Fa#%, boklansering og operasjon er visst i samme uke!

Reklame | Kokkejævel

Det slo meg faktisk ikke, da jeg lykkelig og glad fortalte dere at jeg hadde fått ryggoperasjon i uke 35, at det er samme uke som boka mi, “Hva skal vi ha til middag“, slippes, og jeg (forhåpentligvis) er i Oslo og blir invitert fra studio til studio for å fortelle om denne geniale boken som faktisk har funnet løsningen på menneskehetens kanskje aller største gåte, nemlig hva i all verden vi skal ha til middag i dag.

 

(Det var en veldig lang setning! Tror faktisk det er den lengste setningen jeg har skrevet i mitt liv. Husker dere før, da skrev jeg alltid, som regel i alle fall, veldig korte setninger. Kastet ikke bort tid på unødvendige ord. Skrev det jeg skulle og gikk videre til neste avsnitt. Eller bare avslutta rett og slett.

 

Språket mitt ble “ødelagt” da jeg fikk min første bokkontrakt med “Livet mellom måltidene”. Tuva, sjefsredaktøren i Kagge forlag, mente jeg måtte maaale ordene i lange strøk slik at man kunne luukte og smaaake det jeg skrev om. “Føkk dæg”, så jeg til henne, “de e jo deinn korthøgde stiln æg e kjent førr, det e jo deinn folk ælsk mæg førr! Nei, slutt å snakk mainnskit og gå heiller å trøkk i dæ nåkka grønn økologisk chiate-ett eiller ainna, førr æg skriv som æ gjør! Det va du som rengt mæ, ikke motsatt!”

Likevel, et eller annet sted på veien, ble setningene bare lengre og lengre. Jeg skriver rett og slett på en helt annen måte nå enn jeg gjorde før, og jeg kjenner det egentlig er helt greit. Jeg liker utvikling. Endring.

 

Nok språksnakk, (fantastisk podkast forresten!), tilbake til mitt dilemma! Jeg må rett og slett ringe til sykehuset i morgen og utsette operasjonen. Det er egentlig et forferdelig valg! Hvilken av ungene dine kan du redde hvis du bare kan redde ett av dem/de? (Jeg kan faktisk ikke forskjellen på de og dem. Det er en av få språklige ting jeg skjemmes skikkelig over.)

 

Den nye boka, forhåndsbestill den HER, er enormt viktig for framtida mi. Jeg  være med på det forlaget får til av media. Jeg er ikke Jo Nesbø som kan velge og vrake hvilke tv-programmer han gidder å stille opp i, (om noen). Et godt salg på boka sikrer framtida til meg og familien min! Da får jeg kontrakt på en ny bok, “Hva skal vi ha til dessert?”, og jeg har ikke helse til å jobbe som “gulvkokk” til jeg blir gammel. Derfor er det så viktig for meg å lykkes med disse bokprosjektene. De kan gi meg et nytt liv.

 

Dilemmaet er at det gjør jo (forhåpentligvis) også en operasjon! Da kan jeg jobbe skikkelig igjen, og ikke sitte er krøllet i sofaen og vri meg i nervesmerter bare fordi jeg var på jobb noen timer i dag for å ordne sommersalget på Hoftepluss, (20-75% rabatt på ALT VI HAR!), og kvoten med paralgin forte ble overskredet allerede klokka halv seks.

 

Det store problemet et at det i innkallingsbrevet står at jeg “kan” bli operert i uke 35. Det er altså ikke en spesifikk dato,  og kan like gjerne bli uken før som uken etter. Derfor kan man ikke bare framskynde eller utsette boklanseringen med en uke, for plutselig er det da jeg blir operert.

 

Nei, jeg vet ikke. Jeg må velge den boka. Hva hadde du valgt hvis du var i samme situasjon?

 

 

 

HVA SKAL VI HA TIL MIDDAG?    FACEBOOK        INSTAGRAM        NETTBUTIKK          PODKAST        YOUTUBE       KONEMOR

 

 

24 kommentarer
    1. En gang Haldis skifta bleie på meg, sa hu det at prompene mine lukta jordbær.

      Og jeg plukka jo mye jordbær hos bondekona Sand da.

      Jeg lurer på om det kan ha vært noe slags grise/purke DNA i slekta, fordi faren min, grynta ofte til meg og Pia da.

      Og jeg har meldt meg ut av, Dansk Adelsforening, fordi jeg er etter griser/purker.

      Og nå ringte den her negern, som bor tvers over gangen for meg da, på døra, her i din kommunale leiligheten jeg bor i da, på Stabekk vel.

      Og den her negern spurte om jeg hadde noen reine underbukser å låne bort.

      Men jeg har bremsespor, i alle underbuksene mine da.

      Noe sånt.

    2. Hvis man går med utidige smerter i måned etter måned, som du grundig har fortalt at du gjør – ja da er svaret enkelt. Uansett om smertestillende tar toppen, så velger man selvsagt operasjon. Hvis man velger bort denne muligheten, så lurer jeg på om smertene er så ille som du gir uttrykk for. Du kan uansett snakke med media via link fra sykehussenga om det blir nødvendig. Ikke vondt ment, men blir oppgitt når du har klaget over smerter så lenge, og nå får denne operasjonen du har lengtet etter, og så “passer det ikke”. Boka kommer da ut selv om du ikke er i Oslo, du skal vel ikke FØDE den heller? Hehe 🙂 Lykke til!

      1. Nei, jeg skal ikke føde den, men jeg skal blant annet signere (forhåpentligvis)mange tusen bøker. Forrige gang tok bare det to dager. Jeg velger jo heller ikke “bort” operasjonen, den blir bare utsatt.

    3. Jeg hadde selvsagt, uten tvil, valgt helsen min. Å knaske B- preparater er ikke bra, så bli operert, legg tablettene på hylla.

    4. Boken kommer bli succé oavsett… Men det vore ju förjävla tråkigt om du inte får uppleva det p.g.a att ryggen “kukar ur” 😉
      Dessutom skall du väl börja producera små(kockar)djävlar med… Vore det inte fint om du kunde röra dig lite istället för att ligga som en död fisk? 😉
      Misstänker iaf att CE tycker det 😀
      Sorry, för brutalt språk på måndagsmorgon…bara min ärliga åsikt!
      Ha en riktigt fin dag nu!

    5. Uansett hva det måtte være, er helsen din det viktigste, Asbjørn!
      Jeg skjønner at det svir å ikke få gjort den lanseringen når du har jobbet 24/7 over lengre tid for å få ferdigstilt den boken. Men en boksignering lar det seg tross alt gjøre å finne en løsning for etter operasjonen..
      Du må huske på hvor jævlig du har hatt det grunnet den ryggen.. Når sant skal sies, har det kommet så tydelig frem at det på et vis har vært fysisk smertefullt bare å lese innleggene når det har vært som verst! Likeså, er det alvor når det krever fucking morfinpreparater for at du i det hele tatt skal kunne klare å stå oppreist!.. Jeg er vitterlig ingen lege, men slike smerter som det der, kommer ikke uten at det er ett eller annet som er galt. – Og for hver dag du demper smertene slik at du kan holde det gående når kroppen egentlig har sagt stopp for lengst, så følger det jo logisk at skaden forverres..
      For om boklanseringen kan utsettes, eventuelt at en finner et alternativ for, så vil ruggskaden, med det helvetet som følger vedvare til du får operert. Her tas ingen kroppslige hensyn til når den egentlig skulle vært fikset *haha*
      – Neimen, seriøst.. Om så er at ryggen kanskje er inne i en grei periode hvor smertene er til å leve med, samtidig som du sef har lyst til å gjøre den lanseringen, så vet til og med jeg, -og da bør også du vite det, at dette eventuelt kun er et tidsspørsmål.. Dessuten har jeg jo rukket å bli litt kjent med Christine etterhvert også, og mistenker dermed at du, ved å velge bort helsen, risikerer å ligge rimelig tynt an, for å si det sånn *haha*

    6. Vel, min mann utsatte coronar bypass operasjonmed 1 uke, baaaaare fordi vi hadde Bruce Springsteen billetter på den dagen han fikk første time., eller det tok nå lenger enn 1 time da. Så en uke til og fra på en ryggoperasjon gjør ikke ting verr
      e

    7. Operasjon. Om du velger å utsette det kan det ta laaang tid før du får tilbud igjen. For da viser du jo at du ikke treng det enda.

    8. Enkelt, for det første så er det sagt «kan» og ikke skal og som regel blir det senere og ikke før eller akkurat den uka du er forespeilet. For det andre så er det bare å ringe UNN og spørre om de vet noe mer nøyaktig og hvis ikke be om at de unngår uke 34 (ikke spesielt lurt å være nyoperert når du skal på boklansering) og uke 35. Det har ingen betydning for deg om du blir operert i uke 35 eller 36, og sykehuset syns bare det er veldig ryddig og greit å få en slik beskjed for da slipper de å få tlf med ønske om å bytte operasjonsdato hvis de setter opp på et tidpkt som ikke passer for pasienten. Mindre arbeid for dem og greit for deg og du blir på ingen måte «uglesett» av den grunn, tvert imot. Jeg vet at det fungerer sånn da jeg har jobbet/jobber i systemet /på UNN så bare ring du. 😄

    9. Helsa først.
      Jeg måtte utsette en undersøkelse i februar pga at jeg fikk time samme dag til en utredning æ hadde venta længe på,nå kan det se ut til at det blir i september-oktober.

    10. Æ synes du skal ringe sykehuset, og forklare med enkle ord (det enkle e oftest det beste), at i uke 35 e det boklansering, og om dem ikke kan være så elskelig snille, å gi dæ en eksakt dato å forholde dæ til – bare ikke den uka. Det e bare å forklare, at den boka e en del av fremtida di – i likhet med ryggen 🙂 Men siden forlaget har gitt dæ en dato, så får du bare be på dine knær, til dem på sykehuset, at dem også gir dæ en dato, du kan “leve med”.
      Du må i alle fall ikke ringe – og bare buse ut med: Du, den uka dåkker har satt mæ opp, kan æ ikke 🙂
      Æ e no enig med ho May i at helsa e faktisk viktigst.
      Lykke til med både sykehus og boklansering.

    11. NO MÅ DU SKJÆRP DEG GUTT <3
      Unskyld ropinga 🙂
      Du tar den opperasjonen når den kommer.
      Boka di blir snakkis uansett.
      Ser for meg God Morgen Norge innslaget
      "Kokkejævel skulle egentlig vært her til intervju om sin nye bok, men det får vente for han har/har nylig hatt en opperasjon.
      Samme med andre intervju som var planlagt 🙂
      Hælsa e viktigst.
      Om ikke neste bok ska bi "livet fra ett smertehelvete"

    12. Æ har valgt å bli operert. Boklansering kan du ta uka før. Forlaget må bære jobbe litt på å bli ferdig før tia… enkelt å greit…her e d helsa d e snakk i…

    13. Det er ikke sikkert du får operasjon den uka, det er vel ca. Jeg fikk min innkallelse og da sto det uke 51-2020. Fikk operasjon i slutten av mai 21😅 Det går ikke fort😅.Men er nok greit å høre hva de sier😀

      1. Ja, det er ca, så jeg vet jo ikke dato. Derfor er det jo umulig å både framskyde og utsette boklanseringen, da operasjonen like gjerne kan komme uken før, som uken etter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg