Utvid gjerne grensen til uke 18, men ikke kall det for abort!

Illustrasjon sakset fra Babyverden.no

Jeg er ikke kvinne, men en mann og pappa som (forhåpentligvis) har mistet min andel av unger opp gjennom livet. To før og to etter fødsel. Fire unger totalt. Disse voldsomme tapene har selvsagt preget meg veldig som menneske. Jeg er ikke redd for noen ting lenger, bortsett fra livene til ungene mine. Til gjengjeld går det ikke en dag uten at jeg ser for meg ulike scenarier for nye tragedier, og det kan jeg si, frykten for at de plutselig skal bli borte blir ikke mindre med at de vokser opp. Snarere tvert i mot.

 

I morges hørte jeg på Politisk kvarter på P2 at helseminister Ingvild Kjerkol, på vegne av Regjeringen og Arbeiderpartiet, vil foreslå for Stortinget å utvide grensen for selvbestemt “abort” fra uke 12 til uke 18. På bildet over ser dere en unge i uke 18. I følge Norsk helseinformatikk (NHI.no) er en unge i uke 18 20 cm lang og veier ca 230g. Ungen kan sutte på tommelen, oppfatte lys og hørselen blir tiltakende bedre i løpet og etter uke 18. Ungen vrir på seg, sparker, slår og holder på. Hvis ungen er en jente er livmor og eggstokker anlagt og formet. Er det en gutt viser han uten blygsel fram tisseluren til alle med et ultralydapparat.

 

Jeg er veldig for selvbestemt abort altså! Fram til uke 12. Selv om det er den samme ungen har jeg en meget pragmatisk innstilling til denne kanskje vanskeligste av alle problemstillinger, men syns likevel ikke vi skal tøye begrepet “selvbestemt abort” særlig mye lenger. Det kan være mange ulike årsaker til at man ikke ønsker/kan beholde ungen etter uke 12, men på ett eller annet tidspunkt må ungen få forrang foran 100% selvbestemmelse. Jeg mener uke 12 er et helt utmerket kompromiss.

 

Jeg sier ikke at jeg har rett, men alt etterpå kaller jeg for unger. Umistelige unger.

 

 

23 kommentarer
    1. Hvis man er voksen nok til å ha sex,burde man også vite at det kan bli barn av det. Hvis det skulle skje et uhell som f.eks hull i kondomen,så burde man ta ansvar å ta en graviditetstest før det har gått 18 uker!! Er det andre grusomme årsaker som overgrep,er det vel også naturlig å følge med og sjekke om det har fått følger. Dette gjelder også for mannen. Hvis du på ingen måte vil ha barn,så bør du sterlisere deg før du har sex,eller ikke ha sex i det hele tatt,for ingen prevensjon er 100% sikker. Å ta abort i uke 18 er ingenting annet enn horribelt!! Vil rett og slett kalle det for mord. Absolutt ikke ute etter en diskusjon her,å folk må bare være uenige med meg,men dette er min mening😊

    2. Så du vil presse unger på folk som ikke vil ha dem…?
      ikke kjøp hund dersom du overhodet ikke vil ha hund. og iallefall ikke få barn om du ikke vil ha.

        1. Ja for så vidt. som din argumentasjon kan brukes om alle ungene som dør ved inntørking i servietter og øyevipper i det ganske land.
          ja til selvbestemt abort frem til barneskolen 😄

            1. Svært godt spørsmål!
              meeeen… ætter d kan de som ikke e levedyktig eksempelvis spise seg ihjel 😄🥳🥳🐩

    3. Først vil jeg si at jeg har mer enn stor forståelse for for de umenneskelige tragedier du har gjennomgått. Det er for meg umulig å fatte. For det andre så må jeg si meg enig med Anne over her. For det tredje er jeg sterkt i mot å ikke legge sten til byrden for jenter i en forferdelig vanskelig livssituasjon. Ref. til bildet du illustrerer innlegget ditt med.

      1. Litt usikker på hva du er egentlig er enig med denne “Anne” om. Er det hennes egendefinerte definisjon av ordet “abort” eller det at jeg burde lese meg opp. Hva illustrasjonen angår er det nå en gang slik disse ungene ser ut. Mener du det er irrelevant?

        1. Ikke vet jeg hvilke alternativ betegnelse du tenker på som burde brukes ved abort ved uke 18.

          Jeg får litt sånn Ludvik Nessa/Børre Knutsen assosiasjoner. Som aksjonerte med salmesang og bønn ved gynekologiske sykehusavdelinger en symbolsk “fosterbegravelse” og små plastdukker innsmurt med ketsjup som visuelle virkemidler.

          Så nei, du trenger ikke lese deg opp, du er garantert opplyst nok om dette og mye annet. Og ja, det ER slik et foster i uke 18 ser ut.

          1. Husker Ludvik Nessa og Børre Knutsen godt fra min barndom/ungdom. De brukte, etter min mening, litt for sterke virkemidler i en så følsom debatt, men at folk skal vite hvordan en unge på 18 uker ser ut syns jeg ikke er over grensen i det hele tatt. Skulle vel strengt tatt egentlig bare mangle.

            1. Klikket på linken til NHI. De kaller det et foster og har ingen illustrasjon, helt sikkert av etiske og hensyntagende grunner overfor de berørte.

              Selv ikke den kristne avisen Dagen har det når de omtaler saken, såpass etiske regler følger de, Ikke vet jeg hvilke etikk og moral Nessa har der han kjørte rundt med en diger varebil påklistret store grafiske bilder av aborterte foster.

              Poenget mitt er at alle som ønsker det, finner fort ut hvordan et 18 uker foster ser ut.

              Men er det nødvendig å kringkaste dette til x antall titusenvis av lesere i sosiale medier? For noen av de blir det veldig sterkt og sårt, kanskje til og for meget å bære.

    4. Hvorfor skal man ikke kalle det abort?

      Ordet betyr i medisinsk terminologi: “Svangerskapsavbrudd før fosteret er levedyktig utenfor livmoren.”

      Begrepet abort er altså korrekt. Din, min og andres personlige mening om hvor grensen skal gå, er en helt annen sak.

      Ingen ser vel for seg horder av gravide i uke 18 som vil ta abort, det vil skje ytterst sjelden, og sannsynligvis med svært gode grunner.

      1. I følge Store medisinske ordbok er definisjonen på abort denne: “Abort er avbrytelse av et svangerskap. Begrepet abort brukes både om spontan abort og provosert (kunstig fremkalt) abort.” Selve ordet handler altså ikke om levedyktighet (utenfor livmmoren), men om selve avbrytelsen av svangerskapet. Noe som heldigvis (fortsatt) ikke er lovlig etter uke 21 og 6 dager. Fjasete kommentarer om at det neppe kommer “horder av gravide i uke 18 som vil ta abort” orker jeg ikke kommentere.

        1. Abort blir -og har blitt- foretatt fram til uke 22 i mange, mange år. Forutsett det foreligger tungtveiende årsaker.

          Les deg opp 😉

          1. Les deg opp selv, og tørk av deg det blinkesmilefjeset ditt. Det kler deg dårlig. Du plumper inn med en belærende tone om kanskje det sterkeste ordet vi har i norsk språk, tar feil, for så bare plumpe videre når det blir bemerket. Jeg et veldig klar over hva som skjer av livsavsluttende barneoperasjoner i Norge etter uke 12.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg