Over tretti år senere ringer telefonen…

Dagen hadde sakte men sikkert fylt seg opp og kvelden hadde umerkelig sneket seg inn i både huset og i oss. Vi satt og spiste pizza, en skikkelig god en, og hadde gjort klar en film vi skulle se etterpå. Vi ser aldri på TV mens vi spiser. Prøver å gjøre måltidet til en sosial greie, uansett hvor enkel mat vi spiser. Plutselig ringer telefonen. Kjenner ikke igjen nummeret, men det er jo ikke spesielt uvanlig i disse dager.

 

Han presenterte seg. “Kjenner du igjen navnet?” Jeg merker at dette er et navn som jeg absolutt har hørt før. og som jeg på en eller annen måte kanskje burde husket. Det er noe med klangen i stemmen. Tonefallet. Likevel klarer jeg ikke plassere stemmen til et ansikt. Langt mindre til et minne.

 

“Du var hos oss en periode da du var liten”

 

Det smeller inn. Selvfølgelig! Kyrre. Avlastningsgården jeg var på en periode det var spesielt vanskelig.

 

Jeg skal ikke gå inn på samtalen, men det var ekstremt hyggelig å snakke med ham så mange år etterpå. Vi har ikke hatt kontakt i det hele tatt de tretti siste årene før han plutselig ringte meg i går kveld. Han er ikke på FB, men har fått med seg denne bloggen og at jeg klarte meg bra etter hvert. Han bestemte seg for å ringe meg. Det er jeg glad for.

 

Selv om de ikke er så mange, så har jeg utelukkende gode minner fra perioden på gården. Godt å komme seg litt bort når det stormer. Det er heller ikke et nederlag. Det viser klokskap å kunne gi barna sine en pause fra hverdagen hvis de trenger det. Jeg trengte det og jeg er glad jeg fikk det. Det var til og med kanskje helt avgjørende for at jeg sitter her i dag. Det bidro i alle fall sterkt. Sett i ettertid.

 

En nydelig dag ønskes!

19 kommentarer
    1. Flott plass og bilde! Jeg bor på gården helt til høyre 🥰 den grå bygningen er en gammel fjøs som er restaurert. Gården er opprinnelig hovedgården på Holmstad

    2. Fantastisk at du skriver om dette også Asbjørn! Det er så mange barn som trenger et pusterom fra hverdagen sin hjemme, i større eller mindre grad. Oppfordrer de som sliter med nettopp det til å kontakte de som kan hjelpe med akkurat det.

      Asbjørn, du e en hedersmann!

    3. Kjente deg på ungdomsskolen. Vi visste aldri at du hadde en vanskelig bakgrunn. Ei heller visste du at jeg hadde det.
      Det er fint å se at det var flere som meg. Merkelig å se hva som skjulte seg bak de små fjortismaskene våre.
      Hvordan vi som barn bedømte hverandre så enkelt. Kun basert på det vi så der og da.
      Klarte oss fint gjorde vi. Kanskje vi ikke hadde de aller aller verste historiene av misbruk og mishandling, men likevel vanskelig hjemmeforhold. Og vanskelige historier.
      Så blir livet bedre, og kanskje til og med bra på et tidspunkt. Også smeller noe annet, og det blir vanskelig igjen. Uten at det føles rettferdig.
      Nei, livet er ikke rettferdig. Men vi får fortsette å gå. Og håpe at det er mer bra enn ikke bra.
      Skal kjøpe den store klokeboken når den kommer.
      Håper du får skrevet som du vil.
      🙂

    4. Jeg har også vært på en gård, litt i 9 klasse og flytta dit etter 9 ende å jobbet der. Det reddet nok mitt liv. Er evig takknemlig for den tilliten,omsorgen og forståelsen jeg fikk😍

    5. Jeg har også vært på en gård, litt i 9 klasse og flytta dit etter 9 ende å jobbet der. Det reddet nok mitt liv. Er evig takknemlig for den tilliten,omsorgen og forståelsen jeg fikk😍

    6. Så koselig 😊 Husker godt, for noen år siden, at min tlf ringte sent en kveld. Det var et utenlandsk nr, så eg var veldig skeptisk, men svarte. Det viste seg å være ei fantastisk god fb venninne fra Canada, hun hadde googlet og funnet mitt tlf nr. 😊

    7. Så hyggelig😊 Bare det at noen ringer i det hele tatt uten at det har med jobben å gjøre.
      Ha en flott dag videre🤗

    8. Du har nok mer ballast enn et menneske skulle hatt. Så bra at noen kan hjelpe og at man spør om hjelp når det er behov.

      Har allerede altfor mange kokebøker og har egentlig bestemt for at jeg aldri skal kjøpe en til – men skal aldri si aldri – boka di SKAL jeg ha 😉

      Ha en fantastisk dag ❤️

    9. Så flott at du forteller om akkurat denne samtalen ❤️ Det er styrke ❤️ Det er også styrke i å be om hjelp som foreldre i en periode av livet som kan være utfordrende ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg