Alt jeg fikk til var et lite julekort!

Jeg har en sønn på New Zealand og jeg har ikke sett han på snart to år. Hadde store planer om å sende han en skikkelig julegave i år, men jeg klarte å knote det til, igjen, og tidsfristen gikk ut allerede 29. november. Jeg er en tragedie på disse små tingene som betyr så mye. Da ble det et lite kort da, fra pappa. Det var ikke stort, faktisk alt for lite. Skrev med så liten skrift jeg bare kunne, men det er jo så mye man vil si. Ble det vanlige. Glad i deg. Gleder meg til du kommer hjem. Håper du har det bra. Tenker mye på deg. Husk å oppretthold kontakten med søsknene dine. Ta vare på deg selv. Vær snill med kjæresten. Husk å skift vann til katta. Ikke bli bitt av edderkopper. Bruk ekte meierismør i potetmosen.

 

Glemte faktisk å skrive god jul, men han overlever nok. Skal sende han penger. Det kommer alltid godt med. Tenker mye på ham i disse tider. Han var min første førstefødte. Satt og nistirret på ham hele uken på sykehuset da han ble født. Den gangen fikk man noen dager på sykehuset før man ble sendt hjem. Han hadde små, litt krøllete ører og var så ubeskrivelig vakker der han lå. Jeg var nitten år. Sett i ettertid bare en unge selv. Helt i startgropen av et voksenliv. Nå er han to år eldre enn jeg var den gangen.

 

Min andre “førstefødte” ble født for akkurat seks måneder siden i dag. Sikkert derfor jeg er litt melankolsk og tenker på ham som faktisk vokste opp og ble til en mann, men som ble borte på en måte han også. Hva hvis han blir der? Han har jo kjæreste derfra. Får barn, mine barnebarn? På andre siden av kloden.

 

Man vet ikke hva man har før det forsvinner. Han reiste og jeg klarte fader ikke så sende en julegave i riktig tid en gang. Det er rett og slett for dårlig! Selvfølgelig blir jeg tilgitt, det er ikke det, men tid handler bare om prioriteringer, og jeg har prioritert feil. Enkelt og greit.

 

Litt senere skal vi opp og tenne lys. Det er iskaldt ute. Skal fyre i ovnen i kveld. Ikke bare for varmen, men også for stemningen. Vi er i helt greit humør. Vi sutrer ikke. Vi gråter ikke. I alle fall ikke ennå. Planlegger en trivelig aften. Skal kjøpe noe kinamat. Kjærest elsker kinamat. Jeg elsker mat, uansett opprinnelsesland. Er enkel sånn sett.

 

I morgen skal vi koke smultringer. Har verdens beste oppskrift og det er ikke bare noe jeg sier. Det er Irene sin oppskrift og de skiller seg fra absolutt alt annet jeg har smakt av smultringer. Det er nesten ikke til å tro. De er så saftige og deilige og perfekt balanserte i både smak og konsistens at jeg gjerne kunne giftet meg med dem hvis det hadde vært sosialt akseptert, men det er jo ikke det. Bigami er ulovlig i Norge og det er i alle fall ulovlig å  koke sine ektefeller i smult og knaske dem i seg. Dessuten hadde Kjærest blitt både sur og lei seg vil jeg anta. Orker ikke når hun er sur.

 

Håper de blir like gode når jeg lager dem. Hvis ikke er det jo ikke oppskriften som er god, men Irene, og man kan jo ikke drasse med seg Irene hver gang man skal koke seg en smultring eller to. I alle fall ikke hvis dere skal teste den ut og hun må sette seg i bilen og kjøre landet på kryss og tvers for å koke. Det tror jeg ikke hun gidder, eller kanskje, men hadde i alle fall blitt fryktelig tungvint. Og ikke akkurat klimavennlig. Plutselig hadde hun hatt Gretha Thunberg seilende etter seg. Mye styr for noen smultringer. Hvor gode de enn måtte være.

 

Ønsker dere alle en riktig fin kveld!

 

 

28 kommentarer
    1. Så artigt innlegg! Tenkte selv å lage smultringer på fredag,har aldri gjort det,så jeg trenger en virkelig god oppskrift!?😀👍

    2. Altså,først å fremst,så vil æ si at førstefødte…Dem tilgir,dem vet at dem e forsøkskanina førr at vi sjå kunne finne ut av det å være foreldra😉😉👌
      Å førr d andre så har du gjort d store: Tenk å skryte av smultringan uten å send smaksprøve! Ka du trur kor mange som står på trappa i mårra, å “hadde tenkt å stekk innom på kaffe ” 😳😉 jækla bra jungeltriks vess man syns d e lenge sia nån ha vørt innom å drukke kaffe😁

      Nei fra spøk tell revolver, du skriv så flott,d e alltid en glede å læse nye innlægg🥰 Ha en god kveld vidre😊

    3. Hei og takk for fin blogg☺️

      En ide: Kjøp en julepresang til sønnen din fra en nettbutikk på New Zealand. Da får han den sikkert levert før jul.
      Veldig kjekt å få en pakke under treet fra familien. Spesielt når man sitter i utlandet langt fra familien, selvom det er av egen fri vilje man har bosatt seg borte.

      Julehilsen til deg og familien❤️

    4. Du e bare god du, di ordan dine gjøre meg både glad å litt trist, mest glad å eg glede meg t kvær dag eg kan lese bloggen din. Føle med dokker på merkedaga til bitteliten, har selv mistet et barn å merkedaga e tung, sende dokker mange gode varme tanka å klæmma ❤️

    5. Først må jeg bare si at du kan bare våge å koke Kjærest i smult, det skal vi ikke ha noe av. Jeg kan heller ofre meg og være testsmaker av ca 20 smultringer selv om det sitter langt inne å tilby noe sånt😁🤪 . Det er godt å lese at dere tar sikte på en koselig kveld, jeg har vært hos lille en tur i ettermiddag💙 tent et lys for ham og for storebror.

    6. Hm..jeg syns du skal sende pakke, jeg 🙄 betyr ingenting at den kommer i januar! Og så MÅ du skjerpe deg, blir for dårlig unnskyldning og si du ikke er god på sånne ting!
      Pakke er gøy å få, uansett tidspunkt og alder på kidsa. Mine får pakker med ujevne mellomrom (Oslo, Bergen og Kristiansand), kun med godteri, og dét settes pris på selv om de er eldre enn han din 🙈😍

        1. Gutten trenger norsk sjokolade. Kvikk lunsj og melkesjokolade og sånn. Men det er kanskje strenge tollregler dit?

    7. Du e bare god, super god med ord, sikkert med mat og men den får jeg jo ikke smakt, blir forlangt å dra, for en matbit, håper bare dem.i Alta bruker dine kokkekunster. Ha en fin lystenning og en så bra kveld som mulig❤

    8. Trur nok du blir tilgitt, egentlig er jeg helt sikker på det🙂 En annen ting er de smultringene, du kan jo ikke vite det sia du aldri har fått sjansen til å smake dem, men de beste smultringene har vi på Fristelsen bakeri og konditori 🤗🤗😂

    9. Hvilke irer er det snakk om, og hvor mange? Bor de i Alta, eller pendler de litt rundt? Skulle gjerne hatt hjelp av irene til smultringbaksten.😳😇

    10. Ønske æ hadde en som dæ til å skriv bok for mæ, du treff alltid på slik tankene svirrer i hodet 😅

    11. Nu måtte æ nu flire… gjør det mange gang når du skriv men den der kokinga å ho Irene måtte æ virkelig flire av. Æ har forresten ei tante som åsså heite Irene. Å ho e en jækel på mørlefse. Å der e det irene som e go, ikke oppskrifta. Æ har prøvd. Å ja lefsene blei myk og go men på tykkelse med bløtkakbunn omtrent. Kjæften revna i begge kanta når æ sku tygge over. Men ho i det her tilfelle tante Irene, ho får dem både myk å god. OG passe tykk t mørlefse å være. Heldigvis kommer ho med ferdige lefse kvær jul… det e lettvindt. Æ treng bare rødde plass i frysarn

    12. Trur no sønnen din vil tilgi deg om du hadde sendt julegaver,uansett om de kom litt forsinka fram💕. Ikke så lett å huske på tidsfrister for julepost til andre land. Sku gjerne hatt oppskriften på de smultringer du skal lage,for smultringer e favoritten til min kjære mann💗. Ha en fin kveld❤

    13. Du er bare helt utrolig 👍
      Fra den glemte sønn på New Zealand til vesle Vebjørn, deretter videre til smultringkoking, og alt i samme blogginnlegg. Veien fra gråt til latter er sannelig kort.

      Helt greit å ikke koke sine ektefeller i smult, men en helt vanlig henrettelsesmetode på Henrik 8. tid var å bli kokt i olje 😱

      Ha en så fin kveld som mulig ❤️

    14. 😢😂❤ Vet ikke hvordan, men du får både tårer og latter fra mæ, med de enkleste blogginnlegg..❤ Et følelsesspekter æ sjelden liker å kjenne på, men akkurat her er det utrolig deilig..❤ Førstefødte tilgir, han elsker dæ, de er herlige sånn sett, penger er dessiten alltid mer velkommen enn kleine gaver fra utdaterte foreldre..👍👍 Høres ut som at du, trass dine kun 19 år, gjorde en god jobb den gang da å..❤ God jul, til deg, kjærest, førstefødte, alle de andre, og spesielt de to som reiste i forveien..❤❤😢🌟🌟

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg