Prosjekt bryllupsdress. Uke 0:13. Vekt: 129,3 føkkings jævla hælvettes fittekilo!

Første januar i år veide jeg 110,6 kg, (opp 10,6 kg på et år), og jeg satte i gang, for å komme meg ned i hundre kg igjen, en storstilt slankekampanje som jeg kalte Uten sukker og søppel. Første uken gikk jeg ned 100 gram og i ukene og månedene fram til i dag, så har jeg faen meg klart å legge på meg TYVE KILO!!! Det er nesten ikke til å tro, men det er det.

 

Det er ingen unnskyldning, mer en slags forklaring, men det har “vært et tøft år”. Fader, alle år er jo tøffe, men man trenger faen ikke bade i twist, melkekjeks og ubegrensede porsjoner av absolutt alt. Det siste halve året, kanskje spesielt den siste måneden, har jeg mistet absolutt alt jeg hadde av hemninger. Jeg spiser, og drikker, alt for mye, av alt. Det er ingen hemmelighet at jeg er litt over gjennomsnittlig glad i øl, og bruker det både kreativt, rekreerende og som trøstedrikke. Gudene skal vite at det har vært nok av grunner til å poppe seg en boks eller fire de siste to årene.

 

Du blir ikke 130 kg av øl, i alle fall ikke lavkarboøl, men du blir ikke tynn av det heller. Her har jeg definitivt en del kalorier, og penger, å spare i 2021.

 

Mellom 2016 og 2018 så kutta jeg ut all mat som var tilsatt sukker, altså is, kaker, godterier, vafler etc. Kutta også ut hvetemel, altså brød, pasta, pizza1 etc.

Sommeren 2018 hadde jeg gått ned fra 120,4 til 99,9. Det var helt fantastisk!

 

Livet er så mye lettere når man er “tynn”. Ja, mine 184 cm veide 100 kg, men jeg følte meg slank og attraktiv. Det var en deilig følelse. Jeg vet det er tabu å si det og derfor gjør jeg det. Jeg ELSKET å være “bare” 100kg!. Jeg kunne kjøpe klær som så ok ut på kroppen. Jeg slapp å bli sliten av å gå opp en liten trapp. Jeg kunne knyte skolissene mine på første forsøk og uten å holde pusten. Jeg kunne skrevet en roman om alt som blir lettere, men hvis jeg skal korte det ned til ett ord, så sier jeg LIVET. Hele livet blir lettere, ikke bare kroppen. Det er vanskelig å forklare, men slik er det.

Jeg skal ikke skrive så veldig mye mer. Dette er veldig privat, og faktisk også litt flaut. Jeg har ikke kontroll over kaloriinntaket mitt. Jeg eter og drikker for mye. Regnestykket er enkelt. Jeg vet alt om det. Vær så snill å ikke kom med råd etterpå, for dette kan jeg virkelig, men det handler om indre motivasjon. Den hadde jeg ikke i starten av året, ikke på ordentlig, men jeg har den nå, og den er STERK!

 

Det er så tungt å være tungt, samtidig finner jeg ingen glede i all den dritten jeg trøkker i meg. Den gir meg bare dårlig samvittighet. Det er ikke den gode maten jeg lager som har gjort meg tjukk, det er mengden av den, samt alt det “andre”; at jeg ikke klarer å spise bare én vaffel, én sjokolade, én yoghurt, etc., jeg må ha to, kanskje tre, gjerne tre, helt til det er helt tomt, i absolutt alle skap…

 

Nå er det nok!  I løpet av dette året skal jeg, I ALLE FALL, gå ned like mye som jeg har gått opp, og helst 5 kg til. Det betyr at jeg på samme dag til neste år kan feire med en skive kålrot, og slankehyllest fra dere, at jeg “bare” veier 115 kg.

 

Det er ikke et hårete mål, men det er TRETTI PAKKER MEIERISMØR!

 

Jeg tok et valg i dag morges. Bare joggebuksa får jeg fortsatt på meg. Ser ut som et eggeskall i jakka jeg kjøpte i sommer. Det siste halve året har vært helt vilt, spesielt den siste måneden. Jeg har vært grenseløs. Skillet mellom dag og natt har nesten blitt borte. Døgnrytmen er det lillebror som bestemmer.

 

Så har det vært jul; med alt den tar med seg.  Jeg har takket ja til alt. Mange ganger. Hver eneste dag.

 

Men nå er det slutt!

Følg med på bloggen hver mandag og se meg magres som en pelikan og forbered dere på en skyhøy Kokkejævel når dette prosjektet er avsluttet og jeg er slank, deilig og sexy. Herregud, som jeg kommer til å skryte av kroppen min, i alle kanaler!

 

Kanskje det er tett mann/feit mann 43, som skaper overskrifter om kroppspress i 2021?

 

Tro ikke det og er heller ikke målet7. Jeg vil bare ha en SUNN vekt og se BRA ut for Kjærest. Hun fortjener en lekkerbisken og jeg vet jo den er her inne et sted, jeg må bare slanke den fram.

 

Har du planer om å ta av noen kg, eller peiser du på med smult og suksessterte også i 2021?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

68 kommentarer
    1. «Har du planer om å ta av noen kg, eller peiser du på med smult og suksessterte også i 2021?«

      Denne tankegangen hadde jeg før. Alt eller ingenting.
      Etter å ha brukt hardttjente 20k på å ha en personlig coach, har jeg heldigvis lært at det er feil.
      Fordi du kan spise alt og likevel gå ned i vekt. Du bare spiser litt mindre. Og ja, jeg vet at det er basic vektnedgang 😅 men det er så vanskelig når vi blir lært til at når man er på slankern, så spiser man bare salatblader!

      Det er så mye mer enn det… men man skal jo klare å leve med et litt bedre kosthold resten av livet. Vet ikke med dere andre, men jeg vil ikke gi opp på pizza og smågodt og brød eller noe annet for alltid, eller å prøve på det!

      Men lykke til! Kanskje vi ses pesende rundt omkring i Alta, mens snikkiloene forsvinner rennende bort!

    2. Dette blir gøy å følge! Har et tips hvis du vil følge andre vanlige folk som vil gå ned noen kilo: 365challenge.no. Går ut på å mosjonere minst 30 min hver dag i hele 2021. Kan virke umulig, men det viser seg at mange klarer det 😃

      Lykke til!

    3. Så bra du tar tak. Gleder meg til å følge med og jeg heier på deg. Du kommer til å bli rålekker 😉

    4. Joda jeg henger meg på, gikk ned 22kg i løpet av 2020, men brakk beinet i november og da synes jeg synd på meg selv, så har nok spist på meg en del kg igjen. Har ikke turt å gå på vekta ennå, men 1.januar skal jeg det, håper jeg ikke har gått opp alt igjen. Så vi får holde følge alle sammen 😀

    5. Jeg skal gifte meg i midten av februar, så her blir det proteinrik kost og lange turer med barnevogna fra nyttår og frem til bryllupet. Har lyst på minst ett bilde fra den store dagen hvor jeg ser ok ut, dessuten er det digg å komme i form igjen (var godt i gang, men desember tok meg). 😂

    6. Husk at det e mye babykilo hos dæ å, aldri bare mor som legger på seg i svangerskapet 😊 Du får ta med deg lillebror i vogna så får han hjelpe deg av med de å😁

    7. Har lagt på meg 10 kg. på ett år, startet med kreftsykdom. De sa det var viktig å ikke gå ned i vekt i prosessen!!! Wtf!! Ingen fare, har ikke hatt noe matlyst og dermed gitt blaffen i hva jeg har trøkka i meg. Nå er det en jobb å gjøre. Fikk ny badevekt av husbond i julegave. Fordi jeg ønsket meg det. Må veie meg for å klare å gå ned igjen. Innbiller meg at jeg klarer det uten vekt, men nå må jeg slutte å lure meg selv. GO!!!

    8. Har allerede gått ned 10 kg før jul, og har planer om rundt 10-15 kg til.. Har sverget til lavkarbo i de siste mnd, selv om jula har vært “frisonen” så har ikke det gjort de aller største utslagene. Ferrero Rocher har gått ned på høykant, men 4.januar da starter vi, les jeg, på nytt.

      Gleder meg til å følge deg, og hvis du bestemmer deg for lavkarbo så ønsker jeg gjerne middagstips fra en dreven kokk med spennende lavkarbooppskrifter 🙂

        1. Gleder meg til du kommer med en lavkarbo kokebok med alt fra frokost til deilige desserter. Jeg har trua på deg!

          (Kommer også til å være den første som bestiller boka 😉)

    9. Hiv meg med på sunnhets bølgen din 😀 Go Team Asbjørn!
      Har andre ting å endre på som røykeslutt, få meir kjøtt på beinan og masse annet å ta tak i.
      Men som du, e eg klar og motivert. Starte på mandag den 4.jan når eg våkne. Skal gjøre som deg å fortsett å nyte jula først (y)
      Ett Nytt År med nye muligheter og ei bedre helse (med livet som innsats og gevinst):P
      Du har jo en gylden mulighet å lufte både deg og lilebror, sett det på timeplanen en gang om dagen, legg han i vogna å trill oppover, stak deg ut ei tøngere og tøngere løype etter som formen stig, Bonus e at kjærest får helt fri eller velge å være med dokker 😛
      Kan hende de første dagan att du blir svett før du har fått han i vogna 🙂

    10. Veide 130 på mitt tyngste nå i August. Siden da har i underkant av 40kg blitt borte! Jeg har bestandig vært hun tjukke! Men jeg går inn i 2021 med en lettere kropp og sinn 😄 klarer jeg, klarer du! Stå på! 🤩

    11. Og forresten, ta med lillebror(og gjerne kjærest) på trilletur hver dag – det er bra både for kropp, sjel og kg 😊

    12. Skjerp deg. Dette ender i diabetes og høyt blodtrykk. Lukk munn, putt babyen i vogn og gå på tur. Nå får du legge ut bilde av vekten hver uke så får vi se om du kun har det i kjeften 😝🙈😁

    13. Håper du deler noen sunne oppskrifter med oss. Et lite tips fra en veteran i dette gamet… Ikke start en slankekur du ikke kan leve med resten av livet.

    14. Vel, jeg BURDE peise på med smult og suksessterte, med mine 45 kg fordelt på 173 cm😏
      Meeen, jeg heier på deg, og bare ved å kutte ned godis til én kveld i uka, spise 4 regelmessige måltider med normalt sunt innhold og mengde pr dag,så tipper jeg de uønskede kg’ene kommer til å måtte gi tapt rimelig fort 👍

    15. Har 20 cola-smash-melkesjokolade-sykehuskø-operasjons kg her også som ska a…
      kjenn at da riv i sjæla, å veit ikke korr e ska begynn . Du e ikkje aleina 😂😂
      Løkke tell

    16. Vel, det er viktig å starte slanking med en slik selverkjennelse. Man spiser rett og slett for mye, og magen sprenges ut sakte og sikkert. Så legger fettet seg på magen, armene disser, lårene eser ut. Ja, og så kommer sikkert dobbelthaka på kjøpet.

      Jeg trener regelmessig, spiser sånn passe mengde sunn mat, men tillater å spise litt godis i helgene. Er i god form, slank og spenstig, føler meg ok. Helse og vekt er et valg, men unntatt de som har helseproblemer av ulik slag.

    17. Du kan slenge deg på med min lille tjuv start #bevegdegijula jeg er på dag 10 nå, bare en liten eller lang tur. Bare beveg deg og tell og legg ut som motivasjon til oss andre👍🏻😂

    18. Fikk baby i august, og skulle ønske æ kunne “skylde” på det, men fakta e jo at kiloan nok ikke e borte pga alt snopet og de høyst ustabile måltidene æ inntar… Skal for første gang i mitt liv kjøpe badevekt når januar starter, så har æ en “sluttdato” på katti raskmaten og snopet skal ut av huset her…. Vil til ake i klærne mine 🙈 ønsker dere for øvrig ei god jul og et godt og sunt nytt år 🎅😊🎉

    19. Vil bare tipse deg om å lese om medisinene saxenda og mysimba. Disse har hjulpet meg utrolig mye i vektnedgangen 😊. De hjelper på søtsuget og gjør at man blir raskere mett.😊

    20. Trøstespising, du er nok ikke den eneste. Fint du tar tak, skal heie på deg hele veien frem.

      Selv skulle jeg helst gått for suksessterte og smult, med fløte på, liker ikke feit mat så godt. Trenger sårt 5-10 kg mer på kroppen, er ikke lett andre veien heller.

    21. Jeg ler så jeg dævver🤣

      Kjenner godt igjen overskriftsorda dine, mang en gan fått et Glimt av meg i speilet om morran, og sagt ganske nøyaktig samme ord😂 null filter og null innpakningspapir!!🤣

      Jeg er også innmari glad i øl, jeg NYTER øl, jeg lukker for endel følelser med en øl eller to, og skyver angsten tilside av en. Eller jeg rett og slett belønner meg med en!! Godt jobba Lena, nå har du vært råflink!!!! Ta deg en øl, det har du JAGGU fortjent!!!💪🏻

      Så går åra da, og den ene etter den andre av HELVETTES kiloer fester seg rundt omkring😡. Gikk egentlig ganske bra, til jeg fikk en kneskade og Faan ikke klarte gå engang!!! I måneder fortsatte jeg å koooose meg, mens jeg satt på rævva med kneet på ei pute og syntes synd på meg sjøl!!

      September kom, og jeg banna mer enn jeg smilte, følte meg bare teit, feit, ekkel…. halverte konsumet av øl, LITT trøst må jeg unne meg🙊 og begrenset middagen så jeg klarte bevege meg etter inntaket, har operert og klarer å gå igjen.. ikke får jeg lov å nyte den ølen om jeg ikke har gått en time med bikkja heller, jeg er en streng sjef🙊 Tatt av 4 av 8 kg nå, og tar resta fra januar. I jula NYYYYYTER jeg øl🤣

      Nå er ikke 8 kg ekstremt masse, men fordelt på en 156cm høy kropp er det Faan ikke akkurat kledelig…. jeg ser ig merker stor forskjell på de 4 kiloene, og har begynt å bli verbalt snillere med meg selv❤️

      Lykke til, gleder meg til å følge med💪🏻

    22. Jeg joiner, bare at jeg eier ikke badevekt 🤪
      Skal av noen kilo her å 🙈 håper crohnsmonsteret blir litt mer på lag hvis man prøver 😁
      Lykke til, er nok mange som har et sånt nyttårsforsett..
      Her starter man når hverdagen kommer igjen, skal nyte resten av jula først 😁

    23. Mitt mål er å komme tilbake det jeg var; pga feilbehandling av bv ifjor plasserte de jentungen og jeg mista lysten til absolutt alt…. og innad ho fikk komme hjem igjen var jeg tilbake på etterfødselsvekt og mindre muskelmasse. Så hadde vi 3mnd med å finne tilbake til innvendig ro og trygghet for henne, samt meg, før en mystisk “sykdom” har slått i meg…😬 så håper på å snart bli frisk, få overskudd og ha en bedre hverdag med henne igjen😫

    24. Slenger meg på jeg..
      Skulle ned 15 kg i 2020, bare 20 kg igjen til målet er nådd..
      Og, som deg, dette kan jeg da, gjort det før (så skjedde et lite mirakel). Men, kanskje kan din kamp motivere meg litt også, i tillegg til målet om å se litt mindre ehm tønneaktig ut.
      Lykke til Asbjørn

    25. Kjenner til dette… har trøstespist og spist meg til lykke i alle år, men har det bedre nå så kiloene ikke er så mange nå. Lykke til – dette klarer du for Lillebror( du må jo snart krabbe rundt og leke m han😉). Lykke til👍

    26. Jeg vet så godt hvordan du har det,så inni helvetet godt vet jeg det!
      Har selv gått opp 16 kilo det siste året,blir både forbanna og lei meg.Den gode nyheten er at jeg vet hva jeg har gjort feil.Spist feil mat,alt for mye mat,snop nesten hver dag og ikke trimma mer en ca 20min🤣🤣 Nå er det døtte meg nok! Handlet inn mye sunt allerede,starter på fredag…og lover meg selv som de siste ti åra🤑…nå er det nok!

    27. Æ e med, veiing hver mandag👍🏻 Etter et halv år med sykdom og kortison tabletter har kiloene rast på, nå er det slutt 💪🏻

    28. Absolutt ikke umulig. Det klarer du lett. Gøy å konkurrere med seg selv og mot vekta. Her har jeg mista 15 kg siden 12. oktober. Litt slakke i jula, men det kommer alltid en ny dag. Og det er lov å starte på ny etter hver sprekk, men det må være i dag, og ikke utsettes til i morgen. Da skyves bare problemet foran deg og blir større. Har 17 kg igjen til første delmål (feb/mars), og deretter 14 kg igjen til hovedmål. Har både tida og vekta mot meg i prosjektet, så nå er det all in, og det må skje nå. Jeg vet at dette kommer jeg aldri til å gjøre igjen, det er nå eller aldri. Jeg syns egentlig det er ganske lett å slanke seg, men å ha motivasjon lenge nok til å nå målet, og ikke minst til å legge om til en varig sunn livsstil og holde seg på målstreken, det sliter jeg med. Har heldigvis gode støttespillere rundt meg nå.
      Lykke til med å nå ditt mål.

    29. Der har du gründer idé: lag eggshell jakker. Det flotte alternativet til dem som er får feit for softshell. Som Johaug, Bergans og ullvang. Eggshell by kokkejæveln 🤔

    30. Heia deg😊 Den beste motivasjonen må være Lillebror, og alt dere skal gjøre sammen så fort han blir stor nok. Da har du godt med tid, og kan forberede deg masse på å bli en pappa med energi og ork😀

    31. Tusen takk for at du deler. Overvekt er tabu i samfunnet. Man mobbes faktisk. Diskrimineres i arbeidslivet. Jeg har kjempet mot vekta i mange år. Dette året legges jeg under kniven for å klare det. Selv om jeg er livredd for komplikasjoner og kroniske smerter i etterkant. Det forventes i helsevesenet at jeg skal opereres nå. Maten har vært min trøst i en vond verden. Jeg kommer til å savne den…Ønsker deg all mulig lykke til med krymping! 💪

    32. Huff her smyger kaloriene seg på bare jeg går på butikken. Å jeg liker ikke kake og feit mat heller. Men sjokolade. Jo eldre man blir,jo bedre smaker f..skapet.

    33. Mandag går jeg på vekta. Mitt valg er å faste fra middag ca kl 16.30 hver dag og i minst 16 timer. Frokost blir da etter kl. 8.30. Så blir det spennende å se hvordan vekta reagerer. Har vært deilig å bli kvitt noen smørklumper.

    34. Starta med 16/8 kur 2 uker før jul. Fikk hodepine uti uke nr 1, avsukringa i gang å stinka fryktelig i uke 2. Kom vel ketose da. Spiser heldigvis hverken julekaker eller sjokolade. Snacksen min er Øffer Flæskesvær😂ikke noe baconcrisp!! Kun den svoren i knallhard variant. Det går skikkelig bra om jeg bare husker å drikke nok væske. Spiser mellom 12 og 20. faster resten. Kun drikke. Mye på potta da siden jeg har i meg mye mer væske enn vanlig. Lykke til 😇😇

    35. Jojo vekt gav seg så snart æ droppa light matvarer/drikke med søtstoff. Så amen til meierismør, egg, helmelk og sjokolade 😊.. og biff, fisk og grønnsaker 😊 altså med måte 😊
      Lykke til med å finne din vei.

    36. D her klarer du. Har sånn omtrent samme mål som deg i år.. for alt e tungt når d mange kilo for masse på kroppen.

    37. Ser frustrasjonen din, men kan LOVE deg at det er like ILLE å ikke gå opp i vekt uansett hva du spiser….. 1,67 lang og 44 kilo er heller ikke gøy🙁 Og få kommentarer som unnskyld meg, du ser ikke frisk ut🤣 Vi har alle vårt🥰

    38. Etter jul, et lite stykke ut i januar når minstemanns bursdag er unnagjort, skal mannen og jeg tilbake til lavkarbo. Fordi vi både fysisk og psykisk har godt av det. Fett er jeg ikke redd, så lenge det ikke er overbehandlet i alle retninger. Har ingen planer om antall kilo som skal bort, det handler for min del mer om å ha et kosthold som får kroppen til å smile.
      Og du har så inderlig rett; den indre motivasjonen må være på plass når man skal endre kosthold!
      Masse lykke til!

    39. Har tatt av mæ 50 kg på 3 år, kun ved å legge om livsstilen, så d e mulig 😃 Stå på, du klare d her😃

    40. Som du skriver er regnestykket enkelt. Men det er pokker ikke så enkelt. Vi mennesker er mer komplekse enn inntak og forbruk. Det er andre ting som også er med på å påvirke. Og ikke pokker om vi veier mye ene og alene for at mat er godt. Når vi har mistet kontroll på matinntaket så er det en grunn til det. Finn den grunnen og finn motivasjonen din så vinner du! Heier på deg og gleder meg til å følge deg hver mandag på bloggen.

    41. Her skal det også skjerpes over nyttår – eller når all restemat er spist opp.
      Gikk ned ca 10 kg i fjor, litt opp igjen nå, men skal videre ned igjen nå etterpå.
      Kombo av noen start-kurer og deretter 5:2-diett. Mer mosjon er også planen.
      Men først, alle mulige restemiddager og pålegg og snop. At man aldri lærer å ikke over-shoppe julemat….

    42. Vekta gråt da eg vågde meg på den 3.juledag.
      Eg satt umiddelbart i gang med prosess, ønsker meg 10 kg ned.
      20 knebøy. Og en time handball i basseng med lillebror idag. No etter mat e d på med skoan og trø en liten tur.
      Eg joine deg. Vi klare d!!!!

    43. Forstår meget godt ka du snakke om. Mannen min og eg har vært der. Men 12.oktober i år satte vi en stopp førr d der tullet vi har holdt på med. Da la vi om tel lavkarbo kosthold og faste 16/8. D va som å komme tel en nnen verden! Stabilt blodsukker og ingen sult! Vi får jo ete d beste som e å få tak i. Reint kjøtt, rein fisk og masse grønnsaker. Fløte, smør og ost! D e jo bære heilt nydelig. Kiloan rasa jo av oss. Eg har trua på at d der klare du og. D e bære å bestemme en dato og helst ikje ha tilgang heime på høykarbovara man ikje skal ha. Løkka tel! 😁👍🏻

    44. Her trengs jekkestropp snart for å få igjen jakka, så æ har planer, akkurat som dæ. Lykke til, til oss ! 🙂

    45. Var godt i gang før jul og gikk ned 5 kilo, men tror jeg har spist de på meg igjen i løpet av desember.
      Planen er å fortsette der jeg slapp. Har alt fra 5-10 kilo igjen før jeg er fornøyd. Lykke til, jeg heier på deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg