Svinville tilstander!

Hvor i all verden skal jeg begynne? Dumt spørsmål siden jeg strengt tatt akkurat har gjort det, så da er det vel egentlig bare å fortsette. Var mest for å få en interessant åpning. En slags pangstart kan du si for å lokke deg til å lese videre i teksten. Ikke se på meg, det fungerte jo!

 

Jo altså, i går kveld “brøt vi loven” og gikk over til naboene på villsvinlag. Å hei hildrande du så godt det var! Har aldri smakt skikkelig villsvin før, har bare spist oppdrett, og det kan jeg si med en gang; dette var noe helt annet. Fantastisk godt, spesielt hvis man ikke er redd for å tygge i seg fettet, for det er i fettet du virkelig smaker forskjellen. Nydelig og stekt på grensen til perfeksjon. Mer om det senere.

 

For først fikk vi nemlig servert kongekrabbe med mango- og avokadosalat. Ingenting dilldall, kun smaksatt med fersk koriander og litt rød chili. Virkelig gode råvarer trenger stort sett bare et lite kvern med svart pepper på toppen for å bli perfekt. Denne retten trengte ikke en gang det.

 

Så klart man må ha sylta grønne tomater på bordet. Det skjønner jo alle og en hver.

 

Og litt urtedressing og rørte tyttebær. Tyttebæra er forresten plukket tjue meter fra huset. Vi bor godt kan du si.

 

Mens vi spiser kongekrabben står villsvinnet og “smashed potedes” i ovnen og godgjør seg. Potetene bakes i villsvinfett. Kjære Gud, hvorfor gjør du dette mot meg?!

 

Ingen grønnsaker, men en liten sidesalat med stekt villsvinbacon, chevre, kokte rødbeter og gresskarfrø? Savnet ikke brokkoliblandingen for å si det slik!

 

Tja, hva skal man si? Egentlig ingenting. Her er det bare å gafle innpå. Så det gjorde jeg. Flere ganger.

 

Disse folka er ikke bare råe på mat, men de brygger også sitt eget øl. Jeg hadde ikke spist på hele dagen for å spare meg til villsvinet. Ølet var litt sterkere enn jeg er vant til og plutselig hang det et villsvin på veggen og en elg kommer inn fra siden. Gud hjelpe oss alle!

 

Uups, det var glatt i trappa!

 

Kjærest bare flirer og rister på hodet av den teite kjæresten sin. Skjønner henne godt.

 

Du gjetter aldri hva dette er! Det er nemlig fløtebakte dadler. Jepp, dadler bakt i kremfløte i skål i ovn. Var faktisk kjempegodt og en perfekt avslutning på et lett og magert lite måltid.

 

Kaald, Petter Kaald. Jegeren bak både børsa og steikepanna. Sammen med hans ikke avbildede Konemor stelte de i stand en fantastisk kveld for oss. Tusen takk for maten! Petter Kaald er også mannen bak Norges kanskje tøffeste blogg, JEGERMAT. Der finner du oppskrifter ikke bare på rettene vi fikk servert i går kveld, men på masse annet fra hans mange turer i inn og utmark. Anbefaler på det sterkeste å sjekke ut JEGERMAT

 

Nå er det jobb. Fortsatt mett og det kommer jeg nok til å være noen uker framover, for dette var virkelig et fantastisk godt måltid. Tusen takk igjen!

 

 

 

20 kommentarer
    1. Det er himmelsk å la poteter ligge å trekke til seg kraften fra kjøttet. Det ender med at kjøttet får utfordringer på bordet. Hva skal jeg spise mest av? Potetene eller kjøttet :D. Nei! Dette så godt ut 🙂

    2. Jeg overhørte i går at jeg har grise/purke DNA, i slekta.

      Jeg er ikke etter baroner, baronesser og adelige da.

      Beklager dette!

      Og jeg oppdaga i dag, at det lå fem gamle truser utenfor døra mi da.

      Vennligst rydd opp!

    3. Åh, heldig du e👍
      Æ fikk også spist langtidsstekt villsvin for et par år sia, og fytti katta for en nedtur det å spise “vanlig” gris igjen.

    4. Herre gud,begynne å flire bare av overskrifta di,svinville tilstander😆🤣. Kor du henter utrykkene fra? Dette jo være toppen av et gourmetmåltid😋. Eia var eg der😍. Sååå lekkert tilberedt. Skjønne at dåkker fikk en stor mat opplevelse🤗. Lykke til med gjenåpningen idag😉

    5. Det høres himmelsk godt ut, alt dåkker ble servert 😋 Ingenting e så godt som å gå til naboen (eller når andre) og spise god mat med dertilhørende godt drikke, når man føle at naboen virkelig har lagt sjela si i å trylle frem et herremåltid 😄

    6. De syltede tomatene liknet veldig på gresskar, som også er veldig godt😊Imponerende måltid!

    7. Oi det så godt ut.Godt å kom sæ ut i lag med andre folk.Deilig å få god mat servert.

      Ha en fin dag.

    8. nam nam det såg veldig godt ut 🙂
      bra dere fikk kost dere
      fortjent
      Du er bare super til å skive og ta bilder
      ha en super dag .
      Solklem

    9. Heldig dokker ja, men vi spiste også god mat i går. Nemelig Stekt Fenalår av din oppskrift. HIMMELSK 😋😋

    10. For en nabo, jeger og kokk,for å få til noe sånt, heldige dåkker som fikk nyte herligheten.
      Hjå en superfin oppstartsdag på jobb 🤞

    11. For en nabo, jeger og kokk,for å få til noe sånt, heldige dåkker som fikk nyte herligheten.
      Hjå en superfin oppstartsdag på jobb 🤞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg