Dagens spinnville planer!

Reklame | Kokkejævel.no

 

Det er ikke hver dag jeg våkner av muntre toner fra en polsk radiokanal, men det hører vel med når man leier inn polakker for å gjøre jobben du selv ikke gidder, nemlig male huset ditt. Kan liksom ikke bare trampe ut bare truse og ølvom og forlange at de skal spille Åge Aleksandersen eller Bjørn Eidsvåg når de er i Norge, så jeg lot dem bare holde på. Klokka var tross alt litt over åtte uansett, og det skjedde nemlig langt verre ting på min venstre side av sengen som faktisk klarte å overdøve den polske popmusikken.

 

Turte nesten ikke snu meg, for det høres ut som en diger hund full av rabies som gikk løs på et sauekadaver, men det var bare Lillebror som var så sulten sulten  og sugde så hardt at den arme brystvorta stakk ut av ham nede i bleien.

 

Etter en voldsom drakamp fram og tilbake, med desperate rop fra både mor og barn, (alt dette akkompagnert med polsk popmusikk og en nynnende maler på utsiden), fikk jeg til slutt dratt brystvorten opp til riktig posisjon, og vi kunne igjen roe oss ned og bare nyte busikken.

 

Vi sto heller opp. Det skulle vi ikke gjort! Full vinter igjen, hurra!

 

Kanskje ikke så rart egentlig, siden sola er inne…

 

Helt fri for sterke tabletter vasset jeg meg gjennom 20 cm nysnø og ut til bilen. Bilen er for øvrig gjeldfri, siden jeg på en måte betalte den ut med min del av verdiøkningen av huset som jeg bodde i i mitt gamle liv. Ingen bilavdrag på meg altså, men tar det igjen i barnebidrag da, he he 😉

 

Veldig, veldig glad for at jeg ikke skifta til sommerdekk her om dagen, Sola skinte fra skyfri himmel, 12-13 grader og lyden av snø som smelter fra alle kanter. Klok av skade lot jeg det heldigvis være og kom meg på kontoret i dag også. Kan komme og gå som jeg vil. Elsker å være min egen sjef! Tror ikke jeg noen gang kan ha en sjef over meg igjen. På jobb altså…

 

Vel ankommet kontoret ser jeg at NRK har laget en liten filmsnutt av Konemor og meg. Hysterisk morsom. Se den HER hvis du vil 🙂 Du kan også se den DER hvis du ikke vil, men det er jo bare teit.

 

13:30 skal jeg på (enda et) digitalt forfatterkurs arrangert av Kagge Forlag. Forrige gang var det legendariske Helene Uri som holdt kurset. I dag tror jeg det er mer todelt. Først er det Anne Sverdrup-Thygeson, (for øvrig professor i bevaringsbiologi ved NMBU på Ås til daglig) hun som ga  ut Insektenes planet. Hun skal fortelle om hennes erfaringer med å bruke sosiale meder som salgsfremmende virkemiddel.

 

Jeg skal jo snart gi ut en bok, så her gjelder det å suge til seg alt som nyttig er. Har til og med vært inne på tanken å få meg en populær blogg slik at jeg kunne snakke om boka mi i tide og utide, men spørs om jeg ikke raskt hadde blitt avslørt som både kalkulerende, kynisk og iskald hvis jeg det hadde gjort. Nei, blir spennende å se hvilke tips hun har.  Plutselig ser dere meg i alle kanaler, både blogg, FB, Instagram og Youtube. 😉

 

I kursets andre del, (ser nå at det egentlig er første del, men spiller jo ingen rolle for deg, du skal ikke delta) er det forfatter Ken André Ottesen som skal få oss til å le. Han har visstnok fått 270 000 følgere på Instagram i løpet av pandemien. Vel, jeg er ikke an av dem og hater folk som liksom skal være så jævla morsomme. Det aller verste er disse foredragene der man liksom skal ta magadrag og le i kor, eller snu seg og si noe morsomt til sidemannen. Kjenner jeg gruer meg til denne Ken André allerede. Får han meg til å le komfortabelt, da er han god!

 

15:00 er dagens desiderte høydepunkt!

Legetime og påfyll av sterke tabletter. Svake også for den saks skyld, for her går det virkelig unna! Blir godt å bli ferdig med den boka, for jeg har avtale med UNN at med en gang den er er ferdig, altså ikke krever meg oppreist, så ringer jeg til dem og de setter meg opp på første og beste operasjon og skraper bort mainnskiten.

 

Det er egentlig både umenneskelig og uverdig å leve slik jeg gjør nå, og hadde det ikke vært for at jeg hadde skapt meg denne nye arbeidsplassen her i nettbutikken, og at det tikker inn noen kroner på bloggen, så hadde jeg vært en stor belastning på mine arbeidskollegaer. Hadde jeg til og med vært ansatt et sted i min bransje, så ville jeg, til tross for mye restarbeidsevne, vært 100 % sykemeldt. Dvs. det hadde jeg ikke, for jeg hadde gått over på arbeidsavklaringspenger nå.

 

Det er, av helt forståelige grunner, ikke en arbeidsgiver som ville tatt i meg med en ildtang en gang slik det er nå. Aldri visst nå jeg fungerte. Måtte kjøpt sofa til meg slik at jeg kunne hvile ryggen et par ganger om dagen. Går ikke an å betale for slikt! Før, med de gamle reglene, så kunne man være “aktivt sykemeldt”, dvs. at jeg var på toppen av de andre  og jobbet det jeg klarte på statens regning. Dette ble visstnok “misbrukt”, (alle systemer som kan bli misbrukt, blir misbrukt. (Gjelder ikke sykelønnsordningen, for der er det ingen som svindler…) i så stor grad at det måtte kuttes bort. Dumt, for en slik ordning er i alle fall perfekt for folk som meg. Jeg blir bedre etter en operasjon, men inntil den foreligger kunne jeg gjort det jeg kunne, i mitt eget tempo, på en arbeidsplass, uten at det gikk ut over verken inntjening, kunder eller kollegaer.

 

Må da være mye bedre det enn å være 100% sykemeldt fordi man ikke vil være en belasting, for det er man i min bransje med en slik lidelse.

 

Nok politikk! Etter jobb blir det å kjempe seg gjennom nysnøen og opp til toppen. I går, da dette bildet ble tatt, så klarte jeg faktisk “årsbeste” med 47 minutter og 31 sekunder. Utrolig artig med en slik framgang! I går var tur nummer 11 på rad, og minner om at jeg brukte hele 1 time og 35 minutter på tur 1…

 

Nei, nå er klokka 11:41 og jeg  begynne å jobbe! De 15 siste rettene skal planlegges, både med tanke på oppskrifter, handlelister, handling, og, ikke minst, en nøyaktig kjøreplan for mandagens, den aller siste, fotografering. Dere aner ikke hvor mye jeg gleder meg til å bli ferdig, og jeg håper så sinnsykt at den slår an i markedet. Jeg tror det, men man vet jo aldri.

 

Uten et godt salg på denne er min tid som forfatter over. Motsatt, med et godt salg, har jeg planene klare i hodet for i alle fall tre bøker til. Jeg ønsker at dette skal bli en slags bokserie der du finner de aller beste oppskriftene til alle livets små og store anledninger. Ja, man kan google, men når man eksempelvis får 1 720 000 (nesten to millioner) treff når man søker googler “ribbe”, så sier det seg selv at det kan være litt vanskelig å vite hvilke av disse millioner av oppskriftene som faktisk er gode. Eller, det er også veldig viktig, skrevet i et språk som “hvermannsen”, uansett om hen er 16 eller 98, forstår, og med ingredienser man faktisk får tak i på butikken.

 

Jeg mener Norge fortjener og trenger denne bokserien min. Så får vi se da om Norge faktisk vil ha den. Det blir noen spennende måneder fram til jul…

 

Når forhåndsbestillingen starter? I løpet av mai tro jeg, men du kommer garantert til å få det med deg, tro meg! 😉

 

Nei, NÅ skal jeg gå og pakke ordrene som har kommet fra “den lille nettbutikken med den store smaken”, Kokkejævel.no, i løpet av natten. Neste sendedag er i morgen klokken 13:00, så alle som bestiller før 12:00 i morgen får varene sendt. bestill HER hvis du har lyst på noe skikkelig godt, og dessuten hindre meg i å dunke hodet i korridorene på NAV 😉

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

 

Les også:

Dagen til en D-kjendis!

 

Ja, det var et skikkelig teit bilde øverst. Noen vil kanskje si usmakelig. Jeg er teit. Noen vil kanskje si usmakelig.

8 kommentarer
    1. Blir vel godt med en fridag i morra 👍😁
      Skal forresten ha den boka ja, må jo komplettere samlinga 👍😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg