Unnfangelsen

Kokkejævel
Foto: Frank Rune Isaksen, Frikant

Egentlig var det skuespiller jeg ville bli. Var strengt tatt ikke særlig god i noen ting. Jovisst hadde jeg gode karakterer i de fagene jeg gadd engasjere meg i, men de ble færre og færre. Var lei. Det hadde vært en lang barndom. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gå.

 

Mamma sa nei. Jeg ville dra på folkehøgskole, skuespillerlinja. Et eller annet sted. Husker ikke hvor, men tror ikke det var viktig for meg heller. Ville bare bort og bruke den kreativiteten jeg ikke visste var der, men som jeg kjente vokste i meg som en foster uten far. Det ble nei. Det var ingen nåde. Allmennfag! Tragedie faglig, selv om karakterene fortsatt var ok, men jeg følte at dette ikke var bra nok. Det var ikke tilstrekkelig. Ikke det jeg ville. Bortkastet.

 

Ørkenvandringen

Masse strøjobber fulgte. Jobben i psykiatrien var ikke helt i min gate. NNS var ulidelig, og befestet min frykt at jeg aldri kunne trives blant nesten bare menn. Bensinstasjon var ok, men hei, jeg var atten år. Scanfact? Ikke så veldig. Hotellet? Nei, vet ikke hvorfor, men aldri mer.
Siden førstegangstjeneste. Garnisonen i Porsanger. Har etterpå sagt at det var de beste seks uker i mitt liv. Innesperret, fanget sammen med andre fanger. Alle i samme begredelige båt. En herlig tid! Siden jeg var far allerede på det tidspunktet ble jeg overført til kontor i Alta. Ufattelig kjedelig, men jeg var i alle fall hjemme.

Menig 17 Sandøy

 

Redningen

Min tidligere samboer sendte søknad til kokkeskolen på mine vegne. Jeg er henne evig takknemlig! For meg ble dette redningen. Jeg kom til noe som kan sammenlignes med selveste himmelriket, omkranset av kulinariske guder i hvert eneste åndedrag. Var, eller følte meg i alle fall som, en slags konge, eldre som jeg var de andre elevene. Jeg visste ennå ikke at dette var mitt talent, men jeg trivdes til de grader. Jeg blomstret, og livet ble fylt med en slags dypere mening.

 

Første året på kokkeskolen

 

Unnfangelsen

Hans Rotmos, en del av min barndoms soundtrack, «Fire fine lænestola» sendte meg til Trondheim og Royal Garden Hotel. «…Royal Garden ligg på motsatt side, og skjerme for slakteriet, polet, politistasjon og resten tå jola…»
Jeg hadde, ved hjelp av en rekke finurlige søknader, fått læreplass på nesten alle av Norges aller beste restauranter, men jeg takket høflig nei til dem alle. Jeg hadde barn og ville prioritere dem også. Takket derfor ja til to år på et av Norges, på den tiden, aller beste hotell, og ble for meg den beste læreplassen en rastløs sjel som meg noensinne kunne fått.

 

En god læretid handler ikke bare om teknikk, smak og gode læremestre, men også om kameratskap, vitser og ufattelige mengder med gjester. Royal Garden ga meg alt dette, kombinert med et familieliv som bidro like mye.
Kokkejævel ble unnfanget i Trondheim, men han visste ikke om det selv i det hele tatt.

 

Læretiden var slutt. Fagprøven bestått. Jobb neste. Det var lett. Har en viss karisma jeg kan trekke opp når det er påkrevd, og fikk jobb på restauranten til to av Norges mest kreative kokker på den tiden. Var ikke der lenge, under et år, men de viste, spesielt han, at det er mulig å lykkes selv om du tenker annerledes enn røkla. Jeg har aldri vært en del av røkla, så dette var som ren amfetamin i mine sultne årer.

 

Forløsningen

Hjem. Jeg visste jeg måtte, men ikke at jeg kunne, bli kjøkkensjef. Den ubestridte. Alfa Omega søkte kjøkkensjef. Aldri hørt om stedet. Rart navn, men jeg måtte jo ha jobb. Søkte. Enten var det usedvanlig skralt med søkere, eller så gjorde søknaden et uutslettelig inntrykk, eller kanskje en kombinasjon, men jobben ble i alle fall min. Takk Gud.

 

23 tusen kroner, med opprykk til 25 etter et halvt år! I 2002, jeg var RIK! Jobben var alt jeg hadde drømt om. Daglig leder så trolig hva som bodde i kokkekroppen, og ga meg tilnærmet frie tøyler. Jeg innfridde. Vi blomstret. Året jeg ga meg tronet vi på den kulinariske toppen i Finnmark. Vi hadde ikke bare skapt et spisested, vi hadde skapt en institusjon. En ledestjerne. Rett og slett et sted som vi var ufattelig stolt av. Det er jeg fortsatt.

 

Kjøkkensjefen på Alfa, haha

 

The big A

Året var 2004 og jeg var i ferd med å gjøre noe som etter hvert skulle definere mitt liv fullstendig. Jeg skrev  Annonsen, og det ble et ramaskrik uten sidestykke…
Daglig leder var i fødselspermisjon og vikaren hennes var på ferie. Vi trengte folk, og jeg satte meg ned for å forfatte en jobbannonse Jeg hadde nettopp lest Anthony Bourdains fantastiske «Kokkejævler» som omhandler livet som rockekokk i NY på 70-tallet. Jeg var fascinert, og kanskje også litt inspirert.

 

Jeg så etter hvert at ordlyden i annonsen utviklet seg i en slik retning at jeg rett og slett ikke kunne sende den inn til avisen uten godkjenning. Jeg ringte daglig leder, hun i fødselspermisjon, for hun var fra Lofoten og vant med litt saftig språk. Jeg visste at vikaren hadde sagt nei hvis jeg hadde spurt henne, hehe.

 

Annonsen ble godkjent og sto på trykk dagen etter i Altaposten. Da begynte telefonen å ringe. Først forsiktig, siden mer frenetisk og konstant. En av eierne var meget bekymret for både rykte, omsetningstall og den læstadianske mobben. «Asbjørn, var nå dette så lurt da?» spurte han forsiktig. Jeg var overbevist om at dette var god knall, og om vi kanskje ikke fikk inn så mange søkere, så fikk vi i alle fall oppmerksomhet så det gjallet og smalt mellom fjellene.

 

NRK lagde sak. P4 snakket om denne absurde stillingsannonsen. Husk at dette var 2004, og slikt ble den gang ble utformet
etter samme kjedelige mal. Dette var før facebook, men likevel tror jeg du kunne finne kopi av annonsen på nesten alle kjøkken i hele landet. Nå i dag er slike  blitt nesten vanlig, men denne var først og det er jeg litt faktisk stolt av.

 

Fødselsen

Hvis Kokkejævel ble unnfanget i Trondheim så kan vi godt kalle Annonsen og alt den førte med seg for Kokkejævels fødsel. Siden har jeg dyrket og foredlet navnet. Gjort det til ikke bare et varemerke, men en identitet og kulinarisk filosofi. Til meg rett og slett. Det jeg lette etter i ungdommen.

For meg betyr Kokkejævel en som gir fullstendig blaffen i vedtatte kulinariske «sannheter». Jeg lager maten min akkurat slik jeg føler for, selv om det aldri har vært gjort før. Jeg feiler masse, men bryr meg ikke om det. Smakene som kan komme de gangene man lykkes veier opp for alle feilsteg.

 

Alt har sin tid. Ni år var to for mye. Tok over roret på Mega Elvebakken. Tilbake til himmelen. Igjen. Finnmarks desidert største ferskvaredisk. Lå litt nede etter fordums storhet. Jeg var i mitt ess! Masse energi. Mange ideer, og evner til å sette de ut i live. To år. Flere millioner i omsetningsvekst. Stolt, ja, jeg jobber ikke for forfall.

 

På egne bein

Sendte en melding på facebook til markedssjefen på Amfi. Et innfall. Sto den nedlagte fiskebutikken på Amfi Alta fortsatt ledig? Jo, den sto ledig, men send mail til senterlederen. Skriblet ned noen ord. Han var på ferie, men syntes dette var moro. Hjem fra ferie. Telefon. Et møte.
Sa opp. Brått og nokså plutselig. Ingen sure miner, men hadde mye ugjort. Det har jeg alltid.
Oppsigelse.

 

Hoftepluss åpner bare sju uker etter første møte med senterleder. FyFader, verdens største salat- og snackbar to år etter det igjen. Spisesalen etter nye to år. Hele tiden framover. Uten stopp. Krumme nakken. Peise på. Aldri puste. Aldri hvile. Framover. Alltid framover.

 

Forsettelsen

Så sitter jeg her da, en lørdags morgen mens huset sover, og skriver en blogg med flere titalls tusen lesere. Hvem hadde trodd det for bare fjorten dager siden. Ikke jeg i alle fall. Ble tatt litt på senga da jeg på min aller første dag gikk rett inn på 5. plass og siden har holdt meg på topp 3.

Kanskje bloggNorge trengte dette? En en helt vanlig voksen mann som skriver om et egentlig helt vanlig norsk liv. En som ikke er på jakt etter hverken ære eller berømmelse, men som rett og slett bare vil formidle. En som evner å sette ord på det livet de aller fleste av oss lever. Vi har jo gode liv vi også. Fra tid til annen. Vi vanlige.

 

Bloggeren

Takk for at du leser meg og ha en så god lørdag som du bare kan 🙂

Vi smattes!

50 kommentarer
    1. Fin lesing, blir å følge med litt her ja. Reiste fra Kristiansand til Alta i fjor sommer og fant Hoftepluss og Kokkejævel på Amfi. Digga det. God mat, skilt og tekster som fikk smilet opp, tilogmed latteren. Gleder med til å bla i bloggen og lese og også prøve oppskrifter.

    2. Absolutt den aller beste blogg jeg noensinne har lest 🙂
      Du gir virkelig liv i min hverdag 🙂
      Og oppskrifter du legger ut……herremin!!
      Tro meg, de fleste skal prøves 🙂
      Lykke til, stå på, jeg digger deg 🙂

    3. Herlig, jeg sanker oppskrifter, leser, ler og forundrer meg over at jeg lar meg overraske gang etter gang over dine «krumspring». Også jeg er hektet på bloggen og gleder meg til å lese nye innlegg. At du er dyktig visste jeg men jeg lar meg stadig imponere over din formidlingsevne. God helg Asbjørn 😊

    4. Haha, ja den annonsen husker jeg hang på hotellet jeg jobbet på!! Episk og midt på spikeren i kokkeverden!!
      Klassikere fra gamlekokkeverden : du skal ikke tro, du skal vite! Tro er noe du gjør i kirken på søndager mellom 11&12!
      Lønn??? Det får vi i himmelen!

    5. Du er suveren med pennen! – og bloggen er vel nesten livskokeboka vi håpefullt venter på?😊😉
      Og sist, men ikke minst – har endelig vært i Alta og smakt på den nydelige maten. Var egentlig mett, men måtte bare ta med som flymat😁 Lenge siden jeg har spist en så god baggis!! 👏💪 og de folka dine – god service, herlig humør og brede smil😃 dit må vi tilbake…

    6. At bloggen din gikk rett til topps skyldes deg og din evne til å skrive. Både om det morsomme, det daglige og sist men ikke minst når tragedien treffer så brutalt og hardt som den har truffet dere.
      En opplevelse jeg virkelig skulle ønske dere ikke hadde måttet oppleve, og ikke minst overleve.

      Du har en humor i mye av det du skriver, en varm humor som treffer de fleste. Det liker folk, i allefall jeg.

      En stor og varm klem fra meg til dere begge.

    7. Stillingsannonsen din fra 2004 har jeg skannet, den er fantastisk! Bruker den fremdeles i jobben når jeg har grupper som skal søke jobb 😍

    8. Jammen ta har du mange talenter 👍🏻 Peis på og gjør det som gir deg energi 😬 så får vi som leser frydes med deg ✨✨✨

    9. VG, Dagbladet, Aftenposten osv.
      GÅ OG LEGG DÅKKER! 😂
      Denne bloggen her, DEN e skikkelig lesestoff. 👍
      Gleder meg allerede til neste innlegg 😃

    10. Så hærlig å lese et blogg innlegg som ikkje handler om sminketips, botox eller gudan veit ka disse andre blogger jentene bruker. Vanlig kvardagshistorie som treff normale folk rett i hjerterota! Ofte fordi vi kjenner oss igjen eller går igjennom det samme som du er midt oppi! Du er en mester på å skrive og jeg gleder meg til kvar gang du legg ut et nytt innlegg enten på blogg eller på fjasboka. Fortsett med å vær deg selv! Ønsker deg og dine ei god hælg! Solskinnshilsen fra vakre Romsdalen!

    11. Lørdagmårrablues….en fantastisk lesning å starte dagen og resten av helga med 🤗🤗 Kokkejævel er blitt en avhengighet 🤪🤣 Kjør på, folket elsker dæ!

    12. Ved Alfa Omega fikk jeg servert mat jeg enda ikke har smakt sidestykket til. Jeg snakker om det enda. Maten på Alfa fra tiden jeg bodde i Alta. Det var det beste stykket torsk jeg noen sinne har spist, det var utrolig varmrøkt reinsdyr, det var smakskombinasjoner som fikk meg stum, (bortsett fra tidvis stønning.)

    13. Ønsker deg og din familie en riktig god helg. Og ikke minst – tusen takk for det du deler med oss – på godt og vondt – sorger og gleder 😀

    14. Har alltid vært sikkert på at bloggen er kjedelig har valgt å ikke bry meg om disse bloggere. Men du er så morsom at jeg må bare lese det du skriv 👍
      Stå på med alt det du mener er riktig,rett og bra for dine og deg 💪

    15. Du har en formidlingsevne av de sjeldne og det synes æ e så fasineranes😀 du har vært igjennom mer enn et menneske kan klare av ned tura i fleng. Æ e mektig imponer over den energien og pågangsmotet ditt Asbjørn og ikke minst formidlings evnen din😀 go helg

    16. Hærlig lesing!
      Du skriver så levende, så er en fryd å lese tekstene dine.
      God helg til deg, datter og kjærest fra bartebyen😊

    17. Hei Asbjørn:-) Du skriver utrolig godt, og jeg gleder meg til å lese den, – når du gir ut din første bok!

    18. Så hærlig lesing , man blr litt avhengig , men dette er en god avhengighet så stå på , og takk for deling av alle sider av et liv. ❤👍

    19. Kokkejævel!
      Underholdende lesing til mårraskaffen. Du e helt utrolig.. både med ord og mat. Stå på.
      Heie på dæ 😊
      Ha en fin lørdag og kos dæ med jentan dine 😊😊

    20. Det er en fornøyelse å lese hva du skriver . Hadde ikke trodd at jeg skulle komme til å følge en blogg, men det gjør jeg nå. God helg

    21. Fantastisk godt skrevet. Du er en god inspirasjon til ungdommene som ikke vet hvor de vil i livet. Du er også en inspirasjon til andre for å velge kokkeyrket! Du burde inspirere ungdommen alt på ungdomsskolen til å velge yrket! Vi mangler kokker. Alle kan ikke studere master. Håper å se deg på tv snart! Tvi, tvi. Lykke til!

    22. Herlig lesing 😂 her jeg sitter på et hotell på Lillehammer ☀️ og nyter frokosten👌

    23. Flott morgenlesning. At du kan skrive, e det jo ikke nåkka tvil om.
      Har no fulgt dæ, siden du begynte med “små skriblerier” på fb, og “matmessig”, siden du va på Alfa.
      Du e dyktig!!
      Bare husk: Ta dæ tid til å ta vare på dæ sjøl!!
      Møte man veggen, og “ramle”, så e trappa opp så vanvittig vanskelig å “bestige”. Litt egoisme i hverdagen e lov!
      Ha ei koselig helg 🙂

    24. Skriving fra det virkelige livet fenger! Og du skriv godt og gjenkjennende. Fortsett,,,gleder meg til neste brev🌺

    25. Du skriv så levende og fantastisk at æ fikk faktisk blodsmak i kjeften etter å ha lest den stillingsannonsen 😂 Æ e helt hekta på bloggen din ,og håpe du aldri slutte å skrive 😊

    26. Fantastisk!!! Dette er akkurat hva vi trenger, jeg er allerede blitt avhengig av bloggen din!
      Ha en strålende lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg