Uten sukker og søppel: Uke 1

Første januar i år gikk jeg motvillig på vekta. Nåla stoppa på 112,5. Jeg hadde altså svulmet hele 12,5 kg siden sommeren 2018 da jeg faktisk var nede i 99,5 kg. Det er i underkant av 1 kg pr måned. Det er mye! Trenden måtte snus. Jeg ville absolutt ikke tilbake til siste påskedag 2016. Da veide jeg 120,4 kg. Da er det tungt å knyte skoene for å si det sånn! Jeg er 183 cm høy.

 

På det sylskarpe bildet ser dere kanskje først og fremst at jeg burde investere i nye sokker. Dernest ser dere, hvis dere myser litt, det vakre tallet 110,6. Med litt enkel hoderegning, ok jeg brukte faktisk kalkulator, flau, så viser det faktisk en vektreduksjon på hele 1,9 kg. Det høres mye ut på bare en uke, men hvis man tenker seg litt om er det nok ikke bare fett som har blitt borte, kanskje nesten ingenting. Det meste er nok vann, og for å være helt ærlig, mageinnhold. Det er jo ingen hemmelighet at jula er en høytid da ingen, i alle fall ikke jeg, har et eneste sultent minutt. Det er konstant påfyll i over en uke til ende. Alt dette veier jo noe…

 

Hva har jeg så gjort? Slanking er uaktuelt. Det er jeg ikke skapt for og klarer ikke å gjennomføre mer enn et par timer i slengen før jeg sprekker. Måtehold er heller ikke noe trumfkort her i huset. Det er en grunn til at jeg har blitt stor og det er ikke fordi jeg liker å pirke i maten! Det jeg har gjort, og det jeg også gjorde sist gang, er rett og slett at jeg har kuttet ut sukker, søppel og karbohydrater jeg egentlig ikke trenger, som potet, brød, ris, pasta osv. Ikke fordi det er spesielt skadelig, men fordi jeg er litt for glad i det. Potetmos med brunet smør. N.A.M.

 

Å droppe kaker og sukker i ren form er det enkleste. Etter et par dager savnet jeg det ikke i det hele tatt. Brød er langt verre, men jeg er heldigvis veldig glad i Wasas havreknekkebrød. Prøver også å holde meg unna matvarer som eksempelvis majones. Går fint å spise knekkebrød uten majones uten at livet faller i grus.

 

Spiser fortsatt litt for mye middag hver dag, men der planlegger jeg faktisk å begrense meg litt. Holde meg til en porsjon i stedet for to (og tre). Mye å spare på akkurat det tror jeg, men jeg må ta det litt etter hvert. Har ikke sjanse til å kutte alt med en gang. Noe jeg imidlertid har kuttet ut er det varme måltidet på kvelden. Har i alle fall kuttet ned på det. Tidligere har jeg spist både middag på ettermiddagen og på kvelden. Det sier seg selv at det ikke er helt heldig hvis man har et ønske om en midje som ikke buler utover.

 

Fortsatt spiser jeg mat som er tilsatt sukker, er ikke fanatisk, som den brune God morgen-yoghurten, den er best, men jeg spiser bare en. Tidligere spiste jeg to fordi de er så sykt gode.

 

Hvorfor skriver jeg om dette og ikke at vi burde være stolt over den kroppen vi har? Først og fremst fordi min blogg handler om det som opptar meg og er viktig i mitt liv, men også fordi overvekt er et stadig økende problem med store vektrelaterte helseplager, og veldig mange faktisk dør av det. Vi spiser oss til døde rett og slett, og det er egentlig ingenting å være særlig stolt over.

 

Målet mitt for 2020 er å komme under 105 kg og under 100 i løpet av 2021. Det er ikke et hårete mål. Det gir rom for å feile og feire av og til. Livet skal fortsatt nytes og en stor del av min livsglede finner jeg på tallerkenen. Den gleden akter jeg ikke å fjerne, bare fylle den med litt mindre kalorier. Det ødelegger ikke liv. Jeg tror det tvert om blir bedre.

 

Resultat uke 1: Minus 1,9 kg 🙂

 

Ha en måteholden dag!

 

40 kommentarer
    1. Hei- å være fanatisk og ta forandringen mot et lettere liv- for strengt er ikke bra. Da sprekker man lettere- og går på en smell. Kutt litt og litt- selv har eg kutta ut- kaker- sjokolade-og potetgull- spiser litt mindre til middag- og bakt meg skikkelige gode grove brød og knekkebrød. Og vekta har eg hevve langt te skogs. Eg kjenner det på klærne når det går for vidt.

      1. Nei, slanking er jeg ikke skapt for, men sparer mye med å kutte ut de tingene som faktisk ikke øker livskvaliteten, som den neven med potetgull mens du lager middag. Eller den sjokoladen like før du skal legge deg

        1. Den neven med potetgull mens man lager middag… Skyldig! 🙋‍♀️ Men nå ryker den, etter at de ti kiloene jeg tok av til sommeren 2018, gradvis har sneket seg på igjen. Med renter. Men jeg driver overhodet ikke med slanking, så nedgangen får skje klokt og gradvis. Vet jo at jeg kan, jeg også 🤗

    2. Fantastisk bra👍💪. Holder selv på med livsstilsendring, å vet hvordan du har d. Men med mot og stahet så er det mulig for alle🙂.
      Lykke til💪😃

    3. Hurra for god framgang 👍🏻 Her i huset er det en som elsker potet, brødskivene sine, spagetti med kjøttsaus som jeg lager inni mellom, for den «en» er ikke meg. Men ser jo selv, via speilet på badet, der det IKKE finnes noe slik som badevekt, at jeg burde gjøre som deg. Som f eks kan jeg bare koke potet til han, doble grønnsaksmengden…lurt ikke sant? Det som jeg kan komme til å slite med er sausen, for der må det være meierismør og fløte. Er heldigvis ikke glad i søte saker (sjokolade f eks) heller ikke salt snacks. Så fra mandag av (skal på nyttårsfest på lørdag) skal jeg gjøre et ærlig forsøk.

      1. Lykke til! Vi må alle finne metoder som fungerer for oss. Selv er jeg ikke måteholden på saus, men bruker ikke fløte til hverdags. Er jo egentlig bare flytende fett og jeg blir ikke lykkeligere av det. Får bare dårlig samvittighet. Da er det bedre med melk i sausen og jeg kan spise så mye jeg vil 🙂

    4. Heia heia, kokken!

      Selv har jeg kuttet sukker og mel, spiser tre gode måltider hver dag og kjenner allerede etter halvannen dag at dette er bra for kroppen!
      Først og fremst gjør jeg, som deg, dette pga fremtidig helse. Jeg ønsker ikke en alderdom med plager forbundet med dårlig livsstil. På tide å ta grep, rett og slett. Og raffinert sukker er absolutt helt u n ø d v e n d i g for vår eksistens.
      Det finnes et hav av alternativ der ute, og som kokk vet du helt sikkert om mange tilsetninger som hever smaken uten hjelp av sukker.
      Lykke til med en lettere livsstil!
      You fix!

      // Nina

    5. Et fornuftig opplegg som er lovlig med. Det der går bra – om man tar litt ekstra innimellom så er det helt ok. Tvi tvi.

    6. Lykke til… her i huset må det lages mindre porsjoner med middag.. har to som må snikes ned i vekt😂skulle hatt litt mindre middagstallerkener..må å prøve å kutte ut sauser, avhengig av saus til god mat.. Bare «synd» det ennå er mye kaker og snop igjen etter jula😱

    7. Jeg har gjort som deg, men jeg kuttet ikke ut. Jeg kuttet ned. Når jeg nekter meg selv noe, er da det går til faen 😂 I helgene er det lov å kose seg litt ekstra.
      Jeg har gått ned 20 kg på et år 👍 yay me 🙈
      Stå på! Heier på deg.

    8. Her røyk alle karbohydratene på mandag. Fløte, smør og andre fettstoffer, derimot, spiser jeg med god samvittighet. (Dvs, meieriprodukter klarer jeg meg uten, så jeg bytter ofte ut fløte med tykk kokos»melk»). Noe skal jo kroppen finne energi fra, lissom…
      Jeg vet fra tidligere at kroppen min smiler når jeg holder den unna melk, gluten og sukker😃
      Men jeg har bestemt meg for et kosthold der det er plass for akkurat de tingene en gang i mellom, og denne gangen vet jeg at jeg fint klarer å hente meg inn igjen etter en periode med søppel – i jula spiste jeg hva som helst, og har ingen dårlig samvittighet for det👍🏼
      To buksestørrelser ned siden i høst klapper jeg meg selv på skulderen for, og så heier jeg på deg i din jakt på en lettere kropp💪🏼👏🏼

    9. Super bra👏, gikk selv ned 9 kg.i høst, men har fått ei ødelagt hofte, revmatisk slitasje, så no hoppet jeg rund på krykke i vente på ny hofte, så jula og dårlig mobilitet har gjort at 2.5 e på igjen, så må passe meg. Heier på oss. Ha en superfin dag.

    10. Fikk et tips en gang om å kvelle i meg et helt glass vann rett før middag, nettopp for å ikke ha lyst på porsjon nr 2. Good luck chuck! 🙂

    11. Ser det er flere her som elsker saus – feit saus. Jeg elsker saus jeg også, men ikke feit saus. Man får innmari god brun saus ved å jevne kraft med maisenna (kraften har man selvsagt fjernet fettlokket av), og smake til. En liiiiten fløteskvett er lov, ikke en hel haug.
      Lenge siden jeg lærte dette. Bare til hvit saus jeg lager vanlig jevning – men den blir digg med lettmelk. Tro meg. Har prøvd.

      1. Er jo like mye stivelse i maisenna. Ellers gode råd 🙂 På jobb bruker bare maisenna som jevning pga allergi, men hjemme MÅ jeg ha hvetemelsjevning, slurp!

      2. Man kan bruke Johannesbrødkjernemel til jevning, helt uten karbohydrater og stivelse:) Fåes på Helsekost.

    12. Hei du er flink stå på. Jeg skal ha slankeoperasjon i løpet av året. Har gått ned uten å kutte så mye i hva jeg stapper i gapet men mindre porsjoner er gull verdt samt aktivitet. Vekt tap uke 1 2020 1,5 kg.

    13. Heisann!
      1,9kg er da 1,9 kgmindre, så du burde være stolt av deg selv! 👏 du føler deg mer motivert når du ser at det faktisk går nedover! 😀

      Stå på. Jeg heier på deg. 😀

    14. Heia heia!! 🙌

      Utrolig flott at du tar tak i dette – og ikke minst skriver om det! Har sett meg veldig lei på såkalt kroppspositivisme. 🙈 Ikke fordi vi ikke skal være stolte over kroppene våre, og det vi får til, men fordi mange av kroppspositivistene rett ut ufarliggjør og normaliserer overvekt! Det er heller ikke bra. Så stå på, heier på deg, og kudos for at du skriver godt og ærlig om et så viktig tema! 😄👍

    15. Fantastisk 💪💪 har selv gått ned 19.5 kg siden januar 2019. Å den følelsen og mestre kosthold og aktivitet er fantastisk 😀😀🎉🎉 80 prosent er kostholdet, å en aktiv jobb har du jo alt 🥰
      Stå på videre, heie på dæ 💪❤️

    16. Hei

      Bra at du har blitt mer bevist på hva du dytter i deg.
      Et tips fra meg… bytt ut god morgen youghurten med youplait yoghurt med havregryn. Mye bedre. Smaker godt også. Spise ofte og med jevne mellomrom er også lurt. Spiser du for lite er det gæli også.

    17. Jeg øver meg på å legge fra meg kniven og gaffelen underveis i måltidet. Stoppe litt opp og kjenne etter og kose meg med maten. Ikke bare inhalere den. Ja, middagen altså. Der går jeg fort på noen smeller. :/

    18. Ååå, jeg kjenner meg litt igjen 😀Fantastisk «levende» skrevet, det veit vi som er glad i god mat. Det er vel ingen som kan så mye om hvordan en kan bli slankere enn vi som er litt «rulltine». Men teori og praksis henger ikke alltid sammen. Heier på DEG, stå på. Kanskje jeg henger meg på, skal bare….først 😉

    19. Bruk en mindre tallerken, og bare én gangs forsyning 🤣
      Da blir det automatisk mindre mat, begrenset hva man får lasta opp

    20. Hei.
      Jeg Har vært overvektig hele mitt liv, og veide rundt 140 kg på mitt tyngste, og ruver 180cm over bakken. Jeg var ikke særlig plaget selv med at jeg var tykk. Jeg lot det aldri bli ett hinder. Jeg var relativt flink til å være aktiv og gjorde de samme tingene som alle andre.
      Jeg ble kun oppmerksom på overvekten de få gangene jeg uforberedt plomset over et speil og fikk øye på meg selv. ” åh faen, er det sånn jeg ser ut”
      Men når jeg passerte 130 og nærmet meg topp vekten begynte vekten å bli ett hinder. Ting ble plutselig fryktelig tungt. Humøret, gnisten og lysten forsvant. De enkleste ting ble til store oppgaver og det gjorde at man gjorde alt for unnslippe..
      Jeg er også arvelig belastet med kolesterolemi og min far døde bare 42 år gamel, min onkel døde 5 år etter, min bror ble operert da han var 41 med fire årer som måtte byttes.. Jeg var på god tur til å kjøre meg fast i mine arvelige fotspor, og sannsynligvis hadde jeg under 10 år igjen før jeg enten fulgte etter min far eller min bror. Kanskje på tide å innvistere litt mere i helsen min tenkte jeg.
      Jeg hadde ikke vektreduksjon som hoved mål, men å komme meg i form.. jeg er også over gjennomsnittet glad i mat, men søtsaker og den slags var noe jeg ikke hadde særlig god appetitt for. Så løsningen på problemet var ikke å kutte ut søtsaker.. men derimot middagsmat og smørbrød… Mmmmmm.. Jeg er svak for god mat, og det kommer jeg alltid til å være.
      Jeg tenkte endringene måtte skje, men de kunne ikke være større enn at jeg klarte å endre det for resten av min levetid. Altså gjorde jeg en endring måtte den være permanent.
      Jeg måtte ta tiden til hjelp, og endringene måtte skje i hodet.
      Det er noe som heter at du kan ikke lære en gammel hund å sitte, men det går, vis du bare bestemmer deg og bruker tid.
      Jeg hatet å trene så det var heller ikke løsningen for meg, men det var en øvelse jeg begynte å gjøre hele tiden.
      Det var hver gang noen tilbydde meg noe å spise, beveget jeg hakepartiet fra skulder til skulder gjentatte ganger.. 🤣 det å takke nei var noe jeg ikke var særlig flink til. Jeg spiste også hvert eneste måltid som om det var mitt siste.
      Mattematikken er enkel, du må bruke mere enn du putter inn. Jeg hadde god trening på dette ett annet sted i hverdagen min, nemlig på min bank konto.. der brukte jeg hele tiden mere enn det som kom inn og der så jeg resultatet klart og tydelig. Kontoen ble slankere og slankere.. 🤣
      Jeg startet livsstilsendringene tilbake i 2014 og det skulle ta nærmere 2 år før jeg begynte å se noen klar effekt. Men tålmodighet er en dyd. Og etter mye tålmodighet begynte ting å skje. Jeg ble i bedre form, og jeg begynte å merke at ting ble lettere.
      Etterhvert begynte også vekten å få samme effekt som bank kontoen min.. en veldig hyggelig bivirkning av et sunnere liv.
      Iløpet av våren 2017 viste vekten min 79kg og 60 kg overflod var borte.
      Livet var blitt noe helt annet, gnist og lyst var tilbake. Jeg var blitt mye friskere, og nesten alle plagene og sykdommene jeg bar med meg forsvant også med vektreduksjonen. Vekten har gått litt opp og ned siden da, men i skrivende stund viser den 83 kg.

      Det finnes ingen fasit, det som funket for meg trenger ikke å funke for deg.
      Men, mitt råd er, ikke ha det travelt, sett deg små mål, ikke gjør endringer du ikke tror du klarer å holde.
      Jeg spiser fortsatt det jeg vil, når jeg vil. Tror det som har endret seg mest for meg er hva jeg vil. Jeg vil ikke spise meg i døden, jeg vil leve godt og så lenge som mulig.

      Alle kan, vis de vil.

      Hilsen stolt livstils- endrer.

        1. Bare hyggelig å dele litt erfaringer..
          Gjesteblogger hørtes morsomt ut.. har sendt deg mail.

    21. Hei. Kan anbefale Lifesum appen. Gjorde selv endel grep i sommer retter sagt rett etter sommerferien. Var da 100kg og er idag 84kg.
      Byttet ut salat isteden for potet, ris og pasta.
      Kuttet ut snax. Går med snax på lørdager og begrensinger i brus og øl. Registrerte hva jeg spiste første månedene for å få oversikt over hva jeg spiste. Har gått ned 3 kg PR mnd i snitt og sjekker samme tidspunkt 1 gang i uka hvordan vekta ligger an.

    22. Bare hyggelig å dele litt erfaringer..
      Gjesteblogger hørtes morsomt ut.. har sendt deg mail.

    23. Hei
      Gratulerer med vel gjennomført 1uke.
      Jeg kan ikke spise vanlig brød pga allergi mot sukjer,hvetemel og gjær.
      Gjær,fint hvete og hvitt sukker er ikke bra for kroppen.
      Men du kan bruke økologisk spelt og grove melsorter som: rug,bygg og havre
      Det som er viktig når du endrer kosten er å drikke mye vann
      Men vil du ha noe godt å spise utenom knekkebrød kan du bake selv:
      Natronbrød
      Bland sammen: 500g mel,1ts natron,litt salt,1egg,2dl kokt varmt vann,og 3dl kulturmelk
      Evt krydder el gullerit som smaktilsetning
      Ha det i en brødform med bakepapir og stek på 200g i 35 til 40min nedeest i ovnen.
      Brøde skal være omtrent som risgrøt i konsistens, og skal ikke heve men rett i ovnen.
      Rundstykker:
      Bland 250g cottage cheese, 4egg,1ss bakepulver og ca 250g mel( feks rug og bygg) skal ha konsistens som risgrøt
      Sett med skje på bakepapir kledd stekebrett, og stek mist i ovnen i 20 til 25min på 200g over/undervarme.
      Brødvaffler:
      Bland sammen:
      4-5 egg,havregryn, frø,grovt mel og spe med melk til en litt tykkere vaffelrøre ( litt tykkere enn enn vanlig røre) ha så i en god dæsj olje og stek vaffler og nyt med godt pålegg.
      Lykketil

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg