Dåpen

Foto: Frikant, Frank Rune Isaksen

Hva gjør en biskop, en ordfører, et mytisk naturvesen og en Kokkejævel samlet ved Altaelves bredder? Jo, såpass må det jo være når min kanskje mest berømte rett, Ole Mattis Hætta, endelig skulle døpes . i det Herrens år 2015. Tror dette er første gang i verdenshistorien at en matrett døpes. I alle fall med en biskop som prest og en ordfører som gudmor!

 

Dette er rett og slett et fantastisk øyeblikk!

Se hele filmen  HER 

 

Dåpsbarnet, Ole Mattis Hætta. I sin tid, 2004, smått revolusjonerende med sin kombinasjon av den hellige reinen og hvitløk og fetaost. Tror kanskje jeg var først i landet med slike banebrytende kombinasjoner. Husker folk var ekstremt skeptisk, men de elsket ham da de fikk smake og han utviklet seg til å bli en kulinarisk gigant, en berømthet. Trolig min mest berømte rett.

 

Oppskrift på Ole Mattis Hætta finner du HER

 

Vi smattes!

 

17 kommentarer
    1. Så fin en seremoni med nydelig musikk og joik 🙌 ! ” Velsignet er din kurv og ditt bakstetrau”, står det i 5. Mosebok, 28. kapittel og vers 5, men det visste du kanskje ? Så du er i god gammel tradisjon 😊. Velsignet være kurven og Lillebror og dere to fortsatt 🎵🌺😊👍❤

    2. Ole Mattis Hætta, nydelig, himmelsk smaksopplevelse. Du er en kreativ person. Og så, takk for at du har ansatt mange trivelige ungdom. Du har gitt noen av våre nye landsmenn mulighet til å tjene og lære om mat. En god start i arbeidslivet.

    3. Ole Mattis Hætta er det ene måltidet jeg aldri glemmer. En av de beste rettene jeg noen sinne har smakt. Hilsen 25-åring sørpå

    4. Fantastisk god rett👌🏼
      Bare måtte ha En Ole Mattis Hætta når man var innom Alta.
      Kan enda kjenne smaken😋

      1. Nr 1 på «to do lista» når æ va i Alta back in the days, alfa, Ole mattis! Glede Mæ stort til oppskrifta, så får de æ bor ilag med smake på ka som e den aller beste retten Alta har å by på…. kanskje tilogmed nord Norges beste,. 😁 skynd dæ å del!

    5. Min favorittrett på Alfa:):)…- har prøvd å gjenskape den, men det blir ikke heeelt den samme;)
      Ha en fin mandag.

    6. Æ flira hær æ sitt, når æ ser på dåpen😂😂😂må si som kjæresten din Asbjørn du e fan sjuk i haue😂😂😂. Ikke ont ment, du e bærre god😊👍

    7. Tenk at jeg aldri har smakt den retten, det er nesten en skam.
      Min favoritt ble den kyllingsalaten du hadde nede på Mega med reven kylling. Får enda vann i munnen når jeg tenker på den.
      Tyttebærkremen👍, glemmer ikke første gangen jeg smakte den🥰🍓🙈En munnfull himmel🥰

    8. Ja, Asbjørn , den her nydelige retten har man spist mange ganga ! Kæm hadde trudd at den kombinasjonen skulle bli såå god🙄Ja bortsett fra du da👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg