Ole Mattis Hætta

Ole Mattis Hætta ble født på en meny tilbake i 2003. Han hadde en tung fødsel. På den tiden var det slett ikke «kult» med lokale råvarer, og ble i flere måneder servert med en spansk chorizopølse som hovedingrediens. Denne retten kalte jeg «Den spanske varianten». Den var god og alt det der, men den manglet det mest vesentlige en kokk med respekt for seg selv kan inneha: Nemlig stoltheten over sitt eget distrikts fantastiske råvarer.

 

Jeg ringte Alfred Larsen. Den gang Finnmarks ukronede konge på røkt reinkjøtt. To måneder etter ble Ole Mattis Hætta født. Ledelsen hverken likte eller hadde tro på retten, men jeg sto på mitt. Jeg var helt sikker på at dette ville bli en suksess.

 

Han skulle vise seg å bli en formidabel suksess. I begynnelsen la vi han bare opp som en «dunge» med mat, men Kim, en av kokkene, mente vi skulle dele brødet opp slik at det lignet på en lavvo. Hvilken fantastisk idé! Siden ble dette kjennetegnet på Finnmarks mest berømte rett. Røkt rein, stekt i tomatiserte urtegrønnsaker, på en liten salat, hvitløksbrød, fetaostkrem, urterørte tyttebær og «røkt» hvitløksdressing.

Siden har jeg komponert mange gode og populære retter, men Ole Mattis Hætta var den første, og kanskje den største av alt jeg har gjort. Jeg kan ikke synge og etterlate meg låter for ettertiden, men jeg har skapt Ole Mattis Hætta, og er fortsatt ufattelig stolt over det.

 

Så populær var faktisk Ole Mattis Hætta at jeg til og med fikk selveste biskopen til å døpe han i Altaelva og ingen ringere enn ordføreren var gudmor! Se filmen av dåpen HER

 

Dette er enkel mat, men krever en del forberedelser:

“Røkt hvitløksdressing”

Oppskriften finner du HER

Smak til med “Liquid smoke” til ønsket røyksmak

 

Tomatiserte grønnsaker

1/2 kg gulrot

250 gram sellerirot

250 gram kålrot

250 gram løk

250 gram rød paprika

 

1/4 ss timian

1/4 ss rosmarin

1/4 ss oregano

1/4 ss grovmalt svart pepper

1/4 ss korianderfrø(VIKTIG!)

 

2 ss paprikapulver

1,5 ss salt

1 ss sukker

1 dl Supreme (rapsolje med SMØRsmak)

 

1 boks hakket tomat

1 glass tomatpuré

like mye ketsjup som tomatpuré

 

Bland alt sammen og bakes på 200 grader i ovnen til grønnsakene er nesten møre. Husk at du skal steike dem med kjøttet i panna etterpå, så trenger ikke være helt ferdig. Sil av eventuelt vann og avkjøl hvis du ikke skal bruke dem med en gang.

 

 Hvitløkssmør

500 gram meierismør

100 gram kinesisk hvitløk

1 pk bladpersille

2 ts salt

1 ts grovmalt svart pepper

Kjør alt bortsett fra smør til helt glatt puré på foodprocessor. Blir ikke like godt hvis ikke persillen er helt finmalt. Husk også å ta ut kjernen på hvitløken. Blir mye bedre!

 

Urterørte tyttebær

  • 1 kg tyttebær
  • 500 gram sukker
  • 1/2 pose Jam frysepulver
  • 1 ts timian
  • 1 ts rosmarin
  • 1 ts grovmalt svart pepper

1. Bland alt det tørre 2. Knus bærene litt med f.eks en potetstamper 3. Bland inn tørrstoffet 4. Nyt

 

Fetaostkrem

Kjør et glass med marinert fetaost i olje på foodprocessor. Tilsett gjerne litt ekstra krydder og pepper hvis du vil. Kjøres til puré.

 

Røkt reinkjøtt

Skjær røkt reinkjøtt i terninger. Ja, du kan også bruke rein eller hjort. Får du ikke tak i noen av delene kan du bruke reinskav, men blir ikke helt det  samme.

 

Sånn, da tror jeg alle forberedelsene var gjort! Tar litt tid, mer er så verdt det!

 

Ole Mattis Hætta

  1. Steik like deler kjøtt og grønnsaker i varm panne sammen med godt smør
  2. Del en gammal bagett i to på langs, smør på hvitløksmør og steik til saftig og sprø i ovnen på 225 grader
  3. Legg ca 50 gram salat i bunnen av tallerkenen
  4. Del det halve hvitløksbrødet på skrå og dander i et kryss på salaten. Skal se ut som en lavvo
  5. Legg en ss med fetaostkrem midt i krysset
  6. På med kjøtt og grønnsaker i ønsket mengde
  7. Urterørte tyttebær på toppen
  8. “Røkt” hvitløksdressing rundt om kring

 

Det var det. Da er det bare å sette i gang. Denne kommer du virkelig til å gjøre suksess med, uansett anledning. Garantert!

 

 

PS! Ole Mattis Hætta ligner av utseende veldig på LavvoLars ,retten jeg lagde på GMN, men de er totalt forskjellige på smak. Jeg er utrolig glade i dem begge to, men Ole Mattis er og blir storebror.

 

 

 

18 kommentarer
    1. How do u get born on a menu? Like do u lay out restaurants menus on the floor, lay ontop of them and start giving birth? I can imagine its kinda difficult to give birth like this. why would u do that anyway

    2. Hei. Ole Mattis Hætta ser utrolig spennende ut og æ har tenkt å prøve å lage den. Men – oppskriften er jo for svært mange porsjoner. Hadde tenkt å lage til 4, og hvordan vil oppskriften se ut da? Finns det et tall som jeg kan dele enheten i oppskriften for at det skal passe til 4 og samtidig ta vare på alle de gode smakene 😊 Bor i Bodø, ellers hadde æ inntatt restauranten der oppe for å få smake originalen!
      Håper du kan hjelpe meg med å justere oppskriften 😊

        1. Ja, det forstår æ å. Hvis oppskrifta de var til 10 så e det jo enkelt. Men det veit æ jo ikke….eller? Har æ oversett noe?

    3. Gøy å se deg på 4-stjerners middag, men bra gjestene gjennomskuet at Ailo ikke hadde laget maten selv 👍 Så veldig gode ut både forrett og hovedrett 🤩

    4. Savne tida da man å kunne bestille den her på Alfa😋 Nydelig mat og atmosfære (før renoveringa).
      Hvor mange porsjoner er det på denne oppskrifta?

    5. Må vel teste denne ut når kjæresten kommer, vet han har spist den tidligere på Alfa. Veien til mannens hjerte går gjennom magen sies det og med alle disse deilige oppskriftene har jeg et godt grep tenker jeg. Bare jeg lager måltidene da….

    6. Den var obligatorisk hver gang man var på Alfa, den og den bounty iskaffen (som æ å håpe du har oppskrift på). Har laget noe ala Ole Mattis hjemme et par ganger med stor suksess, men kan ikke måle sæ med den man spiste til lunsj på Alfa hver gang stipendet kom….

    7. Ahh, den her husk eg godt fra mi bo tid i Alta. Alle som kom på besøk mått loses over t A&O så dem fikk smak, nytele!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg