Pulled og panert kalkunburger med rød waldurfsalat

Siden en familie på 5 egentlig bare trenger en fugl på 2,5 kg for at alle skal bli schtappa, så har de fleste av oss både 2, 3 og 4 kg med kalkunrester stående i matboden eller hamret inn i det alt for lille kjøleskapet med gummislegge. Mange lurer selvsagt på hva de skal bruke alle restene til, og nettet flommer nesten over av oppskrifter på kalkunomeletter, kalkunsalater, kalkunwraps, kalkuntaco og jeg vet ikke hva. Jeg tenkte jeg skulle ta kreativiteten ett skritt videre.

 

Først, hvis du fulgte min framgangsmåte på perfekt helstekt kalkun, så er brystet faktisk fortsatt supersaftig og helt nydelig i tynne skiver som pålegg. Bare tull å ikke nyte slik det er, for det er så godt!

 

Resten av droget derimot tenkte jeg vi skulle lage noe skikkelig spennende, saftig og deilig at av. Nei, ikke suppe riktig ennå, (oppskrift på den kommer i morgen), men først:

 

PULLED OG PANERT KALKUNBURGER

(8x100g burgere)

 

600g rensket kalkunkjøtt (ikke skinn)

200g kepaløk, finhakket

50g Supreme/olje eller smør/margarin

15g hvitløk, finhakket

1 ts karripulver

1 ss kyllingfond (ev. 1 kyllingbuljongterning)

1/2 sitron, saften

1 liter vann

 

Til paneringen
2 egg, sammenpisket (eller ferske egg på boks)

100g hvetemel

100g griljermel/strøkavring/panko

1 ts pikant røkt paprikapulver (Kan sløyfes, men gir en deilig smak)

 

100g supreme/smør/margarin til steiking

 

Rensk kjøtt og fjern alle bein og sener. Kutt løk i fine terninger.

 

Fres løk, fett og karri noen minutter på litt over middels varme, til løken blir gylden og fin.

 

Tilsett resten av ingrediensene og kok opp. La det koke i ca 30 minutter til alt vannet er dampet bort. Jeg kan ikke gi helt eksakt tid, for det avhenger både av mengden kyllingbryst (går fortere), omkretsen på stekepanna (stor omkrets=hurtigere fordamping) og temperaturen på plata.

 

Vannet skal dampes bort, men det skal fortsatt være fuktighet i blandingen. Ta panna vekk fra varmen og la stå til avkjøling i 15-20 minutter, eller til du klarer å rive kjøttet til trevler.

 

Kalkunen skal rett og slett bli helt “pulled” før du gir deg.

 

Vei opp baller i ønsket vekt. Blandingen er løs, så anbefales ikke større baller enn 150g, men jeg anbefaler 100g.

 

Press sammen ballene, (de av kalkun altså), med en fuktet burgerpresse, hendene eller annet flatt redskap. For at det skal bli lettere å panere burgerne, så anbefales det å la de avkjøles 30-60 minutter i kjøleskap, men det går fint å panere med en gang altså. Kan bare være litt plundrete.

 

Vend burgerne først i havtemel/maisenna, så i egg. Avslutt med et godt dykk ned i griljermelet. (Hvis burgerne er litt løse, så kan man følge samme rekkeflge, men drysse melet over, før man pensler med egg og avslutter med et godt griljerdryss. Stekes med den panerte siden ned i supreme eller smør/margarin og gjør samme prosess på den andre siden av burgeren mens de ligger i stekepannen.)

 

Steikes gyllenbrune på begge sider.

 

Serveres gjerne mellom grove hamburgerbrød med restene etter waldorfsalaten. Oppskrift HER. (I mitt tilfelle ble den rosa siden jeg brukte rødkål da jeg lagde den. Nydelig farge!). Alt blir dessuten bedre med hjemmelaget hvitløksdressing, (enkel versjon). Oppskrift HER

 

Dette er faktisk Kone Christine sin favorittburger. Hun elsker den nesten høyere enn opphavsmannen. (Har ennå ikke bestemt meg om jeg skal ta det som et kompliment eller ikke…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg