeg er englepappa og finrasper.

Syns også det er godt med noen friterte mozzarellastics på toppen, men det er bare fordi jeg har blitt så mager og skranglete.

 

 

250 g smør

1/2 ss karri

85  gram hvetemel

Freses litt før du pisker inn:

 

5 dl vann

5 dl  melk

0,5 dl fiskefond

1 ts grovmalt svart pepper

2 ts  salt

Kok opp før du tilsetter:

 

400 gram lapskausblanding

400 gram rotgrønnsaker, gjerne frosne

85 gram «rå» pasta

Kok opp før du tilsetter:

 

1.6 kg kokt fisk

Kok opp og rør godt i bunnen, for dette svies lett.

 

Hell over i egnet form, kanskje til og med mange, for dette er en ganske stor oppskrift, dryss over griljermel eller panko og steik i oven på 225 til gylden og sprø. Hvis du, som meg, utsetter slankekuren enda en uke kan du legge noen klatter med smør på toppen før steiking for ekstra deilig resultat. Fett er godt! Bare se på meg hvor deilig jeg er, og jeg blir jammen bare deiligere og deiligere.

 

 

 

God middag ønskes til dere alle!

 

 

 

24 kommentarer
    1. Mm.. høres godt ut. 😋 Har også en fiskegrateng variant. Lager plukkfisk( rester av kokt fisk, poteter og gulrøtter i små biter i hvitsaus) fyller på med makaroni, noe grønnsak blanding etter smak og stekt bacon og heller det i langpanne. Pisker sammen ett eller to egg og pensler over. Drysser på litt knust kavring og steker i ovn til den er brun og gylden oppå. I Ca 200gr. Bacon kan også byttes ut med stekte pølsebiter, eller begge deler. ☺️ Og selvfølgelig fin raspet gulrot til, med tousland dressing ved siden av. God å fryse ned i biter. 😊

    2. Har begynt å følge bloggen din 😊 og nå etterhvert har jeg en mistanke om hvem som er mora di😊ps jeg har ikke lest blogg før jeg kom over din 😊 men må nå værra egg ti feskegrattengen ja 😀

    3. Æ har brukt karri i fiskegratengen sia ongan va små, dæm va ikke så gla i muskat. Så har æ ost på toppen. Servere stekt bacon og grønnsaker til. Ongan e no voksen, men forlange stadig vækk fiskegrateng når dæm kommer heim.

    4. Endelig en fiskegrateng for meg som «ikke liker» egg (jada, jeg vet at jeg snart er 48 og et halvt og skal holde kjeft og spise det jeg får servert selv om jeg ikke liker det, men det betyr ikke at jeg gidder å lage mat som jeg ikke liker).

    5. Du inspirerte godt med skrivinga så i dag ble det Norges beste fiskegrateng til middag, og ja, garantert den beste!!!!
      Tuuuusen takk!!

    6. Herlig blogg👍👍 du må gjøre folk oppmerksomme på Instagram kontoen din😊😊😊 garantert mange som vil følge deg der og🎉🎉

    7. I helga laga æ fårikål etter di oppskrift😋 Himmelsk🤩
      Så då tar æ fiskegrateng en dag seinare😆
      Det e sol i vakre Vesterålen, så nu e det bare og komme sæ ut på tur👍🏼

    8. Æ sir bare, det e en velsignelse med en såå usnobbete kokk som dæ! Du sprer både matglede og matlyst!

      PS heeeelt enig; de fiiin raspa gulrøtterene e best!

    9. Denne MÅ prøves 🤩 En rett jeg har laget mange ganger, og med stor suksess fra gjester, er safran kveite og hjemmelaget salsa. Mener det er din oppskrift. I alle fall knall god 👍👍(og bør deles)

    10. Æ laga bedre feskegrateng enn dæ🤪🤪🤪, men ka gjør du me tyttebæra når den blir sånn?? 😇😂

    11. Hei og takk for alle herlige oppskrifter 😋 fantastisk! Har du kanskje forslag til noe å erstatte pasta( makaroni?) med i fiskegrateng? (Dette for å lettere ha kontroll på karbohydrater for oss som må telle dette pga diabetes 😉 )

      1. Nja, er ikke så god på helsekost, og i denne oppskriften er det jo karbohydrater i form av både mel, potet og pasta, men bytter du ut til grovere variant, så er det jo litt bedre i alle fall. Har mange oppskrifter på andre ting som kommer på bloggen etter hvert, så bare heng med 🙂

    12. Bare beskrivelsen er en opplevelse. Liker den måten du skriv på. Æ e fra Finnmark, men har bodd sørpå i 45 år og jeg føler meg hjemme i din blogg. Fiskegratengen skal prøves.
      Ha en fin dag i nord💐

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg