Om å være et forbilde

Man kan si hva man vil, og det blir sannelig også gjort, om både meg selv og andre på denne plattformen, men det er ikke tvil om at vi som blir lest av så mange hver eneste dag har en formidlingsmakt som er få andre forunt. Det å kunne sette dagsorden for flere titalls tusen mennesker om temaer som opptar deg er absolutt en velsignelse, men det hviler også et stort ansvar over våre ytringer. Det er lett å tråkke feil. I alle fall når det er fem millioner forskjellige grenser. Om akkurat det samme temaet.

 

Jeg er heldigvis blitt en voksen mann. Livet har lært meg at sannheten sjelden finnes på ytterpunktene. Den finnes ikke i midten heller. Sannheten oppleves rett og slett forskjellig for oss alle. Det som er riktig for meg kan være riv ruskende galt for deg, men begge hevder vi rett. Uten at noen av oss nødvendigvis tar feil.

 

Jeg har vært et forbilde siden 1981. Da ble Lillesøster født. Jeg var ikke rollen bevisst, ikke i det hele tatt, men et forbilde, en hun så opp til, var jeg like fullt. I 1997 ble min første av seks sønner født. Da ble jeg et forbilde på heltid. Ikke alltid et like godt forbilde, sett i ettertid langt der i fra, men jeg var rollen min bevisst og gjorde så godt jeg kunne med de forutsetninger jeg hadde. Det gjør jeg fortsatt.

 

Et dårlig forbilde, hva nå enn det måtte være, er også et forbilde. Det å se andre feile kan være den beste måten å lære på. Jeg har feilet mye, gjør det fortsatt, og kommer nok til å fortsette med det til jeg dør. Jeg prøver imidlertid å lære av mine feil. Rette dem opp. Ikke alltid jeg får det til, men jeg prøver. Noen ganger ser jeg ikke en gang at jeg har tråkket feil. Da er det vanskelig å rette opp noe som helst. Andre ganger gjør jeg noe som jeg mener er riktig, men andre mener jeg feiler. Da må jeg reflektere over situasjonen. Det finnes alltid noen som mener du har feilet. Ikke alltid det nødvendigvis stemmer, men det kan være greit å se seg i speilet for å sjekke likevel. Skader i alle fall ikke.

 

Det er en veldig tung dag for meg i dag. Har mange slike dager av ulike årsaker. Noe skyldes meg selv, noe skyldes andre mennesker. Slik det ofte gjør. For meg har det vært viktig å skrive så åpent som jeg kan om disse dagene, for på den måten fortelle verden at også vi som i utgangspunktet framstår vellykkede, glade og suksessfulle har akkurat de samme problemene som alle andre. Vi er alle støpt i samme form, men har blitt tildelt, eller tatt, ulike roller her på jorden. Jeg fikk denne rollen. Og jeg bruker den aktivt.

 

Jeg håper og tror at jeg med min åpenhet om livets skyggesider, men også alle de vakre soldagene, bidrar til at andre kan kjenne seg igjen og kanskje åpne seg opp slik at, om ikke verden, så i alle fall deres egen verden, blir en litt lysere sted å leve i. Det å tørre være seg selv fullt ut, samtidig som man naturligvis må ta hensyn til omgivelsene rundt seg.

 

Vi kan ikke bare nyte og realisere oss selv. I alle fall ikke på andres bekostning. Vi skal bry oss. Vi skal ta vare på. Uten at vi nødvendigvis duller oss inn i et teppe av medynk og medlidenhet for alle som faller utenfor. Hvor dette utenfor enn måtte være. Det er heller ikke av det gode. Vi står alle utenfor. For noen. Og slik må det være.

 

Jeg er ingen klok mann. Har alltid drømt om å være det, men er det altså ikke. Jeg er ikke det grann bedre enn deg. Det eneste som skiller meg fra de fleste av dere er at jeg har evnen til å formulere setninger der andre bare tenker tanken. Jeg er veldig gald for den gaven. Er den svært bevisst, men det gjør ikke meg til noe bedre enn deg av den grunn. Det gjør meg ikke til noe verre heller, og det er viktig for meg å presisere. Det er dette jeg kan og jeg tør si det høyt. Jeg er også veldig flink til å lage mat. Det tør jeg også si høyt. Ellers er jeg egentlig ikke flink i noe som helst. Det tør jeg også si høyt. Er forresten også ganske god på systemer og organisering. Ser helheten der andre kanskje bare ser et kaos, men bortsett fra det har jeg ikke fryktelig mye å slå i bordet med. Og det er egentlig helt greit.

 

Jeg ser fram til et nytt år. Dere har blitt litt kjent med meg i året som har gått. Vet litt hvordan jeg tenker. Vet litt hva jeg har opplevd. Ikke alt, men nok til at det bildet dere har dannet dere av meg stemmer sånn noen lunde. Både dere som liker meg og dere som ikke kan fordra meg. Begge har grunner til deres valg og jeg kjenner, og forstår, dem alle. Jeg er i alle fall meg selv. På godt og på vondt. Jeg later ikke som. Holder ingen bak lyset. Lyver ikke. Har jeg aldri gjort. Prøver ikke å framstå som verken en bedre eller verre utgave av meg selv. Jeg er meg og har ingenting annet å tilby. Til noen.

Alt godt!

 

 

 

 

23 kommentarer
    1. Det er nettopp de dagene som er «dritt» som gjør at vi kan sette stor pris på de dagene som er gode. Og det er på grunn av utfordringene vi kan sette pris på gevinstene. Du er topp, og jeg digger deg! Ønsker deg og dine et flott nytt år, med mange av de gode dagene💙

    2. Vi er som vi er, og blir som vi lager, alle lærer noe nytt hver dag ,det er det som er så unikt med mennesker. Ha en fin 1/1😍

    3. Du er en klok mann selv om du selv sier noe annet. Du er reflektert og du er modig. Du er omsorgsfull og initiativrik. Du er morsom og du er inkluderende. Slik ser jeg deg og jeg ser deg på rimelig nært hold. Jeg kunne skrevet mange superlativer. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, livet er ikke enkelt å leve for noen, og enkelte har mye i bagasjen etter hvert. Dagene er ikke like og jeg håper du får en bedre dag i morgen. Du har en stor gjeng rundt deg som bryr seg veldig om deg og du har en familie som er veldig glad i deg og som er stolte av den du er. Jeg har latt meg imponere gang på gang over alt du får til og over hvor reflektert du er. Spør du meg er du et godt forbilde for mange , du tar opp viktige tema som skaper refleksjoner og kanskje endring. Stå på.

    4. Så bra, og takk for at du setter ord på det mange av oss tenker
      Vi er blitt glad i deg ,hele pakka
      Godt nytt år ønskes deg og familien ❤

    5. Du er god nok som du er. Håper du fortsetter å skrive om ditt liv, dine opplevelser, opp- og nedturer, holdninger og meninger. Du har mye å bringe til torgs!👍

    6. Grunnnen til at æ like dæ – og følge dæ – e at du skriv så velsigna ærlig.
      Hadde alle «glansbildeinnleggan», både på fb og her blitt skrevet like ærlig, så trur æ de fleste hadde turt å være litt mere sæ sjøl i virkeligheta også.
      Det virke jo som det e skam å ha en «dårlig» dag. Det e det ikke!! Æ har mange flere dårlige daga, enn gode.
      Og det e nok mange som har det sånn.
      Men æ håpe jo, at det engang snur, sånn at de gode dagan blir flere. Men gjør de ikke det……neivel, da får en gjøre det beste ut av de dagan som e. Hvis du skjønne ka æ mene ?
      Håpe kjærest og du får et flott nytt år!!

      1. Uten Kjærest og Datter hadde jeg nok ikke skrevet. Jeg håper, av hele mitt hjerte, at prosenten av de gode dagene dine bedres. Livet kan snu fort, eller utvikles langsomt, men det er det eneste vi har. Etterpå blir alt svart, og det er i alle fall ikke noe å lengte etter 🙂

    7. Føler aldri jeg kan være helt meg selv, må alltid ta hensyn og tilpasse meg..
      I mine barne år ønsket jeg å forsvinne, tenke de hadde det bedre uten meg..
      Hvorfor? vet ikke helt, men ble mobbet både på skolen og hjemme.
      Fått et bilde av meg selv som voksen at jeg ikke er god nok..
      Klarer ikke å leve opp til mine forventninger.
      Er ufør nå, men bærer det med skam for jeg vet jeg kan bedre.
      Kommet i økonomisk uføre for stolt på andre så det letter iallefall ikke på byrden..
      Vet ikke hva jeg skal gjøre snart mere..
      Men må bare leve.

      1. Vi må alltid ta hensyn og tilpasse oss hverandre, men uten at det utsletter oss selv. Slik formes vi gjennom livet. Økonomiske problemer finnes det ingenting positivt ved, og håper av hele mitt hjerte at du finner en vei ut av uføret. Livet kan snu fort. Også for deg 🙂

      2. Jeg tenker at det er veldig flott at du bruker talentet ditt (skrivinga) til å normalisere livet!

        Som du skriver at alle har vi oppturer og nedturer, god dager, tyngre dager, vi blir likt og vi blir mislikt, noen dager er det lett å stå opp og andre dager klarer vi ikke det, m.m. Spesielt viktig er det i debatten om psykisk helse og livsmestring. Liver er ikke enten eller, det er i mellom (måltidene😉)

        Ikke rart ungdom i dag lever i et prestasjonsjag når generasjon før dem har prøvd å skjule hvordan livet egentlig er. Akkurat derfor er det så bra at du viser/forteller konkret hvordan sårbarhet kan være! Du viser det i mange fasetter og på den måten treffer du en nerve i oss alle – takk skal du ha!! ❤️

        Fortsett med skrivingen og prøv å ikke legge for stor vekt på de negative kommentarene. Antakelig sliter de selv, men tørr ikke/klarer ikke/vil ikke være et sårbart menneske. Jeg synes synd på dem og håper de får hjelp av noen som ser dem.

        Det å være så heldig å ha noen i livet som ser oss, er glad i oss og støtter oss når vi trenger det, er en gave. Er vi så heldig kan vi gi tilbake med å gjøre en forskjell, vi og 🥰 og det synes jeg du gjør!

        Ønsker deg og familien alt godt! Fortsett å skrive………

    8. Hold fram med å vær deg selv, du er god nok som du er! Bedre å være en ekte utgave av seg selv enn en dårlig utgave av en etterligning❣️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg