Pappa drakk ALDRI på julaften!

Jeg skriver ikke dette for å sverte min avdøde fars minne, men tvert i mot for å hedre det. I kjærlighet til oss ungene og for å gi oss en så fin jul som mulig, så drakk han aldri på julaften. I alle fall ikke som jeg kan huske. Det står det faktisk respekt av. Da er du mann! Du vet det kan gå over styr hvis du tar deg bare en ørliten akevitt, men på den kanskje aller viktigste dagen i året lar du være. For ungene dine sin skyld. Respekt!

 

I morgen, og i dagene som følger, kommer det til å være endeløse køer på Polet og juleølet skummer ut av butikkhyllene. Ingenting galt i det, jeg er selv veldig glad i øl, lavkarbo riktignok, men husk at i helgen som står foran oss er det helt andre ting enn alkohol som burde være i fokus. Har du unger hjemme er det din fordømte plikt å ta deg sammen, i alle fall i julehelgen! Hvis du ikke klarer å moderere deg burde du gjøre som min pappa, å rett og slett holde deg helt borte fra flaska denne ene dagen i året. Det syns jeg ungene dine fortjener! Syns ikke du?

 

Jeg skal ikke skrive så mye om det, men unger skal ikke ligge på soverommet sitt med klump i magen fordi de hører festing fra stua. Flasker som klirrer. Høylydt latter. Kanskje krangling og gråting. Voksenfester er ikke for barn! Unger skal ikke våkne opp til tomme spritflakser og ølbokser på stuebordet. Aldri, men i alle fall ikke i jula! Jula er noe helt spesielt. Ikke ødelegg den, vær så snill!

 

Dette gjelder ikke bare for folk med alkoholproblemer, for dette handler ikke bare om alkohol. Narkotikabruk er svært utbredt i Norge og jeg vil anta, har ingen egen erfaring, at det er særlig bedre med rusa foreldre på julaften. Tror også folk som normalt har et avslappet forhold til alkohol burde tenke seg om en ekstra gang før de åpner enda en flaske. Ungene er fortsatt våkne. Trenger du virkelig det ekstra glasset? Trenger barna dine det? Hvis svaret er nei foreslår jeg at du bare lar den være. Det er tross alt jul.

 

Gjør jula hyggelig for ungene dine, de har gledet seg veldig. Ikke ødelegg den!

 

Del gjerne!

 

 

 

 

63 kommentarer

Siste innlegg