Verdens deiligste (og enkleste) pizza?

Jeg sliter litt med veganere, men jeg har over hodet ingenting i mot “vanlige” vegetarianere eller vegatarmat generelt. Ofte er det faktisk deilig å nyte et måltid som ikke inneholder kjøtt eller fisk. Eller, ikke veldig ofte, men av og til i alle fall. Som i kveld. Pizza Margarita eller Pizza Mozzarella, kjært barn har mange navn. Min favoritt!

 

NB! Dette er “juksevarianten”

 

Hvis jeg ikke gidder å lage bunnen selv velger jeg denne. Helt suveren! Det står at den er til 2 stk, men det er den IKKE! Heldigvis er det to i pakken.

 

Pizza med både fersk og revet mozzarella, pesto og kirsebærtomat

 

Tomatsaus

1 del Idun ketsjup

1 del tomatpuré

Jeg bruker faktisk bare dette som pizzasaus. Av og til har jeg også i en liten sprut med Heinz BBQ-saus, men ikke på denne pizzaen.

 

Grønn juksepesto

1 glass basilikumspesto

1 pk bladpersille

Pesto uten persille har en grusom gusjegrønn farge. Jeg har alltid persille i min pesto for fargen sin skyld. Kjøper jeg et ferdig glass, noen er ganske gode, så kjører jeg en pk persille på staven sammen med litt vann og blander i ferdigpestoen. Forskjellen er enorm:

 

Ja, da er det bare å smøre den enkle pizzasausen på den ferdige bunnen og drysse over litt ferdigrevet mozzarella før du skiver en fersk mozzarella og fordeler utover. Dryss over noen kirsebærtomater i skiver og pesto før du kanskje kverner litt svart pepper på toppen. Oregano? Steikes på 250 grader i noen få minutter. Husk at pizza er best, som all annen mat, hvis den får hvile seg noen minutter før du setter tenna i den.

 

PS! Klart, det skader jo ikke å legge noen skiver bacon på toppen, det er ikke det jeg sier 😉

 

Vi smattes!

 

 

13 kommentarer
    1. Ja en del veganere kan virke dømmende, jeg spiser hovedsaklig pescovegetariansk. Altså vegetarmat og fisk. Men innimellom annet kjøtt. Og det jeg opplever er at det mye oftere er de som spiser kjøtt daglig, oftest middelaldrene menn driver kraftig hetsing av alle som bare så mye som vurderer å kutte ned på kjøtt inntak. De ser ofte på det som en menneskerett og få kjøtt til hvert måltid, det er holdninger som ikke hører hjemme noen steder. Når det er sakt så leiter jeg aldri etter retter som er veganske men ofte finner jeg retter som er det eller finner på egne retter som tilfeldigvis er veganske. Det er ikke vanskelig og det finnes mange varianter av vanlige retter som er vegaske bare ved feks å bytte ut melk med feks kokosmelk eller lignende.

    2. Men i alleste dager…? Selv en kokk har vel lov å jukse litt innimellom?
      Du har såklart sett alle de andre oppskriftene han har delt med oss her på bloggen tidligere, så hvor det sure “oppgulpet” der kom fra, forstår jeg ikke 😕. Men kanskje det var humoristisk skrevet og at det var jeg som ikke forstod “snerten” i innlegget?

    3. “Det skader ikke jo ikke å legge på noen skiver bacon….”. Fantastisk, jeg ler for meg selv. Det gjør jeg jo ofte av det du skriver og så tørker jeg en tåre andre ganger. Du skriver så fint om både glade & triste ting.

      Ønsker deg og gjengen din en fin dag😊

      PS: Den pizzaen skal prøves, med bacon😅

      1. Tror det er den ekstreme, nærmest religiøse tilnærmingen til mat og kosthold, og den ofte fordømmende holdningen til de som spiser kjøtt. Mulig det bare er de som skriker høyest som man hører, og det er jo ofte det.

        Som kokk er det også problematisk å lage mat til en veganer, i alle fall hvis det er mange retter. Ingen probmlem med vanlige vegetarianere, mens en veganer ikke en gang kan spise en vanlig panna cotta, ikke en gang når man er i selskap. Det blir ofte insistert, som en menneskerett, at det skal lages spesialtilpasset kost.

        1. Kjenner meg igjen.

          Er ikke alltid jeg har lyst på kjøtt/fisk, så spiser da vegansk eller vegetarisk.

          Jeg var medlem i ei vegan gruppe, postet noe jeg hadde laget med en ferdigsaus merket “vegetariskt”. Mye fordømmelse fordi honning visstnok ikke er vegansk, og heller ikke alltid sukker….

          Vegetarer er ofte mer villige til å lære bort, uten å dømme.

          (Mulig det ser slik ut fordi det er ørten varianter i vegetargrupper, pescetar, fleksitar etc)

        2. Jeg har selv vært vegetarianer i mange år. Jeg og ingen jeg kjenner er religiøst opptatt av kosthold. For å være ærlig synes jeg du virker mer slitsom. Om ikke du liker å lage mat, bør du ikke være kokk. Det er så klart fint å ha sine egne meninger, men jeg tror dine meninger er basert mer på uviten, fordommer og et par dårlige erfaringer. Folk er folk, selv om de spiser kjøtt eller ikke.

        3. Det er du som skriver på at du «sliter» med en hel gruppe mennesker basert på hva de velger å spise, men det er veganerne som er fordømmende? Ok, got it 🙄

        4. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Supert!

          Det er synd å høre at du har møtt veganere som har dømmende holdninger overfor personer som velger et annet kosthold. De har jeg heldigvis selv fortsatt tilgode å møte.

          Veganere er som andre mennesker flest, de er både religiøse og ikke religiøse. Men veganisme i seg selv har ingenting med religion å gjøre selv om du mener at tilnærmingen kan virke religiøs. I Norge er veganisme et registrert livssyn, ikke bare en kostholdspreferanse. Hvorfor noen velger et vegansk kosthold og livsstil er veldig ulikt. For noen er det et spørsmål om verdier knyttet til dyrevelferd og/eller klimautfordringer, imens andre velger det fordi de mener at det gir dem helsemessige fordeler. Jeg kjenner veganere som omtaler veganisme som sin livsstil og veganere som kun ser på det som et kosthold. Her er det stor variasjon.

          Selv har jeg ikke opplevd det som problematisk å komponere og servere en vegansk meny med flere retter, men jeg kan forstå at noen tradisjonelle norske kokker finner dette utfordrende. Men utfordringer er jo det morsomste i jobben vår!

          Jeg har jobbet mange år i Canada, USA og flere europeiske land, hvor jeg har lært en hel masse om ulike kosthold og spennende kulinariske kjøkken. Praksisen min i ulike land og kulturer har lært meg så enormt mye mer om mat enn utdanningen min fra Norge gjorde. Norge har lenge hatt en relativt homogen befolkning, noe som også har gjort matkulturen rundt om i landet ganske homogen med få impulser utenfra. Demografien i Norge har vært i økende endring i noen tiår nå og det merkes på matvanene våre, sammen med økt globalisering. Og jeg elsker det! Matvanene til Ola og Kari Nordmann er så mye mer spennende nå enn de var for bare tjue år siden.

          Når du refererer til vanlige vegetarianere, mener du vegetarianere som spiser lakto-ovo? Innenfor vegetarianisme er det store forskjeller. I flere asiatiske land blir for eksempel ikke egg sett på som en del av et vegetarisk kosthold, imens det i Vesten ofte er inkludert. Disse preferansene varierer allikevel for vegetarianere også i Norge. Vegetarianer har blitt et litt henslengt begrep her hjemme og jeg kan ofte møte personer som kaller seg det, men som i rette forstand egentlig er pescetarianere, da fisk inngår i deres kosthold. Allikevel vil ikke panna cottaen du nevner være noe å servere en vegetarianer, selv en som spiser lakto-ovo. Gelatinen i panna cottaen er det ikke bare veganere som unngår, men også vegetarianere, muslimer og jøder. De færreste legger igjen sine livssynsoverbevisninger hjemme når de skal i selskap.

          Gleden ved kokkeyrket er å servere mennesker mat som både metter og smaker godt. For at vi hele tiden skal kunne utvikle oss må vi ha utfordringer. Vi må tørre og gå utenfor komfortsonen og prøve ut nye retter. Veganisme er ikke bare en trend, men et kosthold som er kommet for å bli og som mest sannsynlig bare vil øke i framtiden.

          Jeg håper du framover vil kunne se det som en spennede utfordring når du skal komponere en vegansk meny, og ikke som et problem og et slit. Det skal være gøy å lage mat, både til gjestene på jobben og til gjestene hjemme rundt ditt eget spisebord. Verden rundt oss forandrer seg og vi må henge med. Lykke til!

          1. Sara ikke rart folk kaller seg vegetarianere når de ikke spiser fisk når store deler av befolkninga ikke vet at fisk er kjøtt… mange tror ko man også kan spise kylling om man er vegetarianer. Det er jo helt håpløst hvor kunskapsløs folk generelt er.. og likevell skal de mene både det ene og det andre om noe de ikke har peiling på.

            1. Hei! Jeg vet ikke om jeg helt forstod hvem du mener er kunnskapsløse og hva du mente med “ikke rart folk kaller seg vegetarianere når de ikke spiser fisk når store deler av befolkninga ikke vet at fisk er kjøtt…”.

              Et vegetarisk kosthold utelukker kjøtt fra både fugl og pattedyr (og reptiler, om man skal være pirkete), og fisk. For mange pescetarianere er det nok ofte lettere å kalle seg vegetarianer, fordi ikke alle vet hva en pescetarianer er. Problemet oppstår når andre da tror at fisk er en del av et vegetarisk kosthold. Jeg har møtt de som tror at vegetarianere spiser fisk, og kylling som du nevner her, eventuelt også viltkjøtt. Dette bunner nok i at for de fleste norske vegetarianere er det ikke en religiøs overbevisning å ikke spise kjøtt slik det er i buddhismen og for de fleste hinduister. Og dermed finnes det heller ikke en absolutt “mal”.

              Norske vegetarianere har som oftest valgt denne livsstilen på bakgrunn av moralske verdier. Det være seg dyrevelferd eller bærekraft. Noen velger å kutte ut både egg og melk, imens andre inkluderer den ene eller begge to. Derfor er det ikke en annen mal på hva en vegetarianer spiser annet enn at animalske produkter som krever at et dyr må dø er utelatt. Animalske produkter som ikke krever å ta liv, som ost, egg og honning er vurdert individuelt.

              For å unngå forvirring rundt vegetarisk kosthold vil det enkleste definitivt være at fleksitarianere og pescetarianere slutter å feilaktig kalle seg vegetarianer og heller informerer og opplyser de som er ukjent med termene 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg