Ny nedgang til tross for økt kaloriinntak

De siste par ukene har jeg kjent på at det har blitt tyngre å holde meg til min fastsatte “måltidsplan”. Altså brunsj kl. 10:00 og middag mellom 19 og 20. Ingenting i mellom, verken før eller etter. I ukevis har dette fungert mer eller mindre knirkefritt, altså uten blodsukkerfall, men de siste par ukene har det altså tidvis vært litt mer problematisk.

 

Kveldspisinga, min tidligere store nemesis, er fortsatt intet problem. Etter en god middag i sjutiden og et par røde epler klarer jeg meg helt utmerket uten å trøkke inn noe ekstra resten av kvelden. Blodsukkerfallet har kommet snikende i 4-5 tiden. (Altså i “normal” middagstid). Da er det 6-7 timer siden forrige måltid, og jeg har virkelig måttet bruke litt viljestyrke for å “hold meg på matta”.

 

Helt til det ikke gikk mer. Noe måtte gjøres. Dette er jo tross alt ikke et klassisk slankeprosjekt, men (enda) et forsøk på en varig livsstilsendring. I stedet for å risikere en god gammeldags “sprekk” om en uke eller to, så har jeg heller innført et ekstra lite måltid, nemlig 25g valnøtter (170 kcal) og 15g mørk sjokolade (90 kcal). Svært sunn og helseframbringende, men også ekstremt energitett mat. Derfor veier jeg det som om det var heroin. (Bare bitte litt ekstra hver dag ville jo utgjort enormt mange kalorier pr år. Faktisk ville bare 5 g ekstra blitt til over 12 000 kcal i løpet av et år. 10g ekstra ville blitt…ja, ikke sant. Vei derfor energitett mat. Alltid.)

 

Disse til sammen 40 små grammene med nøtter og (mørk) sjokolade har denne uken holdt blodsukkeret mitt helt stabilt og faktisk gjort at lysten min på dagens store høydepunkt, middagen kl. 19, har blitt mindre. Har ennå ikke redusert middagsmengden, men kjenner at jeg nærmer meg. (Altså, jeg har redusert middagsmengden til dels betraktelig fra det jeg spiste før 26.10.23, men har ikke redusert noe siden jeg begynte med sprøyta).

 

Vektnedgangen er ekte, men bakgrunnen er KI-generert

Denne uka har jeg altså gått ned “bare” 500g, eller 1 pk smør om du vil. Det er jeg meget godt fornøyd med! Ja, selvfølgelig er det “artigere” og gå ned 1-2 kg pr uke, men det ville vært en umulighet, (uten å gjøre livet mitt ulevelig), etter nå 6 måneder med såkalt livsstilsendring. Ja, jeg kunne sikkert trent mer, drukket mindre (lavkarbo)øl, halvert middagsporsjonene og latt være å smake meg fram til perfekte sildeoppskrifter, men jeg er helt sikker på at de hadde jeg sprukket for lenge siden. Jeg hadde ikke klart å gjennomføre rett og slett.

 

Derfor er planen nå, som jeg faktisk har klart, (klapp på begge skuldrene), å komme meg under 125kg, å fortsette den gode jobben jeg har gjennomført nå, (minus juleuka da), i 148 dager. Det har gitt meg en vektnedgang på hederlige 23 kg, (eller 155g pr dag om du vil).

 

Så til det STORE spørsmålet: Skal jeg fortsette på Wegovy, eller skal jeg ta sjansen på videre vektnedgang “alene”?

 

Jeg har faktisk ikke bestemt meg. Har ennå 1 dose igjen av den ladningen jeg kjøpte sist. (Det er 4 ukesdoser i en ladning). Den skal jeg selvsagt bruke opp, men siden jeg er på høyeste dosering nå begynner det å koste ganske mye. Spesielt nå som jeg ikke lenger _raser_ ned i vekt. Samtidig kan det være dumt å bare gå “kald tyrker” å risikere å gå på en skikkelig smell.

 

Trolig lander jeg på å få legen til å skrive ut en av de laveste/billigste dosene og prøve det en måned. Da minimerer jeg risikoen for kjempesmell, samtidig som jeg sparer penger på å slippe å betale for den svindyre vedlikeholdsdosen. Vi får se. Har uansett fortsatt en dose igjen, så den tid den sorg!

 

Hvordan det går med “treningen”? Jo, takk som spør, det begynner å gå riktig så bra. Prøver å ta noen sett hver kveld og kjenner i armene at det begynner å skje noe. Ikke så voldsomt mye riktignok, men noe er i emning. Til tross for mitt tjukkas-syndrom har jeg alltid hatt en fysisk jobb og vært muskuløs i armer og bein. Sterk. Mye av denne muskulaturen har gradvis blitt mindre de siste årene. Både pga. en mye mindre fysisk jobb, men også stadige forsøk på slanking. Slikt tærer på musklene, men de skal tilbake!

 

Folkens, nå må jeg jobbe. Skal lage masse sild i dag. Helvetesild selvsagt, men er også snart fri for både sennespsild og påskesild. Har også kokt lake til sursilda nå på morgenkvisten. Det er min favoritt, med masse løk. Jeg bruker rødløk i stedet for vanlig løk, for da får den så fin farge i stedet for den vanlige litt småtriste sursilda man er vant til. (Skal forsøke å legge ut oppskrift på alle disse silderettene mine i løpet av helga).

 

Meg, meg, meg! Vet at maaange av dere sliter med de samme utfordringene som meg og akkurat nå er på den samme reisen nedover. Lykke til, og husk at selv om smågodtet nå er på tilbud og bare koster det dobbelte pr kg som epler, så _trenger_ man ikke fylle skuffer og skap med det. Det er ikke kjedene sin skyld at vi blir tjukke. Det ansvaret må vi nesten ta på egen kappe.

 

God palmehelg, både med og uten smågodt!

 

 

 

PS! Hver torsdag skriver jeg om mine erfaringer om vektnedgang ved hjelp av Wegovy. Hvis du vil lese mer av det jeg har skrevet har jeg samlet alt under overskriften VEKTNEDGANG PÅ WEGOVY

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. synes du er råflinke :=) 23 kg står det respekt av .Her i huset har vi ikke spist opp julesnopet ennå ,jeg gav meg selv godtstopp etter nyttår og da hang vist gubben seg på også ,så skulle vi trenge litt smågodt til f.eks gjester så har vi sorten i hus uten å måtte kjøpe

    2. Vil bare fise inn en kommentar, jeg sto på ozempic, gikk ned fra 116 til 85kg, slutta på den pga peisen og nå er jeg oppe i 108kg😭

    3. Du kan jo be om den største sprøyta, gå ned i styrke og telle klikk. Da sparer du penger. Du kan evnt sette dose annen hver uke.

      De fleste som bruker Wegovy øker aldri høyere enn til 1 mg.

      Du som har notert vektnedgangen din, kan vel sjekke ut på hvilke dose du gikk ned mest på. Da kan du jo evnt gå ned til den dosen.

      Og før noen hyler ut om at jeg ikke vet hva jeg snakker om, så må jeg dessverre skuffe de, med at jeg vet veldig mye om akkurat dette.

      Lykke til 🙂

      1. Det høres veldig lurt ut. Skal huske på det etterhvert😊
        Jeg er på min andre uke, men ikke så mye virkning ennå synes jeg.
        Nå begynner påsken og føler meg utrolig fristet av smågodt og marsipan.
        Klarer dere andre å holde dere helt unna snackes og godis alltid eller i høytider..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg