SAME SOM NACHOS

Lørdags kveld. Smattestedene mine er stengt. Datter har mammahelg. Kjærest styrer på kjøkkenet. Lager noe limepai-greier. Jeg spiser egentlig ikke sukker, men kjærest er en feeder og vil at magen min til slutt kan pakke henne inn på kalde vinternetter, som en dissende dundyne. Hun får det nok til, hvis hun fortsetter på dette viset.

Men paien er ikke ferdig ennå! Først SAME SOM NACHOS!

Enkel mat, men fader så godt hvis man oppjusterer råvarene bare bittelitt.

I stedet for kjøttdeig:

Fres reinskav sammen med løk og frøene fra en vaniljestang. Vanilje og rein/vilt er en helt FANTASTISK kombinasjon. Jeg liker også et lite dryss med fersk rosmarin på slutten. Og selvfølgelig kvernet svart pepper og salt.

I stedet for Norvegia/Jarlsberg:

Jeg bruker smaksrike oster fra mitt eget område. VELDIG mye bedre! Du har sikkert lokalproduserte oster der du bor også. Bruk dem, så holder de dem i live og du får en fantastisk mye større smaksopplevelse.

I stedet for kjøpt tomatsalsa:

Hakk opp et par tomater, litt agurk, rødløk og 1 fedd hvitløk og litt FERSK koriander. 1 ss ketshup og 1 ss tomatpure. Pepper, litt olivenolje. Og chili selfølgelig. Smak deg fram, men ALT smaker bedre enn den kjøpte. Du skal få en HELT nøyaktig oppskrift fra meg en annen gang.

I stedet for lettrømme:

Bruk seterrømme for svingende! med litt hakket hvitløk, persille og sukker. Skulle gjerne gitt deg en oppskrift på en helt fantastisk hvitløksdressing, men kjærest står der inne og vrikker på rumpa og det frister så sykt mye. Må nesten avslutte nå kjenner jeg.

Beklager!

25 kommentarer
    1. Takk for at du minnet meg på å lage salsa selv….den kjøpte er jo bare vond.

      Har du forresten smakt mexicansk mat på Circle K? Sykt god fast food ….og hjemmelaget salsa!

    2. Jeg har likt skribleriene dine på face, og ikke tenkt så mye over at det er mat du driver med, men nå kjenner jeg at jeg gleder meg minst like mye til det som måtte komme av mat og oppskrifter på bloggen!😋 Og kommentarfeltet…. Bare å poppe popkorn😁

    3. Fantastisk altså! 😂 Må nok prøve en av oppskriftene dine snart. Ha en fortsatt fin lørdagskveld 😊

    4. Herlig😍det må jo prøves😍
      Høres ut som dokker får en fantastisk kjærestekveld.❤

    5. Herlig😍det må jo prøves😍
      Høres ut som dokker får en fantastisk kjærestekveld.❤

    6. Reinskav??

      Kan du ikke heller prøve deg på noe vegansk mat?

      Konsekvenser av høyt kjøttforbruk:
      – demens
      – høyt blodtrykk
      – kreft og andre sykdommer
      – ødelegger planetens klima

      Håper du kommer til å satse mer på vegansk eller allefall redusere kjøtt. Alle har godt av å redusere på sitt kjøtt forbruk. Lykke til.

      1. Vilt er i tillegg til å være det sunneste kjøttet vi kan spise også det mest miljøvennlige kjøttet vi har. Skal en først spise kjøtt så bør en da både med tanke på egen helse og miljøet spise både elg og rein 😊

        1. Å jakte på elg og rein når vi har annen mat å spise går utover resten av økosystemet. Sjekk opp korrekt fakta.

          Drepe for lyst og Morro? Når et menneske dør sørger vi og synes det er trist, men når et dyr dør spiller det ingen rolle…. hvorfor?? Dyr er som oss .de har en sjel.

      2. Trysil, sett deg litt inn i reinkjøtt, da. Det er et større klimaavtrykk med gulrøtter fra Østerdalen, enn det er av reinkjøtt i Finnmark…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg