Familiemiddag

Koselig å samle alle ungene man har i landet rundt samme bord på en fredagskveld. Lillebror og Kjærest er selvsagt også med på måltidet, live in from Hammerfest. Det er ikke det samme som å være sammen, men det er som det er og mye bedre enn ingenting.

 

Lillebror har hatt et par vanskelige dager. Han har pattet og pattet, ofte flere timer i slengen, men har blitt mindre og mindre fornøyd. Har bare fått sove litt før han har måttet patte igjen. Etter hvert har det blitt litt gråt, samt at han gikk ned 10% av fødselsvekten på bare tre dager.

 

Det viste seg at han hadde litt stramt tungebånd og i går morges snittet de det. Det høres fryktelig vindt ut, men det er visstnok ikke det og han har ikke gitt utrykk for ubehag, snarere tvert i mot. Nå suger han som en helt, og på en helt annen måte. Brystene flommer over av melk og med sitt spiller nye tungebånd klarer han å få det skikkelig ut. Gjett om det var noen som (endelig) fikk sove noen gode timer i natt!

 

Herregud som jeg unner dem det! Pleierne kom og hentet han ca halv ett i natt og leverte ham ikke tilbake før klokka seks. Blir varm i hjertet bare av å skrive om det. Unner henne det så enormt.

 

I går var jeg så dum at jeg la ut dette bildet. En babyseng full av bamser, suttekluter, tepper, ammeputer og babynest. Jeg var til og med så teit at jeg sa at sengen var “klar”. Det skulle jeg aldri gjort! Les innlegget HER 

 

Jeg kan berolige alle dere som både har vært bekymret og dere som har vært forbannet at nei, Lillebror kommer ikke til å sove med alt dette i sengen! Ja, vi vet om absolutt alle kjente risikofaktorer for krybbedød. Vet ikke om dere husker det, men vi mistet en sønn i fjor, så vi har lest oss litt opp kan du si. Vi trenger ikke meldinger, verken de “snille” eller de “sinte”, der vi blir forklart hvordan vi unngår at også Lillebror dør. Vi vet det garantert bedre enn deg. Ikke vondt ment fra min side altså. Jeg bare sier i fra.

 

 

Skal straks dra ned på jobb en liten tur. Ikke lenge, men bare stikke innom og prate og få litt oversikt. Etterpå skal jeg dra hjem og stelle litt hjemme slik at det ser rent og pent ut nå de en gang kommer hjem langt, langt inn i framtiden. Det skal være rent når man kommer hjem fra fødestuen.

 

Ellers skal jeg børste katta. Hun ser ut som en villsau. Mulig jeg har vært litt sløv å børste henne i sommer. Det kan jeg ikke forklare meg bort fra. Av og til kan man lure på om hun virkelig er en katt og ikke en gigantisk hybelkanin, he he 😉

 

Han er så ufattelig fin! Gleder meg absurd mye til å møte ham igjen. Denne barselperioden blir veldig annerledes enn det som er normalt, men slik må det være. Vi tar absolutt ingen sjanser. Skulle noe skje er det en enorm trygghet at han befinner seg i en bygning full av leger og sykepleiere. Selv om jeg har veldig lyst til at de skal komme hjem snart slik at vi kan starte på livet.

 

Ha en vidunderlig lørdag, folkens!

 

 

 

45 kommentarer
    1. Å bruke lue inne på spedbarn er forbundet med økt fare for krybbedød, da de kvitter seg med overskuddsvarme gjennom hodet. Just saying. Nydelig gutt, gratulerer!

    2. Det var sånn, mener jeg å huske, at hu Turid Sand blei med meg inn i Haldis-huset hvor faren min, Alkis Mogan-Olsen lå fyllesjuk i sofaen og spydde utover gølvet.

      Jeg og hu Turid Sand gikk ned i kjellern da, og så la hu seg ned på gulvet og ville se om prompene mine lukta parfyme da.

      For Henrik Baron Wedell-Wedellsborg og Heiner baron Von Hoeningen Hoene sa at prompene til de som er adelige lukter parfyme da.

      Noe sånt.

      Så jeg tok av meg buksa da og satte meg på huk og begynte å prompe da.

      Etter noen minutter begynte hu å skrike da og sa at prompene mine lukta som en blanding av gammalost,diare,kumøkk og tåfis.

      Betyr dette at jeg ikke er adelig likevel da?

      Hvem vet?

    3. Alt godt til dere.
      Ser at Torgerd har funnet ungdomskilden, hun må gjerne dele hvor den er å finne.

    4. Koselig.
      Bra de blir tatt godt vare på i Hammerfest.
      Alt må folk kikke på.
      Det må vel være lov til å ha kosedyr liggende i senga til den etterlengtede kommer heim.
      Ha en fin lørdag.

    5. Det er vel heller ikke vondt ment, verken fra de ‘snille’ eller de ‘slemme’, når de engasjerer seg og kommer med råd om hvordan dere kan unngå en ny tragedie. Folk bryr seg og er bekymret for dere. Derfor synes jeg tilbakemeldingen din er litt skarp. Alle leserne dine unner deg og Kjærest et barn som vokser opp. Husk det.

      1. Nei, det er ikke vondt ment fra de “snille” og tilbakemeldingen min var kanskje litt for krass. Jeg beklager, men når du hvert eneste våkne minutt går rundt å er redd, så går det kanskje litt ut over omgivelsene. Beklager!

    6. Finnes ikke mye som er bedre enn å samle familien rundt bordet. Du, forresten, den mammaen din, fikk hun deg utdelt da hun gikk i barnehagen? Hun ser da ikke ut til å være en dag over femti, dere må ha gode gener i familien. Kos at de to i Hammerfest fikk delta, om enn via en skjerm.

      Skjønner at du gleder deg til de kommer hjem, familielivet kan begynne, dog med en skrekkblandet glede.

      Trodde kanskje de ble flyttet til Alta eller Tromsø, ser de tømmer sykehuset der oppe nå.

      Leste forresten kommentarene i går. Jeg blir så oppgitt over “nettpolitiet”, de sitter med lupe for å finne noe å kaste seg over, er det mulig… Dere vet selvsagt meget godt hva dere må og ikke må, voksne, ansvarsfulle mennesker begge to.

      Kos dere masse i helgen, snart er de hjemme igjen begge to

    7. Så fantastisk fint at du kunne ha alle barna på middag, å takk for teknologien som gjorde de mulig at både lillebror å kjærest kunne “være” med💙❤ Ønsker dokker alle en fantastisk lørdag 🥰

    8. Nydelig gutt💙
      Blir provosert på deres vegne over at folk tenker at de må kommentere sprinkelsenga, har selv en sprinkelseng som står her og venter i noen uker til og den har også mye forskjellig oppi seg som ikke skal være der når vår lillegutt skal ligge der.
      Respekt og klapp på skuldrene til deg og dine for at du ikke slår av kommentarfeltene sånn som andre storbloggere gjør når ting blir for «tøft», dere er superhelter som står i detog har valgt åpenhet. Digger forresten at du kaller en spade for en spade og drar fram disse «flotte» kommentarene i innlegg, da får jo avsender virkelig se de på trykk👌🏻

    9. Ingenting er som å ha «flokken» sin samlet❤️❤️Så bra at det kunne la seg gjøre😍Godt du får komme inn på sykehuset, og lykke til videre🌺❤️

    10. Ønsker dere alt godt fordi dere fortjener det. Det er litt rart å bli oppriktig glad i en familie æ ikke har møtt, men slik er det. Har lykkefølelser og bekymringer på deres vegne, akkurat som æ har i forhold til mine egne voksne barn og barnebarn. God tur til Hammerfest i dag. Kjør pent 😉 Klempådåkk 🥰

    11. Åh,så koselig bilde av ei nybakt bestemor å de stolte storebrødre å storesøster💙❤. Storesøster ser bare så overlykkelig ut for å få se lillebroren sin på facetime😍. Det var nok en flott fredagskveld for hele familien,tenker eg🤗. Ha en fin kjøretur til Hammerfest,kos deg med max med kjærest å lilleprinsen❤💙.

    12. Heija 🙂
      Håper dåkker får komme hjæm no, å unngår all smitte i Hammerfæst… Enda en gang , gratulerer m LILLEBROR :-)Føll dåkker hver dag å “tvinge” gubben å høre når æ læs høgt, å plutsalei kjæm d fra han: kossn går d m lillibror?:-) lagde forresten lasagne fra boka di igår, smakte heilt nydelig, mæn mæktig-:)

      Alt væll t dæ, kjærest, lillebror, å datter <3

      Go klæm hærfra <3

    13. Så bra dem fikk ordnet på tungebannet så fort, da blir alt så mye lettere både no og siden.
      Herlig bunt familie du har,så koselig ut.
      Lykke til med pelsstell på Maria, blir det floker/knuter,lugger det hele tia i huden og hun kan bli sur.
      Kjør forsiktig til Hammerfest og kos deg med dine skjønne to der🥰

    14. En flott familie du har🥰😊 Så koselig å være samlet til middag alle sammen🥰
      Godt å trygt på sykehuset, å plutselig er di to hjemme hos deg ❤️
      Ha en knakendes god lørdag👍

    15. Godt at senga e klar ( å no må før guss navn,nån kunne holde tann før tunga) dåkker e voksne ansvarlige foreldre som veit ka som må være i senga.
      Ha d heilt hærlig når alle e samla igjen, koz dåkker max. 😊😊😊

    16. Ser så koselig ut med live møte med Lillebror og resten av flokken ❤️

      De fleste må no vel skjønne at babysenga bare e samleplass for babyutstyret foreløpig, det va da ganske åpenbart. Når lillebror kommer hjem blir tingene tatt i bruk der dem skal brukes, e da sånn eg også har gjort det for å ha oversikt. 😄 Selv om man ikke har vært ute for en så forferdelig hendelse som dokker har, legg man vel ikke en baby ned med alt det der styret, ganske common sense vil eg si. Enkelte e bare ute med riva, noen for å være hjelpsom, andre bare med et enormt behov for å kritisere.

      Senk skuldran og la det prelle av ❤️

      Snakk om hjerteknuser, han e virkelig nydelig 😍

    17. Fiine fiine gutten ❤️❤️❤️❤️
      Gratulerer så masse.
      Æ Har fulgt me både dag og natt i flere uker (ok, måneder…muligens flere år, siden 2007 ) og vært så spent og gleda mæ til å “møte” Lillebror.

    18. Å, for en skjønning 😍- og så lik mora! Så fint at dem får godt stell og blir passet godt på. Men får de bli der? Og får du komme inn? God tur hvis du kjøre utover og kjør forsiktig.

    19. Gosh for en nydelig Lillebror 😍 Er jo ikke noe som er så “deilig” som ett nyfødt menneske…. og den nyfødt lukten… mmm en kan studere de i timesvis uten å gå lei.

      Så kjekt at du fikk samlet de fleste dine rundt et bord 😍 tenker det gjorde godt for dere alle sammen.

      Godt kjærest fikk seg noen timer på puten. Er viktig, mye som skjer i kroppen etter en fødsel.

      Må du ha en god og forsiktig tur over fjellet.
      Hilse kjærest og Lillebror

    20. Lykke 😍❤ Det gir en helt annen dimensjon i livet å bli pappa i godt voksen alder 💖 Masse lykke til, dere vet nok bedre enn de fleste hva som skal til på alle måter. Men noen må alltid se det negative i alt😠 Dette går supert 💞 God helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg