Derfor tar jeg betalt for matoppskriftene mine

Foto: Frank Rune Isaksen, Frikant.no.

Mange har sikkert lagt merke til at jeg den siste uka avslutter alle matoppskriftene mine med en oppfordring om å betale meg 2 små kroner pr oppskrift jeg deler:

 

HEI DER, JA DU JA!

Dette er en originaloppskrift fra selveste Kokkejævel, og alle Kokkejævels oppskrifter koster 2 kroner pr oppskrift. Dette er en ordning basert på tillit, men kulinarisk tjuvpakk som nekter å betale for seg vil oppleve Kokkejævels veldig vrede, og det vil kastes en gastronomisk forbannelse over både deg og hele din slekt. Eder og galle kan også forekomme. Trolig å både bøtter og spann,

Har du problemer med 2 kroner som engangssum, så tilbyr vi naturligvis en nedbetalingsplan som begge parter kan være fornøyd med, og du vil være kvitt gjelden i løpet av få år.

Ikke gjør deg til kjeltring for et par kroner! Gå inn på VIPPS og skriv KOKKEJÆVEL(ikke telefonnummer) og send over det du skylder meg. Nuh!

 

Prisen kunne sikkert vært større, for oppskriftene er virkelig gode, men for meg handler det først og fremt om prinsipp.  Mat er faget mitt. Det er ikke mye annet jeg er virkelig flink til, ingenting faktisk, og kalle meg gjerne oppblåst og høy på meg selv, men mat og smak kan jeg bedre enn de aller fleste. Jeg syns mine oppskrifter er verdt minst to kr pr stk. Du er garantert bra mat i alle fall.

 

Jeg vet ikke hvorfor noen reagerer så kraftig. Det er jo ikke slik at jeg har oversikt over alle som ikke betaler, og sitter her oppe i Alta rundt et bål og ganner kulinariske forbannelser over “tjuvraddene” og hele slekta deres. Eller ringer dem opp sent på kveldene og truer med å klippe av dem fingrene hvis de ikke snasker seg inn på Vipps. Eller drar hjem til dem og gnikker isopor på vinduet helt til de krøller seg sammen på stuegulvet og trygler om nåde.

 

Jeg blir ikke rik på dette, men jeg får i alle fall dekket inn råvarekostnadene, og litt til, på denne måten. Det er likevel ikke slik at jeg er en rik kokkepamp som sitter her på kontoret mitt, (det med dør), og ler hele veien til banken hver gang det tikker inn et par kroner. Uten at det egentlig hadde spilt noen som helst rolle. Jeg driver en seriøs bedrift, to faktisk, aksjeselskap, og betaler både moms og skatt for hver krone som kommer inn på konto. Det gjelder naturligvis også disse oppskriftspengene. Det kalles omsetning, ikke overskudd.

Jeg er ingen skurk. Jeg er ikke slu. Jeg er ikke kynisk. Jeg er ikke grisk, men jeg innrømmer at jeg trenger penger til både husleie, strøm og investering i kjøl- og fryseanlegg.

 

Å ta seg betalt for noe har ingenting med tigging å gjøre, slik jeg har sett enkelte kalle det, det kalles en handel . Du blir jo ikke rasende på kjøpmannen, og skriker til ham i forargelse at du betalte jo forrige gang du handlet, i butikken når han forteller deg hva det du har kjøpt koster. Du syns kanskje det er dyrt, men du betaler varene dine, smiler og ønsker han en god dag. Selvfølgelig gjør du det. Det gjør man jo overalt. Alt koster, og det aller meste koster langt mer enn 2 kroner…

 

Jeg forstår at det blir diskusjon av dette, og kanskje spesielt fordi det er jeg som gjør det, men jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor noen reagerer så sterkt, enten via latterliggjøring eller gjennom sinne. At noen syns det er litt rart, fremmed og ukjent forstår jeg, for det er så vidt meg bekjent ingen som har gjort dette før med oppskrifter, men det er helt vanlig på masse annet, også på nett. Jeg kan nevne strikkeoppskrifter, musikktekster, musikk, e-bøker, aviser, filmer, serier. Det er riktignok ikke frivillig betaling på disse tjenestene, men de koster.

 

 

Er det fordi jeg gjør det så uproft og enkelt eller hva er det egentlig for noe du reagerer så kraftig på? Er det fordi jeg også skriver om mange av livets opp- og nedturer, og ikke bare om mat? Hvorfor spiller det noen rolle for deg hva andre bruker pengene sine på? Jeg hadde forstått enkelte av reaksjonene hvis jeg hadde lurt noen, men det eneste jeg gjør er altså å oppfordre folk til å betale meg to kroner hvis de bruker en en av mine oppskrifter.

 

Er ikke det egentlig bare rett og rimelig?

 

PS!

Bildet er hentet fra oppskriften Verdens saftigste gulrotkake!

Oppskriften på den finner du HER

OBS! Koster 2 kr 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

48 kommentarer
    1. Hei! Har vippset deg litt nå. Ikke for oppskrifter for da skriver jeg det i vippsen…men for noe helt annet. Jeg vippser deg på tillit på matoppskrifter, viser du meg tillit tilbake) 🙂
      Ha en god dag!
      Klmmen fra Maria

    2. Jeg skjønner heller ikke motstanden mot dette. Dette er faget ditt.
      Ordningen er frivillig. Du bruker tid og penger på å lage maten, ta bilder og legge ut oppskrifter.
      Leserne dine har etterspurt oppskrifter, du imøtekommer dette.
      Ser ikke problemet.
      Den sursøte svinegryta så nydelig ut. Vippser dersom jeg skulle finne på å prøve den 😉

    3. Folk ska no faen mæ klage å kverulere på ALT!🤦‍♀️ Syns d e HELT RETT at du tar betalt for oppskriften dine, å 2 kr liksom…d e ikkje akkurat blodpris😅
      Takk for at du gidde tenke æ heller at vi sir🤗

    4. Jeg synes ikke det er noe rart å betale for noe noen andre har laget/kommet på/designet. Rett og rimelig spør du meg. Jeg kjøper f.eks strikkeoppskrifter stadig vekk. At det er matoppskrifter blir vel det samme. Stå på! Knallgod forretningside!

    5. 😊vippset kr 100, men om jeg klarer å følge med om/når jeg overskrider 50 oppskrifter tør jeg ikke love…😔 Gi meg en rapp over fingrene, jeg mener tastaturet hvis så skjer 😊

    6. Æ vippse dæ 20, så kan æ bruke 9 oppskrifta i tillegg te den æ har brukt allerede, på den derre djevelsk goe sjoklladekaka🥰 æ betale ofte 40- 60 kr for ei strikkeoppskrift, så stå på og ta betalt for tida di.

    7. Sånn nu har æ kjøpt mæ god samvittighet. Kan du legge ut den tirami multe eller ka den nu het? Glemmer aldri den desserten🥰

    8. Er jo nesten redd for å åpne bloggen din nå🤪Det er vel ikke meningen at man skal betale for å lese oppskriftene dine?Det må vel først være om man benytter dem?Her har du virkelig skapt diskusjon..Jeg synes vanligvis du er dyktig og veldig kreativ,men vet ikke om dette var så lurt?Men kanskje verdt et førsøk…Men uansett lykke til!👍🏻🙂

    9. Har vippset 10 kr.med største selvfølgelighet. Synes det er helt greit å betale litt for alle de fantastiske oppskriftene vi får tilgang på her😋. Har litt å gå på før eg vippse neste gang😍. Nei,slutt å klage over sånne småtterier. Håper på mange gode oppskrifter fremover👌😋

    10. Det tar faktisk mye tid å prøve ut, lage, feile og prøve igjen. Nye oppskrifter oppstår ikke av sæ sjøl, selv om man noen ggr tar utgangspunkt i noen man hadde fra før.
      Kokkejævel har dette som en del av yrket og jeg synes det er rett og rimelig at han tar noen kr for oppskriftene. Dette er noe som blir mer og mer vanlig, så han er ikke den eneste i dette markedet som tar betalt! Med egen bedrift vet jeg alt om at man må betale både mva og skatt for alle kroner man tjener. Ikke noe å misunne altså! 😄

    11. Kunne virkelig ikke falle meg inn å vippse deg noe som helst. Ikke fordi jeg ikke unner deg 2 kroner, du trenger de sikkert, men fordi jeg virkelig ikke ønsker at du skal kjenne mitt navn og nummer.
      Du fremstår ikke helt stabil i din omgang med andre og man vet virkelig ikke hva du kan komme til å bruke informasjonen til.

      Man finner like gode oppskrifter på matprat.no og andre reklamedrevne plattformer.

      1. *Liiiitt* høye tanker om interesse rundt din egen person, eller? 😂😂😂

        Men ja, enig i at det også finnes mange gode, gratisoppskrifter og heldigvis er det fritt valg.

    12. Det er absolutt helt innafor å ta betalt for oppskriftene dine. Nå har jeg ikke lest noen og da heller ikke betalt, men når den dagen kommer, betaler jeg med glede. Skulle bare mangle. Ønsker forresten en oppfølger av TV-serien «Gull av gråstein», og den må gjerne være finansiert av reklame, der inntekten går til deg. Den burde også gå på riksdekkende kanal. Takk for bloggen (og gi bare «beng» i folk som kritiserer deg).

    13. Har vippsa en tjuer så kan jeg bruke noen før jeg trenger å vippse igjen. Men det er dårlig med reinkjøtt å oppdrive her på Toten… eneste er reinskav fra frysedisken ☹️ Jeg har fryseren full av elg, kanskje prøve det istedet 🤷🏼‍♀️

    14. Håper det er ok at jeg bruker oppskriftene i boka di, uten å betale 😋 føler liksom at jeg har betalt.. 😉😊

    15. Der må da vere overkommelig? En strikker designer selger sine strikkeoppskrifter for me mer! Dem beholder nok, og bruker plagget dem har designet? Blir jo d samme

    16. Har vippsa for 5 oppskrifter. Men skal være ærlig, æ har ikke prøvd nån oppskrifter fra dæ enda. Men d kommer væl. Kos dæ, å nyt dagen.

    17. Kan du trekke tilbake fobandelsen😬🙏 æ kokte potene sønder og sammen, har aldri gjort det før😆 æ innrømmer at æ skrev ned sjokoladekake oppskriften din, uten å betale, men æ har ikke prøvd den enda.. Får æ tilgivelse da og ” tilbakelesing” av forbandelsen🥺 Herved er 2 blanke norske kroner på vei… Men seriøst, det er vel ikke noe kriminelt å ta betalt for oppskrifter? Det gjør jo f. eks strikkebutikker, og det koster mer for en strikkeoppskrift enn det du tar pr. oppskrift.

    18. Oppskriftene er en nytelse for sjela og øyet, og det er så flott at du deler dem. Selv om JEG hittil bare har lest og sett på bildene og ALDRI har prøvd meg på å lage noen av oppskriftene, så gleder de meg. Det er en fryd å lese oppskriftene dine. Det kan godt hende at jeg, bare av den grunn i seg selv, uansett velger å vippse noen “gledespenger” til deg en vakker dag. Alle gode ønsker til deg og dine. Takk for at du deler.

    19. Å ta betalt for oppskrifter synes jeg er helt innafor. Kokkeyrket er ett eget fag som resulterer i ett fagbrev, og en oppskrift er ett resultat av det faget. Strikkeoppskrifter er ikke gratis de heller 😉 dessuten er det valgfritt om man velger å kjøpe den oppskriften, og har du kjøpt den så har du den for evig. 2 kr har ikke så mye og si da😉

    20. Drit i alle sure oppstøt, 2 kr er ingenting å reagere på, jeg er i alle fall supertakknemlig for ALT du deler, og for alt det morsomme du får vridd ut av deg😂Takk💙💙💙

    21. Synes helt ærlig du skal lage en ordning der man ikke kan se oppskriften FØR man har betalt. Vis gjerne bilde og overskrift, men sånn type +sak som aviser eller strikkeoppskrifter. Finnes mange uærlige mennesker der ute. Skjønner ikke hvorfor så mange skal reagere på dette. Vi betaler jo for alt mulig anna av oppskrifter og tjenester, så synes konseptet er genialt!!!!

    22. Vi betaler for kokebøker. Etter at internettet ble noe alle bruker, og alt skal googles, har vel salg av kokebøker også gått ned.
      Synes dette var en genial måte å gjøre det på, og vippser med glede!
      Er det forresten lov å komme med et forslag? Du som er så god på å finne på gode oppskrifter, du har ikke lyst til å snuse litt på lavkarbo-kost? Jeg tåler dårlig karbohydrater, og blir veldig glad hvis du finner gode oppskrifter på mat jeg kan spise🤩

    23. Om man kjøper en kokebok, så koster den også penger. Myyye mer enn 2kr pr oppskrift…. ser ikke problemet.
      Noen (altså kokkejævelen) har jo faktisk brukt tid, og penger på å utvikle oppskriftene👍🏼

    24. At noen kan lage et problem ut av 2kr, er bare komisk. Ingen blir blakk av å vippse 2kr i blant. Dessuten så er opplegget helt valgfritt og basert på tillit. Det skjønner alle som vil skjønne. Skulle forresten ønske at du kunne selge noe av det tørka reinsmøret, vaniljesmøret og karrysmøret 😊

    25. Syns det er greit å betale for oppskrifter en bruker/vil ha for å prøve siden 😊
      Har folk problem med å betale for å få bruke ei oppskrift så får de heller gå en annen plass å finne seg ei oppskrift😊
      janneB mener du at han skal kaste maten ?

        1. Janne B., du betaler jo ikke for å se på bildet av maten han skal spise. Du betaler dersom du bruker oppskrifta hans, og DET er ikke mer enn rett og rimelig.
          Dersom jeg lever av å lage mønstre og strikke gensere og legger bilder av dem ut på sosiale medier, skal jeg da ikke kunne ta betalt for oppskrift på genseren fordi jeg bruker den selv?

    26. “Jeg blir ikke rik på dette, men jeg får i alle fall dekket inn råvarekostnadene, og litt til, på denne måten.”

      Altså, du og Kjærest spise vel denne maten? Det e vel ikke sånn at du kaster den i søpla etter å ha tatt bilde? 😀
      Synes det er litt snodig at leserne skal betale middagene til dæ og henne, “+ litt til”, på denne måten 🙂
      Men kanskje bare litt uvant 🙂

      1. Han selge oppskrifter for slikk og ingenting. I gen blir tvunget til å kjøpe. Helt frivillig. Mange selge ikke oppskriften sine overhode da de vil ha dem for seg selv. Skulle bare mangle. Å så e det vell ikje for at dem privat ska spise gratis. Korsen klare du å tenke sånn. Han driv jo bedrift. Du tenke jo ikje at de på pole får gratis vin bare for at kunden e der å handle. Hallo.

      2. Ærlig talt! Det er vel uvesentlig om han spiser maten selv etterpå!! Tv-kokker får også betalt/ for å lage mat på tv, selv om de helt sikkert får lov til å spise maten etterpå. Noe så smålig. Dette er jobben til kokken, jeg unner han å bruke pengene/lønna si til å lage middag til familien også hvis han vil det. Det er det de fleste gjør. Og dette dreier seg om to … 2kr

      3. Sånn til opplysning, å lage mat er yrket hans. For å komme frem til en fantastisk oppskrift, som vi kan få glede av for noen få kroner, fordi han vil dele, må han sikkert prøve seg frem. Dette tar tid, tid er penger spesielt for en som har dette som yrket sitt. I tillegg koster råvarer.
        Jobber du gratis Janne B?

    27. Jeg synes det er både rett og rimelig – og praktisk; man kjøper jo bare de oppskriftene man har lyst til å prøve.

      Har litt problemer med folk som finner noe negativt med ALT, men må jo bare godta at enkelte bare er sånn, det får man jo ikke gjort så mye med.

      1. Nei, man får ikke gjort noe med det, men håper noen av de som syns denne “forretningsmodellen” er så hårreisende kan, på en ordentlig måte, redegjøre for det her, for dette lurer jeg virkelig på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg