Grove havrevafler som smaker som FERSKE RUNDSTYKKER!

Reklame | Kokkejævel

Mens jeg drev og styrte med å produsere opp de 12 rettene til fotograferinga i dag, (den gikk strålende forresten 🙂 ), så fikk jeg plutselig en idé om at det hadde vært artig å lage en vaffelkake som smaker akkurat det samme som ferske rundstykker. Altså, ikke bare ligner på ferske rundstykker, men som smaker akkurat det samme.!

 

Ja, det er en rar ting å undre på, ikke hadde jeg tid til det heller, klarte dessuten knapt å stå på foten mer enn fem minutter i slengen, men jeg kastet meg likevel rundt og endte opp med denne særdeles vellykkede oppskriften:

 

Grove havrevafler som smaker FERSKE RUNDSTYKKER

2,5 dl havrekli

2,5 dl hvetemel

2 ss solsikkfrø

2 ss linfrø

4 egg

1 dl olivenolje

1 ts salt

1 ss sukker

1 ts bakepulver

1 pk tørrgjær

1/2 liter melk

(Vann kan godt brukes hvis du er allergisk)

 

Piskes godt sammen et par-tre minutter for luftige og spenstige vafler. Dekk bollen med plastfilm eller håndflettet hampklede hvis du er motstander av unødvendig plast, og sett røra på stuebordet. Har du stor stue og flere bord, kan du sette røra på bordet i hjørnet. La bollen stå i 4-5 timer til det bobler og freser under plasten, (eller det håndflettede hampkledet).

(Kan også lage røren på kvelden og sette den i kjøleskapet. Da er den klar for steiking til frokost, nam nam!)

 

Stek vaflene på vanlig måte og spis dem ferske med godt pålegg. God fordøyelse!

 

 

 

 

Vi smattes!

 

Oppskrift på VERDENS BESTE VAFLER! (som smaker som vafler) finner du HER

 

 

48 kommentarer
    1. Selv om dette var fra 2021 Har jeg vippsa for 2022 🙂 Gleder meg til kanskje endag bli flinkere på kjøkkenet 🙂

    2. Kjøpte mitt første vaffeljern bare for å prøve disse. Og ja, har betalt for meg her også 😊

    3. Fikk lyst til å prøve denne oppskriften. Har bare et lite spørsmål først. Mitt belgiske vaffeljern blir lite brukt. Kanskje denne oppskriften passer til dette? Hva tror du?

    4. Fantastisk gode, lagde røra i går kveld, og fekk ein framifrå frukost idag. Til og med dotter mi på 5 likte desse. Tusen takk for oppskrift. Eg hadde ikkje linfrø, nytta sesamfrø istaden. Ok men skal kjøpe linfrø idag, godt fot magen og. Gler meg til å prøve sjokoladekakevaflene og. Tusen takk og lukke til med bokprosjektet.

    5. Røra vil bli prøved i morra. Til helga blir det stekt fenalår. Spennende oppskrifter.Vispet deg for norn dager siden.

    6. Min første tanke når jeg ser slike oppskrifter er; vafler er kaker, brød er brød, men når jeg får tenkt meg om så er det jo kjapt å steike så de er vel et godt alternativ til stekte rundstykker!

    7. Liker “stilen” din, OG oppskriftene 🙂 og lurer på om denne røra/deigen kan lages på kvelden og stå, kaldt evt, over natta ? vippsa forresten 😉

    8. Da er 100,- vippsa 😊 Takk for alle morsomme ,engasjerende og ærlige innlegg 🤗 Og selvfølgelig de gode oppskriftene😋😋 De skal prøves ut om ca 8 uker,da kan jeg kaste krykkene etter å ha sklidd på glattisen, noe som resulterte i operasjon og krykkehinking i 8 uker 🥴

    9. Altså, kult med vafler som smaker som rundstykker. Men hvorfor? 🤣
      Har man lyst på nystekte rundstykker så går det definitivt raskere å bake enn å gi seg i kast med denne vaffel”røra” 🤪
      Ha en strålende dag i Alta

    10. Tusen hjertelig takk for jobben du gjør, – hver dag. Dyktig mann!
      Og takk for gode oppskrifter.

      Har nok bare betalt for et halvt år 😊

    11. Hei du, da har jeg vippset for et år 😊 Så da kan jeg spørre med god samvittighet; kan mandelmelk erstatte melken eller blir det bedre med vann da?

    12. Wow. Leste oppskriften tidligere i dag og lurte egentlig på
      A) hvorfor den liksom skulle ligne på rundstykker – mer enn bare grove vafler (som man jo av og til prøver, på slump)
      B) hvorfor den skulle stå i flere timer – og hvordan den da skulle boble? (Vanligvis skal man jo bruke deiger/rører med bakepulver ganske med en gang)

      Så ser jeg tilfeldigvis nå at både tilstrekkelig væske og gjær manglet i oppskriften 😛

      Hvis du faktisk skal ta deg betalt for oppskrifter med noenlunde samvittighet bør de vel være korrekturlest…

    13. Det skal prøves, og jeg SKAL vippse en hundrings!
      Spørsmål: MÅ man steke alt på en gang? Går gjæren bananas hvis en sparer litt til neste dag? (Er litt småspist… Men klarer å dele på 2, da 🤣)

    14. Kjære kokkejævel! Jeg bor i Sverige og har ikke VIPPS, men SWISH! Og det funker ikke på norsk tlf nr! 😱 Kan du gi med et kontonummer, slik at jeg og hele slekta slipper å bli gannet og havne i unåde for all framtid?🥳 Kjøper selvfølgelig kokeboka, da den blir klar, men jeg tar selvfølgelig INGEN sjanse i mellomtiden!😂

    15. Denne må jeg teste ut. Nå har du så mye som frister at jeg snart må få fingeren ut og lage noe av det deilige du lager. Har vippset 100 så jeg kan komme meg i gang bare jeg har fått pelt meg i butikken 🙂

      Lykke til med boka 🙂

    16. Den oppskrifta har jeg lyst og pröve 😋men jeg som bor i Sverige kan jo ikke vipse 😳
      Tips? Vill jo ikke ”stjele” noe som koster et par kroner🙈😆

    17. Tusen takk for nok ei fantastisk oppskrift😋. Leste gjennom den,må bare spørre om det kun skal være 0.5 dl.melk-vann? Synes det høres lite ut,tenkte kansje det skulle være 0,5 liter🤔.
      Godt å høre at matprosjektet ditt har gått bra👏.

        1. Versegod😉. Du veit når man har laget mat i over 50 år,merker man når det e nå som ikke harmonere i ei oppskrift😊. Med den maratonhelgen du har hatt,e det fort gjort å skrive litt feil. Ha en fin kveld videre😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg