Periodisk faste er overraskende enkelt, (men litt kjedelig kanskje).

Ja, nå har jeg testet såkalt periodisk faste hele denne uka, og min personlige “grunnforskning” viser at dette faktisk er overraskende enkelt. Nå skal det sies at jeg i mitt stille sinn tidligere har latterliggjort folk som har vandret rundt på jorden og fastet i kortere eller lengre perioder. Snakk om trist og bortkastet liv liksom!

 

Det har jo vært litt “liv og røre” kan du si i kommentarfelteten mine på FB de siste ukene. Det har det for så vidt alltid vært, men denne gangen har det handlet om et tema som angår oss alle, nemlig at stadig flere av oss er i ferd med å spise (og drikke) oss til døde. Det har selvsagt engasjert, for alle har jo helt grunnleggende og personlig erfaring med dette. Det som gjør alt som dreier seg om kropp og kosthold evig engasjerende er at det ikke finnes noe felles fasitsvar. Det er et mylder av “sannheter” der ute. Og det kommer stadig nye.

 

I mange år har vi fått høre at vi skulle “spise lite og ofte. Nå er det altså periodisk faste som er den nye “mirakelkuren”. I bunn og grunn handler det egentlig bare om å ta natta til hjelp og hoppe over et måltid. Det kan jo synes symptomatisk på vårt overflodssamfunn å bruke ordet “faste” om å hoppe over frokosten, men jeg lar den ligge.

 

Frokosten altså. Hele denne uka har jeg droppet frokosten som jeg normalt inntar med stor vellyst og glede kl. 08:00 hver eneste dag. Det vil si at jeg ikke spiser, (eller “faster” om du vil), fra middag kl. 20:00 på kvelden til lunsj kl. 12:00 dagen etter. I dette tidsrommet drikker jeg heller ingenting annet enn vann og kaffe. Det gir 16 timer uten mat og kaloriholdig drikke, noe som setter kroppen i en lett ketosetilstand. Det vil, (veldig enkelt sagt), si at kroppen forbrenner fettvev i stedet for karbohydrater.

 

Ketose skal også etter hvert gi deg mindre matlyst og mindre “sug” etter sukker og søtsaker. Ettersom Wegovy-gutten allerede har tatt fra meg søtsuget og minsket matlysten, så kan jeg dessverre ikke “bevise” dette for dere gjennom mitt eksperiment med periodisk fasting. Det jeg derimot kan fortelle, er at det virker som om blodsukkernivået virker mer stabilt. Jeg føler meg mer opplagt og våken, og perioden mellom lunsj kl. 12:00 og middag kl. 20:00, som tidligere kunne bli litt “lang”, selv med Wegovy, har denne uken ikke vært noe problem i det hele tatt. Har verken blitt slapp, sliten eller i dårlig humør.

 

Dette kan selvsagt også være tilfeldigheter eller mer eller mindre skyldes andre omstendigheter. Sola er tilbake og det har blitt lysere, samtidig som jeg har en del store personlige bekymringer som ikke omhandler meg selv. Disse bekymringene har vært av nokså alvorlige art og har tatt mye tankefokus denne uken- Dette _kan_ ha bidratt til at denne “fasten” har vært enklere enn den ellers ville vært. Jeg tror ikke det, men må nok “faste” en uke til for å utelukke det helt.

 

Om jeg savner frokosten kl. 08:00 hver morgen? Vel, ja jeg gjør jo egentlig det. Ikke så mye maten egentlig, men har jo i flere år nå, 6 dager i uka, på en måte startet dagen med å spise frokost foran PCen på jobb. Det har blitt en inngrodd vane og rutine. For meg som er veldig glad i faste rutiner og helt like dager, så tar det nok litt tid før jeg venner meg til at frokosten er borte. Det er dog egentlig ikke noe nytt for meg dette med å ikke spise frokost. Da jeg drev Hoftepluss og FyFader (i 7,5 år), så startet jeg på jobb kl. 06:00 hver morgen og jobbet i ett fram til 10:00. Da var det frokost/lunsj. Da var det rutinen, og det kunne ikke falle meg inn å verken spise før jeg dro eller sette meg ned kl. 08:00 for å spise frokost.

 

Om jeg spiser mer til lunsj eller middag fordi jeg faster/dropper frokosten? Nei, jeg gjør ikke det. Spiser akkurat det samme som før til lunsj og er heller ikke mer sulten, verken til lunsj eller middag. Det gir meg personlig en gratis  “besparelse” på 500 kcal om dagen. Dette tilsvarer 1/2 kg kroppsfett i uka, (eller 2 kg pr måned/24 kg pr år om du vil).

 

Det var min erfaring etter en liten uke. Nå skal jeg jobbe et par timer før lunsj! Bildet er forresten bare et illustrasjonsfoto. Jeg spiser egentlig fire slike knekkebrød til lunsj. I helgene kjøper jeg i tillegg 1 stor boks med Delikat italiensk salat som jeg bruker under osten. Har brukt å kjøpe en stor boks, men nå som jeg “faster” hver morgen holder det nok med en liten, for når mandagen kommer blir den “forbuden frukt” igjen.

 

Ha en vakker helg!

(Og husk, det er verken farlig eller et sykdomstegn å kjenne seg sulten fra tid til annen. Nyere forskning visert tvert i mot at det både er naturlig og kan gi oss et lengre, lykkeligere og sunnere liv)

 

 

 

Les også:

Periodisk faste, noe for meg?

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Endelig er det ok, tilogmed anbefalt med fasting.
      Jeg har selv likt veldig godt å hoppe over både frokost og lunch. Så lenge jeg kan huske i grunn. Men jeg har alltid måtte forsvare det. Og fått høre hvor usunt og dumt det er, at jeg MÅ få mange små måltider inn. Jeg tror på begge deler. For meg er det ypperlig å droppe noen måltider. For andre er det lettere med flere små måltider. Masse lykke til!
      Jeg begynte på wegvoy for 4 uker siden, og hopper over frokost. Veide 88,5kilo, nå veier jeg 83. Gleder meg til målet er nådd. Ca 20 kilo igjen.

    2. Jeg spiser ikke frokost . Men jeg drikker et produkt som heter NAT . Fordi jeg sliter med frokosten av personlige grunner . Så jeg spiser kl 12 – 16 – 20 å det fungerer supert for meg . Ja jeg kan kjenne på at det romler litt i magen en times tid føre neste måltid , men det er helt greit . Dauer itte tå dæ 😁 På 14 dager viser vekta – 4 kg å det er jeg super fornøyd med.

    3. Først da jeg slutta å røyke jeg begynte med frokost, å da la jeg mye på meg da. Så nå er frokosten bare kaffe å det funker flott.. Men uten kaffe??? Da dør jeg.

        1. Vet ikke helt. Jeg drikker ikke kaffe, men er ikke død. Enda. Jeg kommer nok til å dø en gang, men det har jeg hørt også skjer med mennesker som drikker kaffe 🤪

    4. Veldig bra. Jeg prøver også å få til dette. Fikk en aha-opplevelse da jeg leste om periodisk faste. Har fra barnsben
      av vært innprenta at frokost må vi ha med en gang vi står opp. Basta. Må ikke det, vettu. Da jeg leste Marit Kolby sin bok om faste, skjønte jeg at dette nødvendigvis ikke var det beste. Nå går jeg alltid morgentur med hunden før frokost. Og da blir det som regel en såkalt nattfaste på ca 16 timer. Da får mage-tarmsystemet en hvile for restituering, slik jeg har forstått teorien. Egentlig ganske logisk. Og driver ikke med småspising lenger. Takk for fint innlegg Ble inspirert til å stå på😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg