16 timer under dyna + Unnskyld! + Kan man henge ut noen som ingen vet hvem er?

Klokka er ett og jeg ligger fremdeles under dyna. Gikk faktisk å la meg klokka åtte i går kveld, og sluknet umiddelbart. Våknet igjen ved midnatt da jeg bysset Lillebror i søvn med min vakre sangstemme. Trolig ble han så redd at han flyktet inn i søvnen. Kjærest og Lillebror sto opp i elleve-tiden, men ble liggende og sovnet igjen. Virker som jeg har et digert hull inne i hjernen, skapt av to tiår med søvnmangel, som bare skriker etter å fylles. Heldigvis ga omsetningen i november og desember i nettbutikken, samt en baby som sover ganske mye, pluss en ekstremt snill Kjærest, for ikke å snakke om at det plutselig, ut av intet, dukket opp en som kunne lede Hoftepluss, meg mulighet til å sette livet litt på “vent” et par måneder. “Subbe rundt”, gjøre så lite som mulig. Sove. Sove. Sove.

 

UNNSKYLD!

I går skrev jeg at jeg faktisk støtte på, og kjente igjen, et av disse nettrollene. Ikkje bit mæ i ræva som en jævla pitbullm hvis du faen ikkje tør se mæ i auan ætterpå! Det viste seg at personen, ikke uventet, er tøffere bak tastaturet enn på gata. Til tross for ulike måter å hilse på han på, så fikk jeg bare et tomt blikk tilbake. Dette syns jeg er så utrolig feigt. Jeg mener oppriktig at hvis man på død og liv skal “ta” noen på Internett, så er det et absolutt minimum at man har baller nok til å nikke når man møtes i alle fall.

 

For å illustrere det jeg oppriktig mener er ynkelig oppførsel, så brukte jeg Leo, min bror brors nydelige, og tvers gjennom snille, hund for å illustrere ynkelighet. Liksom hundeøyne = ynkelighet. Men det er ingenting i de øynene som illustrerer feigheten til en tastaturrytter. Ingenting!

 

Leo, unnskyld!

 

KAN MAN HENGE UT NOEN SOM INGEN VET HVEM ER?

Hver gang jeg tar opp nettmobbing, for det er jo det, i sin reneste form, disse tastaturrytterne holder på med, så blir jeg i kommentarfeltet, anonymt selvsagt, beskylt for å “henge ut” de disse gjelder. Denne gangen kom det også noe oppgulp om at jeg hengte ut hele ALTA med min oppførsel. Vet ikke helt hva jeg skal kommentere til akkurat det siste, men blir den sakt mange nok ganger så ender det opp som en liten sannhet. Det er vel meningen også tenker jeg.

 

Kan man mobbe, eller henge ut, noen som ingen vet hvem er? Jeg mener nei. Hvor mye de enn fortjener det, så har jeg alltid anonymisert mobben, også de jeg har kjent identiteten til.

 

Hva mener du?

 

(PS! Alta er forresten et fantastisk sted å både leve og vokse opp i. Dette har jeg også skrevet et helt kapittel om i boken min. Det betyr ikke at det ikke, også her, finnes gjennområtne egg som man både bør, kan og SKAL adresseres. )

 

 

 

43 kommentarer
    1. Du kan innstille på at du må godkjenne kommentarene først og la være å gi de groveste netthetserne den publisiteten og makten til å forsure alle sin trivsel som de er ute etter. Uenighet og saklig kritikk er greit sålenge det følger alminnelig folkeskikk. Trolling er ugreit, det behøver ikke å slippe frem. Du er en fin fyr med gode verdier. Det er DIN blogg.
      DU kan bestemme hva slags holdninger, stemninger og tema d som skal få lov å forgifte eller ei.

    2. Koffer skal kem som helst få henge ut dæ, men så skal ikke du få slå telbake for da heng du ut han? Æ fatte ikke. Æ lærte da æ va liten “e du me på leken så må du faen mæ tåle steken” Muligens uten et faen, men følte det måtte inn 😉 stå på du!

    3. Henge ut hele Alta? Det er vel å gjøre folk litt dummere enn det de er? Vil tro at folk flest skjønner at i Alta er menneskene akkurat like forskjellige på godt og vondt som det som er vanlig at mennesker er.

    4. I dagens samfunn er internett å nettroll kommet for å bli, vår oppgave i dag som foreldre som oppdrar barn er å lære di at,kan vi ikke si det til personen fjes til fjes.Skal man aldri skrive det heller.Det er ihvertfall min mening..Jeg har opplevd dette å mitt barn måtte pent møte opp å stå til rette for det han hadde skrevet å si unnskyld. Det er ingen kjære mor her i gården.. Så håper vi at vi kanskje kan få litt mindre av disse trollene i fremtiden❤️

    5. Kokkejævel. Godt at du sier det selv, at det er over en 18 års periode. Du har ikke drevet selv i 18 år, så da vil det si at det har skjedd på en arbeidsplass der du selv har vært ansatt. Har du selv hatt 100 vis i arbeid, så lurer jeg på hva slags arbeidsgiver du har vært, når så mange har sluttet. Men du har faktisk hatt mange som har sluttet selv. Snakker om tyveri på bedrift, men du kjenner jo veldig godt til innbrudd og tyveri. Hvorfor ikke skrive litt om det? Det kunne jo ha blitt et godt innlegg.

      Reply

      1. Hei😃 har aldri kommenter på en blogg før, og kommer nok ikke til å gjøre det så mye i framtiden.Men det du forteller om her er viktig.Det er viktig å vise fysisk de som kommenterer på nettet at det er levende personer de kommenterer.Skulle ikke forundre meg om denne personen vil være litt mindre eller stoppe helt med kommentarer av slik type på nettet.Folk som er flaue over egen oppførsel kan av og til reagere som han gjorde.Takk for at du i bloggen tar opp tema🌹

    6. Kjære Kokkejævel. Drit i vedkommende, anmeld om personen går over streken, sov alt du makter, slapp av med Kjærest, lillebror og datter. ❤️ 😍

    7. Kjære kokkejævel. Dette svaret er litt til deg og mest til de som bruker kommentarfeltet som spybøtte.

      Jeg mener ALLE kan reflektere over sin egen aktivitet på nett.
      Vær så snill å la tanken din gå igjennom tre “siler” før du utgir deg som aktør på nett, kommentarfelt eller i debatt

      Når du havner i en opphetet debatt på nett, eller forsøker å ta opp et betent tema, så spør deg først om følgende:

      Er det sant?
      Er det nødvendig?
      Er det sagt med godhet?

      Hvis du ikke kan svare ja på disse 3, så trenger du ikke poste svar eller spørsmål 🙂 å dette innlegget er til ALLE SOM LESER BLOGGEN HER🙂
      Ha en respektfull aften 💐❤

      1. JA, eg er enig. Og at Kokkejævel gjer det samme.
        Det er så dårleg stemning her inne til tider.
        Så mye koseligere med vennlege innlegg og kommentarer.
        Innleggene nører opp til dårleg stemning, og følgerne kaster seg på og det blir utrivelig.
        Huff å huff.

        1. Gunnhild, jeg kommer alltid, alltid, alltid til å ta opp mobbing, enten det skjer på skolen, på arbeidsplassen eller på nett. Da blir det ofte “dårlig stemning”. Det må vi bare tåle.

    8. Hva som bør, kan og SKAL adresseres er det sikkert delte meninger om. Men jeg syns det kan være vel mye adressering og syns ikke det er så spesielt gøy å lese om. Jeg får litt den følelsen at man snakker ned andre (sikkert med veldig god grunn) for å fremstå god selv for et stort publikum. Ser ikke helt verdien av det i en blogg, men det gjør sikkert mange andre. Syns ellers bloggen din er fin og underholdene.

      1. Kris, jeg er helt enig med deg! Dette temaet er verken gøy å skrive, lese eller snakke om. Det gjør det ikke desto mindre viktig å ta det opp. Mobbing, enten den skjer på skole, arbeidsplass eller nett, har ALLTID vært en rød tråd så lenge jeg har skrevet. Det være seg blogg, fb eller avis.
        I bloggen bruker jeg meg selv, og mine egne opplevelser, til å ta opp problemstillinger som vi alle baller med. Det er ikke alltid like morsomt.

    9. Man kan ikke gjøre alle til lags…
      Klart vedkommende vet kæm han e,og han kan jo føle seg uthengt eller mobba,for den del…problemet e jo bare at vedkommende valgte å ikke anonymisere deg,og har derfor en veldig dårlig “sak”…
      Syns det e helt greit at tåpelig oppførsel adresseres,og at den det gjeld,kan få lov til å kjenne litt på det.
      Råtne egg fins det overalt,det får man ikke endra.
      La fyren få steike i sitt eget fett,kanskje det kommer nåt godt ut av det.
      Ha en flott helg,og kos deg med Kjærest og Lillebror,Datter og resten av familien🥰

    10. For såvidt enig med “Til ettertanke”.
      Foreslår uansett at spekuleringene rundt denne personens psykiske helse stopper her, av samme grunn jeg nevner i min tidligere kommentar. Alta er ingen storby.

      1. Les mitt svart til “Ettertanke”. Enig med deg ang, spekulasjoner, selv om det er over 20K som bor her, men jeg kan avkrefte her og nå at vedkommende lider av noe som gjør at han kan hilse tilbake når man møter han på gata.

      2. Sorry, her var ikke jeg tydelig nok, mente ikke denne saken og mannen, men alle generelt 🙂
        Jeg er omtrent så langt unna alta som landet tillater, så jeg har ingen formening om denne personen.
        Jeg mente heller ikke å si at “nettroll” er psykisk syke, men heller ha i hodet at absolutt alle mennesker kan ha det tøft, uansett hvem de er og hvor de kommer fra. Beklager dette

        1. At andre kan ha det tøft betyr ikke at man skal godta å bli trampet på og trakassert. Vi er farlig nær en debatt nå om hvem som burde bytte skole. Jeg er mener at mobberen ALLTID er den som skal bytte skole!

    11. Enig med «Til ettertanke». Kan være at denne personen har sine egne problemer som gjør at det beste er å ikke gi han/hun oppmerksomhet for sine negative kommentarer/innlegg. Samt gjør det umulig for vedkomne å hilse tilbake.
      Dette vil gi lite næring til nye innlegg/kommentarer😊

    12. Det ble avsatt en dom for noen år siden i Høyesterett. Det var en som var blitt krenket av en annen som kalte vedkommende hestkuk. Krenkeren ble frifunnet fordi dette skjedde i Finnmark. Der et friskt og til tider voldsomt ordforråd er vanlig.

      Mulig dette er endret seg nå, at krenkebølgen også har nådd det høye vakre nord. 😉

    13. Ganske ofte ser man at disse såkalte “nettrollene” har sine egne demoner og skriker etter å bli hørt og sett.
      Jeg driver en sosial plattform på facebook og enkelte ganger er det best for både deg og den andre personen at du bare sletter komentaren i stillhet. Ikke alle har den egenskapen å få flere tusen følgere og få støtte på både gode og vonde dager.

      Dette er ikke kritikk til deg kokkejævel, jeg leser ofte bloggen din og ler og gråter om hverandre. Dette er til ettertanke, hvor vil du stå når en psykisk syk ligger nede ? Jeg tror egentlig du ville strakt ut ei hånd…

      Og hvordan kan et nettroll “trolle” dersom det blir møtt med ro og forståelse for at alle kan ha det vondt ?

      1. Godt og sant innspill! Skal man drive en blogg må man kunne skille mellom snørr og bart. Enkelte er åpenbart psyke, og de har jeg verken ønske, vilje eller kompetanse til å konfrontere. Man lærer seg fort å skille. Personen i går kjenner jeg godt til. Jeg mener selv at det ikke er noen som helt måte er mulighet til å gjenkjenne denne mannen. Det er tross alt 11 000 mannfolk i Alta.

    14. Absolutt enig med Arne. Klart folk i Alta vet hvem det er. Lager ikke god stemning i egen by det, selv om det er en som ikke har oppført seg. Men, det lager klikk og oppmerksomhet som du sikkert er ute etter. En blogger uten å provosere er ingen blogger med høye lesertall nå til dags..
      Heier på deg og ditt, men du tøyer strikken laaaaangt med mange innlegg…samtidig gjør jo det at mange følger deg..så…ditt valg.

      1. Vestlending :20000 mennesker i Alta , fordelt på mange småsteder i stor utstrekning , så tror du ALLE vet hvem det er – lite trolig

        1. Alle vet nok ikke hvem det er med en gang, men sladder går fort!! Såå mange er det vel ikke som er imot Kokkejævel på “Oppslagstavle for Alta”? Ser de har nesten 16 000 medlemmer, men garantert ikke så mange som legger inn kommentarer til han.

          Eg bor i en kommune med 41 000 innbyggere…i dagens samfunn med facebook og sladder, så går det lynkjapt! !!

    15. Drit i det!

      Ignorer. Alta er og blir er rottereir av usaklige folk, slarvkjærringe, og mannfolk med så forbanna liten selvfølelse at de må rakke ned på andre i det skjulte.
      Sånn er det og har alltid vært

      1. Alta er et flott sted å leve og vokse opp, og jeg har bidratt med mitt føler jeg, både med bedriftene mine og, viktigst av alt, fem altaborgere opp gjennom årene.

    16. En ting er no bra sikkert,du må jo ha hatt et enormt underskudd på søvn🤔. Derfor har du tatt et helt rett valg. Satse på blogging,bokskriving og nettbutikk😍. Tror det var på høy tid å trappe ned med så mye jobbing😉. Ha ei fantastisk helg ilag med dine fine💗

      1. Ja, jeg tør ikke si det høyt, men egentlig er jeg helt fullstendig på felgen. Det eneste jeg vil er å sove, men siden jeg, (heldigvis), også er rasjonell, så forstår jeg at jeg selvfølgelig må yte litt hver dag. god helg 🙂

        1. Unne deg søvn og det trenger du nok. Men et godt rådet fikk da eg var på felgen sjøl var å trene litt kver dag og spise sunt, lurt med grønnsaker og frukt. Og er du heldig å ha sol så kom deg ut i sola det kvikkere en litt opp. Men når en har småfolk i hus kan dørstokk mila bli lang. Har sjøl et knøtt på noken veker samt 3 litt større 😉. Ønsker deg en god dag, kjekt å lese bloggen din!

    17. Hvis du tenker på leserne dine som en stor masse uten noen lokal forankring, så kan du ikke henge ut noen som “ingen vet hvem er”.

      Hvis du tenker på de leserne du har i Alta, så er ikke byen større enn at folk kan gjette seg til hvem du mener ang. oppslagstavla i Alta.

      Ikke minst vet denne personen selv hvem han er, og kan fortelle sin versjon av denne hilseseansen, og hvorfor han valgte å IKKE hilse tilbake. Ikke sikkert det var mangel på mot. Kan være andre årsaker.

      Samme med de ansatte som stjeler, og som du nå ser jobber i butikker i Alta. Den store massen lesere som bor rundt omkring i landet vet ikke hvem de er. I Alta vet man kanskje. Eller man lurer på om den og den er en av disse som stjal eller dukket opp full på jobb.

      Av den grunn synes jeg slike innlegg er etisk tvilsomme.

      1. Godt og saklig innspill! At personen det gjelder gjenkjenner seg selv kan knapt kalles noe overtramp. I så fall er det et bevisst et. Selv om jeg er en offentlig person, så har jeg akkurat samme rett til å sette skapet på plass som alle andre. Jeg må ha lov til å si i fra at trolling er ynkelig oppførsel, i alle fall hvis mann ikke er mann nok til å hilse dagen etter.
        Hva stjelingen angår, så kunne jeg vært litt enig med deg hvis ikke tidsspennet i den bloggposten var på 18 år, med et hundretalls ansatte i løpet av denne perioden. Slike innlegg kan være meget tvilsomme, men jeg mener, for jeg tenker mye over slike etiske dilemmaer før jeg poster, at begge disse innlegge du reagerer på et godt innafor.

        1. Kokkejævel. Godt at du sier det selv, at det er over en 18 års periode. Du har ikke drevet selv i 18 år, så da vil det si at det har skjedd på en arbeidsplass der du selv har vært ansatt. Har du selv hatt 100 vis i arbeid, så lurer jeg på hva slags arbeidsgiver du har vært, når så mange har sluttet. Men du har faktisk hatt mange som har sluttet selv. Snakker om tyveri på bedrift, men du kjenner jo veldig godt til innbrudd og tyveri. Hvorfor ikke skrive litt om det? Det kunne jo ha blitt et godt innlegg.

          1. Så lenge du ikke skjønner at 100 vis i arbeid en metafor så må du ha det så godt. Hvor har du det fra at han kjenner til innbrudd og tyveri?

    18. Jeg tenker at det er vedkommende som oppfører seg som en bedriten anonym tosk, som representerer Alta på en dårlig måte med oppførselen sin. Og det bør nevnes, fordi slike skal ikke få oppføre seg sånn og tro at de kommer unna. Men dersom det ikke er sånt som kan anmeldes, så bør man gå videre når det er nevnt, og overse trollet som ofte næres av oppmerksomhet, av en eller annen merkelig grunn.
      Det finnes dessverre mennesker som ikke tåler at andre lykkes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg