Urtesaltet lammeskank (Herrefred så godt det var!)

Herregud, hvorfor har jeg ikke kommet på dette før? Var så sinnsykt godt og saltkjøtt på en helt ny måte, men samtidig veldig tradisjonelt. Eneste jeg gjorde var å tilsette klassiske “lammekrydder” i saltlaken, men resultatet ble helt magisk rett og slett.

 

 

Saltlake (10%) med urter 

450 gram salt

50 gram sukker

4,5 liter vann

200 gram hvitløk

1 glass tørr, grønn pepper

4 ss tørket rosmarin

2 ss tørket timian

 

Grovhakk hvitløken, litt bedre enn jeg har gjort her, og kok alt opp. Avkjøl.

 

Putt skankene, eller annet kjøtt du måtte ha for hånden, ned i laken og la den stå kjølig i fire døgn. Da er de perfekt saltet etter min smak, men gjør absolutt ingenting hvis de står en dag eller to ekstra.

 

Hell ut saltlaken og kok opp med kaldt, friskt vann.

 

Skum godt av etter et kjapt oppkok. Det er viktig for å få en klar kraft. For den tar du selvfølgelig vare på til bruk i lapskaus, supper osv. La skankene trekke like under kokepunktet i to timer. Da er de gjennommøre, men fortsatt faste.

 

Skjerp de gjerne på 250 grader i ovnen ca 15 minutter før servering. Blir finere farge, men er ikke nødvendig hvis du ikke klarer å vente.

 

Jeg serverte med rotmos tilsmakt med frøene fra en vaniljestang, samt løksaus og kokt potet. Enkelt, men veldig, veldig godt.

 

Dette du prøve!

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Hei.
      For en tid tilbake la du ut en oppskrift på karbonader av reinkjøtt. Den skrev jeg ned men finner den ikke igjen. Har partert en hjort og tenkte å bruke den oppskriften til å lage hjortekarbonader. Kunne du sende meg oppskriften hadde jeg blitt glad for det 😊

    2. Tusen takk 🌞 I dag ble det lammeskank, rotmos (dog uten vaniljefrø), løksaus og poteter. Og du og du, et måltid av de helt store. Så utrolig godt! Blir nok flere sånne middager. Det eneste negative er at jeg ble aldeles for mett og måtte innta horisontalen på sofaen 😊😊 Så nok en gang, tusen takk for oppskrifta. Ha ei fortsatt fin helg 😊😊🌞🌞

    3. Ja,herrefred dette såg bare heilt fantastisk nydelig ut😋. Må man til spesialbutikk for å få tak i lammeskanker? Har aldrig sett det i de vanlige matbutikkene her. Sånn som Rema,Kiwi eller Coop sine. Må kansje bare spørre om de kan ta inn😊. Det var et flott innlegg av kjærest,ho må være veldig flink med garnfarging. Garnet såg så lekkert ut👍👌😍

    4. Åååååå, det hørtes skikkelig digg ut, bedre enn den tradisjonelle lammeskanken.. Det må prøves 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg