Søndagsåpent

I dag sparkes julehandelen i gang for alvor. Fra og med i dag skal ikke varehandelen holde stengt før julaften kl. 13:00. Galskap spør du meg! Jeg har alltid vært motstander av tre åpne søndager før jul. To burde holde i massevis. Da hadde vært “vaktlag” i bransjer som min, men jobb annen hver helg(lørdag), fått én søndag hver. Såpass må man tåle i desember når man skal ut i “krigen” for arbeidsplassen sin, og sope sammen så mye penger som overhodet mulig.

 

Problemet oppstår med en gang tre skal deles på to. Det lar seg nemlig ikke gjøre, og ender med at det ene vaktlaget må ta belastingen det er å jobbe to søndager, mens det andre laget bare får en. Det kunne vært motiverende hvis det hadde vært masse kunder og stå og hei, men sannheten er at den første søndagen egentlig er et tapsprosjekt. Det er rett og slett ikke kunder nok til å dekke kostnadene, og da blir det jo helt meningsløst å være på arbeid. Du bruker hele søndagen din på jobb og vet at for hver time du står der taper arbeidsplassen din penger.

 

Kjøpesenterledelsene rundt omkring argumenter med at “nettbutikkene stenger aldri, og derfor må vi ha så mange og lange åpningstider som mulig”. Jeg mener det er et dårlig argument. Vi kan aldri konkurrere med nettbutikkenes åpningstid. Min egen nettbutikk, hvis vi kan bruke den som eksempel, har allerede, fra midnatt og fram til 06:00, tjent inn hele lønna mi, og vel så det. Det betyr jo ikke at jeg hadde gjort det samme hvis jeg hadde hatt Hoftepluss åpent døgnet rundt.

 

Nei, jeg mener vi heller burde gå motsatt vei i handelsnæringen! Åpningstidene burde reduseres, framfor stadig forlenge dem. Det blir jo ikke en eneste kunde ekstra med lang åpningstid, de bare spres over lengre tid. Akkurat i en pandemisituasjon er jo  riktignok det positivt, men pandemien varer ikke evig. Vi har sett det helt tydelig når det er kvelds- og nattåpent; det er ikke “som før” i det hele tatt. Det vrimler ikke av folk sent en fredags kveld og hva er da hensikten egentlig. For meg fremstår det å gå bakvendt inn i framtiden.

 

Når vi har disse, unnskyld uttrykket, teite åpningstidene helt fram til midnatt, så blir vi, butikkene, sterkt oppfordret til å kjøre “timetilbud” bare for å trekke folk inn på senteret etter normal åpningstid. Det hadde da vært MYE bedre om vi hadde fylt den NORMALE åpningstiden med aktiviteter og tilbud. Butikkene bruker jo uhorvelig med unødvendig bemanning på dette tullet, og er det noe vi ikke trenger i 2020 så er det å bruke unødvendig mye penger på bemanning.

 

(Vil presisere at vi ikke blir bedt om å ha timetilbud nå under koronaen, snarere tvert i mot for å unngå folkeansamlinger)

 

En annen ting som irriterer meg kraftig med søndagsåpent, er at det ikke er lov å åpne før to. Hva er det slags tull. Antar det har noe med kirketid å gjøre, men jeg mener at kirketiden ikke burde ha noe å si for åpningstiden. Slik det er nå hos oss så er det åpent fra to til åtte i stedet for tolv til seks, som jo er en LANGT mer “kristelig” tid å jobbe på en søndag.

 

Ja da, skal puste med magen, men dette opptar meg. Hvorfor skal kirketiden bestemme når jeg skal få åpne forretningen min? Vi skal ha respekt for de som er religiøse, men jeg mener vi ikke skal tilpasse oss dem. Respekt må gå begge veier!

 

Minner til slutt om at vi ikke sterter å pakke før to-tre i dag, og du derfor fortsatt har muligheten til å vinne det sirupssaltede fenalåret. Jeg bare nevner det 🙂

 

Nå skal jeg dra på jobb. Skal bygge om diskene en siste gang før jul. Suksess er en evig kamp der fjorårets “vinneroppskrift” ikke er verd noen ting lenger. Alt må skapes på nytt. Hver dag.

 

Jeg ønsker deg alt godt!

 

 

24 kommentarer
    1. Jeg jobber på en Remabutikk, og her kjempes det blant ansatte for å få jobbe de 3 søndagene vi har åpent.. Og nei, det er kanskje ikke så mye kunder den første søndagen, men vi har jaggu meg nok å gjøre likevel! Godt å få gjort unna arbeid med påfylling og rydding uten så mye forstyrrelser av kunder! Så det er ikke vi som jobber som klager!

    2. Jeg handler aldri på søndager. Det jeg ikke får kjøpt de andre dagene trenger jeg ikke handle på en søndag. Verst for små nisjebutikker men få ansatte, når skal de få ordnet og bakt til jul når de må være på jobb alle dager?
      Det er sånt som gjør at nisjebutikker forsvinner og vi står igjen med kjede(lig)butikkene som er de samme i alle byer og mange land. Har vært i bransjen selv, ikke som eier men ansatt. Det ble lite søvn i desember, mor var som et slapt, utvaska slips på julekvelden. Ikke mye kos.

      I år synes jeg det er greit, handelen spres over flere dager, om det ikke lokkes med søndagstilbud. Selv var jeg på kjøpesenter tidigere i uka, tidlig på dagen. Lite folk og fikk handla det jeg skulle.

    3. Lurer på om ingen jobber som kommenterer, man skulle ikke tru det. Her er hvist ingen som jobber i Helsevesnet, politi, ambulansetjenesten, barnevern ++++. Alle disse jobber mange, mange søndager og RØDDAGER. MANGE JOBBER HVER 2 HELG, 3 HELG, 4 HELG. Mange jobber flere dager med opp til 12 timers skift, og sikkert ikke opplagt å løpe i butikker etter endt arbeidstid i disse hektiske tider. Mye sykdom på grunn av Corona. Mange ansatte må trø til ekstra. Flott at det lar seg gjøre at man kan bruke hele helga til handling, NÅR MAN HAR FRI. Synes ikke synd i butikk ansatte som må jobbe 2 søndager i året. Synes at kokkejævel sier selv at han må på jobb hver søndag å gjøre klart til mandag. Hva er feil at ansatte må jobbe 2 søndager?

    4. Jeg tenker at langåpent og søndagsåpent bidrar til å spre kundemassen mer, og på den måten er et coronavennlig tiltak. Spesielt på store kjøpesenter. Men misunner ikke de butikkansatte i førjulstiden!

        1. Du tenker de smittede går på kjøpesenter 24/7? Hvis det er en smittet på et kjøpesenter, så blir du like smittet på mandag som på en søndag vel?

    5. Jeg spurte en venninne som jobber i butikk, om hun syns det er dumt å jobbe søndag, svaret var; Nei, det er jaggu meg de eneste gangene vi har 100% overtid på jobb, da at vi endelig en anstendig lønn for jobben vi gjør.
      Så da da tenker jeg det gjerne må være åpent, de som bør ha en mening om det er vel de som faktisk jobber i de yrkene.
      Tenk på de som jobber på sykehus, politi, brann osv som jobber 1.juledag, 17.mai osv
      Bra du tjente inn en lønn på en natt😃Kanskje du skal ta inn en av de permiterte til å jobbe i nettbutikken?

    6. Bare tull med søndagsåpne butikker. Stå på å få alle butikkene på senteret med på det. God søndag🎅

    7. Hei.
      Benytter meg ikke av søndags åpne butikker.Er av og til på Rema som har åpent hver søndag.
      Ha en fin søndag

    8. Bare tull m søndagsåpent,seine kvelda og lange daga…..lurer på korsn vi fikk handla før kjøpesentran kom🤔Da stengte butikkan kl.17 og 13 på lørdaga.Ps!søndagsåpningstid trur æ man søke kommunen om.Vi har åpent 12-19(da e d egentlig vip-tilbud 12-14)og d starta m en søndag,men alt «baller»på sæ,så nu e d alle tre😕🤶🏻🎅🏻Ha en fin søndag✨

    9. Syns det er bare tull med søndagsåpne butikker. Folk handler ikke mer bare flytter tiden de handler på. Nok med en langdag på en vanlig ukedag syns jeg.
      Ha en fin søndag.

    10. Syns søndagan kunne vært som vanlig med stengte butikker. La butikkansatte å få kose seg m familiene i førjulstida.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg