Vaniljerøkt torsk med baconvinagrette

De som har fulgt meg en stund vet at jeg er utrolig glad i vanilje til både viltkjøtt og til hvit fisk. Det har vel nesten blitt en slags signatur, spesielt når jeg blander vanilje med fersk rosmarin. Trolig den beste kombinasjonen i hele gastronomien!

 

De fleste tenker på vanilje som noe søtt og klissete, siden det er mest vanlig i kaker og desserter, mens det egentlig bare gir en rund, rik og helt fantastisk lun smak og aroma, som virkelig får det aller beste ut av den råvaren den danser med.

 

Først må jeg bare beklage for bildet. Dette var middagen min og jeg var så sinnsykt sulten at jeg rett og slett ikke tok meg tid til et skikkelig bra bilde. Håper dere overlever mitt fotografiske amatørskap. Er jo tross alt viktigere at jeg holder meg i live enn at bildene blir bra?

 

Jeg skriver og skriver, hvor var vi hen? Jo, vaniljerøkt torsk! Kjøp et produkt av god kvalitet. Helst ferskt hvis du har råd. Det er så mye bedre! Jeg liker å bake fisken i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter hvis ikke fisken er for salt. Da kommer røyksmaken mye tydeligere fram og retten blir mer markant og barsk. Ellers går det fint å trekke fisken i usaltet vann for en mildere, litt mer feminin variant. Godt begge deler.

 

Baconvinagrette

Stek baconterninger på vanlig måte, men bruk halvparten godt smør og halvparten en ok olivenolje. Fres på medium varme til gyldenbrun. Tilsett så balsamicoeddik og kok litt ned. Styrkeforholdet mellom fett og eddik er ca 25% edikk. Gjelder alle vinagretter for øvrig.

Jeg pleier i tillegg å finkutte rød, gul og grønn paprika for fin farge og sødme. Det tilsetter jeg helt til slutt. Smak til med salt og pepper og kanskje litt sukker hvis du var litt uheldig å hadde for mye eddik i. Alt blir bedre med sukker. Dessverre.

 

Vaniljerøkt torsk, enkel variant

Skrap frøene ut av vaniljestang og bland inn i 1 dl olivenolje. Kvern inn litt deilig svart pepper og gjerne litt finhakket fersk rosmarin. Pensle raust på fiskestykkene før du baker dem i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter eller til kjernetemperatur 55. Hvis du velger å trekke fisken i usaltet vann tilsetter du bare oljen etter trekking.

 

Friterte grønnsaker

Siden jeg er så tynn og skranglete liker jeg å fritere grønnsakene. Skjær tynne strimler av f. eks. gulrot, purreløk og sellerirot og friter dem i moderat varmet olje til de er sprø og gyldne. Renn av på papir og salt dem lett. Helt nydelig!

 

Tja, det skulle være det hele. Ingen bilder av prosessen siden jeg var så sulten at jeg glemte av hele greia, men dette er jo bare en inspirasjon, et forslag. Hvis du har lest helt ned hit uten et eneste bilde har du jo trolig kokt annet enn pølser i ditt liv uansett, så dette får du til, hva?

 

Vi smattes!

 

 

 

 

 

 

22 kommentarer
    1. Steike, om man ikke va sulten fra før av, så blei mandet pinadø mæ det no. Den her skal prøves, det e no helt sikkert.

    2. Er det fersk eller røkt torsk du bruker? What ever – det høres veldig godt ut å bruke vaniljefrø på fisk (kjøtt også) og spennende, så det må prøves 👍🏻

    3. Hvordan er det du vanligvis vaniljerøyker rein og torsk?
      Ser ikke hvordan det å pensle torsk med olivenolje og vanilje for så å bake den i ovnen har noe å gjøre med verken varm- eller kaldrøyking. Men forklar gjerne!

    4. Hvordan er det du vaniljerøyker rein eller torsk til vanlig? Ser ikke helt at å pensle fisk i olje/vanilje før så å bake den har noe som helst med verken varm- eller kaldrøyking å gjøre..men forklar gjerne! 😙

    5. Pølser skal trekkes, ikke kokes 😉
      Denne må prøves – heldigvis er jeg også tynn og skranten 😊

    6. Trur sannelig æ skal klare å få til det der ja 😊 Er kjempeglad i vanilje så det kommer nok til å smattes godt 😋😋😋😋

    7. Den her skal æ virkelig prøve så snart æ får tak i røykafisk! Æ kjenne det stramme sæ i smaksløkan etterkvert som æ læs oppskrifta😋😋
      Tusen takk😍

    8. Jævelen, no måtte æ ta siklesmekken på hær.

      Pinade ikkje bare teinner`n som bade i sikkel, d reinn. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg