Og plutselig satt man her, helt alene

Hva skjedde egentlig? Hadde gledet meg til helgen. Datter skulle komme i går og det gjorde hun for så vidt også, men var så trøtt at hun la seg kjempetidlig, så fikk egentlig ikke snakket særlig med henne. Ikke sto hun opp overdrevent tidlig i dag heller, for å si det på en forsiktig måte, så ble ingen lang og koselig frokost akkurat. Vi kjørte en tur ned til sentrum i tolvtiden. Hadde noen ærender der. Ingenting spennende, verken for henne, meg eller dere, så ingenting å nevne. Vel hjemme igjen gikk hun ned på rommet sitt. Og ble der.

 

Klokka fire kommer hun opp i stua. Hun hadde avtalt, og fått lov hos meg naturligvis, å overnatte hos en venninne. Viktig med venner, så holder henne ikke hjemme hos den trøtte faren bare fordi jeg har savnet henne en hel uke, men liker det ikke, så ærlig må det være lov å være. Vi skulle jo kose oss med indisk i kveld og greier. “Liker ikke indisk”. Nei vel da.

 

Kjører henne til venninnen klokka fem. Ha det fint. Glad i deg. Kos deg, og husk at overnatting ikke betyr at man skal være våken hele natta og terrorisere mora, men at man faktisk skal sove! Ja da, pappa, ha det. Glad i deg også.

 

Så var hun borte. Satt faktisk en stund i bilen og bare så etter henne. Venninnen åpnet døren og ønsket henne velkommen. Så at de sa et eller annet morsomt til hverandre, for de lo. Gledet seg. Så bra for dem da! Døra gikk igjen. Jeg kjørte hjem.

Ok da, kjørte ikke hjem. Kjørte og så på en håndballkamp der Kjærest sin søster spilte, men passer dårlig inn i stemningen i historien, så vi later som jeg kjørte rett hjem til tomt hus.

 

Vel hjemme står katta og skraper på døra. Det er mildt, så lar henne være ute så ofte hun kan/vil. Kjærest går inn på kjøkkenet og starter med maten. Hun har funnet en indisk oppskrift som hørtes kjempegod ut. Blir den like god som den høres ut skal dere få oppskriften en annen gang. Hun spiller musikk på kjøkkenet. Egentlig en veldig fin stemning. Likevel er det en som mangler.

 

Jeg kan jo dette! Har til og med en sønn som bor på andre siden av jordkloden, men likevel. Det er en overgang når ungene blir så store at selv ikke en hel lørdagskveld med Pappa, etter en hel uke uten å ha sett hverandre, frister mer enn overnatting hos venninne. Håpløs prioritering fra Datters side, men kan jo ikke si nei heller. Resultatet hadde bare vært sur Datter på rom hele kvelden og det frister ikke veldig det heller. Selv om hun ikke er veldig indisk.

 

Nei, slik er det. Ungene vokser. De skal bli store! Utforske verden. Bli selvstendige. Klare seg selv. Uten å bry seg om en pappa som sutrer og klager over at jeg ikke er spennende nok lenger. For å være helt ærlig skjønner jeg Datter veldig godt. Heldigvis er Kjærest av en litt annen mening og nå begynner det å lukte noe helt vanvittig godt ute fra kjøkkenet. Jeg elsker indisk! Så masse smak. Så mange farger. Kjærest er ikke så aller verst hun heller.

 

Dette kommer til å bli en god kveld. Datter koser seg. Kjærest nynner, og det er alltid et godt tegn. Hvem vet, kanskje det tross alt bare er en fordel at Datter er på overnatting? Si det kan jeg aldri fortelle noe om, for dette er ikke en slik type blogg…

 

Ha en fin lørdagskveld, alle!

 

Blogger som elsker indisk samtidig som han savner Datter, men som egentlig har det helt fint likevel, til Vixen? Stem HER hvis du finner det naturlig. Stem på noen andre eller la det være hvis du heller foretrekker det.

27 kommentarer
    1. Jeg er 55 år nå og fikk en gutt da jeg var 54, verdens herligste..har tre voksne barn fra før der yngste er 20 år. Jeg ser frem til da guten er blitt 7 år og jeg håper å gå av med pensjon da jeg blir 62, tenker på hvor mye tid jeg kan ha med ham . Det hadde jeg ikke da jeg fikk mine første barn, arbeid og andre ting tok for mye av tiden og man var sliten da ettermiddagen og kvelden kom men slik er det ikke nå…har kun meg selv og familien å bruke min tid på og når man blir pensjonist har man enda mere tid…ferier sammen og like lenge som guten…ser bare frem til den tiden…nei jeg synes ihvertfall ikke at du er for gammel, jeg nyter ihvertfall tiden nå og gleder meg til fremtiden…

    2. Bare innfinn deg med at slik blir det. 😀 så flytter de ut.,.og når de er hjemme igjen på helgebesøk har de veldig lyst til å være sammen med deg, men er så mye de skal rekke. Og vipps er de reist igjen… da er det å nyte de gode telefonsamtalene og at du blir en viktig rådgiver etterhvert. Koser meg med at de ringer når det er noe, når de har utfordringer fra slitenhet til store livsspørsmål. Da er foreldre viktige igjen.. tenker at dette blir rollen fremover. Være der når de trenger og la dem leve livet sitt selv.. husker jeg var 16 og flyttet fra hjemme selv… 😂😂

    3. Egentlig bør du bare være glad for at barna er ute sammen med andre. Selv sitter jeg helg etter helg sammen med mine ungdommer, fordi de ikke har venner og aldri blir invitert på overnatting/kino/fester etc. Jeg spises opp innvendig av ønsket om at jeg heller hadde sittet helt alene mens barna var sammen med andre enn sin foreldre. Vit at du er heldig når du har barn som får tilbringe tid sammen med venner. Istedenfor å spise indisk hjemme en lørdagskveld.

      1. Jeg vet jeg er heldig, skriver det også, og er veldig glad for at hun har venner. Jeg ønsker alt godt til dine barn! Ikke gi opp. En dag kan det snu, eller i alle fall bli bedre 🙂

    4. Det e godt når ongan veks til men æ skal innrømme at når eldstemann for nån år sia begynte å snakke om å fløtte heimana da fikk æ en klump i halsen å måtte ringe ho mamma å sei ” Han sei han skal fløtte heimana, du fortalte mæ ikkje detta når han blei født!!” Selvsagt va æ jo klar over at ongan blei å fløtte men… Å nu sett vi her, æ å gubben å han ser bare rart på mæ når æ sei at det e bare vi gamlingan igjen her. Han e 41 å æ e 43 å alle ongan e fløtta i fra oss.
      Kos dåkker videre i helga 🙂

    5. Om noen år er det “åååååh pappa du er så DUM du skjønner INGENTING!” Og deretter er det fester og du kommer ikke til å få sove, for hun skulle jo ringe når hun ville hjem, men hun ringer ikke og når klokka er tre og hun skulle vært hjemme senest ett, da er det rett før du ringer politiet. Litt senere okkuperer hun badet og blir der i timesvis og når hun kommer ut ser hun ut som noe du helst vil skrubbe ren … og engstelsen bare stiger og stiger … Hårfargen blir en heeelt annen, hun snakker om ting du ikke aner hva er, hun hører på noe hun kaller musikk, men som du er overbevist om aldri har vært musikk. Om enda noen år roer det seg litt – før hun skal flytte for seg selv. Utdannelse. Engstelsen blir jo ikke mindre … Og enda noen år etter det igjen, kommer hun og presenterer en ung mann for deg. “Pappa, vil du følge meg til alteret?”

      Det går bra. Det er helt normalt. Vi har alle vært der.

    6. Slik er livet, flyttet ut da min datter var 14,tvang henne ikke til å velge. Mine to voksne barn kommer innom når det passer, ikke ofte nok for min del, men de er voksne og har egne liv å leve. Selv om savnet er stort, forstår eg dem. Kos deg resten av kvelden med kjæresten 💞

    7. Dette blir litt of topic, men et spørsmål. Purreløk? Hva mener du om hva som er spiselig på den? Jeg mener en skal bruke hele kvasten, men en venninne av meg kaster den grønneste delen. Det gjorde de også på et hotell jeg var på, ved frokosten steker de omelett midt i buffeen, og de kutter også opp alt der. Jeg føler at en kaster nesten en halv purreløk om en ikke skal ha med den grønneste delen. Hva sier du?

    8. Sånn er det. Plutselig blir det stille. Ungene gror til, og vi 2 gamle sitter her. Slutt på tider hvor vi så på klokka. Kommer de ikke hjem snart?Men trivelig med besøk av voksne barn,som synes at pappa og mamma sin mat er best.

    9. Ha en fin kveld! Har det på samme vis. Pappa kjør meg på kjøpesenter. Pappa, skal på overnatting i kveld…
      Men har en liten på 8 måneder i dag faktisk som holder hjulene i gang.
      Kjærest er ute og kjører en av sine.
      Så nå er det stille i huset.

    10. Kos deg med Kjærest i kveld <3 Thats life når barna begynner å vokse til, og heldigvis for det <3 Hilsen Mamma til to og Mormor til tre <3

    11. Kos dere!! Indisk er bare såå godt. Prøvde ut ideen din med ost i pizza skorpa i kveld, det slo ann. Nå var det de mest populære bitene..

    12. Ja,ja sont e livet. Ungene vokser til ,kos deg med kjæresten og datteren i morgen ha en fin kveld.🤗🤗🌞🌻

    13. Fint at dette ikke er en sånn type blogg , husk at svigermor leser😂😂. Ønsker dere en koselig kveld, du er heldig som har en egen indisk kokk i huset 😊❤️

    14. Det er noe med pappaer og døtre😊Denne følelsen deler du nok med svært mange pappaer – smerten ved løsrivelsen🥰🥰 Etter egen erfaring hos min egen Kjære så sitter nok denne følelsen lenge og dypt – våre jenter er over tyve, og pappaen savner å se de hver dag😊. Men tenk så stolt du kan være over at hun vokser til som selvstendig og med egne ønsker. Kos deg med Kjærest og indisk i kveld. Bamseklemmen får du nok i morgen når Datter kommer hjem😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg