REINSDYRSBURGER

Reklame | The Kokkejævel

Reinsdyrsburger med bacon, fetaost, urtebakte poteter og tyttebærkrem

Selv om dette først og fremst er en blogg om livet MELLOM måltidene, så føler jeg jo at jeg må dele av mine aller beste oppskrifter med jevne mellomrom. Er jo tross alt the Kokkejævel.

Dette er en fantastisk god og saftig burger som jeg med stort hell serverer på Hoftepluss, et av mine serveringsteder oppe i kulden og mørkets rike, eller Alta, Finnmark som det er omtalt som på kartet.

I stedet for klassisk burgerost kjører vi fetaost i foodprocessor sammen med litt timian, rosmarin, peppermix og litt solikkeolje til en jevn masse. Når dette smelter, sammen med bacon, på toppen av burgeren, skal du slett ikke se bort fra at tidlig tenåringsuhell plutselig kommer tilbake med full kraft. Ukontrollert og gjentatte ganger. Pass øyet til den som sitter rett over deg. Skjer ikke med alle, men advarer likevel. Er så flaut.

REINSDYRSBURGER

1 kg kjøttdeig

500 gram reinskav

Kjør skavet dypfrosset i foodprocessor. Tin litt før du blander inn i kjøttdeigen.

Er du så heldig at du har kvernet rein- eller elgkjøttdeig trenger du naturligvis ikke “jukse” på denne måten. Velger likevel denne varianten siden folk flest ikke har tilgang på slikt.

 

1 vaniljestenger, frøene

2 ts tørket rosmarin

2 ts grovmalt svart pepper

10 gram salt

20 gram hvitløk

20 gram løkpulver

25 gram potetmel

1 god ss tomatpuré

0,5 dl flytene margarin med smørsmak

0,4 dl flytende viltfond

2 ts  liquid smoke

(finner du ikke det i butikk kan du bruke finhakket bacon av GOD kvalitet. Ikke kjøp noe rask!)

Kjøres på foodprocessor

3 dl vann

 

Kna kjøttdeig, reinskav, potetmel og krydderblandingen godt sammen. Spe med vannet, litt etter litt. Farsen skal være jevn og fin.

Resten fikser du selv. Jeg ble ikke sendt ned til verden for å detaljstyre hvordan du former baller, presser de flate og steiker dem i en stekepanne. NOE må du da ha lært opp gjennom! I alle fall hvis du er så interessert i burgeroppskrifter at du har lest hit. Ærlig talt!

 

IKKE GJØR DEG TIL KJELTRING FOR EN REINSDYRSBURGER!

Dette er en originaloppskrift fra sjølvaste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster min. 2 kroner pr oppskrift, ev. 100 kr for et helt år. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt sju slektsledd fram i tid. Edder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann.

 

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

 

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL (ikke telefonnummer) og betal for godsakene. Betaler du 100 kroner så kan du bruke så mange oppskrifter du vil i et helt år! 😀

 

Vi smattes!

28 kommentarer
    1. Denne oppskrifta har jeg da prøvd ut på over 30 personer på min lille kafé i løpet av den siste uka, og fått knallgode tilbakemeldinger: utelukkende positive! Det er en skikkelig smakfull og ikke minst saftig burger. Stor oppskrift, men enten halverer man den eller så lager man og fryser ned rått.
      Jeg hadde ikke liquid smoke, så knalla til med stjernebacon. Funka fint det. Anbefaler alle å prøve denne! 😋👍😋
      Jeg lagde brioche hamburgerbrød med oppskrift fra Meny (veldig bra).
      Og potetene: bakt med litt olje og Salat-krydderblanding (fra Europris faktisk! Funka veldig fint med potetene. Trengte hverken salt eller anna krydder for å oppnå god smak.
      Tyttebærkrem:Tyttebæran var vi ute og plukket tidligere i uka, kokte de opp sammen med hjemmelaga vaniljesukker til mjuk konsistens, kjølte ned og blanda med halvt om halvt majones og rømme (glemte sitron). Smakt til med salt, pepper, rosmarin og sukker. (Har dubikke tyttebær, funker nok tyttebærsyltetøy også fint)
      Yummy!!!

    2. Hei😊
      Har du en knakende god oppskrift på tyttebærkrem og urte bakte poteter som passer til burgeren?
      Så og høres skikkelig godt ut, tenkte å prøve å imponere samboer med ny middag❤️

    3. Det ser godt ut! Røykolje(liquid smoke)er kanskje ikke noe som ikke er i vanlig handel, med bacon høres lurt ut! 🙂 Dette har jeg lyst til å prøve 🙂

    4. Mon tro om reinskav i oppskriftene kan byttes ut med hjort? Det er dårlig med rein her på mørekysten 😉 Men hjort har vi rikelig av. Ellers så følger jeg med på alt som blir skrevet her. Du fortjener plassen du har fått! Stå på!

    5. Helt på sin plass at du e i toppen i blogg verden. En blogg med vett og mening. Skjemt, Alvor og gode oppskrifter i skjønn forening. Bare å peise på. ✌🏼 Masse lykke til. Følger deg vettu 😊

    6. Kjære Asbjørn 🙂 I skrivende stund, du vet slike stunder kommer også av og til, så kom jeg til å tenke på. Han Asbjørn, følger han med på hva jeg driver med på nett eller i tillegg til å være fra samme by ?? Bare for å nevne det, vi har samme fagbrev, bare det at du har lua på og jeg av, bor i samme by og i tillegg så har du startet å blogge som jeg og mange av oss menn har drevet med lenge, men du måttteeeee jo bare blir nr 1, selv Sophie Elise og hele topplista rødmer av din oppmerksomhet og unike lesere. Nesten så ekstremt at en mann på min alder er på grensa til sjalusi og bli oppgitt 🙂 – Èn ting skal du ha Asbjørn, du er egentlig en veldig unik person, ALT du har foretatt deg de siste årene her i Alta, har gått fra å være gråstein og blitt til gull, – så gå for gull denne gang også med blogginga 🙂 En djevelsk stolt kokk og Altaværing 🙂

    7. 🤤🤤🤤 «pass øyet til den som sitter rett over deg» 😂🤣😂🤣😂 gleder meg til å teste ut denne på store og mellomstore 💁🏼‍♀️

    8. Oi, en blogg med mening i, takk for det. Attpåtil med fristende oppskrifter, takk igjen.

      Artig fyr du, liker hvordan du skriver. Skjønner godt at du kom på 1. plass, og helt nydelig at plastikken falt nedover lista.

      Gleder meg til neste innlegg, og oppskrift.

    9. Altså, hvor er oppskriften på hamburgerbrød, gjerne med litt grovere mel, kanskje litt havre… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg