-Er du full eller bare dum?

Tok meg faktisk tid til å kjenne etter når meldingen tikket inn tidlig i går kveld. Tar alle henvendelser seriøst, også disse litt mer utradisjonelle. Etter et kjapt blikk ned i ølkruset kunne jeg konstatere med ganske stor grad av sikkerhet at jeg i alle fall ikke var full. Var litt under halvparten igjen og det er ikke nok til å rave rundt i stua, selv ikke på tom mage. Hadde dessuten spist fem ostesmørbrød i forkant, så promillen kunne ikke være rare greiene.

 

Hva intelligensen angår ble jeg straks litt mer usikker. Vurderte å laste ned en Mensa-test slik at jeg kunne svare mannen skikkelig på det han lurte på, men kom på at jeg hadde tatt en test da jeg var på sesjon tilbake i det forrige årtusenet og det hadde jeg skåret rimelig greit på, til og med i det øvre sjiktet. Begynner riktignok å bli noen år siden, men ikke lenge nok til at demensen har spist meg opp riktig ennå. Dessuten handler ikke demens om intelligens uansett. Ikke hadde han spurt om jeg var dement heller. Han skilte han også. Han lurte på om jeg var dum.

 

Er jeg dum? Ja, kanskje. Har jo gjort en del usedvanlig dumme feilsteg opp gjennom livet og tramper ofte i den berømte salaten, men dette har jeg vel til felles med de aller fleste mennesker. Tror til og med jeg har selvinnsikt nok til å innrømme, i alle fall ovenfor/overfor(husker aldri hva som er riktig) meg selv de gangene jeg gjør eller sier dumme ting, men dette er slett ikke noe bevis hvis jeg tenker meg om. Vet dumme folk at de selv er dumme?

 

Jeg gikk til kilden. Svarte han høflig på spørsmålet han stilte meg på messenger at det kanskje var en kombinasjon. Siden jeg ikke var full og ikke egentlig selv kunne bedømme egen intelligens avsluttet jeg det korte svaret mitt med et spørsmåltegn. Ville jo nødig være bombastisk på egne vegne. Han var fornøyd med svaret og mente det “forklarte saken”.

 

Jeg begynte å mistenke at han kanskje heller burde stilt seg foran et speil og stille det samme spørsmålet i stedet for å sende det til meg. Det pirret derfor min nysgjerrighet. Jeg spurte han hvorfor han kunne tillate seg å skrive på denne måten til andre mennesker. Jeg ventet spent på svaret, men ble litt overrasket da det kom en times tid senere: “Fordi jeg liker sporstykker på fisken

 

Jeg svarte han ikke tilbake. Visste ikke helt hva jeg skulle svare. Jeg hadde jo skrevet om matsvinn dagen før, samt vært i NrK og engasjert pratet om samme tema. Kanskje jeg hadde tråkket på noen tær. Jeg har jo store føtter, så det hender seg. Nei, jeg vet ikke. Verden er rar, skal ikke si dum, men i alle fall artig.

 

Ha en klok og oppbyggende lørdag, kulinaster!

 

 

32 kommentarer
    1. Som alle store bloggere får nok du nok de rosende, rareste, morsomme og stygge kommentarene. Tror nok det beste er og ignorere folk som ikke kan skrive på en ordentlig måte. Tenker ofte at de sikkert har sine erfaringer og sitt og slite med. Må si jeg er imponert over at du svarer alle. Fortsett og skriv fine du☺️

    2. Bare fortsett kjære du,er så glad for at du deler hverdagen med oss. Go’søndag til dåkker.💞😘

    3. Heia😊 Bra skreven..så tommel opp😊 Når du no har ork…kunne du laga bidos? Da tænke æ sånn go gammel bidos? Kan ik reise te Kauto hver gang når æ vil ha😂 Men vil ik ha brun bidos og det man finn på nett smake jo ik bidos i d hele tatt

      Ha en flotters lørdag me skriving og øla😊😊

    4. ……finnes mange spesielle ute blant oss, noen litt mer spesiell….Ha en fin lørdagskveld og fortsatt god helg 🌞 Her blir det div skalldyr sammen med gode venner i kveld 😋🍾🥂

    5. ……finnes mange spesielle ute blant oss, noen litt mer spesiell….Ha en fin lørdagskveld og fortsatt god helg 🌞 Her blir det div skalldyr sammen med gode venner i kveld 😋🍾🥂

    6. ……finnes mange spesielle ute blant oss, noen litt mer spesiell….Ha en fin lørdagskveld og fortsatt god helg 🌞 Her blir det div skalldyr sammen med gode venner i kveld 😋🍾🥂

    7. …..finnes mange spesielle ute blant oss, noen litt mer spesiell…
      Ha en fin lørdagskveld og fortsatt god helg 🌞 Her blir det div. skalldyr sammen med gode venner i kveld 😋🍾🥂

    8. Ikke lett å forstå seg på alle, livet kan være komplisert🤔. Håpe du fikk bra omsetning på nattåpent, ha en superfin lørdag😊

    9. Overfor. Du kan ikke bli stilt ovenfor deg selv. Ovenfor tilsier høydeforskjell. Du kan stå ovenfor et annet menneske, men da står du høyere plassert. Overfor er midt imot.
      Hilsen norsklærer’n

    10. Ikke godt å si hva enkeltindivider mener bestandig…… Men han ble jo fornøyd med svaret, så da var det vel greit nok….. 😁 Nei, ha en fin dag videre, du og kjæresten! Nyt hverandre, og kos dere i kveld med salaten. 😊👍🏻🌹❤️

    11. Himmel og hav!😂 Må være lov å si at « mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves!»
      Takk for fornøyelig lesing😁

    12. 🤣🤣🤣🤣🤣 Du var klok nok til ikke å svare på slike «dumme» argumenter. Mange rare og til dels ubrukelige mennesker rundt omkring 🥱 Men bevares, andres meninger bør respekteres, akkurat som en forventer at andre også gjør tilbake –
      Ha en strålende dag nordpå 🌞

    13. Mye rare folk i verden.Hvorfor er de inne å leser det du skriver og kritiserer deg etterpå???
      Noen folk må kverulere på alt.
      Ha en fin lørdag

    14. Haha, så herlig refleksjon! Imponert over at du faktisk svarer alle. Ha en nydelig lørdag. (Og det heter “overfor” i det tilfellet det. “ovenfor” betyr liksom “oppafor, altså høyere oppe 😬)

      Klem fra meg

    15. Du blir bare bedre og bedre. Leser aldri og har ei heller lest blogger før din dukket opp.
      Stå på. Du er knallgod.
      Som min gamle bestemor sa: man kan ikke være på de høyeste topper før man har vært i de dypeste daler. Tenker det gjelder oss alle en eller flere ganger i livet.

    16. Nå lo jeg godt!😂
      P.s. Det riktigste i denne sammenhengen, blir: overfor. 🤓
      God helg!😊

    17. Underlig hva noen kan få seg til å spørre om😳. Hadde nok vært lurt for denne personen å ikke lese noe som tydeligvis opprører. Jeg, for min del, vil fortsette å lese om mat og livet mellom måltidene😊👍🏻❤️!

    18. En artig måte å framstille (eller er det fremstille?) saken på! Kan jo hende det er en mann av få ord som skrev til deg. Da blir ting lett oppfattet feil. Liker måten du løste saken på. Ble nesten lit humoristisk oppi det hele.
      Ha en strålende lørdag med eller uten sleivete kommentarer.

      Både du og Kjærest er skikkelige tøffinger! Jeg heier på dere!

    19. Ser ut som en fyr som følger din blogg, for han får no med seg det du skriver😄 håpihengendesnøre*
      Ha en fin dag!😊

    20. Æ like jo også sporstykkan på fisken men ville da aldri lure på om folk e full eller dum for det 😂 Og som du skrev så var jo ikke det poenget i det innlegget 😊 Vel vel innimellom kan man undres på ka folk tenke. Ha en super dag 😊👍

    21. Det var sikkert bare en dårlig måte å prøve være artig på 🙂
      Jeg setter iallefall stor pris på bloggen din, ærligheten din og at du er så likefrem!

      …og så ønsker jeg meg en oppskrift eller fremgangsmåte på å få ostegratinerte poteter til enda høyere høyder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg