Bananebrytende forskning: Sunn frokost gjør deg feit!

Reklame | The Kokkejævel

Som dere husker åpnet jeg året med STORE BOKSTAVER, og proklamerte at nå,  var min karriere som tjukk og blid kokk over, til fordel for en nyutlyst stilling  som kulinarisk sexsymbol som jeg hadde søkt på. Første uken startet også veldig bra, men over 10 klepper smør i vektnedgang. Andre uken stabiliserte det seg og jeg sto på stedet hvil i flere uker. Frustrerende, men gikk i alle fall ikke opp.

 

En stund, men så begynte vekten sakte, men sikkert å snike seg oppover igjen og i dag tror jeg at jeg er tyngre enn da jeg startet. Er ikke helt sikker, for jeg har ikke vært på vekten på flere uker, så gjør oppmerksom på at dette er udokumenterte påstander. Dog velbegrunnede.

 

Les mer om min spennende kamp mot vekten HER

 

Hva er det egentlig jeg har gjort galt? Vel, de siste ukene ganske så mye, men helt fram til i midten av februar var jeg veldig flink, så det virket ikke logisk at jeg ikke gikk ned i vekt. Gjorde jo omtrent alt riktig. Hadde til og med begynt å spise frokost.

 

Der har vi feilen! Begynte å tenke over det i går. I mitt “gamle” liv spiste jeg aldri frokost. Jeg startet på jobb klokka seks og spiste ikke før lunsj klokka ti. I år, i mitt “nye” liv og etter “livsstilsendringen”, startet jeg alltid dagen med frokost. Ikke voldsomme greier, men fire havreknekkebrød med skinke og ost. Likevel rundt 500 kcal mer enn det jeg tidligere fikk i meg, for selv om jeg spiste frokost, så droppa jeg jo ikke lunsjen, bare utsatte den til rundt tolv.

 

Hvis man også tar med i beregningen at jeg bevegde meg absolutt hele tiden i mitt “gamle liv”, mens jeg i mitt “nye” lå og sov stort sett hele januar, samt at det er veldig mye mindre fysisk aktivt å skrive kokebok enn å jobb som kokk, så sier egentlig matematikken seg selv.

 

Derfor går jeg tilbake til mitt gamle “konsept” og dropper frokosten. Jeg er jo tross alt ikke sulten en gang på morgenen, siden jeg spiser så mye om kvelden. Det er ikke sikkert jeg blir sexy av det, men bare tull å spise frokost for å “starte forbrenningen” hvis man ikke er sulten.

 

Mens vi er inne på mat. I dag skal jeg finskrive oppskriftene på de 12 rettene vi fotograferte på mandag, og det  jeg bli ferdig med i dag, for i morgen starter forberedelsene til ny fotoshoot mandag førstkommende, og da er det ikke 12, men 20 retter som skal fotograferes.

 

Det er mye på en liten hybelkomfyr, men nå har jeg i alle fall lært meg at begge kokeplatene virker hvis man ikke har på ovnsrommet. På mandag lagde jeg 12 retter med en kokeplate. Ble litt hektisk kan du si, men det gikk 🙂

 

Tusen takk for at dere leser meg! Uten dere hadde jeg aldri fått utgi bok, i alle fall ikke bok nummer 2, og garantert ikke lyktes så godt med nettbutikken som det ser ut til at jeg gjør. Og tusen takk for at dere betaler for oppskriftene jeg legger ut . Dere, kjære lesere, har faktisk gitt meg muligheten til et nytt liv nå som kroppen ikke klarer å jobbe mer enn 15 minutter i slengen som kokk.

 

Nå må jeg dra på jobb. Jeg skal skrive kokebok. 😀

 

Tusen, tusen takk!

 

(Og, nok en gang, tenk at DETTE skulle bli min aller mest populære oppskrift! Det hadde jeg faktisk ikke sett for meg i det hele tatt, men er skikkelig god da 🙂 )

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Vet du ikke er tilhenger av lavkarbo, men jeg har sett at det virker. Ei som står meg nær (hun er 33 år), gikk ned 40 kg på 10 måneder. Lavkarbo innebar også at hun kuttet ut alt potetgull sjokolade m.m (og bare DET hjalp nok mye). Hun byttet ut poteter med blomkål og brokkoli, men spiste mye kjøtt, kjøttdeig og fisk. Lunsj var ofte stekt squash (mulig feil skrivemåte), kokte egg (tror jeg), paprika og f.eks spekemat. I tillegg mye fysisk aktivitet. Hun raste ned i vekt.
      Jeg har ikke prøvd lavkarbo, men holder vekta likevel 🙂

    2. 😅😂😅

      Unnskyld at jeg ler, men jeg finner skriveleifen i overskriften litt artig: «BANANebrytende forskning…» Mange nordmenn rundt om i det ganske land spiser nok nettopp banan til frokost! (Selv kan jeg ikke fordra banan pga. jeg fikk overdose av banan fra foreldrene mine da jeg var baby, men det er en annen sak.)

    3. Har begynt å spise fra 11 på formiddagen,frem til kl 19, og spiser mine måltider i løpet av disse 8 timene. Ikke noe mellom 19 og 11. Har gått ned 5,5 kg på 2 uker. Sjokolade og lignende spiser jeg kun lørdag? Anbefales🌼

    4. Anbefaler å høre på «Tore Sagens podcast» episode 10: Hva bør vi spise? Når bør vi spise? Mye nyttig info og ikke minst er det logisk og følger det kroppen gir signaler om at den trenger.

    5. Det at man er avhengig av karbo er bare noe man innbiller seg. Man er vant med karbo. Men vaner kan endres. Prøv en kostplan fra thor fosseid. Anbefales på det sterkeste. Masse god mat. Men den innbefatter periodisk faste, som er akkurat det du har funnet på selv her med å kutte frokost. Planen fins på siden spør thor på fb. Hilsen ei som har gått ned 50 kg! Med lavt stoffskifte.

    6. Har du ikke hørt at du skal spise frokost som en konge ! Lunch som en prins ! Og middag/kvelds som en fattigmann…… virker ! I know !

    7. Det er en myte at man MÅ ha frokost, at det er dagens viktigste måltid, må jo ha noe å “gå på”, osv.
      Nei, vent til du er sulten før du spiser! En koppkaffe som “frokost” er helt ok.
      Tallerkenen på bildet viser en fabelaktig lunsji stedet, sunn og bra på alle måter.
      Man klarer seg fint med 3 måltider pr dag, evt 2.

      1. Hvis du da også tar det på bildet til kvelds, kan du spise nesten hva som helst til middag, og likevel gå ned i vekt 🙂

    8. Kan utmerket godt forstå det med frokosten, og hvorfor spise frokost når en ikke er sulten, jeg er en av de 🙂eneste er når jeg er ute og reiser, og ikke mye av det nå, ha en flott dag🤗

    9. Har du noengang forsøkt smartkarbo? Kutt knekkebrødene og spis resten på tallerken😊 spis ellers rene gode råvarer og sunt fett. Slipper å gå sulten og mistet det slitsomme «suget» etter 3 dager. Helfet ost er jo bedre enn magerost😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg