Slaget er tapt, men det er helt greit

Jeg har alltid, bortsett fra da jeg selv vær liten, vært motstander av pakkekalender. Har egentlig sett på det som forsøpling og en utvanning av selve gavedrysset på julaften. Et  gavedryss som jeg for øvrig også har hatt et svært ambivalent forhold til. Har ment at ungene blir bortskjemte hvis de i tillegg til julaften skal få 24 gaver ekstra, en for hver dag, i desember. Det er jo egentlig galimathias, men vi lever i en gal tid. Vår egen barndom er over, og det må vi faktisk snart ta inn over oss.

 

Ungene i dag er bortskjemte, men det er vi alle. Vi har helt andre krav til egen velvære og velstand enn vi hadde for bare tjue år siden. Vi forventer mer, av alt. Har vi lyst på noe, kjøper vi det. Vi spiser sjokolade og drikker alkohol i hvilken ukedag som helst. Roastbiff er ikke luksus lenger, det er nesten blitt litt kjedelig. I tillegg til sommerferien reiser vi på både en og to langhelger i løpet av året. Kanskje vi til og med drar til Levi eller Trysil i påsken også. Vi har blitt grenseløse, og pakkekalenderen har blitt et slags symbol på overfloden vi velter oss i.

 

Leste et sted om en mor som hadde fått nok og kjøpte en melkesjokolade som hun tegnet 24 skjeve ruter med tusj på og ga til barna som en slags protest. Hun kunne jo bare kjøpt en vanlig sjokoladekalender til 29 kroner på Nille i stedet, billigere enn en melkesjokoladeplate faktisk, men neida. Blir ikke skikkelig protest av slikt. Går i alle fall ikke viralt, og da er det jo ikke så gøy å protestere.

 

I år har vi pakket inn en adventsgave for hver dag Datter er hos oss i desember. Vi har ikke kjøpt veldig dyre ting, men vi har kjøpt ting hun trenger. Ikke sokker, truser og slikt, men ting som er nyttige og litt artige. Ting vi kanskje uansett ville kjøpt. Da er det bedre og faktisk pakke dem inn og lage litt spenning rundt det. Alle som har jenter kjøper hårstrikk fra tid til annet. Perfekt adventsgave! Nye malerpensler? Det blir jo kjøpt likevel. Pakk dem inn med god samvittighet.

 

Hvis vi tenker oss litt om så er det vel ikke de 24 små pakkene som henger på den adventskalenderen som skaper bortskjemte og ufyselige unger, men heller det voldsomme overforbruket vi har vent oss til i årets 11 første måneder. Hvor mange middager med julemat, ribbe, pinnekjøtt og lutefisk spiser du forresten før selve julaften? Du klarer ikke vente, sier du. Nei, nettopp, men pakkekalender er du i mot!

 

Jada, jeg vet at det også finnes mange i Norge som ikke har god råd. Noen er til og med det som kan betegnes som fattige, men de aller fleste av oss har økonomi til å lage en pakkekalender. Det syns jeg faktisk vi skal få lov til uten å føle noen som helst form for skam. Det er koselig og skaper glede og forventning hos de små. Da jeg så øynene til Datter da hun kom hjem i går og så den stygge korsfestede nissen som hang i trappa, tynget av kapitalismens overflod, bestemte jeg meg for å innse at slaget var tapt og at det faktisk føltes helt greit. Det er til og med koselig.

 

Hva mener du?

 

 

 

 

 

 

 

 

60 kommentarer
    1. Syntes pakke kalendee hver dag er bortkasta. For som regel ligger det noe ubrukelig tøv i 20 av pakkene som aldri vill bli brukt… Så eg lage en pakke til hver helg ( lørdag) som eg legger klær eller ting som trenges. Noe mamman å setter pris på🙂🤶🎅

    2. Vi har laget pakkekalender til våre foreldre i 70 åra i år. Det er andre gang vi gjør det fordi første gang var slik en suksess.
      Den inneholder litt sjokolade, kaffe, te, zalo, oppvaskkost, såpe, adventslys, nøtteblanding etc.
      Kriteriet er; ikke skapfyll, skal kunne spises/drikkes/brukes opp.
      Dem elsker det, vi får snap hver morgen når dem pakker opp😍

    3. Her i huset har vi to gutter som deler på Forskerfabrikkens julekalender. Da gjør vi ett eksperiment sammen hver dag i adventstiden. Både lærerikt og koselig felles aktivitet 🧪🧫🤗

    4. Koselig med kalender. Jupp det kan bli dyrt, men det styrer en faktisk selv. Mine to gutter fikk pakkekalender. Noen ganger delte jeg opp legopakker, dyreparkfigurer osv. Noen dager fikk status som “gjøre dager” bake, gå på skøyter, kino, svømmehall, skitur osv. Hadde gjort det allikevel….prøvde å være flink til å finne små ting igjennom året, slik at ikke alt skal kjøpes 30/11 😁. Viktig å snakke med barnet sitt om at vi er forskjellige. Lære dem å være fornøyde med sitt, unne andre det de har og får…Også ta hensyn til at andre igjen ikke får noe.

    5. Pakkekalender? Hører adventstiden til. Nå er mine barn voksne og bor sammem med sine respektive kjærester. (ingen barnebarn ennå…..☺)
      De får 4 pakker, en hver søndag i desember.
      Kjøper ting jeg vet de ønsker seg. Ikke noe dyrt. En spesiell julekule, syr en duk/brikke, lager en stor julenisse, julete, en bakedag med mor, eller en spasertur med medbragt te på temos og kakemenn……Behøver ikke koste mye. Gjorde dette også da de var små: de fant lapper med ting vi skulle gjøre sammen: juleverksted, bake etc.etc. én tur på kafé ble også “pakket” inn. Lykke til. Pakkekalender er helt innafor. Bruk fantasien. Behøver absolutt ikke være dyrt.
      Riktig god adventstid til dere ❤

    6. Vi 3 søstre lager pakkekalender til vår mor på 80. Ho like det å vi like det.
      Så er det ymse på hjemmebane om det blir pakke eller ferdigkjøpt. Ferdig kalender på dem i år.

    7. Jeg har lest alle blogginnleggene dine, ( holdt mote mitt oppe da jeg var innlagt på sykehus). Dere er så utrolig tøffe ❤️
      Kjenner så godt igjen mye av det din kjæreste/du går igjennom. ❤️ ( mistet ( abort) mitt første barn da jeg var 19,trodde aldri jeg skulle bli mamma igjen. Tok 13 år før jeg fikk mitt eldste barn og nye 2,5 år før neste. Er heldig å være mamma til 2 herlige barn) Stå på, dere vil få det til!
      Ja, mine barn få pakkekalender. ( og sjokoladekalender hos sin far) De får ting de trenger såper, tannkrem, tannbørster, hårpynt, sokker, truser os, men også kos som en bok vi kan lese sammen, film, perler osv. Har også laget pakkekalender til min mamma i år. Hun/vi er glad i så blomster og dyrke grønnsaker, så hun får en pakke med frø hver dag 😛 For noen år siden laget jeg til ei venninne, da fikk hun første dag en tom perm, så fikk hun en oppskrift hver dag eks. God salater, supper, middager, kaker, osv.
      Koser meg med å lage pakkekalender 😛

    8. Folk må gjøre som de vil, men jeg er imot gavekalender hver dag. For meg blir magien med gavene juleaften borte og ofte må man kjøpe «ræl» også som bare ligger og forsøpler. Vi har sjokoladekakender og rampenisse. Og hver advent får de en opplevelse. Dette er ting vi skal på uansett, så det er koselig å gi i adventsgave. Det blir sound of music på folketeateret, frost førpremiere, julemarked på folkemuseet og snøfall på Oslo nye teater, men det kunne like gjerne vært pepperkakebaking etc. Det faldt seg bare slik denne julen at opplevelsene passet med adventsgaver.

    9. Jeg har med glede laget en noenlunde fornuftig pakkekalender til mine 5 barn i mange,mange år.Det har vært oppmuntrende, og spennende i adventstida.Nå er barna mine voksne, og for første gang har jeg fått pakke kalender av mine barn ❤❤❤❤❤som de sa “mamma nå er det din tur “.Jeg ble stolt ,og rørt over flokken min.Jeg tolker det som at de opplevde stor glede over å vokse opp med pakkekalender.Vi må kunne ha lov å glede hverandre ,og ha der godt i livet uten all denne skammen.Du og dine har kjent mye sorg,fortsett med å lev livet med å gi god plass til gleden.

    10. Å har hatt pakkekalender til min sønn siden han var 2 år, men i år har han sagt at han er for stor( fyller 15 år i jula). Og den som ble lei seg var mæ. Å kosa mæ med å pakke inn gava og se forventning hos gutten. Men nå er den epoken over. Pakkene kun ha en verdi fra 5 til 40 kr hver dag foruten den 24, da var det litt dyrere pakke. Han fikk mye nyttige ting som skolesaker, sokker, refleks og av og til litt godteri.

    11. Jeg har alltid ordnet kalender til barna når de vokste opp og nå barnebarna. Enten pakke kalender eller ferdig kjøpt. Økonomien er ikke der den en gang var, så jeg nevnte for et av barnebarna at jeg tenkte på å lage en kombinert aktivitetskalender og godteri kalender til neste år. Noen aktiviteter og godteri de dagene jeg trenger mellom for å hente meg inn. Det ville hun veldig gjerne at jeg lagde. Og de to andre sa at de også svært gjerne ville ha det. Den yngste er fem og den eldste 11. De sa at de så fram til å bake, lage julepynt og andre aktiviteter vi skulle gjøre sammen ❤️

    12. Vi lager aktivitetskalender. Er en sånn type tøykalender med lommer i (Så den kan brukes om igjen hvert år) oppi der ligger en lapp eller ting som symbolisere hva vi skal gjøre den dagen. F.eks en pepperkakeform betyr at vi skal bake eller pynte pepperkaker/hus, hogge juletre i skogen, gå på julegate åpning, på biblioteket å låne en bok, ha film kveld med julefilm for hele familien , bake lussekatter, gå til bestemor å bake. Noen dager når man ikke har energi, tid eller overskudd til noe, så er det kanskje nye male pensler, brettspill, puslespill, sjokolade osv i kalenderen. Da blir det et par “skikkelige ” gaver som varer lenge, i stedet for masse små plast ting som går i søppla uansett. Og minnebanken blir fullt opp av mange gode, julebarndomsminner 😍

    13. Våre tre barn hadde pakkekalender på deling, en pakke hver 3.dag. På lørdag var det skattejakt med lapper med gåter rundt omkring i huset. VELDIG populært! Felles gave den dagen: DVD, kino eller noe de ønsket å gjøre 💛💛

    14. Lagde ikke pakkekalender til ungene før de flyttet på hybel i forbindelse med videregående. Pakket inn en blanding av nytteting og annet som jeg uansett hadde kjøpt til dem: Oppvaskbørste, dorull, suppeposer,te … og smågodt til fredag og lørdag (de helgene de ikke kom hjem) – en god blanding. Var et populært innslag de første årene de bodde alene.

    15. He, he, hvis du kaller nissen Jesus, må jo til og med de religiøse godkjenne kalenderen. Hybrid-kalender?🤣 Kos dere.🎅

    16. Pakkekalender til i mitt tilfelle barnebarna, er en veldig koselig tradisjon. Jeg begynner å lete etter ting til kalenderen i september, sånne ting barna trenger, og ting man kan kan kose seg med i adventa… godteri i helgene og litt hobbyting de kan lage julegaver av. Jeg er så heldig å ha kreative barnebarn♥️
      Det var jo et greit slag å tape da😁

    17. Her har vi adventskalender hvert år 😊 æ kjøpe små ting gjennom hele året, der er alt fra truser, tanntråder, plaster, badebomber, små såper som e kjempe kjekt å ha med i basseng/gym på skolen, tynnlongs etc. Det er ting de bruker opp stort sett. Og i helga litt godis. Det er koselig med en liten ventegave i ventetida. 😊 Og mannen får flax kalender 💖

    18. Åjada, her lages det pakkekalender hvert år – og dattera er 21 år!!!! Bor med kjæresten sin, men kommer innom hver dag for å pakke opp pakken! Hun gleder seg stort hvert år! 😂😂😂 i år blir det kun ting hun/de trenger; litt julepynt, shampo, scrub, sminkepadder, strikk, koppkluter og tørkehåndkle. Jeg og min mann koser oss akkurat nå med å pakke de inn og snakker om da hun var bitteliten om hvor spent hun var! Bare kos! Og i år har hun kjøpte adventskalender til oss! Pappaen en kaffe-kapsel kalender m/ ny smak hver dag og en Rituals kalender til meg. Så nå gleder vi oss alle! 🎁🎁🎁 god adventstid til dere!

    19. Æ hate pakkekalendera!! Har prøvd det to ganget med det resultat at æ nesten fikk både hjertefeil og psykiske forstyrrelser!!! Æ har rett å slett ikke fantasi nok til å finne på alle de småtingene som skal pakkes så kjærlig inn, og henges på kalenderen med glede og forventning. For min del ble det med tårer og tenners gnisning, og en aldri så liten andel bannskap. Skal sies at æ blir grønn av misunnelse på de som fixer dette, og koser seg med dette, og får glade, lykkelige barn av dette!!!! Æ for min del fikk hengt opp siste pakkejævel lille julaften! Så for å spare mæ sjøl for hjerteflimmer og lettere julepsykose, så kjøpe æ legokalendera! Så, no har æ sagt det! Sikkert mange som ser ned på mæ, men det får stå sin prøve. Ungan får velge selv Kossn type de vil ha; dem blir fornøyd, og æ blir fornøyd, og vi kan bake pepperkaker isteden for at æ skal renne rundt å pådra mæ diverse traumer i søken på de perfekte kalenderpakkene! Men som sagt; æ bøyer mæ i støvet for de som får det til. Så ønsker æ alle sammen en hærlig adventstid med eller uten kalendre ❤️

    20. Herlig🎄jeg har 6 gutter, bare førstemann fikk pakke hver dag. Ettersom de ble fler, ble det annenhver dag, hver tredje dag, og til slutt to og to hver tredje dag. De fikk kjenne på forventning, og glede seg over det de andre fikk💙💙💙💙💙💙jeg elsket pakkekalender selv da jeg var liten, blitt folk av meg også🥴nå har jeg laget til barnebarn på 8 måneder, et sangkort hver dag, pluss noe hun trenger🎄Adventstid er nydelig!!!

    21. Er selv oppvokst med pakkekalender, fikk den første sendt fra Damark i 1964, fra min mors brevvennine. Siden da har vi videreført det til barn og barnebarn. Nå er det bare vi to gamlisene hjemme, har små gråpapirposer som er nummerert, kjøper forskjellige teposer og putter uvilkårlig oppi .Det er noe vi uansett bruker til frokost hver morgen, men trivelig er det.
      Var på Harryhandel i går, Storlien, der hadde de melkesjokolade med ferdigtrykte tall fra 1-24 på🤗
      Fortsatt fin dag til dere🎅🏼🤶🏻

    22. Mine 2 barn er voksen nå og de fikk adventskalender da de var små. Når de tilbringer jula hos meg, får de strømpegave juleaftenmorgenen, en gave og sjokolade. I år er det usikkert på om det blir 2 eller 4 strømper, 1 eller 3 hunder 😱😱😱 men jul blir det nok

    23. Da jeg var fem år fikk jeg min første pakkekalender. Det var i 1968, og i pakkekalenderens spede barndom. Superstas og veeeeldig spennende. Da jeg ble eldre og ikke trengte viskelær og hårstrikker i samme grad, ble min kjære mamma kreativ. Hun pakket inn bokstaver i vilkårlig rekkefølge fordelt ut på kalenderen. Til slutt ble det et ord som var en mer “ordentlig” ting. Lykken var stor det året da hestejenta fikk stavet seg frem til RIDEPISK. De andre dagene var det småting eller en twist, like stas det og. De siste årene har jeg laget pakkekalender til mannen min. Det er bare oss to, og derfor synes jeg det er utrolig koselig å glede ham med ting jeg vet han, og vi trenger. 1. desember er det tradisjon med adventslys. Senere er det blant annet gavekort på kino til ham en dag, og til den han har lyst til å ta med seg en annen dag. Julehefte er obligatorisk, likeså kalenderen vi alltid har hengende på kjøkkenveggen. Sokker, ny drikkeflaske til trening, litt sjokolade, såler til tøflene, deodorant, skismøring i diverse varianter er også med.Poenget er at jeg koser meg med å lage til, og han blir superglad. Jeg pleier også å få adventsgaver av ham, men ikke på kalender. Han tar på seg en nisselue hver morgen og så går jeg rundt i stuen og leter etter gaver i “varmere/kaldere” stil. Jeg har pleid å få seper såm dufter godt, god te, håndkrem og andre forbruksvarer jeg setter pris på. Gleder meg til i morgen tidlig og han ser kalenderen i trappegangen. Og nei, jeg røper ingen overraskelse for ham, for å lese blogg er noe han aldri gjør. Kos deg i Alta med damene dine. God adventshelg til alle! Klem fra Birgitte PS Bloggen din er klok, tankevekkende og velskrevet. Takk for at du formidler visdom, omsorg, glede og sorg.

    24. Syns det er koselig med advents kalender, men no e hurra så store at de ikke syns det er nødvendig, men Flax kalender blir det. Når de var i kalender alder, ble det godt i på lørdag, det skulle de jo ha lell, kanskje en liten Lego pakke fordelt over noen dager, Donald bla, og litt nyttige ting, som du sier ellers har blitt kjøpt, ha en superfin lørdag og god advents start i morra.😊

    25. Er helt greit, men ser utfordringen om en har 4 barn😁…i omtrent samme aldersgruppe😅
      God advent💜

    26. “den stygge korsfestede nissen som hang i trappa, tynget av kapitalismens overflod” 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Den setninga var genial. Takk for dagens smil, etter intens snømåkking👍😃 God helg!

    27. Hadde pakkekalender tidligere når jeg hadde bare 1 og 2 barn. Nå har jeg 6 så det skjer ikke at jeg finner 144 kslendergaver😂

      1. Har pakka inn advents pakka til 5 unga, så eg ser den. Mine får litt forskjellig. Fra 10 kr sjokolade kalendera til hjemmelaga. Ikke de store tingan. Noen gang bare et godteri. Eg huske at eg ønska meg hjemmelaga kalender over alt da eg va lita… men nei….. enebarn å bortskjemt, men ikke når det gjaldt kalendera😂
        Men huske ho mamma bytta ut snopet ett år for det va bare salt lakris i den ho hadde kjøpt🤣🤣

    28. Enig! Er litt som deg, at jeg har vært litt imot det – samtidig fikk jeg det selv og husker spenningen og gleden. Så vi har kastet oss på bølgen for første gang i år, nå er poden 4 år. Inni pakkene vil det komme mye nyttig, litt nødvendigheter og litt gøy. Tannbørste, tannkrem og fluor er enn så lenge stas å få, så da går vi for det! Litt julepynt, og litt ræl 🥳 og noe snop på lørdager, malepensler, akrylfarge, tusjer ++. Det gjør vi, så får andre velge sin greie:)

    29. Da mine barn vaks opp var det for dem like spennende om det ble pakkekalender eller sjokoladekalender fra nille. Husker spesielt gleden i øyan til min eldste datter da hun en 1 desember (hun var ca 16 da) skjønte at ho og hadde fått pakker på kalenderen. Tror alt blir hva vi gjør det til både når det gjelder adventskalendere og julegaver💝

    30. Da mine barn vaks opp var det for dem like spennende om det ble pakkekalender eller sjokoladekalender fra nille. Husker spesielt gleden i øyan til min eldste datter da hun en 1 desember (hun var ca 16 da) skjønte at ho og hadde fått pakker på kalenderen. Tror alt blir hva vi gjør det til både når det gjelder adventskalendere og julegaver💝

    31. Jeg syntes det var kos med kalendere. Når guttene var små,var det game boy for alle penger. Å da gikk det mye batteri. Så da ble det noen pakker med det. Å tannbørst. Et år fikk de ikke det før en av de siste dagene. Da ble den etterlyst !!. Ellers ble det pepperkakeformer,viskelær, artige blyanter og tusj. Ting de trengte uansett. Den ene likte å få sånne badeperler med god lukt og olje.
      Jenta fikk “jentedill” som hårstrikk,hårspenner..

    32. Da mine barn var små laget jeg kalender selv. Og sist i nov.pakket jeg inn 72 små pakker,1 twistbit i hver
      STOR stas hver morgen å pakke opp!

    33. Jeg lager pakkekalender til mine barnebarn og oldebarn. 😁 Den inneholder bare ting de ellers ville ha kjøpt og har nytte av heile året. De voksne og oldebarna pakker opp hver sin dag fra kalenderen. Da lærer oldebarn å må vente på tur. 👍Synes det er greit.

    34. Godt skrevet om verden som har forandret seg. Vi lever i overflod. Jeg synes pakkekalendre er helt ok hvis en holder seg til små, nyttige og morsomme ting. Men kjøpekalendre til voksne, som parfyme o.l. til kjærester synes jeg er galskap.

    35. Heilt enig m dæ🎅🏻Æ gjorde ei tid som mora mi gjorde t lillesøstra mi:1 krone den 1.,2kr den 2.osv=300kr tils.på julaften🤶🏻

    36. Jeg har laget forskjellige typer kalendere opp gjennom årene. I år ble det en pakkekalender til ungdommen som bor hjemmefra med små ting hun trenger og som jeg ville kjøpt uansett. Et år laget jeg kalender til en god venn. Den inneholdt en blanding av små gaver, hjemmelagede gavekort som 1 middag, 1 pose boller ol. og noen morsomme og kloke sitater. Den slo godt an. Koselig å lage adventskalendere

    37. Vi har blandet pakke og aktivitets kalender. Pakker på di dagene vi har fullt opp på ettermiddagen, og aktivitet di dagene vi ikke har planer😊 ongan elsker det. Det er blitt en tradisjon helt siden dem klarte å klippe med saks 😊 aktiviteter kan være sånne ting man likavel gjør i advent tiden som baking, juleverksted, hjemmelaget julegaver, pynte til jul OL, pluss litt andre ting som ake tur og kino/spill kveld😊 kort sagt mer familie tid i en ellers travel hverdag😊

    38. Kommet for å bli ja😬.
      Bor i Sveits med mine og her er det annerledes. Norge er så mye jul! Ribbe, Kalkun, Pinnekjøtt, pakkekalendere, 7 sorter til jul. Det er jo koselig med tradisjoner. Men for et stress. For et styr. Svigermor som skeptisk følger med om svoren er sprø🤭
      Her er alt mer laidback, men for all del; sveitserne svir godt av på pengefronten. Med det er mer nøytralt her, roligere, som landet selv. Ha en nydelig førjulstid. Den er hva vi alle gjør den til.

    39. Jeg mener vel som deg; At det må være opp til den enkelte forelder/husstand å velge sine egne tradisjoner. Bortskjemte unger som skal ha alt de peker på, er visstnok noe skikkelig herk, men slik blir de vel egentlig av at foreldrene gir etter for grin og hyl når de først har sagt ‘nei’, og ikke av hva de faktisk får når de får noe, for å si det sånn..
      I bunn og grunn er jeg drittlei av at en liksom skal skamme seg over at en faktisk har sterk kjøpekraft, -og bruker den! Ja, det er fremdeles sultne barn i Afrika, så vel som at det er ulikheter mht hva den enkeltes økonomi tillater av ting og tang her til lands. -Og ja, det er selvsagt viktig å bekjempe press blandt barn. Men samtidig mener jeg faktisk at det blir for galt at de med en solid økonomi skal ‘tvinges’ til måtehold ovenfor egne unger av alskens hensyn til de mindre heldigstilte. Jeg mener.. Om en er glad i fjellet, og ønsker å kunne ha familiedager i alpinbakken, så må det da for guds skyld være lov å kjøpe utstyr til arvingen uten at andre har noe med å legge seg opp i dette..

    40. I år har jeg laget pakkekalender til.mine gutter på 18 og 21, bare som en koselig gest. Sokker, sjokolade, en t skjorte osv. Kun i år, mange år siden sist, og bare ting de trenger. Hunden får også kalender, små godbiter hver dag, som en morsomhet. Prinsessa får selvsagt, da baderomsprodukter hun kan ha glede av som pur tenåring. Kattene har ikke fått selv om samvittigheten gnager litt og kaninen snakker vi ikke om…. Jeg er helt håpløs og innser det selv, har faktisk ordnet kalender til meg selv også i år!, fra apoteket. Kos dere i adventstiden, blir veeeldig koselig for Datter å ha en liten pakke hver morgen

    41. Elsker å lage pakkekalender😊 Har laget 5 kalendere i år. Trenger ikke bli dyrt. Litt godt, ett lite flaxlodd, hårstrikk…..

    42. …jeg elsker å kjøpe inn å pakke inn ….kjøper inn det mine barn trenger …er uføretrygdet, så jeg klarer ikke overøse de av ting hele tiden , så da er det hyggelig lage kalender , kjøper gjerne litt hele året ..men jeg koser meg med det , å da er det jo ikke ork heller 🙏🌟✨alle har sine tradisjoner , å det å være sammen å ha det bra bør uansett være det viktigste ❤️

    43. I år har jeg kjøpt griseflax som hun skal få, pluss at hun får en aktivitet innimellom. Som kveldsmat oppå en topp ved oss, hodelykt tur til pakketreet som vi har. Film og popcorn kveld og brettspill kveld. Litt sånn blir det hos oss i år 🤶🎅

    44. Jeg synes man skal lage pakkekalender om man har råd og om man ønsker, ikke fordi det er forventet av en og for at «alle andre gjør det». Sønnen min er 16 år og bor på hybel. Han har ikke fått hjemmelaget kalender hvert år, men i år har jeg laget en for at adventa skal bli ekstra hyggelig når han ikke bor hjemme og får være en del av juleforberedelsene. Jeg har pakket inn ting han trenger og som jeg likevel må kjøpe og synes det er en «vinn-vinn» for oss begge😊

      1. …’den stygge korsfestede nissen, tynget av kapitalismens overflod’, jeg dør litt, det er så bra!! 😂 Her har jeg sirlig pakket inn 48 små pakker, som varierer fra 10 – 120 kr, over flere måneder. Sneket meg til med pakkesakene i den timen jeg lager for megselv om morran. Koser meg så det nesten er flaut, og har to som snakker mer om den 1. Desember enn den 24 😂 Kall det en guilty pleasure, men spennende matpakker og julekalender, det er det jeg akter å bli husket for! 😁

    45. Hver og en får gjøre som de vil, noen er kreative… syr, strikker og snekrer. Andre er kreativ på en annen måte… arrangerer turer, baking og juleverksted. Så har vi de som tråler butikker fra 1.jan til 30.nov etter billige adventsgaver. Og noen kjøper de ferdig… fra mange tusen til 29,- på Nille eller kanskje enda billigere.
      Er så glad jeg bor i et land som har dette mangfoldet hvor vi aksepterer ulikhetene… for vi gjør vel det..?
      God adventshelg

    46. Vell… E 39 og har sagt te kjæresten at om han ikke hoste opp en kalender te imorra så ligg han syltynt ann 😅

    47. Æ syns pakkekalender e helt greit om man vil lage d. Men d treng ikke bare være nye ting i den. D kan å være spill tid med et spill man har fra før, evt nytt om man vil d. Pepperkakeformer den dagen man tenker bake pepperkaker. Opplevelser o.l. Å som du sier, ting man har bruk for. Æ ga f.eks reflekser flere gang i fjor t min gutt.
      I år ble d ikke pakkekalender hos oss. Men kanskje til neste år. God førjulstid til dere 😊

      1. Jeg har selv laget min skjerv med pakkekalendere når mine barn var små.
        – Det var/er helt greit……og jeg var til og med ganske stolt over resultatet, selv om jeg nok innimellom fikk en litt “flau smak i munnen” når jeg så meg rundt på den overfloden som vi omgav oss med.
        😂😱👍

        Men etter at vi flyttet hit til Bali – Indonesia, så er det faktisk “en lise” for meg å få slippe dette ete, pakke og julebordshysteriet…..”excuse my words”, men det virker mange ganger på meg som det reneste “galematias”.

        Vi lager jo litt ekstra-ekstra ut av selve julaften vi også, med :
        – sang, god mat og selvfølgelig riskrem til dessert.
        Dette feires sammen med alle barna på barnehjemmet her vi bor…..men pakker, nei DÉT har aldri vært noe tema over hodet.

        HO-HO !!!
        – Dette ble jo nesten som en liten “blogg” i seg selv, men jeg lover deg Asbjørn…..jeg skal ikke gå deg i “næringen” i noen som helst blogg-sammenheng, æresord.
        😂👍🤣

        Ha ei strålende helg videre, og takk for HÆÆÆRLIG innlegg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg