Telefonen fra Jonas Gahr Støre

I dag la den nye regjerningen fram regjeringsplattformen på Hurdal. Blir sikkert bra. Hørte at det skulle bli litt rimeligere i barnehagen, og godt er det, for barnehageregningene kommer til å koste meg flere hundre tusen kroner de neste seks årene! Hørte også at “nå er det vanlige folks tur”, hvem nå enn det måtte være. Lurer på om jeg blir sett på som “vanlig”? Litt kanskje, men ikke helt sånn streit. Har forresten vanlige folk det egentlig så hakkende galt i Norge?

 

I morgen kommer den nye regjeringen ut på Slottsplassen. Jeg befinner meg ikke blant dem. Håper statsrådspostene blir besatt av dyktige mennesker, og at det ikke bare er alder, kjønn, rase (er det lov å skrive det i 2021?) og hjemfylke som avgjør om du er egent eller ikke. Kanskje noen som er utdannet eller i det minste har jobbet innen feltet de skal styre over kunne blitt vektlagt denne gangen? Hva vet vel jeg, kanskje det var et dårlig forslag.

 

Jeg skriver ikke så ofte om det, men jeg følger mye med og syns det er spennende med politikk. Så lenge folket ønsker det, så kan det kanskje være greit etter åtte år at det kommer inn noen nye koster. Det lengste jeg har vært kjøkkensjef på ett sted var ni år, og det var minst to år for lenge. Gnisten til nytenkning forsvinner litt og man ser seg blind på egen løsninger. Det samme gjelder sikkert statsministre også.

 

Det som er litt dumt med den nye regjeringen er at den ikke har flertall alene. Det betyr at uansett hvilken plattform de legger fram, og uansett hvor bra budsjett de enn måtte foreslå, så må de til Stortinget for å få flertall for sine løsninger. Der står det, som vanlig, et miniparti, med skarpe kniver og blod på tann og venter. Denne gangen er det SV. De føler seg kjempesterke fordi de gikk fram 1,6 prosentpoeng ved valget, og fikk svimlende 7,6% av stemmene. Da tror jeg det blir viktig for regjerningen, hvor stolte og sterke SV enn måtte måtte føle seg etter framgangen, å minne dem på at det tross alt var 92,4% av befolkningen som ikke stemte SV. Kan være greit å ta med seg inn i budsjettforhandlingene om noen uker.

 

Hva jeg hadde gjort hvis Jonas Gahr Støre hadde ringt og spurt om jeg hadde villet bli eksempelvis landbruks- og matminister? Jeg hadde sagt til ham at det var veldig hyggelig, og ikke minst veldig overraskende, at han spurte, men jeg har rett og slett ikke kompetanse til den jobben og takker derfor høflig nei.

 

Det håper jeg også flere har gjort, men jeg frykter at mange av de som kommer smilende ut på Slottsplassen i morgen ikke har samme mening om meg hva kompetanse angår. Håper jeg tar feil, men tror det ikke. Dessverre.

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Politisk kommentator

10 kommentarer
    1. Jaja, det snakkes om høyere kjøpekraft også, men det kan ikke æ bidra med. Er blitt alderspensjonist og får den første utbetalinga neste mnd. Har allerede tapt over 1000 kr, før skatt, hver mnd. 👎

    2. Nå må du ikke glemme oss som ikke slanker oss😆🤣 Savner de oppskrift på de fantastiske kanalbollene fra Fauske 😉

    3. Til orientering, Bak en statsråd er det et velfungerende embetsverk på noen tusen personer bestående av nøytrale offentlige ansatte, ikke politisk utnevnt. For å beskytte embetsverkenes nøytralitet, har de ansatte embetsmenn og kvinner et meget sterkt oppsigelsesvern.

      I de forskjellige departementer er det ansatt skarpskodde, høyt utdannede spesialister innen sitt fagfelt. Statsråder lener seg til denne politiske uavhengige ekspertisen. Når de ikke strekker til i vanskelige saker, henvender de seg til private og offentlige faginstanser, eller til næringen det gjelder.
      I særskilte tilfeller legges saken ut til offentlig høring. Der en hver myndig statsborger kan komme med innspill.

      Når det gjelder “minipartier” kan vi være sjeleglad for at Norge har en velfungerende og oppegående opposisjon. En opposisjon som ikke blir fengslet, eller det som verre er.. likvidert ..

      1. I Amerika er det mange som er enig i det. I Trumpstater i Amerika er det veldig mange som mener at kvinner er mindre intelligente enn menn, der er det såkalt politisk korrekt å mene akkurat det 😉

    4. Syns du har mange gode poeng. Du får sende han ei kokebok med nord norske gloser så han forstår oss bedre.

      1. Hvis det er meg du spør, så ja. Jeg synes det. Jeg tenker at et eller annet må jeg ha misforstått. Det er vanskelig å tro at du mener det sitter mange ukompetente i regjeringen. Derfor spør jeg, for jeg tenker at noe har jeg misforstått i innlegget ditt.

    5. Tenker du at det er mange uten kompetanse som blir spurt om regjeringsposter, og at flere burde takket nei fordi de ikke innehar nok kompetanse? At folk svarer ja til å sitte i regjeringen uten egentlig å ha kompetanse på området ? Eller?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg