Skjending av barnegrav?

Hun skalv i stemmen du hun ringte til meg i går kveld og snakket både på inn og utpust. Det hadde skjedd noe på grava, men fikk ikke helt tak i hva det var. Hun snakket for usammenhengende, for fort og for høyt. Hun gråt ikke, men hun var sint. Veldig sint.

 

Etter hvert fikk hun roet seg såpass ned at toveis kommunikasjon lot seg gjennomføre. Noen hadde vært på grava og slettet ut den lille grushaugen foran støtta som forteller at det ikke er så veldig lenge siden det bitte lille mennesket som ligger under hugen pustet og spredte mening, glede og lykke til de som var glad i ham. Grushaugen er viktig. Alle som har mistet vet.

 

Grushaugen er en prosess. Forråtnelsen og sammentrykkingen av  jorden orker jeg ikke snakke om, men det å slette ut grushaugen, for vår del litt etter litt, har vært en veldig viktig del av vår sorgprosess. Vi startet først med toppen tidlig i våres og gjorde den litt mindre skarp. Siden har vi tatt litt av kantene fra tid til annen når vi har vært der oppe, men fortsatt har det vært en tydelig haug foran gravsteinen. Nå er den slettet helt ut uten at vi fikk gjøre det selv Uten at vi er helt klare. Faen, det er leit altså! Den stikker dypt. Vi fikk ikke se han vokse opp og vi fikk ikke gjøre grava fin for ham selv. Tungt.

 

Det var satt opp en bedkant også. Her hadde det nok vært noen misforståelser ute og gått, men likevel. Kjærest tok det ekstremt tungt, mens jeg har prøvd å være den rasjonelle og trøstet med at de kanskje bare gjorde det for å være snill. Underlig ting å gjøre hvis man vil være snill, men folk er jo forskjellig.

 

Dessuten, hvis vi skal være skikkelig iskalde, så har vi ikke bestilt noe bedkant. Jeg kan jo ikke kjøre ut et koldtbord for mange tusen kroner til deg uten at du har bestilt et. Komme en tilfeldig dag, gjerne midt på sommeren, og sette ut skåler og fat på trappa di, for så å bare kjøre uten å gjære meg til kjenne. Snilt? Vet ikke helt,

 

De la seg paddeflate. Kjærest kjørte innom dem i formiddag. Rasende og lei seg, men fattet. Høflig. Oppførte seg ordentlig. Ingen stygge ord. De forsto med en gang. Her var det bare å si beklager for misforståelsen. Grushaugen er for sår for diskusjoner. Bedkanten skulle vi få gratis. Det takket vi for, selv om vi mye heller skulle betalt for den og vært der når den ble satt opp. I alle fall visst dagen slik at vi kunne ordnet. Tatt det siste steget og flatet ut den grushaugen. Den forbanna jævlig stygge grushaugen. Hater den jævla haugen! Hater den så inderlig.

Nå er bedkanten oppe og grushaugen slettet ut. Ikke alltid, nesten aldri, blir ting blir slik man hadde tenkt. I morgen skal vi opp og plante blomster. Det blir fint.

Savner han så intenst!

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Har opplevd det selv no nylig har ein som eg mista no i fjor og no før sommeren kom gravsteinen men Haugen med gjør var ikkje vekk og blomstrende var ikkje planta ned som sei skule gjort

    2. Jeg må nok si at jeg tenkte helt andre tanker da du skrev skjending av grav…synes det var litt grov beskrivelse av noe som sikkert var en misforståelse og i alle fall garantert ikke vondt ment…

    3. Huff…va kanskje gjort i beste mening, mn va nok sårt…💔Trøsteklem til dæ å familien 💞

    4. Vi valgte barnas minnelund for vår lille Odin (ikke fullbåret) og la en engel med navn og dato ved en stein som markerer at det er minnelund der. Engelen ble borte (ikke av gartner). De har gjort minnelunden fin, men de to store trærne som vår lille sønn ble liggende under er borte. De var vårt kjennemerke for akkurat sted. Han skulle vært 14 nå.

    5. Æ fatte ikke at dem gjør sånt😥 For to år siden mista vi vår lille solstråle og fikk nærmest sjokk da vi kom på grava og så at alt av blomster,kranser og små “ting” etter begravelsen var fjerna og kasta i containeren!! Bamser,hjerta, sløyfa og lignende som vi ønska å ta vare på,va rett og slett kasta!! Et overgrep som reiv i sjela og som aldri glemmes! Så æ skjønne godt Kjærest sin reaksjon!!
      Ønske dåkker en så fin dag som overhode mulig💕

    6. Skulle tro at ye som jobbet paa korkegaarden hadde vaert erfaring med dette. De burde jo spor hvordan dere vil at dette skal gjores.

    7. Ikke lenSe siden du sa du var ferdig med dette tema på bloggen.
      Virker som en overføring. Dere lager drama der det ikke er noe. Om gravferdsagenten eller ansatte har jevnet graven fordi den er sunket så er det da vell ikke gravskjending. Himmel.
      Siste setning er den eneste relevante, med et innhold som ikke er totalt oppdiktet.
      Men det er bare min mening.

    8. Skjønner dere så utrolig godt❤️ Vi har også en barnegrav som vi selv vil ordne slik vi må, det er så utrolig viktig for sorgarbeidet. Men ikke alle som ikke har en slik grav som forstår dette, selv om det nok var en misforståelse og ikke av ondskap. Men hadde reagert på samme måte😔❤️

    9. Får så vondt i ♥ når jeg leser dine ord. Kan ikke egentlig tenke meg til hvordan dere har det når det gjelder dette, men samtidig kjenner jeg det helt inn i hjerte rota. Kommunikasjon må jo være nøkkelordet for Di som er ansvarlig. Kjenne at eg nesten exploderer på dokkers vegne. Men dok må bare gjøre det beste ut av det sånn som det er blitt❤️

    10. Uff, dette var trist å lese 😢⚘ sorgprossesen tar tid, og denne kan ikke fremskyndes av andre på noen måte… tenker på dåkker🌸

    11. Forstår dere så godt ❤️ Hos oss kom gravstøtte opp og korset som stod der var fjernet. Jeg hadde sagt vi skulle ha beskjed om når dette skjedde slik at vi kunne være der om det føltes riktig der og da. Det føltes helt feil der og da. Jeg var også sint og lei meg, trengte ikke det i tillegg til alt annet ❤️

    12. Har ikke et millisekund problem med å skjønne fortvilelsen og sinnet. Vil allikevel tillate meg å være veldig kritisk til å bruke et forferdelig ord som gravskjending i to blogginnlegg, når det viste seg å være en misforståelse. Det siste sågar som overskrift.

      1. Vel… jeg en pragmatisk person, og vil nok selv tenkt at grushaugen skulle slettes ut snarest for å gjøre bane for gresset (vi er forskjellige sånn). Men hvis den haugen er et symbol på- og en sorgprosess i seg selv for de involverte, så føles nok dette som gravskjending og vel-så-det… Og leser du dette, så vet du jo hvem som blogger rett fra levra..
        Min medfølelse i sorgen 😥

    13. Ser den… og forstår den godt. Har ventet på at de plutselig skulle ta min datters “haug”…. det ble litt… eee å se full fart oppover om haugen var borte… Til slutt tok jeg den selv, da det ble for mye å se etter om de hadde tatt den… Gangen etter hadde de sådd gressfør. Som jeg har vannet like mye som blomstrene. Om ca 5 uker er det 1 år siden… Så forstår dere veldig godt. Stor klem ❤️

    14. Jeg har vært gjennom det samme, og det er fryktelig tungt! I starten oppdaget jeg at noen hadde syklet over grusen rett fremfor gravatøtten, det stakk i hjertet. Føler så mye med dere ❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg