Siste søndag som sjef.

N

Neste søndag, 1. august, er det ikke lenger jeg som er den stolte eier av ikke Hoftepluss, Altas største alkoholfrie serveringsted. Kjenner det ikke er en eneste uke for tidlig. Kroppen har skreket stopp i flere år, men det har likesom ikke bare vært så enkelt som å bare legge kokkekniven fra seg og selge til tilfeldig forbipasserende.

 

Jeg har dessuten vært personlig ansvarlig for en stor del av lånet i bedriften, så passivt eierskap har heller ikke vært aktuelt. Forskjellen mellom suksess og overskudd og underskudd og konkurs er så små, at et en slik type bedrift, som har satset hele sin suksessfaktor på å holde skyhøy kvalitet, er helt avhengig av en driver som hele tiden klarer å lede sine ansatte til å levere denne kvaliteten. Hver eneste dag, for kunder er ferskvare. De gir seg mer eller mindre katta i hvem som eier, de vil bare ha bra mat og god service. Får de ikke det et par ganger på rad, så er det videre til neste spisested.

 

Jeg føler jeg har lyktes ganske godt kvalitetsmessig i 19 år nå, men de to siste årene har jeg vært, til og fra, så sjuk at at jeg har vørt nødt til å “velge mine slag”, men føler likevel at jeg kan gå ut herfra med svært hevet hode.

 

Den siste uka som sjef kommer jeg nok fortsatt til å være nøye, men ikke IRRITERENDE nøye. De aller minste detaljene kommer jeg til å la passere. Min tid er forbi, og det er helt greit.

 

Nå fikk jeg akkurat melding fra Konemor. Lillebror har våknet og skal bare spise litt før de kommer nedover. Vi skal i bassenget og plaske litt rundt. Greit for meg å bli litt “vektløs” og hvile leddene, og artig for Lillebror som ELSKER vann. Konemor? Hun elsker disse små familieaktivitetene. Da formelig gløder hun.

 

Jeg gleder meg VELDIG til å å ikke bare få bedre tid, men også mer OVERSKUDD. En ting er å vare sammen, en annen ting er å være TIL STEDE.

 

Snart, snart blir jeg en helt vanlig mann igjen, men hva i all verden GJØR vanlige menn egentlig? Det er jo faktisk 19 år siden sist jeg vandret rundt på jorden som vanlig mann, så trenger nok litt innkjøringstid, men aller først, bassenget!

 

Folkens, ha en befriende søndag!

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Nesten vanlig mann

 

 

11 kommentarer
    1. Jeg gir det vel sånn ca til jul, så blir nettbutikken for mye for en mann, og du er sjef igjen *haha*
      Men ikke desto mindre, innebærer jo salget av Hoftepluss at du unngår å jobbe deg i hjel, og ikke minst får nyte utkommet av nedlagt innsats igjennom mange år 🙂 😉

    2. Det vil nok bli uvant i starten, men heldigvis er vi mennesker veldig flinke til å tilpasse oss nye ting.
      Likte setningen din: “En ting er å vare sammen, en annen ting er å være TIL STEDE”. Tenk så deilig det blir, ikke bare for deg, men for de rundt deg. Ha en mann og en pappa som virkelig er TILSTEDE🙏❤

    3. Du e nok ikke så uvanlig som du trur!
      Har en mann som lever et uvanlig yrkesliv, og ellers ett uvanlig liv 😀 Og kjenne fleire sånne. De trivst me det 🙂
      Ser ikke for mæ at min mann kunne trivdes med 9-16 jobb. Da ville han blitt sur, hehe 🙂
      Kos dåkker i bassenget 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg