Ved veis ende

Helt fra en iskald iskald desembermorgen i 1977 og fram til nå har det vært en lang og svært humpete ferd. Enkelte av bakkene har vært nesten umenneskelig å bestige, men jeg har bitt tennene sammen, krummet nakken og og gått videre.

 

Nå føles det som om det har stoppet litt opp. Det er faktisk her jeg hører til og det er her jeg skal være. Det har tatt meg litt tid til både og omstille, men også faktisk forstå og ta inn over meg. Jeg skal ikke lenger. Det er godt her. Jeg stopper og bare blir.

 

En ting er å gifte seg med en snill vakker kone som bare vil meg godt, (bortsett fra når hun er gretten og sur og leker stakkars gravid med bekkenløsning), men å skulle få oppleve den intense gleden igjen at bitte små barnehender legger armene rundt halsen min og glemmer til. Det er helt ubetalelig og et av Herrens aller største mirakler.

 

Jeg skal ikke skrive så mye om ham, vi prøver å skjerme han så mye som mulig fra offentligheten, men har er en så enormt stor del av ikke bare min våkne tid, men også tiden når jeg sover. Han kommer jo over til oss midt på natten, (når jeg ikke ligger på sofaen), og bare det å ligge å høre på den lille barnepusten. Jeg har ikke ord. Det et liksom ikke virkelig. Akkurat da, til tross for alt som har hent, så føler jeg meg som verdens aller heldigste mann. Hadde det ikke vært for alt som har skjedd, så hadde ikke Lillebror vært til. Tanken er nesten ikke til å holde ut.

 

I februar blir den lille familien i Tollevika anda litt større. Da kommer det en bitte, bitte liten søster eller bror som igjen skal fylle hjertet mitt med iskald angst, men også, når jeg våger å tro at alt skal gå bare bra, en brennende kjærlighet som bare et barn kan skape.

 

Som jeg skrev i morges, så begynner jeg å ligne på Abraham i Gamle Testamentet, han som ble stamfar til hele det israelske folk, for han fikk så mange sønner og døtre. Litt slik blir jeg også i februar. Da har jeg ni unger, seks på jorden og tre i himmelen. Det er slik det har blitt og det er slik det skal være.

 

Akkurat nå er alt godt. Jeg har stor tro på framtiden. Selv om jeg ikke skal gå videre, så er det mye som både kan og må gjøres der man er. Jeg liker å bygge, skape, men skal bli enda bedre på vedlikehold. Uten godt vedlikehold forvitrer alt og blir borte.

 

Jeg ønsker dere alle en fin, fin ettermiddag. Takk for at dere leser meg og følger meg. Spesielt dere som følger meg i både tykt og i tynt. Dere som leser meg uansett overskrift og tema. Dere som nesten er som en del av familien.

 

Nå dikk jeg melding fra Konemor og at hun og Lillebror har startet mot Svogermor(d). Hun blir hele 55 år i dag, men det er ingenting som ikke en god hårfarge og litt panelspakkel ikke kan fikse. (Ha ha?)

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Voksen og litt klokere mann

 

 

 

 

 

 

31 kommentarer
    1. Heia du😍æ vil bare si Gratulerer så masse til dæ og den vakre kona di😍 og at æ beundrer ditt mot til og fortsette når du blir slått i bakken gang på gang❤ Fordi æ vet va du faktisk går igjennom, da æ e englemamma til tre vakre engler i himmelen som døde da de var 24,22 og 34 år💙💙💙

      1. Heia du😍æ vil bare si Gratulerer så masse til dæ og den vakre kona di😍 og at æ beundrer ditt mot til og fortsette når du blir slått i bakken gang på gang❤ Fordi æ vet va du faktisk går igjennom, da æ e englemamma til tre vakre engler i himmelen som døde da de var 24,22 og 34 år💙💙💙 møtte dæ og hilst forresten på dæ på tur ned fra komsatoppen i sommer 😊

        1. Nå ble jeg litt satt ut her. Høres ut som en skrekkelig ulykke. At du fortsatt klarer å holde deg oppreist har du all min respekt for. Jeg har jo tre gutter som er omtrent like gamle som dine var. Klarer ikke tenke tanken. Og det skal man heller ikke gjøre. Alt godt til deg! (Håper jeg, uansett form, hilste båe høflig og pent på deg 🙂 )

    2. Gratulerer med et barn til 😍 Du skriver at du har 6 på jorden og 3 i himmelen. Hvor mange gutter og hvor mange jenter er det du har unntatt lillebror 🙂

      1. Tusen takk! 🙂 Jeg har tre staute menn på henholdsvis 20, 22 og 24 år, en jente på 13 år, Lillebror, to gutter på henholdsvis fire måneder og to uker i Himmelen. I tillegg har jeg en som ikke ble stor nok til at vi fikk vite kjønn, men stor nok til at man kunne “høre” hjertelyden. Det var stor sorg her hos oss når den døde.

    3. God kveld og gratulerer såååå mye😀 Jeg har fulgt deg i lang tid men aldri kommentert noe. Nå kjente jeg bare den gode følelsen for deg og dine barn og din kjære ❤️ Det er så godt og befriende med en som deler så mange ting som så veldig få tør å dele. Leste første boka di og gleder meg til nr 2! Har akkurat fått masse krydder fra deg som lukter aldeles nydelig! Du er flott fyr og snill mann 😍 Ha en deilig kveld med fruen og kos sønnen ekstra godt i kveld. Velkommen til Oslo!

    4. Det er så sterkt å lese tankene til noen som har opplevd det samme – å ha engler både i himmelen og på jorda ♥️ Snakk om kontraster i livet 🌷
      Nyt det å være ved veis ende – i positiv forstand!
      Livet er godt – tross alt 🍀

      1. Det er enkelte dager som er bedre enn andre, og til tross for alt, eller nettopp derfor, er jeg en svært privilegert mann. Armene til Lillebror som presser seg mot halsen helt fullstendig ubetalelig.

      1. Tusen takk! 😀 Jo, podkast blir det definitivt mer av, men det har vært så ufattelig mye at døgnet, og energien, rett og slett ikke har funnet plass, men det kommer. Det kommer. 🙂

    5. «Jeg skal ikke lenger.Det er godt her.Jeg stopper og bare blir.» Så enkle ord,men så vakre. Du fortjener alt godt,og jeg håper framtiden blir lys for dere alle. Gode tanker fra meg og kjæresten.

    6. ennå et lite barn det må jeg si :;=) gratulerer ,det blir kjekt .Jeg venter et lite barnebarn ,det kan skje i natt og det kan skje om to dager ,men noe er i emning :=) da har jeg 10 barnebarn + to ekstra bonusbarnebarn

      1. Wow, da går du MEGET spennende timer i vente! Gratulerer med det som snart skal skje! Barnebarnet ER jo der, det er bare et ekstra lag med mage rundt det.

    7. Godt å lese at du har det godt, det er jo nettopp slik det skal være. Setter man pris på de små hverdagslige tingene, så er egentlig livet veldig godt. Så utrolig koselig at familien vokser i februar ❤💙 Ha en fin ettermiddag og kveld

    8. Gratulere så mye til svigermorder med 55 års dagen. Min eldste sønn blir 56 i dag! Ønsker dere alle en fortsatt fin dag! 🥰

    9. Det er nok en god følelse for deg å kjenne at du er der du skal være, tenker du har en flott familie rundt deg 👍😊
      Gratulerer til den unge damen 🎉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg