Reker, rugbrød og fruktig tomatsalsa

For en gangs skyld rakk jeg faktisk av et kilo reker til meg selv og min familie før vi gikk fri. Får alltid litt dårlig samvittighet når jeg har kjøpt til meg selv når jeg må si “beklager, vi er utsolgt” til så mange etterpå, men det finnes verre synder. Ligger ikke søvnløs.

 

Har kutta ut loff, prøver i alle fall, så kjøpte et skikkelig grovt rugbrød. Jeg gledet meg ikke, men det var faktisk overraskende godt. Saftig og deilig med masse korn og frø i. Ofte er disse skikkelig grove brødene litt “kalde”, selv om de er romtempererte, jeg vet ikke hvorfor, men dette var det ikke. Rugbrødet fra Østlyngens bakeri der altså.

 

Normalt sett når vi har reker bruker vi bare reker, loff og majones. Kjærest spiser den ekte typen, jeg den lette varianten. Hun liker også en skvis med sitron på toppen, jeg gjør det ikke. Siden reker og loff ikke lenger er i min diett, tenkte jeg å lage noe “sunt” attåt. Det angrer jeg ikke på!

 

Fruktig tomatsalsa

250 gram moden kirsebærtomat

1 mango

1/2 rødløk

1/2 agurk

1/2 kinesisk hvitløk

1 rød chili

3 cm fersk ingefær

2 stilker bladpersille

1 skvis sitron

3 ss olivenolje

1/4 ts salt

1/4 ts grovmalt svart pepper

 

Jeg orker ikke skrive at du skal dele de ulike ingrediensene i mindre biter. Hvis du er av typen som bare blander alt sammen i en skål uten noe videre forarbeid, så vil jeg anbefale at du holder deg til loff og majones.

 

Nei, dette var skikkelig godt! Salsaen er best hvis den får stå minst en time på kjøkkenbenken, men kan fint spises med en gang også. Av og til klarer man bare ikke å vente. Det vet jeg alt om.

 

Ha en kulinarisk aften!

6 kommentarer
    1. Hærlig..den salaten lager jeg også, men med avokado (ikke mango) store tomater og kidneybønner. Kjempegod til all slags stekte middager.
      Men skal forsøke din variant også. Ha en finfin dag.

    2. Reker her å i dag, men ikke ferske,tok en ringerunde i morrest, i gen butikker i Trondheim som hadde ferske reker, så det ble grønnlandsreker,fisket for en måned siden og frøset, fra Ravnkloa fisk og delikatesse, men håpløst når en by som Trondheim ikke har noen butikker/fiskutsalg som skaffer ferske reker, heldige dåkker. Ble på tradisjonelt vis med loff, majones, sitron og kvernepper,nydelig, men ikke det samme som ferske. Dagens sukk.

    3. Når vi får tak i ferske reker,kjøper eg steinovnsbakt grovbrød,synes det er mye mere smak enn fin loff😋. Neste gang må eg prøve tomatsalsaen din,såg helt nydelig ut😍. Synes du virkelig du skal unne deg ferske reker til helgekos uten dårlig samvittighet. Ha en nydelig helg med dine fine jenter😉

    4. Du har min største medlindenhet, samtidig som den største respekt, som blogger, som har knekt koden 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg