Dette svarte Alta kommune, Trollets arbeidsgiver:

Etter halvannet år med ofte daglig trakassering fra en ansatt i Alta kommune, nådde jeg i morges et punkt der jeg rett og slett ikke hadde selvrespekt nok til å bare la denne konstante mobbingen finne sted, uke etter uke, år etter år. På et eller annet tidspunkt nytter det ikke å “tie noe i hjel”, men man må faktisk stå opp for seg selv, og for sin egen familie!

 

Les innlegget HER

 

Nytter ikke for noen, heller ikke for meg, å sitte og sutre på nett, man må selvfølgelig også konfrontere den den gjelder. Det gjorde jeg både på messenger og

HER.

 

Har fortsatt ikke fått noe svar, men var i alle fall mann nok til å skrive til vedkommende under fullt navn!

 

Hadde i det lengste håpet at jeg kunne holde politiet unna denne saken. Ikke fordi den ikke er alvorlig nok, men også jeg forstår at når et voksent menneske, med familie og i full jobb, klarer å trakassere et annet menneske så mye, så lenge, så er ofte arbeidsgiver veien å gå.

 

Etter en telefonsamtale, der jeg forklarte det dere nå har lest, skrev jeg dette til rette vedkommende i Alta kommune:

 

Hei! Sender som avtalt noen av de siste kommentaren hennes. <Navn> er den som er «Anonym».

Til sammen, med FB, snakker vi trolig om flere hundre kommentarer det siste halvannet året.

 

Før jeg fikk svar måtte hun, i følge telefonsamtalen, diskutere saken  med kommunens advokater.

 

Etter en liten time fikk jeg svar på mailen. En sikkert juridisk korrekt konklusjon, men fra det jeg står for et iskaldt svar fra den største kommunen i Finnmark. Jeg hadde håpet at de ville ta denne saken, siden den egentlig er et skoleeksempel på hva gjentakende mobbing egentlig er, men jeg tok feil.

 

Dette svarte Alta kommune:

 

Hei Asbjørn.

 

Dette var ikke noe hyggelig lesning.

Det ser ut som om det kommer fra blogg/facebook. Det er dessverre ikke noe vi kan involvere oss i, all den tid h*n ikke har skrevet som ansatt, men som privatperson.

 

Om du ønsker å politianmelde, blir din sak.

 

På vegne av alle som sliter rundt om ring i Altas skolegårder, og etter dette, trolig også arbeidsplasser, ble jeg litt rystet. Paff. Hadde ikke ventet dette svaret.

 

Nærmest i affekt svarte jeg lynraskt tilbake:

 

Hei!

Det var leit å høre. Hadde håpet at dere kunne ta en prat med ….., all den tid ….. kommentarer kommer så hyppig og til alle døgnets tider, altså blir mange av disse også sendt i arbeidstiden. Vi snakker trolig om mange hundre kommentarer av negativ art. Forstår at ….. jobber med folk med spesielle behov. Ikke betryggende.

 

Vel, nå vet jeg i alle fall hvordan Alta kommune stiller seg når en av deres ansatte trakasserer en medborger over så lang tid, men jeg tar det til etterretning og gjør oppmerksom på at Alta kommunes tilbakemelding vil bli kommunisert ut til mine lesere. Jeg vil ikke at vi skal behandle hverandre så stygt i byen vår.

 

Skuffet hilsen

Kokkejævel

 

Har egentlig ikke mer å si. Håper bare inderlig at ikke Alta kommune bryr seg like lite hvis noen av  kommunens unger mobbes og trakasseres, i årevis,  av en kommuneansatt, selv om det er utenfor skole- og arbeidstid.

 

Kjenner jeg ble litt trist nå. Ikke på egne vegne. Jeg er en voksen, vellykket mann, men på alle dem som sliter langt mer enn meg. Som ikke har en blogg med titusenvis av lesere å fortelle uretten på. Tro meg, jeg vet hvordan dere har det! Har selv stått, i årevis, helt alene i skolegården, mens onde ord har blitt spyttet mot meg.

 

Jeg står langt fra alene lenger, og jeg finner meg ikke i det! Kommunen mente det var “min sak” å gå til politiet.

Vel, da velger jeg å gå til politiet, selv uten kommunen min  i ryggen! Trist, men slik er det. Har opplevd verre ting. Rystet, men fattet. Irriterende at mobberen sikkert sitter og humrer nå, men slik er det vel ofte. Mobberne blir, mens mobbeofrene flyttes til en annen skole…

 

Greit eller ugreit???

 

 

85 kommentarer
    1. Bra du kontaktet arbeidsgiver. Dumt de ikke gjør noe, men det må uansett være utrolig flaut for denne mobberen å være på jobb for tiden. Eller kanskje ikke. Psykopater føler vel ikke på så mye skam. Håper alt ordner seg og at du får fred for denne personen nå.

    2. Uansett ka hver enkelt mene eller ikke mene, e opptil dem. Men dette er et alvorlig tema, foregår like mye i skolegården, jobben etc som på nettet. Hvis ingen kan få lov til å be nån ryke og reise p.g a trakassering får vi aldri stoppa mobbing. Stå på Asbjørn fortsett med ditt. Misunnelse e rota her ingenting anna….

    3. En voksen mann kan da ikke for alvor forvente at arbeidsgiver skal ta tak i dette?

      Du kan ikke sammenligne det du opplever med barn som blir mobbet!

      Jaja, du har i hvert fall sørget for å være dagen latter rundt lunsjbordene i Alta kommune i dag, og da er vel mye oppnådd? All oppmerksomhet er god oppmerksomhet?

    4. Trakassering som bør og skal anmeldes. Alta er dessverre ikke den eneste kommunen som ikke bryr seg. De øverste sitter godt på sine kontorer med kaffekoppen og god lønn, vennligst ikke plag dem mens de slarver på pauserommet.

      De aller fleste kommuner gir blanke i mobbing og trakassering. Hvor har forresten dette mennesket fått tak i alle detaljene? Kan vedkommende ha fått tak i noe via jobben i kommunen?

      Mobbing bryr de seg ikke med, kun hvis det gjelder dem selv, da skrives det med store bokstaver. Stakkars de elever som mobbes på skolene, de får gjennomgå uten at det settes inn så mange tiltak. Vi har prøvd…er svaret. Prøv litt hardere….vi vet ikke hvordan vi gjør det. Sånn behandler de morgendagens voksne, med et håp om at de skal flytte?

      Nei, kjør på. Anmeld trollet.

      Jeg opplevde ei som i en debatt komme med voldelige kommentarer. Langt over streken. Gikk inn på fbsiden hennes, hun jobbet på et sted der man overhodet ikke tillater voldelige holdninger. Fant mailadressen og sendte kopi, de takket veldig og hun var fri for jobb.

    5. Beste måten å “ta” en narsissist på, er å ALDRI svare, ALDRI fyre oppunder, ALDRI gi noe tilbake.

      Denne personen kommer ALDRI til å gi seg. Så det er faktisk til det beste om du bare lar ballen ligge død for godt.

      1. Det høres så lett ut, og hadde vært det også hvis denne personen bare var kritisk, ufin eller kalte meg dust, men det er den kontante strømmen av falske beskyldningene og insinuasjoner, også mot familien min, som gjorde at jeg rett og slett måtte sette en strek. Stå opp for meg selv og mine. Til slutt handler det om selvrespekt,

        1. Kokkejævel! Du gjør det rette!
          Stå opp for deg selv og dine!
          Dette skal ikke ties ihjel eller på noen måte godtas!
          🌹🌹🌹

    6. Ikke greit. Er lei meg for at du sliter med dette. Jeg er redd for at politiet ikke kommer til å si så mye mer fornuftig enn kommunen. Men det finnes andre alternativer. Du har varslet jobben, siden du vet hvem dette er, hva med å snakke med kolleger eller familien til vedkommende? Det er mye en ektefelle eller en god kollega kan gjøre også. At folk vet hva vedkommende gjør. Eller du kan ta det opp med aviser. Håper uansett at vedkommende slutter med dette oppgulpet. Det er ikke greit.

    7. Jeg synes det er vanskelig å svare om det er greit eller ugreit av arbeidsgiver? fordi jeg får blanda følelser av hele greia. Helt klart at personen har en oppførsel som ikke er akseptabel. Og jeg håper at arbeidsgiver tar en prat med vedkommende, men har de opplysningsplikt til deg om hvordan de håndtere dette videre?

      Grunnen til de blanda følelsen er at det disse innleggene begynner å gi meg et stikk i magen. Jeg tror det er fordi jeg ikke forstår din agenda. Hva er hensikten din med alle disse innleggene om akkurat denne ene person er? Jeg blir usikker på hva du vil formidle til meg som leser. Er målet å få henne til å bli skamfull/flau over det kommer ut? Og er det eventuelt riktig? Skal hun se hvor mange som kommenterer at oppførselen ikke er grei? Jeg innser at jeg trolig bare kan begynne å forstå hvordan hennes meldinger oppleves for deg og din familie. Så jeg lurer også blir du til slutt desperat i jakten på få den andre til å slutte eller enda bedre forstå hvordan det er for dere (noe som sikkert ikke skjer) at du går for langt? Har hevngjerrighet tatt over, hvor målet er å få henne og de som ikke tar ansvar til å lide. Forståelig, men er det riktig? Jeg aner ikke, for bilde jeg begynte å få av deg gjennom bloggen begynner plutselig å bli uklar. Håper det blir tydeligere igjen. For jeg i motsetning til andre tydeligvis (heheh) slutter bare å lese om det jeg finner her ikke tiltaler meg.

      Så tilbake til spørsmålet ditt, jeg håper at arbeidsgiver. I motsetning til meg klarer å skille eventuelle følelser og fakta her. Holde seg objektiv og vurdere utfra kommunens retningslinjer hvordan de håndtere den saken. (Dessverre) er veldig mange følelsesstyrt slik at de lar seg farge av følelsen de har (u)bevist om deg og arbeidstakeren. Ser trolig ut som det ikke taler til din fordel?

      Jeg håper uansett hun gir seg nå

    8. Klippet fra en kommunes etiske retningslinjer til sine ansatte:

      “Den enkelte skal opptre etisk reflektert og varsomt på sosiale medier ”

      Til Alta kommune: Vis ryggrad! Gi vedkommende grei beskjed at dette er ikke noe Alta Kommune skal assosieres med!

      Til Kokkejævel (Asbjørn):
      IKKE gi deg i forhold til Alta kommune. Det sies at man skal velge sine kamper. DENNE kampen ville jeg valgt! Virkelig verdt å kjempe for.
      Du hjelper ikke bare deg selv men jeg vil tro det får ringvirkninger på sikt.
      Stå på!!
      Lag deg selv en fin dag! Sammen med Kjærest, Lillebror, Datter 🌹🌹🌹

    9. Er det ikke etiske retningslinjer for kommunalt ansatte i Alta kommune da?
      Det er det i kommuna der jeg jobber, og de bør jo være viktige også utenom arbeidstida.
      Vi er jo representanter for arbeidsgiver utenom arbeidstida også.
      Dette er min mening da.

      Ta direkte kontakt m vedkommendes avdelingsleder.
      “Hen” kan ikke jobbe m folk med en sånn oppførsel.

      Og ang egne barn som er “ute og kjøre”, vært der sjøl, helt jævlig, men så bra når ting ordner seg, så krysser fingre .
      Og som jeg og venninner prater om, det er noe i alle familier, selv i de som vil være “de beste”, eller tror de er de aller beste!

    10. Hvordan kan du være så sikker på at Anonym er en og samme person? Mtp forskjellige IP-adresse o.l.?

    11. Mobbing er ikke greit.
      Men det er noe usympatisk, feminint og sutrete over å jamre sin “nød” til 40000 personer. Det skjeve maktforholdet, gjør at bloggerens handlinger virker værre enn å sende 100 netttrollmeldinger.
      De sitter vel i kjelleren hos mora, og runker og spiller data. Og ingen leser det. ELLER BRYR SEG. D går inflasjon i det.
      Hva gjelder effekten av UTHENGINGEN, føler jeg at bloggeren her er verst.
      Og jeg tror den “vanskelige opplevelsen” nærmest er oppdiktet.
      Men hva vet jeg?

      1. Greit å skrive dette når du velger å opptre anonymt.
        Vis styrke og tør å stå frem med dine meninger, så blir du kanskje tatt alvorlig!

      1. Javisst… for ikke å glemme røykepauser, kaffepauser, snikksnakk med en kollega…tyveri som burde straffes med fengsel.
        Jeg støtter IKKE mobberen, men latterlig av deg å fokusere på dette og rope ut tyveri i denne sammenheng 😂😂😂

    12. Skjønner ikke helt hva du vil oppnå med dette (mulig jeg skjønner det, mer om det senere)
      Mener du seriøst at Alta Kommune skulle svare deg utdypende om interne saker? Som du igjen ville offentligjøre på bloggen din? På alle små steder er det alltids noen små konflikter, og bygda deler seg som oftest i to, eller kanskje tre. Kommunen speiler folket i kommunen , noen ler, noen er forbannet, noen rister litt på hodet, noen trekker på skuldrene.
      Rette vedkommende i kommunen har garantert tatt en prat med vedkommende, på bakrommet.

      Du har langt på vei identifisert vedkommende med kjønn og hva hun jobber med i kommunen. Så da har vel bygdedyrene fått blod på tann, har du hørt… har du… hørt..

      Bloggen din begynner å bli skremmende lik en tidligere fallert clickbaitdronning. Hun brukte barn, familien, kjærester og “hatere” (les kritikere) for å ligge på topp.. Alt handlet om klikk og penger. Gikk bra en stund.. så begynte kritikken å komme, mot uetisk blogging. Hun gikk rett i strupen på de hun kalte haterne,,, anmeldte i hytt og pine. Ansatt en profesjonell hacker for å spore opp IP adresser… ringte arbeidsgivere. Bloggen nådde nye høyder.. så en dag var det bråstopp, hun ble selv anmeldt .. Mistet alle seriøse samarbeidspartnere… Resten er historie.

      Skrev begynner å bli… litt lik strategi… ikke helt der enda… Fra 12 000 til over 30 000 på et døgn er jo bra. Tror jeg tipper sånn ca en plass mellom 40 og 50 tusen klikk i morgen.

      Du er en dyktig markedsfører. Men tillater meg å ikke like metodene.

      1. Selv om du ikke har skiftet nick så skal jeg svare deg, siden du også er en svært iherdig kritiker med over 100 kommentarer. Svaret på ditt første spørsmål er nei. Hva bloggen min angår, så har du ALLTID ment at den har vært skremmende lik en tidligere fallert clickbaitdronning. Tror du har nevnt det flere titalls ganger det siste halvannet året. Hva lesertall angår så er det helt korrekt at jeg syns det er hyggelig at mange leser det jeg skriver. Forrige helg blogget jeg ikke grunnet at det var feil med tellesystemet til blogg.no, som gjorde at jeg “mistet” 6-10 000 sidevisninger pr dag. Da dette var fikset bloggget jeg igjen og vi var oppe på et mer “normalt” antall sidevisninger 🙂

        1. Oi… 100 innlegg? Det var mange. Viser mitt engasjement om de som fronter barna i sosiale medier. Til barnas beste.

          Debatten om eksponering/omtale av barn på blogg “raste” i media for et par år siden. Problemet for barna med utleverende/utagerende foreldre var også et tema.
          Et annet tema var kroppsfokusering og kosmetiske plastiskopperasjoner.

          Det ble løftet opp på ministernivå: Alle som har med barn og unge, faglig profesjonelt , var stadig i media og advarte mot denne triste trenden. Redd Barna – Forbrukertilsynet – og andre tilsyn kom og på banen. .

          Og så klart Kvinneguiden, eller bloggpolitiet om du vil. Norges største nettsted. De brukte forbrukermakten sin. Bloggerne mistet lesere og forretningspartnere. Reklame for kosmetisk kirurgi og botox ble forbudt ved Norsk Lov.

          Resultatet av dette viktige engasjement var at de bloggerne det handlet om, er forsvunnet fra bloggtoppen, eller rett og slett gitt opp bloggingen.

          Grunnen til at jeg nevner den omtalte fallerte clickbaitdronningen gang på gang, er at hun brukte samme “suksess” oppskrift. Innlegg der du treffer en nerve, der du treffer folks følelser. Gjør at de får tårer i øya. Innlegg om barn, innlegg med dype følelser. Innlegg som gjør leserne opprørte…Innlegg der jeg utleverer meg selv… treffer helt klart best, erkjenner hun i et tre år gammelt intervju i Romerike Blad.

          Du skal ha kred for ikke å sause inn reklame i siste dagers innlegg. Så noe kritikk har du tatt til deg. Når jeg tenker meg om, mener jeg en gang i fjor høst hadde du ett blogginnlegg med tittel “Takk til kritikerne”

          Om ikke det var en clickbait da 😉

          1. Jeg vet ikke hvem du snakker om, så jeg kan ikke kommentere den bloggeren du nevnte.
            Alle mine overskrifter er clickbait. Det er hele hensikten med en overskrift, men at det sitter 20-40 000 mennesker daglig å lar seg lure i halvannet år tror jeg ikke på.

            1. En overskrift kan fenge uten å være clickbait.
              Det jeg (og de fleste andre, tror jeg) legger i clickbait er oppkonstruert tittel som lettest tolkes forskjellig fra det sanne innholdet. F eks da du skrev at du skulle bli pappa igjen, for å ta en nylig post.
              Å satse på den slags clickbait – vel, jeg tror folk blir lei etter hvert.

              1. Vet ikke hvor du innhenter slik informasjon at du føler deg trygg på snakke på vegne av “de fleste andre”. Jeg har i alle fall ikke vært på jakt etter å lure noen som helst inn på bloggen. Uansett tipper jeg at jeg trolig hadde blitt “avslørt” i løpet av halvannet år, men siden lesertallene ikke har gått ned, så er min antakelse at du også bare snakker på vegne av deg selv.

                1. https://snl.no/clickbait
                  Definisjon i store norske leksikon:
                  Clickbait, eller klikkåte, nettsak med sensasjonalistisk og ofte villeiiande tittel, ingress og bilete som skal lokke lesaren til å klikke seg inn.
                  Ofte villedende tittel. Det er jo det jeg beskriver. Derfor tror jeg at jeg mener det samme som de fleste andre med ordet.
                  F eks Barnevernet har tatt lillebror, ikke sant. Og så var det visst en drøm (eller fantasi).

                2. Faktisk er svaret ditt her et veldig godt eksempel på at du ikke svarer på samme måte som den som kommenterer, men hakket syrligere. Min kommentar sier «….de fleste andre, tror jeg». Du er ikke interessert i hva jeg tror de fleste legger i begrepet (og som definisjonen fra leksikon også underbygger)… 😉

            2. Ellers, den som du stadig sammenlignes med ser ut til å være Anne Brith Davidsen. Omstridt tidligere blogger. Nesten litt rart du ikke har fått med deg hvem de (blant annet kvinneguiden) anklager deg for å «kopiere»…

    13. Politiet innkaller kanskje vedkommende inn til samtale eller henlegger saken uten å gjøre noe. Er det jeg tror.

    14. Stå på asbjørn! Detta e långt ifra greit. Å kansje detta gir nåken ett hint om att sånn oppførsel ikkje e greit uansett alder… kansje det e ein person som får detta med seg å tenke litt før neste skriving eller att ein person tar tak i det å faktisk annmelde. Alt itte som! 😊😊 forøvrig så håpe eg att kjærest å lillebror har det fint å datter å sønner å alle har det fint. Ønsker dere en herlig dag.

    15. Et paradoks oppi det hele er hvis en helsearbeider som jobber i kommunen uttaler seg i negativ form om religion offentlig på FB eller annen SoMe, ja da blir du kalt inn på teppet med en gang med represalier…. Men å mobbe/terrorisere en hel familie, nei der gidder ikke kommunen å gjøre en dritt! Takk gud jeg flyttet fra den plassen, og jeg skal aldri tilbake.

    16. De aller fleste arbeidsgivere har en “stillingsbeskrivelse” om hvordan man bør oppføre seg både i jobb og fritids sammenheng. Dette fordi den ansatte også representerer bedriften på fritiden sin.
      Har du en lærer feks, som stjeler eller mobber på fritiden, ville dette ikke blitt akseptert, å vedkommende ville fått sparken. I de aller fleste kommuner rundt om i landet, i allefall, kanskje ikke der hvor du bor, hvem vet…?
      Dette går ut på det samme.
      Dette er mobbing og trakassering på høyt nivå. Tydeligvis av en person som er svært opphengt i hvordan Asbjørn lever livet sitt. Mest sannsynlig er dette en person med store personlighetsforstyrrelser som burde fått hjelp. Ikke bra.
      Alt det andre du refererer til, er beskrevet tidligere.

    17. “korrekt” svar til deg fra kommunen, meeeen det er nok ikke usannsynlig at vedkommende må ta en svært ubehagelig samtale på kammerset. Ikke grei, og ikke godt nok ovenfor deg, men svært sannsynlig. På den andre side så fremstår dette mennesket som så pass sjuk at jeg først og fremt ville vurdert varsel til kommuneoverlegen, intensiteten her fremstår patologisk og om vedkommende oppi denne aktiviteten har ansvar for andre mennesker begynner det å bli svært bekymringsfullt.

    18. Stå på 👍
      Det slår meg imidlertid at denne personen har ENORMT behov for å følge deg og lese innleggene dine. -for så å komme med negative kommentarer.

    19. Er så veldig enig med Eline her , tenkt mye godt det samme . Du har selv ansvar for det du skriver , og de fleste lesere kjenner ikke familien din « personlig « . Ofte tenkt på din « tidligere « familie , når du skriver om datter , familievernkontoret , hvem som betyr noe nå osv . For en utenforstående , som ikke kjenner den ene eller andre av dere , annet enn via en blogg , må jeg tillate meg at nevne du har hovedansvaret for hva du skriver, og etter min menig går du langt i detaljer på ting som ikke kun handler om deg . Du har sikker over 90 prosent positive kommentarer , men du etter min mening også tåle motsatt, i og med du selv er ganske så detaljert i det du skriver .

      1. Jeg tåler veldig godt å bli motsagt, slik som du nå gjør på en skikkelig måte, men hvis du, flere ganger i uken, både på blogg, fb og andre kommentarfelt, i halvannet ÅR, skriver negativt om meg, da blir det litt for mye.

    20. Jeg tenker 1-0 til deg!
      Det må jo være passe kleint for h*n å komme på jobben nå når kollegaene vet hvordan h*n oppfører seg. Kommunen har involvert flere instanser innad hos de og navnet har blitt delt. Nå er det bare å sette seg tilbake og vente på at dette sprer seg fra munn til munn. Synd ikke julebord sesongen står for tur, da hadde prosessen gått litt raskere, men ballen ruller. Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor du velger å holde navnet til denne personen for deg selv, men meg om det.

      Selvsagt skal du ta dette til politiet.

      2- 0 til deg!

    21. Hva mener du arbeidsgiver burde gjort? Sparket vedkommende?
      Jeg skjønner ikke din agenda med å kontakte arbeidsgiveren. Da kunne du like godt ringt foreldre for å informere om deres voksne sønn/ datters oppførsel. Det er like rart.
      Dersom du ønsker å gjøre noe, er vel anmeldelse det eneste alternativet.

      Når det er sagt føler jeg du bruker dette for alt det er verdt. All samtale med deg, enten det er med kommunen, politiet, sykehus gjengis ordrett i bloggen.

      Du gir næring og oppmerksomhet til det du påstår er uønsket adferd. Det skaper engasjement og klikk.

      Du utleverer sønnen din fordi du forteller at Anonym har utlevert sønnen din.
      Ingen av oss lesere visste at du hadde en sønn, som jeg utfra det DU skriver nå går ut fra er narkoman. Tenk deg om hva du selv sprer. Konflikter med eksen. Familievernkontor. Og nå altså en sønn som sliter.

      Ikke bra.

      1. No tolker du inn ting som ikke har stått noe om
        Familievernkontoret har Asbjørn sagt noe om – et nøytralt sted til å diskutere tanker og meninger og bli enige om hva som er til beste for datter og sønner og sette opp et godt fungerende samarbeid
        Narkoman- hvor har du det fra ….. kan være problem med dop kan være psykisk kan være senfølger av mobbing kan være problem av en påført skade kan være problem av medfødt art det står det ikke noe om men det står at sønnen har det bedre i dag og at han har jobba hardt for å få det bedre selv ( jeg vet om folk som har hatt medfødt skjelett problem som ikke kunne gjøres noe med før de var ferdig utvokst (1,5 år etter at høgdeveksten stoppet) da ble det operasjon og trening etterpå og mange i vennekretsen til denne personen visste ikke om det ) så slutt å tenk så mye gled deg heller over at sønnen har det mye bedre

        Politanmeld trollet finn alle anonyme kommentarer og ta skjermdump også av de som er under fullt navn på de offentlig gruppene

    22. Skremmende at kommunen velger å frasi seg ansvaret😳 Og at de synes det er helt greit å lønne et menneske som tydeligvis bruker ganske mye av arbeidsdagen på å være nett-troll i stedet for å gjøre det hun egentlig får lønn for😏. Synes du gjør helt rett i å gå til politiet! Man er jo juridisk ansvarlig for det man skriver på nett🤷‍♀️

      1. KOmmunen har ikke rettslig ansvar for hva deres ansatte gjør når vedkommende ikke representerer kommunen. Men opptrer som privatperson. Ei heller om dette er gjort i arbeidstiden. Om en privatperson gjør noe straffbart i arbeidstiden, har ikke arbeidsgiver automatisk ansvar. DEtte følger objektivt- og subjektivt ansvar. Om dette er HELT UTENOM hva arbeidsgiver har lært opp til-, gitt instruks om-, eller har kunnet forvente/forutse; så faller dette under subjektivt ansvar. Det samme gjelder om arbeidgiver/foretak er erstatningsansvarlig for skader som ansatte forårsaker, eller om vedkommende selv er ansvarlig.
        Det finnes selvfølgeli noen unntak, f.eks, en offentlig tjenestemann, dvs en særlig betrodd ansatt, feks kommueadvokat, ordfører, rådmann, overlege, etc.
        Hvilke lovbrudd som kan gå utover en persons stillngsforhold, reguleres av hvilke paragrafer som inngår i krav til politiattest i vedkommendes yrke. Jeg tror ikke dom for lovbruddet sjikane utelukker deg fra noen yrker, annet enn i yrker der du må ha plettfri vandel.

      2. Krina. Hvordan vet du at ho har brukt arbeidsdagene til å være nettroll?
        Har du lest noen plasser at ho har mobba eller krenka han på noe vis?

    23. Når h*n bruker arbeidstiden til å mobbe må det være arbeidsgivers ansvar å få slutt på dette eller synes Alta kommune det er OK at ansatte får holde på sånn?

    24. Jeg jobber i kommunen. Jeg er kommunes ansikt utad til befolkningen uansett om jeg er på jobb eller ikke. Jeg håper og tror at vedkommende blir tilsnakket på kammerset.vi får se om trollet gir seg.
      Anmeld saken uansett. Stakkars pårørende til dette mennesker. Håper ved Gud at dette mennesket ikke jobber med barn . Stå på

    25. Hei
      Jeg har jobbet i statlig, kommunale jobber og private jobber og alle steder hadde vi etiske retningslinjer, som og gjaldt hvordan en bør oppføre seg utenfor jobben, altså i fritiden.
      Så hvorfor ikke kommunen kan kalle inn denne personen til samtale skjønner jeg ikke.
      Du får prøve å finne ut om Alta kommune har noen etiske retningslinjer når det gjelder ansatte
      Lykke til, mobberne må tas

      1. Håper det blir en slutt på trollinga, så dere kan få fokusere på de positive tingene! ❤️ Jeg lurer på hva som plager en person som er så grumpete…det må jo være veldig slitsomt å være så sinna hele tiden, personen det gjelder må virkelig føle seg svart innvendig. 🖤

    26. Jeg har full forståelse for at arbeidsgiver ikke tar del i dette. De har også sine retningslinjer om taushetsplikt knyttet til personalsaker. Arbeidsgiver er ikke ansvarlig for de ansattes fritid. Så kan du si mange mld er sendt i arb.tiden. Da kan de kanskje bruke det, men i dag er vel svært mange innom FB og andre soMe i arbeidstiden, så de har nok en dårlig sak der.

      Så kan det jo likevel være at vedkommendes leder tar en prat med henne. Uten at du nødvendigvis blir informert om det.

      Dokumenter alt vedkommende har sendt og kommer til å sende. Anbefaler deg å anmelde og i tillegg be om besøks-/kontaktforbud.

    27. Meld det til politiet. Så lenge h*n har brukt kommunens datautstyr og arbeidstid, lønnet av kommunen, burde kommunen ta tak i denne saken. Svaret fra kommunen er en fraskrivelse av ansvar. Det h*n gjør utenfor arbeidstiden får vel ikke lederen i kommunen gjort noe med, annet en å ta en prat med vedkommende. Heier på deg .

    28. Dette er ikke greit av Alta kommune!!
      Det er den simpleste veien ut av ting, bare å snu ryggen til, eller lukke øynene, eller vise til paragrafer, praksis, ……you name it!
      De feigeste og de største mobberne tilhører veldig ofte et offentlig system!
      Det er utrolig mye mobbing på offentlige arbeidsplasser der den som mobbes blir støtt ut. Og gjerne blir “omplassert” til et kott da offeret “ikke passer inn”.

      Ikke gi deg i forhold til kommunen! Send mail til ordfører, kommunedirektør, fylkesmann… Til alle med høye stillinger i systemet Alta kommune
      DETTE ER IKKE GREIT, ALTA KOMMUNE!!
      Ha ryggrad nok til å gripe fatt i mobberen!! Dette vil dere ikke bli assosiert med!!

      Stå på, Kokkejævel! For all del! Ikke la dette mennesket vinne som mobber!!
      ❤️❤️❤️

    29. Kommunen kan vel ikke gjöre noe med hva ansatte gjör på fritiden? Ingen arbeidsgiver har noe med hva ansatte driver med da.
      Hva er det å anmelde? Ubehagelig – JA. Straffbart/ulovlig – NEI. Politiet kan naturligvis ikke gjöre noe med dette om det ikke er trusler inne i bildet. Og det er det åpenbart ikke.
      Nei, hev deg over sånt tull! Ikke noe å kaste bort energi på 😀

      1. Jeg er ikke enig med deg! Dette er slett ikke greit!
        På tide at arbeidsgiver går gjennom sine etiske retningslinjer og håndhever dem.
        Mange kommuner har faktisk etiske retningslinjer som også gjelder for fritiden. Folk har fått sparken for sine meninger og menighets mot mer enn en gang i dette landet.
        Kommunen KAN gripe inn hvis de vil! Problemet er at Alta er en liten kommune og de kvier seg for å gjøre noe i et relativt gjennomsiktig samfunn.

        1. Injurier sluttet å være straffbart 15. Okt 2025; i ny-straffeloven.
          De ligger nå under erstatningsloven 3-6.
          Eneste d er, er sjikane, men d gir en liten bot max, om det ikke henlegges allerede før de er ferdig å lese anmeldelsen. Sjikanedom har ikke innvirkn på noen stillinger, annet enn de du må ha uttømmende og plettfri vandel. D gjelder ikke helsepers, sos.pers, o.l.

        2. Mobbing på nett kan også rammes av straffeloven § 266. Denne bestemmelsen sier at skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd som krenker en annens fred, er straffbart. HVA KAN STRAFFEN BLI: Strafferammen for brudd på straffelovens § 267 er bot eller fengsel i inntil 1 år.

      2. “korrekt” svar til deg fra kommunen, meeeen det er nok ikke usannsynlig at vedkommende må ta en svært ubehagelig samtale på kammerset. Ikke grei, og ikke godt nok ovenfor deg, men svært sannsynlig. På den andre side så fremstår dette mennesket som så pass sjuk at jeg først og fremt ville vurdert varsel til kommuneoverlegen, intensiteten her fremstår patologisk og om vedkommende oppi denne aktiviteten har ansvar for andre mennesker begynner det å bli svært bekymringsfullt.

      3. Ikke enig med deg her.. Hadde ansatte drevet med slik.. Har du faktisk en saklig grunn til oppsigelse.. Det en gjør på fritiden gjenspeiler deg som person.. Så absolutt en arbeids giver annsvar.. For hvilken ansatte de vil ha på sin lønningsliste.. Folk har fått sparken av mindre episoder på sin fritid en dette

    30. Hei Asbjørn, leser av kommunens svar at de fremdeles stikker hode i jorden når en av deres ansatte utsetter enkeltindivider for hets og mobbing. Flyttet selv veldig brått fra Alta i 2008 grunnet manglende tiltak mot mobbing ved Bossekop skole.

      Kjempe trist at de ikke tar dette mer alvorlig, og har strategier for å stoppe ansatte som ikke klarer å oppføre seg anstendig også på sosialemedier. Uhørt å dekke seg bak at den ansatte gjør dette som privatperson.

    31. Anmeld denne sjikanen!

      I og med at du har IP adressene meldingene, så politiet har i alle fall noe å ta tak i. Hvis en av disse IP adressen tilhører Alta Kommune, bør de absolutt gjøre noe med det.

      Lykke til

    32. Politi er tingen ang denne trakassering av deg og din familie.
      Minnes å ha lest lignende saker om trakassering i sosiale medier.
      Stå på .
      Ha en fin kveld.

    33. lag en pitteliten historie der 1 bokstav i setningen er den 1 bokstaven i navnet til trollet… etter en del setninger vil hele navnet være leslig. Du har ditt på det tørre,du har jo bare skrevet noen setninger 🙂 at en tilfeldigvis kan lese navnet til trollet der..jaja

    34. Jeg vet jo ikke hvilken stilling denne personen har, men jeg må innrømme at jeg ikke forstår hvorfor arbeidsgiveren skulle involveres. Jeg forstår godt deres svar, eller rettere sagt, jeg ville altså ikke forventet noe annet…

        1. Det kan jo være at de snakker med Trollet selv om du ikke får vite noe, vi får satse på det. Personalsaker er heldigvis taushetsbelagt.

    35. Som arbeidsgiver i det offentlige, ville nok vi tatt en samtale med vedkommende, spesielt dersom han eller hun skal ivareta mennesker med spesielle behov, eller ha jobb der ivaretakelse av mennesker inngår. Uansett ingen god reklame for kommunen:(

    36. 😌Offff a meg. Da håper vi virkelig at politiet tar et tak. Denne kommuneansatte kan da vel for guds skyld IKKE jobbe med barn?😱 Det gååår ikke an😡 Jeg blir flau på hennes vegne🙉

    37. Ikke greit!!! Fritt frem for mobbere i Alta, spes. hvis mobberen har kommunen som sin arbeidsgiver. Veldig svakt av arbeidsgiver, rettere sagt FEIGT.
      Politiet neste da, håpe æ 👍👍

    38. Dette må avisene tipses om. Trollet må intervjues av lokalpressen. Og avisene må også stille spørsmål om hun er skikket til å jobbe i offentlig forvaltning. Det må stilles spørsmål ved hennes dømmekraft. Når lyset kommer – sprekker trollet.

    39. Er helt rett av deg å gå til politiet. Om h*n ikke har uttalt seg på kommunens vegne, så er h*n ansatt i kommunen. Ut fra hva du skriver, så har h*n en stilling som innebærer mye ansvar. Om h*n uttaler seg slik både privat og i arbeidstiden er det en bekymring for de h*n jobber mot. Er det bare deg og dine h*n ytrer, eller mot noen av de h*n jobber med. Jeg hadde ikke stusset med å politianmelde.
      Svaret fra kommunen er et standard svar, dessverre. Men om en leser litt mellom linjene, føler jeg en viss oppmoding om at du anmelder.

    40. Kanskje konfliktrådet e veien å gå? Æ stussa litt av at du sku snakke m arbeidsgiver og tenker politi (som sikkert vil foreslå konfliktrådet) e bedre. Men æ håper d løser sæ, ingen skal måtte tåle sånn oppførsel. “Trollet” (og da snakker æ ik Maskorama) kan ik ha d så greit, må være slitsomt å være så mye forbanna. Feil måte å få ut steam, kanskje en boksesekk hadde vært fint🤔

    41. Har ikje ord…
      Du burde ha anmeldt for lenge siden,man ska ikke finne sæ i sånt!- klem til dæ og din familie❤

      1. Det fine er at det er kommet så mye nytt i lover og regler ang nettmobbing, og Kokkejævel har dokumentasjon på alt som er skrevet, så politiet blir nok å ta tak i det. Det ble det ihvertfall gjort her i området når det var dokumentert nettmobbing.

    42. Ugreit. Men ikke første arbeidsgiver som gjemmer seg bak en eller annen paragraf. Veldig ofte er ordene som printes på reklamer for bedrifter/kommuner nettopp det – ORD.

      Og det blir langt mlm ord og handlinger.

      Synes absolutt du skal gå til politiet med det, og anmelde, de er blitt mye flinkere til å følge opp slike saker(enn de var før), og det er jo forsåvidt en enkel sak for dem å finne iP-adresser og sånt, for å dokumentere når og hvor osv.

      Jeg tenker du tåler trakasseringen personlig, men det er ikke greit at andre skal bli omtalt(din familie) og snakket nedsettende om, av Anonym. Det er også som du sier, tankevekkende tafatthet fra kommunen med tanke på at det sitter mange – også i Alta – som daglig blir mobbet, barn, ungdom og voksne, og hvor da ingen tydeligvis tar tak, fordi de har en paragraf å gjemme seg bak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg