Politiovergrep

For noen år siden ble jeg båret ut av et utested av seks politifolk, puttet inn i en politibil og kjørt inn på glattcella. Jeg hadde drukket, men var ikke full og det var verken vold eller ukvemsord involvert. Politiet puttet meg på glattcelle bare fordi de hadde makten til å gjøre det. Et soleklart overgrep.

 

De siste dagers fokus på politibrutalitet, også med døden til følge, har fått meg til å tenke på min egen erfaring med politiet. Det er klart at når politiet i Alta kan gjøre et overgrep mot glad hvit kjøkkensjef med nisslue på hodet, så er det vel ikke tvil om at de også kan gjøre langt verre ting mot andre som de liker enda mindre. Også i Norge.

 

Hva skjedde egentlig? Jo, dette var før jul og jeg hadde holdt et matkurs for en gjeng mannfolk. Jeg hadde spiralnisselue på og så ut som en fjott, men det var en artig kveld. Etter kurset dro julebordsgjengen ut på byen og jeg dro også ut en tur etter at jeg hadde vasket ned kjøkkenet. Fortsatt med den flotte lua på.

 

Da jeg kom til utestedet kjøpte jeg meg noe å drikke og ikke lenge etterpå kommer det en vakt bort til meg og ber meg gå. Jeg forsto ingenting og spør hvorfor. Jeg får beskjed om at jeg er for full. Dette var  ganske sent på kvelden og jeg ber han se seg rundt og fortelle meg på hvilken måte jeg var fullere enn de andre i lokalet, men til ingen nytte. Han hadde bestemt seg, jeg var for full og han ba meg forlate lokalet.

 

Jeg nektet. Var helt rolig, men jeg nektet å forlate lokalet. Jeg kan med hånden på hjertet si, også i ettertid, at jeg slett ikke var full, men jeg burde, i etterpåklokskapens navn, likevel ha gått, for mener vakta du er for full så kommer du ingen vei med det uansett. Jeg nektet og politiet kom etter hvert.

 

Jeg hadde beveget meg ut i gangen, men gikk ikke ut. Det kom to politifolk. Hun ene kjente jeg litt fra før. Fikk ikke inntrykk av at de var enig med vakta, men de ba meg gå ut. Flere ganger. Jeg nektet. Vi snakket helt rolig, men jeg nektet å gå. Ja, idiotisk av meg, men jeg kunne være rimelig sta på den tiden.

 

Det kom to politifolk til. Voldsomt da, lite som skjer i kveld tenkte jeg. Til slutt sto det seks politifolk rundt meg som ba meg om å gå. De snakket ordentlig til meg og jeg snakket ordentlig tilbake. Eneste var at jeg ikke fulgte politiets pålegg, og det skal man jo gjøre. Sier politiet hopp, så hopper du. Jeg hoppet ikke.

 

De bar meg ut i bilen og kjørte meg til politistasjonen. De hadde fått nok og skulle vel vise hvem som bestemte, altså de. De kunne kjørt meg hjem, men de valgte glattcella. Jeg fikk ikke lov til å ringe. “Da har du sett for mange amerikanske actionfilmer” sa han ene da jeg så jeg hadde krav på å ta en telefon for å ringe hjem. Det er da jeg forsto at historiene jeg hadde hørt fra Oslo om narkomane som blir banket av politiet faktisk kunne stemme.

 

Min daværende samboer lurte jo på hvorfor jeg ikke kom hjem. Hun ringte og ringte, men telefonen min var låst inne. Jeg fikk faktisk ikke lov til å gi beskjed om hvor jeg var, enda jeg gjentatte ganger fortalte at jeg hadde familie der hjemme som ikke visste hvor jeg var. Egentlig var det en skandale.

 

Fengselsbetjenten som var på vakt kunne ikke forstå hva jeg gjorde der. Jeg så at ikke alle politifolkene heller ikke var komfortabel med situasjonen, men det gikk vel prestisje i det etter hvert og jeg slapp ikke ut før i sekstiden på morgenen. Jeg var rasende og opprørt. Hadde lyst til å anmelde politiet og ta saken til media, men glattcella er utrolig stigmatiserende og jeg hadde jo små barn på den tiden, så jeg lot det være. Sikkert ikke kjempekult at pappa hadde vært på glattcelle, uansett årsaken. Jeg lot saken fare, men den dag i dag da jeg ser en av de maktsjuke folka i uniform, han ene jobber der fortsatt, så kjenner jeg at det vrenger seg i magen.

 

Dette er en helt uskyldig historie. Tenk hvordan de har det de som virkelig blir utsatt for overgrep fra politiet. Du er så bitte liten, du aner ikke, der du er innelåst i den cella. Fratatt absolutt alt som finnes av både verdighet og frihet. Alt som skjer er opp til politiet og det eneste du kan gjøre er å håpe at de oppfører seg skikkelig. Det er det ikke alltid de gjør. Jeg kjenner en kar som politiet av ulike årsaker har fått i vrangstrupen. For rundt et år siden var han på et utested og koste seg sammen med venner. Plutselig dukker det opp masse politifolk og begynner å kroppsvisitere ham foran alle. Helt uten grunn. Bare fordi de kunne slik at han skulle vite at de var der, så han. Hele tiden. De fant for øvrig ingenting på ham.

 

Dette innlegget er slett ikke skrevet som et angrep på politiet, verken i Alta eller resten av Norge, men bare for å illustrere at det nok ikke bare er i USA der det kan gå litt over styr for enkelte som ikke tåler makta som uniformen gir dem. Makt korrumperer og det må vi alltid ha fokus på.

 

Ha en bestemt, men rettferdig dag!

 

 

26 kommentarer
    1. Før du sier ett ord til om politivold, så vil jeg fortelle deg noe du ikke har forstått. Hvis du våknet i morgen og alt politi og militæret hadde forsvunnet sporløst i løpet av natten, så hadde huset ditt, eiendelene dine, barna dine og ræva di tilhørt en lokal narkobaron før klokken 12. Du hadde mistet alt i løpet av 4 timer. Jeg tror ikke du fortstår at politiet er det eneste som står mellom deg og totalt kaos. Du burde gå ned på kne og takke dem for alt de gjør. De risikerer faktisk livet for at selvgode feiginger som deg skal få leve trygt. Så de er bedre menn enn meg, jeg hadde aldri beskyttet deg fra noe som helst.

    2. Når en vakt på et utested sier at du er for full og ber deg gå, så er sjansen stor for at vakten har mer vett i skallen enn deg. Ingen blir dratt ut av et utested av 6 politimenn hvis de ikke har gjort noe feil. Slik du bekriver dette, så høres det ut som om du var jævlig vanskelig, du nektet å gå ut etter at du fikk beskjed om å gå ut. Du nektet faktisk så hardt at det måtte 6 politimenn til for å få deg ut. Du kunne ikke bare ha gått ut da? Det ble for vanskelig for deg? Og tror du virkelig at politiet ville ha deg på glattcella? Politiet vil ikke ha noen på glattcella, fordi det er et jævla mareritt å ha fulle idioter der. Men det høres ut som om de ikke hadde noe valg. Bli voksen og ta litt ansvar, du dreit deg ut og det måtte du betale for. Neste gang, prøv å drikk mindre og ikke vær en påståelig motbydelig kødd som lager bråk. Du er klar over at fulle folk ikke er i stand til å se seg selv? Hvis du er eldre enn 18 år så bør du vite det. Alle fulle folk tror de er kjempemorsomme og ikke for fulle i det hele tatt. Fordi de er dritings. Jeg har selv fått juling av politiet, de banket meg gul og blå på en parkeringsplass, fikk til og med en hjernerystelse. Og de hadde god grunn til å gjøre det. Jeg tipper du er en av disse lettkrenkede fjolsene som tror du er verdens midtpunkt og alltid har rett. Bli voksen, det er på høy tid.

    3. Blei banka i baksete i politi bilen i molde for mange år siden, litt for lang historie å skrive men fuck da police.

    4. Politiet e altfor snille i Norge. Bare 1 natt i glattcella e jo faen ingenting. Har sjøl sikkert godt for 1 måned i glattcelle.
      Skal være enig at glattcelle e jævlig men klarer du ikke 1 natt der så e du ikke levedyktig i den her verden uansett.
      som nevnt øversia at argumenter ikke mot politiet men gjør som dem sier.
      Folk begynner visst å glemme at vi lever i en farlig verden og politiet har sin jobb å gjøre.

    5. Vel, du kan argumentere så mye du orker for at du ikke var full, eller oppførte deg dårlig, men kjernen her er at du oppholder deg på et utested som er privat eiendom. om den som har råderett over eiendommen, eller dens representanter ikke lenger ønsker deg på området må du gå, og du trenger ikke være enig i årsaken da det er de som vurderer dette, så lenge det ikke er diskriminerende (hudfarge, politisk ståsted, kjønn, religion, seksuell orientering etc) om du ikke går er det politiet sin jobb å fjerne deg fra området. jeg synes da vitterlig at politiet i dette tilfellet var svært tålmodige med deg, men når du ikke ønsket å forlate området på oppfordring, og heller ikke ville gå etter gjentatte pålegg fra politiet så kan du vel ikke forvente noe annet enn å bli medbrakt. Sett i perspektiv, om jeg hadde gått å satt meg på terrassen hjemme hos deg, og kost meg, og du hadde bedt meg om å forlate eiendommen. hvis jeg nektet fordi jeg mener jeg ikke oppførte meg klandreverdig synes du da at det hadde vært ok om politiet kom å tok meg med seg da jeg ikke ville etterfølge pålegget fra de heller om å forlate stedet frivillig? her mener jeg både vakten og politiet handlet korrekt, og du bærer fullt ansvar for både situasjonen og følgene av den. mest sannsynlig ble du kastet på glattcelle fordi du nektet alle pålegg om å fjerne deg, og da er risikoen for at de må komme tilbake å fjerne deg på nytt 30 minutter senere, etter de kasta deg ut og ga deg et forelegg. tror de har en del erfaring med å håndtere slike situasjoner. Jeg er dog enig i at man burde få mulighet til å varsle pårørende om at man blir bura inne over natta.
      Og å dra paralleller mellom dette og drapet og politivolden i USA nylig er bare feil….

    6. Hvorfor er det ikke satt en grense på hva som er tillatt promille og bruke alkometer mer, både av dørvakter og politi.?
      De selger deg faktisk alkohol og det får man som j har skjønt promille av. Jeg har en nevrologisk sykdom og har dårlig balanse selv uten å ha drukket og opplever ofte maktovergrep både av vakter og politi, har og blitt puttet på glattcelle for døve ører selv med bevis på sykdommen? Et alkometer hadde løst dette.

    7. Jeg vil gå så langt som å kalle glattcelle tortur. Om du nekter å kle av deg får du bøter, så river de av deg klærne før de sjekker alt av kroppsåpningene dine og slenger deg på cella med kun undertøyet ditt.

      Sier du at du har rett til å ringe noen så sier de at her har du ingen rettigheter..
      Du blir sperret inne i ett rom uten vindu eller klokke, i kun undertøy på en skitten madrass.. Ydmyket av at to personer nettopp har herjet med kroppen din foran en som sto og så på..

      Der blir du isolert så lenge politiet ønsker å ha deg der, og du får ingen informasjon om hvor lenge du har vært der eller hva som foregår..

      Konsekvensene for meg var at jeg turte ikke å forlate huset pga jeg fikk panikkanfall om jeg så en politimann eller bil.. Det ble så ille at jeg ble sykemeldt og henvist til psykolog.. Jeg drar aldri med venner på sosiale ting pga jeg synes det er flaut å få anfall om politi er nærme.. Tør heller ikke gå på kjøpesenter alene i frykt for at noen skal tro jeg stjeler noe og politi blir tilkalt..

    8. Hvis du snur på det, hvordan tenker du at det hadde blitt hvis den kverulanten du sier selv du var, hadde fått gehør og fått lov å bli? Tenk hvor mange dørvakter og politi har spart oss for å omgå på utesteder fordi noen med sin «magefølelse« har vurdert det dit hen at noen må kastes ut? Kan godt være det hadde vært greit at du fikk lov å bli, men jeg er hellig overbevist om at vi er spart for mange idioter og ubehageligheter fordi det faktisk finnes dørvakter og politi som tør å ta tak i slike ting. Og hva så om en i løpet av en uke blir misoppfattet og feilvurdert og kastet ut?! Hvis det oppleves krenkende å bli kastet ut fra et utested, og det oppleves som et tap å gå glipp av en halv kveld/natt på byen, så opplever i hvert fall jeg at du må ta en nærmere titt på det som er sakens kjerne her, og det går langt forbi dette…..

      1. Det er jo ikke det å bli kastet ut av utestedet som er det problematiske i min historie. Vakten hadde tatt sin beslutning, og selv om jeg nå, mange år senere, fortsatt ikke for mitt bare liv forstår hvorfor, så er det som du sier grenser for hvor mye ressurser politiet skal bruke på bargjester.

        Det problematiske her er at jeg ble kastet i glattcelle i stedet for en saftig bot. Jeg var virkelig ikke full på noen som helst måte, og det var ikke et eneste ukvemsord som kom ut av min munn.

        La oss da si at man mener politiet kan kaste folk i glattcella bare fordi de er irriterende. Jeg mener det er hårreisende, men ok, la oss si at det er riktig. Da blir et nytt overgrep begått siden jeg ble nektet å kontakte familien min om hvor jeg var slik at de skulle slippe å bekymre seg hele natta for at faren og gubben aldri kom hjem fra jobb.

        “Du har sett for mange amerikanske actionfilmer” ble flirende sagt da jeg hevdet jeg hadde rett til å ringe.

        Ja, jeg mener dette er et soleklart overgrep fra politiet sin side. På langt nær det verste som kan skje et menneske, men i Norge skal vi ikke kastes på glattcelle uten mål og mening, heller ikke hvis vi har drukket to øl.

    9. Jeg må si meg enig i noen av kommentarene over her, opplever at du er litt på utsiden av temaet her… for det første (hvis din egen oppfattelse av din tilstand er riktig) så er det jo dørvakten som her har bommet grovt, og når da politiet kommer for de er blitt tilkalt, så utfører de den jobben de er satt til. Du hadde jo en million sjanser til å bare stikke fra hele greiene uten at det hadde blitt videre problemer av det. Dette skjer jo på byen hver helg, og jeg tror helt ærlig ikke at majoriteten av politifolk ønsker, og står og tripper etter å slepe kverulantene med seg, de aller fleste politifolk jeg kjenner syns den jobben der i lengen er bare kjip- og drømmer ikke om å lempe på fyll. Jeg opplever ditt innlegg og flere andres kommentarer som å skjære alle under en kam- og langt ifra relevant i forhold til debatten og engasjementet som foregår i media i disse dager. Du skal ha for forsøket, men opplever ikke noe umiddelbar suksess med dette. Ugress forekommer dessverre i alle yrker, og for all del noen mer fatale enn andre, men fordi jeg har opplevd en dårlig matopplevelse på en restaurant så sier jeg ikke at alle kokker ikke kan levere varene sine….

    10. Hva vil du egentlig med dette innlegget? Som du sier selv så eskalerte dette problemet siden du skulle være så tøff at du ikke gadd å høre på politiet. Din historie har ikke noe med maktsyke folk i politiet å gjøre. Å kalle det et overgrep er vel kanskje å dra den litt langt? Det handler om at de har en jobb å gjøre og når du setter deg på bakbeina og skal leke 5 år så har ikke de noen andre valg enn å ta i bruk sine virkemidler. Tror du det er dette har noe med det vi demonstrerer og prøver å gjøre noe med i disse dager? Jeg er ganske sikker på at du er oppegående nok til å skjønne at dette var en real skivebom av en sammenligning til det som skjer i disse dager. I Værste fall er du med på å undergrave det fantastiske som skjer om dagen

      1. Jeg var åpenbart en idiot, men en helt rolig og hyggelig en. La oss si at det var greit at de kastet meg på glattcella for å ikke hoppe når de ba meg om det, men å nekte meg å gi beskjed til min familie er et soleklart maktovergrep gjort bare fordi de kunne gjøre det.

      2. Om de har en jobb å gjøre,- hva med å blåse en promilletest der og da? Så kunne de fortalt vakten at det var han som var 5 år, og måtte bli med dem.

    11. Ikke tvil om at politiet kan oppføre seg som forbrytere. Noen av dem tåler ikke den makt de får, og misbruker sin makt på verst mulig måte. Slike burde aldri fått jobb i politiet. Håper at de fleste er fornuftige mennesker. I ditt tilfelle hadde de total mangel på sunn fornuft. Man blir jo livredd for å havne i politiets klør, hvis det er sånn de oppfører seg. Takk for at du deler din ærlige historie.

    12. Maktarroganse er farlig og provoserende.
      Jeg har blitt nektet inngang fordi “jeg var for full”; edru og med bilnøklene i hånda 🤦🏼‍♀️
      – Bare fordi de kan. Jeg skulle bare hente noen.

    13. Tja æ like dæ men hær tenke æ at idioten var du. Beklager. Men hvis du høre på politiet så er 99.9 % av dem ok. Du skriv sjøl at du burde hørt på dem. Hadde selv en politimannsom da æ va ung sa: bare vent æ tar dæ enda for noe dumt du gjør. Holdt min sti ren og han fikk ikke mulighet til å ta meg for noe. Har vært i USA noen gang. Mine venner der har sagt til meg. Alltid gjør det politiet ber deg om, aldri argumenter.

    14. Dessverre så er ikke politiet i Norge heller alltid like snille som de ofte blir fremstilt som. Jeg er så heldig (“uheldig”) å være gift med en mann fra Brasil. Ikke visste jeg at jeg skulle finne drømmemannen når jeg studerte i Brasil for noen år siden. 10 år har vi vært gift og bodd i Norge sammen. Tre barn har vi også fått. Min mann er vel kanskje ikke den mørkeste, men mulattfarge, med typisk afrikansk hår og trekk. Om jeg ikke tenkte over rasisme før, så er det dessverre noe vi har måttet bli vandt med, noe som absolutt ikke er kjekt.

      En av de første månedene min mann var her i Norge var vi ute på byen med venner. Også her bestemte dørvakten seg for at han ikke skulle få komme inn. Vi ble alle opprørte og spurte hvorfor. Ingen hadde drukket særlig og vi hadde alle vært sammen hele tiden. Min mann kunne så vidt ett ord norsk på det tidspunktet og stod bare der uten å forstå særlig. Dørvakten viste med all sin makt at han ikke ville ha inn min mann. Da våre venner ikke godtok dette kom politiet. I stedet for å gjøre noe med dem som diskuterte, hoppet de på min mann som stod på sidelinjen uten å gjøre særlig. Kastet ham i bakken og sprayet ham med pepperspray. Vi prøvde febrilsk å forklare at dette her er en stor misforståelse, mens min mann lå å vred seg av smerte. Til ingen nytte. Ikke en unnskyldning fikk han eg gang, men denne episoden har ødelagt mye av hans evne til å klare trives i dette landet 100%. Noe som er veldig trist.

      Har også flere anledninger hvor politiet har komt kjørende og spurt om legitimasjon. Helt greit at de vil være sikre på at folk er her lovlig, men hallo man kan også gjøre dette på en fin måte. For kun ett år siden fulgte en sivil politi etter ham inn i bussen etter at han var ferdig å trene på treningsenteret. Dette fordi det var mistenksomt at han trente på dagtid når en normal person skulle vært på jobb. Min mann prøvde å si at han for øyeblikket var permittert da det var lite jobb og derfor valgte å trene dagtid slik at han kunne hjelpe til med ungene når de kom hjem fra skole og barnehage. Til tross for dette måtte han vise legitimasjon og politiet tok bildet uten å spørre om lov. Bare sånn i tilfelle det skulle vise seg at han var kriminell og historien hans ikke var ekte. Kjenner jeg blir provosert og håper at det som skjer i verden nå kan være med på å gjøre en forskjell. Ikke bare i USA, men resten av verden også. Det trengs en holdningsendring! Jeg som mamma frykter for mine barn når dem vokser opp,!

    15. Det er trist at vi mister respekten for politiet. Du er nok en av mange som har blitt utsatt for slikt, også i Norge. Vi er alle så opprørte over det som skjedde i USA, men det har skjedd drap på uskyldige, av politimenn i Norge også (omtalt i pressen for noen år siden, men med mindre oppstuss). Og flere har dødd på glattcelle i Norge. Noen av disse tilfellene har blitt etterforsket, men intet galt funnet på politiets side….. mangel på tilsyn av hjelpeløse mennesker? Unnlatelse å gi helsehjelp? I alle yrker finnes det dårlige yrkesutøvere, men de som har så stor makt, bør «siles ut» av yrket.

    16. Politiet i Estland i en liten bygda jaget etter min far for årevis forsi i den tiden var det stas å være lastebilsjafør og kjøre ut av landet( under russisk okupasjon også🙈)
      Han jaktet og stoppa min far for årevis for å kunne ha noe på ham, uten hell. Men det var jo ikke artig at de hele tiden kjørte etter ham med sirener, vi barna ble jo redd.
      Uansett, så fikk han da ikke viljen sin, men noen år etterpå, ikke så mange år siden skutt han sin kona rett i panna fra 30 cm foran deres 3 barn fordi han mistenkte at hun er utro mot han…. så ja, det fins mange idiota i det yrke, maktsyke djævler. Han var forresten mobbet på skole når han var ung, han politi. Så han kom vel å gjøre opp med folk i sin uniform…

    17. Etter og ha sett ett mord ved kveling gjort av en politimann, tatt opp på en video så har vi alle endelig fått se noe av den grusomheten som har foregått mot afrikanske americanere for over 400 år.

    18. Når jeg var ung, mange år siden, ble det sagt at,ofte så velger de som har hatt en tøff barndom og ungdomstid,gjerne et yrke hvor de kan vise styrke overfor andre, slik som i forsvaret og politiet, trur nok det kan være noe i det, sier ikke at det er alle,men en liten %er nok,for å gjøre stor skade, det finnes idioter i alle yrker,som vil ødelegge og gjøre livet surt for andre.
      Ha en rolig dag uten provokasjoner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg