Verdens saftigste gulrotkake!

Reklame | Kokkejævel

Kaketrender kommer og går, men gulrotkaka består! Jeg har ingen middelmådige oppskrifter, derfor de noe cocky overskriftene. Dette er den beste, mest saftige gulrotkaka du noensinne har smakt. Og som alt annet jeg legger ut, laget på under 30 minutter, inkludert oppvasken. Fra meg, til dere <3

 

Verdens saftigste gulrotkake!

5 egg

350 gram sukker

4 dl hvetemel

2,5 ts malt kanel

2,5 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

0,5 ts malt, tørket ingefær

1,5 ts salt

350 gram gulrøtter

2 dl solsikkeolje/flytende margarin med smørsmak

(0,5 dl appelsinjus)

 

Start med å åpne skapene å se om du har det du trenger. Kjedelig å komme halvveis før du oppdager at du du mangler f.eks gulrøtter og du akkurat var kommet nesten nederst i det rødvinsglasset som du egentlig skulle vente med til kaka var ferdig, men plutselig var glasset nesten tomt og bilen må stå. SÅ, sjekk og handle alt før du starter. Og snakk med noen om den drikkingen, vil du?

 

  • Pisk egg og sukker til stiv eggedosis
  • Bland alt det tørre godt sammen
  • Rasp gulrøttene
  • Pisk oljen kjapt inn i eggedosisen
  • Sikt deretter inn melblandingen
  • Pisk godt noen sekunder
  • Avslutt med gulrot

 

Røren fordeles i en smurt 26 cm form med bakepapir i bunnen. Steikes på 160 grader i ca 50-60 minutter. Stikk en strikkepinne uten genser midt i kaka for å sjekke om den er ferdig. Skal ikke være røre på pinnen. Ta ut av ovnen og snu opp ned på rist.  (Hvis du velger å dynke, så gjør du det nå. Viktig at det dynkes etter at kaka er snudd opp ned)

Avkjøles 15 minutter før du pakker den inn i plastfolie til den er helt kald. Fortsatt opp ned.

 

 

 

Ostekrem

200 gram kremost naturell

100 gram smør på smeltepunket, ikke smeltet

250 gram melis

1 toppet ts vaniljesukker med ekte vanilje

 

Kjør alt på foodprocessor noen sekunder eller i en mixmaster. Kjøres glatt. Smør på topp og kanter. Hvis du vil ha et lag eller to med fyll, ikke flatfyll altså, ta deg sammen, kan du bare øke oppskriften litt. Da blir kaken, om mulig, enda deiligere og feitere og du kan legge på deg enda raskere enn planlagt.

Kos dere i helgen!

 

Foto: Frank Rune Isaksen

 

Flere kaker og desserter finer du i Konemors og min kake- og dessertbok, “Hva skal vi ha til dessert?” Der finner du de aller beste oppskriftene på over 60 nye og gamle klassikere, skrevet i uformelt språk med oppskrifter som er så enkle at en hver 14- åring vil mestre dem.

Kjøp boka HER

 

Sjekk også utvalget av kakepynt  på Kokkejævel.no!

 

 

 

 

 

 

 

 

102 kommentarer
    1. så det er dynking appelsinjuicen brukes til??? ja ja…. like god i røra å, for kaka er faaaaaantastisk god. Digger oppskriftene og bloggen, stå på

      1. leste ikke hele oppskriften og fremgagsmåten ført å jeg klunket oppi appelsinjuice. Spent på om kaken er rå nå for brukte lang tid i ovnen…hmm,

    2. Verdens beste og saftigste gulrotkake, og herlig kryddersmak! jeg har også gjort noen modifikasjoner – minus 100gr sukker i selve kaka, minus 100 gr melis , pluss 200 gr ost….blir perfekt for oss 🙂

    3. Kaka ble saftig, men har en salt ettersmak som ingen her i huset var spesielt begeistret for. 😕
      Kommer likevel til å lage den igjen, den er som sagt saftig og har en fin kryddersmak men heretter blir det Max 1/2 teskje salt i røra, kommer nok også til å være forsiktig med ingefærmengden.

    4. Bakte denne i går. Den var virkelig verdens saftigste! Nydelig kake som er lett å lage for alle, selv meg som “newbie”. Savner dog hvor i ovnen kaken skal stekes, 90% av kake oppskriftene på nettet skriver ikke hvor i ovnen de skal, “steking av kake for dummies”. Fint om du legger dette til på oppskriftene dine 😬

    5. Har en oppskrift jeg alltid har brukt til langpanne ,men skal prøve denne neste gang.
      Lurer på har du noen gang ( eller vet du), hvis man dobler mengden av alt om det kan passe til en vanlig langpanne i stekeovn ( ikke liten)
      Ser ut av de 2 oppskriftene at du nevner 5 egg til rund form, jeg har 6 egg til langpanne, og har 3 ts av natron, kanel, bakepulver er det jeg ser av forskjell på evt dobling..

      Så funker dobling til stor langpanne, eller lønner det seg med rund form * 2 evt da!

      Ja baker alltid til mange når jeg baker så må enten ha langpanne eller 2 runde 👌🏼

      1. Når jeg har laget mørk sjokoladekake som skal dynkes i appelsinjuice, så blir den bare saftig og god- ikke smak av appelsinjuice.
        Bare saftig og god 👌🏼

    6. Tips! To dråper romessens i smørkremen gjør underverker på både gulrotkake og sjoko-krem på sjokoladekaker. Prøv det 👍

    7. Hei, skal bake den for første gang på lørdag for dåp på søndag. Steker du den på varmluft eller med over og under varme?? Gleder meg så innmari til å smake den og spesielt etter lest alle de flotte kommentarene om kaka.

    8. Denne kaka har fått så mye skryt i kommentarfeltet at den prøver vi neste gang sjansen byr seg til å bake på Fauske Sykehjem! 🙂

    9. Lagde den til min 60 års dag .Fekk mykkje skryt .Så eg måtte sei de var di oppskrift. Så takk skal du ha for den. Har forsatt å laga den til besøk.

    10. Hei! aldri flira så godt av ei kakeoppskrift, er ei ihuga strikkedame,men at eg skulle stikke strikkepinnen i kaka UTEN genser, var dagens….no er det selbuvotta på pinnene mine,og ikke genser….forøvrig ei super gulrotkake,beste eg har baka og smakt,et bittelite tips….litt syre i kremen,ikke sånn syre de gikk på i 70 åra,men safta av en halv sitron i kremen…det gjorde susen, men smaken er jo som baken, delt……ha en superduper dag, med eller uten genser….

    11. Jeg gikk på en bommert med kaken og tømte juicen i røra, fant ikke ut av dette før det tok evigheter å steke den, men fytti *** så saftig og DIGG den ble! Aldri fått så mange kompliment for en kake før! Nå skal jeg lage den igjen og vet ikke om jeg tør å prøve uten juicen i røra 😂 men siden du sverger til at den er saftig uansett så må jeg vel prøve det også!

    12. Hei, for en fantastisk god og saftig kake dette blei. Æ la til en liten neve valnøtter, det va suksess! Brukte forøvrig 28 cm form, som funka fint. Har selvfølgelig Vippsa 🙂 gratulerer så mye som nygifte 💒

    13. Jeg gir beng i hele gulrotkaka!
      Har aldri likt gulrotkake egentlig…. 🤔
      Men fortsett å blogge. Og være ærlig!
      Hele Norge! Eller deler av Norge i alle fall… Følger deg.
      Fordi du er ærlig.
      Da er det lett å kjenne seg igjen.
      Du deler tanker som mange ikke tør dele.
      Fordi det ikke alltid tegner et glansbilde.
      Glansbilder gidder vel få å se på i dag?
      Med mindre de prøver å fremstå som et selv.
      Og prøver å lære noen flere triks.
      Ærlighet derimot. Usminket ærlighet.
      Det er mangelvare.
      Du er Kokkejævel.
      Vær Kokkejævel.
      Men vær først og fremst deg selv.
      For deg selv og dine. ❤️

      Hilsen en som ikke leser blogger.
      Med unntak av Kokkejævel….

      1. Some ei ærlig sjel sa eingang … «
        Inni ordet kjærlighet , finnes eitt Anna ord ….som e like viktig og fantastisk “. 🙏

    14. Søren, dette ble bare søl! Leste ikke oppskriften godt nok – la ikke merke til at det sto pinne UTEN genser… 😝

    15. Nå står kaka i ovnen, og jeg har skolla gjennom kommentarfeltet for å finne ut av når juicen skulle på:) fant svaret her, men kanskje du kunne skrevet akkurat det litt mer forklarende i hovedteksten…? Ellers var oppskriften lett og morsom å følge:) takker!

    16. Jeg fant ikke igjen den oppskriften jeg vanligvis bruker, så valgte denne når den dukket opp på googlesøket. Og det angrer jeg ikke på. Den ble en suksess ♥
      Jeg dynket den ikke, og den var likevel utrolig herlig saftig 😀

        1. så det er dynking appelsinjuicen brukes til??? ja ja…. like god i røra å, for kaka er faaaaaantastisk god. Digger oppskriftene og bloggen, stå på

    17. Denne skal lages til nyttårsaften, men 1 1/2 ts salt høres mye ut? Ingen andre har kommentert dette, så regner med det stemmer? Tusen takk for oppskrift.

    18. Denne kaka skal vi ha til kaffen på juleaften – den er fantastisk god. Men begge gangene jeg har laget den så måtte den stå ca 20 minutter lengre enn det står i oppskriften -for å bli gjennomstekt.

    19. Sitter og venter på at den skal bli kald. (Kaka assa😂) så jeg kan smøre den inn. Gleder meg til og smake…😂

    20. Enig med alle de andre, dette var en fantastisk god gulrotkake. Jeg valgte bort juice og tok i litt creme fraiche i stedet (fordi jeg hadde det), og slang opp i noen valnøtter i tillegg.

    21. Tusen takk for oppskrift! Jeg har troen på at denne smaker kanonbra. Kaka står nå i ovnen, 50 min midt i ovnen på 160 grader. Og strikkepinnen er full av røre. Jeg vet ikke hva jeg har gjort feil, men jeg forsøker nå å skru temperaturen opp til 180 og sette kaka nest nederst i ovnen heller. Jeg vet at det er forskjell på ovnene. Min ovn har akkurat fylt 2 år og kostet både flesk og bacon, så det er ikke noen lusen hybelkomfyr for å si det sånn. Har kokken noen råd å komme med?

    22. Hei! Når tar du kaken ut av formen? Forstår ikke helt om jeg skal pakke den inn i plastfolie, mens springformen er på? 🙂 Har kaka i ovnen nå 😅

      1. Jeg tar kaken ut av formen med en gang den er stekt. Så avkjøler de den oppned på rist i 15 minutter før du pakker den i plastfolie. Da går masse deilig damp(fuktighet) tilbake inn i kaka 🙂

    23. Koselig å få oppskrift med kommentarer! Får teste den en gang da, har en sjef som elsker gulrotkake!

    24. Blir den like saftig uten juicen? Sitrusallergi som er epipen alvorlig er ikke akkurat noe som er gøy XD

      1. Eg dunka te prosseccoglasset og dynka 2 kakebunner ( eg liker høge, mindre kaker 😘) ufrivillig …. men steikje go’ blei dei 🥮🥮

    25. Hvor i helsike skal appelsinjuicen? Hvis det er kokkens forfriskning under prosessen, tar jeg heller rødvin!

    26. Du allmæktige, førr ett funn a ei oppskrift.
      Førr ei kak!
      -førr mætt vi vart.
      Trur ikkje den kan lages kvær uka, førr å si da sånn.

      Takk👌

    27. Æ smokka appelsinjuicen oppi røra sammen med oljen…Hmmm, og den røra var veldig rennende! Men skitt la gå tenkte æ, følger oppskriften videre…Den er nå stekt på midterste rille 160 grader, 50 min…og er heeeilt rå i midten! Gelebarnas lekeland lissom! Hva har jeg gjort feil? Juicen? Prøver å steke videre…

    28. Alt for søt …Har mye bedre oppskrift enn denna ,men ville prøve den her siden det var så mange som syns den var god …Den får treningskast 1 hos meg (1 -10 ) = er best

    29. Takk for en fin blogg, du skriver sånn at det føles som du snakker rett til meg. Oppskriften høres god ut 😍 Har prøvd en del av tingene dine, og det smaker fantastisk hver gang.

      Ser frem til at du melder fra om at boka er påbegynt 😉

      Ønsker deg og dine en fin dag 🌞

    30. Måtte lage denne kaka i dag. Å det er den beste gulrotkaka jeg har smakt👍🥰 Det blir ikke siste gang jeg lager den. Denne var bare helt fantastisk👍 Tusen takk for oppskrift.

    31. Da er kaka laget og spist av. Vi er 3 stykker og vi klarte å hive i oss så og si halve kaka. Vi alle var enige i at det var den beste gulrotkaka vi har spist. Så tuuuuusen taaaakk for at du delte oppskriften med oss. ❤️❤️❤️❤️❤️

    32. Du e no morsom, tenk å flire av ei kakeoppskrift 😁 Men gjorde æ 🤣 Du e bare herlig. Skal prøve oppskrifta snart, når æ har fått handla inn ingrediensan 🤣

    33. Bare tenker…jeg pleier å bruke de samme ingrediensene, men jeg bruker vaniljeekstrakt istedet for vaniljesukker. Det gir liksom en fyldigere ekte vaniljesmak:-) Ohlord, kaken er så saftig og god at den renner nedover. Inni halsen altså!

    34. Fyttikatta, MÅÅÅÅ du, eg prøve jo å slanke meg å leve sunt. Det skjær seg hele tia, ene øyeblikk med diverse dressinga, så sjokoladekake, å no gulrotkake.
      Til faens me slanking, her ska det bakes 😁

    35. Takk. Takk for at et normalt menneske, med normal jobb og livserfaringer på godt og ikke minst vondt har blitt Norges største blogg. Du er en inspirasjon😊 hilsen kokkekollega👨‍🍳

    36. Nå har vi åpnet skapene og sjekket om vi hadde alt. Vært i butikken og kjøpt det vi mangla. I morgen blir det bakt gulrotkake… …… men uten rødvin 😀

    37. Hahaha😂 stikk en pinne uten genser i kaka… har smakt kaka og den var nydelig. Var nok med krem oppå, det smakte fortreffelig

    38. 😂😂😂 både kakefyll og flatfyll er deilig, men ikke HVER helg! God helg 🎂🍾🥂😄

    39. Takk! No har eg lest oppskrift og sjekket i skapene. Hornsalt, kan det «forveksles» med natron?

      1. Hornsalt kan sikkert forveksles med natron, men det er absolutt ikke det samme. Hornsalt har en skarp lukt av ammoniakk, det har ikke natron. Begge kan brukes i bakverk, men i forskjellige kakerører 🙂

    40. Mulig å få ett bilde av kordan den ser ut inni, å eventuelt kor tjukt laget med ostekrem e, redd det e førr lite 😅🙈 Æ like myyye 😋 Lurt me appelsinjuice kan æ tenke mæ, æ har noen gang brukt ananas og juicen som e i boksen 😀

      1. Da jeg først og fremt er en blogg om livet MELLOM måltidene har jeg dessverre ikke noe annet bilde enn dette. Ønsker du mer krem er det bare å gange opp, men det skal være tilstrekkelig for 26

        1. Jeg ler godt, både av oppskriftsvitser og kommentarene. Takk for inspirasjon – laget den noe større men brukte din fremgangsmåte. Spent på om de ansatte på jobb liker den.
          Skål 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg