Fettvettreglene

Som dere vet har jeg det siste halve året syslet litt med vektreduksjon. Så langt har jeg gått  ned ca 2 pk smør i uka, 46 pk smør totalt.  Med høytiden som snart står for døren, så lusker og lurer det imidlertid farer og fristelser bak hver eneste skapdør. Risikoen er derfor stor for at det skal skje det samme som i jula, der jeg ga meg selv “frislipp” i juledagene. Det tok hele 4 uker før jeg var tilbake på vekta jeg hadde før jula ringte inn.

 

For å unngå den samme smellen har jeg derfor tatt utgangspunkt i de klassiske fjellvettreglene til Turistforeningen og lagd noe jeg kaller for FETTVETTREGLENE. Disse skal være en rettesnor for meg slik at jeg kommer meg gjennom påsken uten å trøkke i meg uforholdsmessig mye. For ja, f.o.m. skjærtorsdag t.o.m. 2. påskedag slipper jeg opp det litt strenge kostholdsregimet mitt og skal påskekose meg litt ekstra. Likevel tror jeg det kan være veldig greit å ha fettvettreglene i bakhodet:

 

FETTVETTREGLENE

  1. Planlegg måltidene og meld gjerne fra om hva du skal lage
  2. Tilpass oppskriftene etter evne, økonomi og fasiliteter
  3. Ta hensyn til de nye kostholdsrådene
  4. Vær forberedt på fristelser, selv på korte turer til kjøleskapet
  5. Ta med nødvendig utstyr, altså badevekta, slik at du kan veie både deg selv og andre
  6. Ta trygge oppskriftsvalg. Gjenkjenn energitett mat og hold deg unna is
  7. Bruk matvaretabellen. Vit alltid hva maten inneholder
  8. Stopp i tide, det er ingen skam å ikke spise opp
  9. Spar på godsakene og gå og legg deg om nødvendig

 

Foto: Frank Rune Isaksen

 

Og skal dere til fjells, så ikke glem de klassiske fjellvettreglene:

  1. Planlegg turen og meld fra hvor du går.
  2. Tilpass turen etter evne og forhold.
  3. Ta hensyn til vær- og skredvarsel.
  4. Vær forberedt på uvær og kulde, selv på korte turer.
  5. Ta med nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre.
  6. Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.
  7. Bruk kart og kompass. Vit alltid hvor du er.
  8. Vend i tide, det er ingen skam å snu.
  9. Spar på kreftene og søk ly om nødvendig.

 

KOS DERE I PÅSKEN, FOLKENS!

 

Del gjerne, for jeg tror det er mange som kunne hatt nytte av å pugge fettvettreglene 😇

 

Les mer om min vektnedgang HER

9 kommentarer
    1. Hei, du regnet litt på kalorier (sjokolade + nøtter). Har du regnet på 4 x øl x 365? Regner med at du holder deg til 0,5l 😊👍

      Jeg vurderer å stoppe ølkonsumet en lengre periode (les: 1 mnd).

      1. Selvfølgelig har jeg regnet på det. 4 Isbjørn Lite inneholder 560 kcal, altså et helt måltid. Jeg drikker ikke øl 365, men drikker nok alt for mye øl. Hadde vært betraktelig slankere uten, og hadde nok vært lurt å kutte både ned og ut. Lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg