1 KILO deilig middag til 21 kr!

På bildet ser dere 800g middag. 400g fiskegrateng, 200g ovnsbakt potet og 200g kokt gultrot/brokkoli. Legg til et par hundre gram grønnsaker og potet som gikk inn i gapet mens jeg la opp maten, og vekta på middagen passerer kiloet.

Energiinnhold: 870 kcal

 

Alt unntatt potetene er kjøpt på tilbud. Fiskegratengen og brokkolien kostet 10 kr/stk, gulrøttene 10 kr/stk. Potetene (Asterix) kostet 25 kr/kg. Til sammen gir dette en god, sunn og veldig billig hverdagsmiddag som metter godt. Hvis man ikke er fanatisk opptatt av fett og slanking, så kan man godt smelte 1 ss smør og bruke som ekstra saus. Det blir kanskje en 5er ekstra. Fortsatt en meget rimelig middag!

 

Jeg har registrert at jeg har fått en del negativ tilbakemeldinger om at jeg som kokk kan anbefale Kystens fiskegrateng når jeg har skrevet et helt oppslagsverk, “Hva skal vi ha til middag?“, om hvor kjapt og enkelt det er å lage skikkelig god mat fra bunnen. Det har også blitt reagert på at Kystens fiskegrateng har et forholdsvis lavt fiskeinnhold, litt i underkant av 20%.

 

Jeg kan absolutt forstå kritikken, men jeg mener den bommer fullstendig på målet. Hele utgangspunktet startet for noen uker siden da jeg så at mange brukte dyr mat som en slags unnskyldning for at de ble overvektige. Den sunne maten var visstnok så mye dyrere enn den usunne. Dette mener jeg bare er tull og tøys! Ja, sunn mat kan være svindyr, men det kan sannelig usunn mat være også.

 

I stedet for å være en påfugl som skryter av at man lager absolutt all mat fra bunnen, hver dag, hele året, så ønsker jeg heller å snobbe litt ned og være pragmatisk. Mine råd skal være mulig for alle å gjennomføre. Av og til må det for svingende i en travel hverdag å kjøpe jeg en ferdiggrateng i frysedisken. I alle fall når den bare koster 10 kr!

 

God middag!

Les også:

Bare tull og dårlig unnskyldning at “sunn mat er dyrere enn usunn mat!”

7 kommentarer
    1. Meget godt sagt! Jeg serverte gjester den dag i går nettopp kjøpt fiskegrateng ned grønnsaksstuing jeg laget til – en bra hverdagsmiddag vil jeg også si! For folk flest er det viktig å kunne få til den sunne middagen i hverdagen. Denne relatiivt løsningen gir nettopp det, til fin pris til og med. Takk for godt innlegg på bra, inspirerende blogg!

    2. God middag det der, med masse goe grlbbsaker. du skriver om at man kan ha på litt smeltet smør. Det er absolutt godt med smør på, men jeg har begynt å lage hvitsaus til fiskemåltid der jeg før har brukt smeltet smør. Det er I mitt hode bittelitt sunnere enn bare smeltet smør – og jeg er over gjennomsnittet glad i saus 😀
      Go middag! Feittirsdag markeres i hvertfall her jeg har havnet, i Trøndelag, så her har vi saltkjøtt på kok, jeg gleder meg til kålstappe i dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg