Trusefukter/sjokoladefondant

Reklame | Kokkejævel.no

Nå har kanskje aldri jeg vært kjent for å være noen pikenes Jens, mye grunnet at jeg har vært i faste forhold helt siden jeg var atten år og har hatt unger rundt beina uansett hvor jeg har gått i alle disse årene, men jeg vil anta at denne desserten er akkurat det som skal til for å treffe blink på første forsøk.

Jeg har spist mange forskjellige sjokoladefondanter opp gjennom årene, da uten å skyte noe som helst, men ingen er like gode som denne. De fleste er bare en dårlig stekt sjokoladekake med rå røre som renner ut fra midten. Rå røre blir man dårlig i magen av og det lønner seg sjeldent hvis man planlegger å treffe den før nevnte blinken. Igjen bare antar jeg.

Når det er sagt, jeg er ekspert i å skrive meg bort, men godt å være god til noe, så går det utmerket an å servere denne til den du du bor sammen med også. Tror du det er helt uten grunn jeg har fått så mange unger? Har blitt litt fondanter for å si det slik. Man bruker de våpnene man har, og jeg har egentlig bare ett. Kokekunsten.

Ikke lag sjokoladefondant av en billig sjokolade. Da kan du heller bake en eplekake. Velg en sjokolade med godt over 50% kakaoinnhold. Jeg bruker alltid Callebaut når jeg baker. En belgisk kvalitetsjokolade som gir en fyldig, fin, rund, men samtidig kraftig smak som man virkelig merker. Kan selvfølgelig bruke enda mer kakaoinnhold, men det er jeg ikke så glad i. For kraftig for min del. Fondant med dårlig sjokolade smaker bare brunt søtt. Sorry!

 

Sjokoladefondant

-av en annen verden (den også;))

 

Denne oppskriften gir ca 8 sjokoladefondanter

Du trenger:

4 egg

4 eggeplommer

160 gram sukker

200 gram meierismør

220 gram god sjokolade (jeg bruker Callebaut, 54,5%)

90 gram hvetemel

 

Slik gjør du:

– Pisk egg og eggeplommer lett sammen.

– Smelt smøret godt og rør inn sukkeret.

– Ta kjelen av varmen og rør inn sjokoladen til helt glatt røre.

– Pisk inn eggeblandingen.

– Ha siktet hvetemel i til slutt.

– Deles i to like deler.

– Spray formene godt og fyll 50 g røre. Legg ca. én «klinkekule» med ganasj. Fyll deretter med med 50 g røre

– Steikes ca. 12 min på  200 grader til faste, men fortsatt med flytende kjerne. Server gjerne med en god vaniljeis og en jordbærsaus. Kvelden er berget!

 

Ganasj/fyll

Du trenger:

0,5 dl fløte

100 god sjokolade.(gjerne Callebaut, 54,5%)

Slik gjør du:

– Kok opp fløten. Skru av varmen og rør inn sjokoladen med en slikkepott.

 

Jordbærsaus

Du trenger:

400 gram jordbær eller bringebær

175 gram sukker

frøene fra 1/2 vaniljestang

Slik gjør du:

– Kjøres glatt i foodprocessor

 

Når det gjelder lune sjokoladekaker, som jo dette er, så orker jeg ikke noe fancy is til. Gi meg en god vaniljeis og jeg er i himmelen!

Beklager fotograferingen min. Skal skjerpe meg!

 

Vi smattes!

 

 

21 kommentarer
    1. Høres fantastisk godt ut! Tenker denne kan forføre på flere vis😉 Hvis jeg skal lage 10 porsjoner, må jeg da gange oppskriften med 5? Blir maaange egg!

    2. No overinspirerer du en stakkar! Og her sitt eg i natta og lager viltfond (fant ikke på prix) fordi eg skal overraske nokken med superduperlasagnen din utpå dagen. Må diverre blande elg og rein sia de ikke hadde reinskav på prix.
      Hadde litt elg fra i fjor. Og indrefilet av rein 😬 Blir god lasagne 😃
      Men det blir ikke fondant etterpå. Det er godt med bringebær og vaniljesaus også. Man skal ikke gørrskjemmebort sine nærmeste hele tida 😊 god helg!

    3. Går det ann å bruke hvit sjokolade? Han jeg bor sammen med liker bare det. Men det ser å høres helt himmelsk ut😊

    4. E det her den som du i sin tid serverte på Alfa Omega? Æ har prøvd alle sjokoladefondanta æ har kommet over siden, men aldri opplevd den nytelsen som min første sjokoladefondant på Alfa Omega ga mæ. No får æ kanskje sjansen igjen. Æ ska gje oppskrifta til min kjære og se om han kan gje mæ det æ har lengta etter sååå lenge. 😊

    5. Altså Asbjørn, å ja æ snakker til deg bak kokkejævelen, kan du ta den der kokkedelen av deg, å la være å legge ut oppslrift etter oppskrift som gir vann i munnen og ett intenst ønske om en mann å lage mat til, eller som lager mat til meg. Jeg har ikke krefter, eller mage til alt dette, du må se i nåde til et stakkars singelt kvinnemenneske, og snart komme opp med en oppskrift som ikke gir et intenst ønske om å legge nettopp dette på bordet umiddelbart.😬😬 Ellers er alle oppskriftene fantastiske, og jeg hadde absolutt sittet med middagsbordet hos dere. God helg, og nyt roen mens damene er ute en tur.👍❤

    6. Så god ut 😊
      Skal vise fram oppskrifta til gubben så kanskje det blir litt på meg også.
      Ha en strålende lørdsgskveld 😊

    7. Den så aldeles nydelig ut og siden den egentlig var enkel å lage så blir nok det reelt en vakker dag her i heimen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg