Fredag og frihelg, faktisk!

Foto: Frikant

Herfra og ut legger jeg bort jobben og tar helg som vanlige folk. Det er fryktelig lenge siden sist. Tror faktisk vi må helt tilbake til i månedsskiftet april, mai. Har jo vært mye; sluttføringen av den store k(l)oke boken, forberedelse og gjennomførelse av høysesong på Hoftepluss, salg av Hoftepluss og oppbygging av levedyktig nettbutikk man forhåpentligvis kan leve greit av etter hvert. Alt tar sin tid, og da ryker som regel helga.

 

Denne helga derimot er viet 100% til familie, både den nærmeste og utover. Det er nemlig konfirmasjon i morgen den dag, og det er Konemors søster som skal i ilden. Selv om det er på en lørdag, så er det kirkelig konfirmasjon.

 

Personlig mener jeg konfirmasjon er en tullesermoni. Det er liksom ingenting lenger. I gammel tid var det en bekreftelse på dåpen og et slags rite mellom barn og voksen, men i dag er det bare en “greie” som alle gjør. For penger.

 

Jeg mener absolutt at _riten_ konfirmasjon burde videreføres, men jeg mener den burde flyttes et år fram, til året de fyller 16. Da er de fleste kjønnsmodne og har lov, i teorien i alle fall, til å stifte sine egne familier. 16 år er VIRKELIG et skille, en grensegang mellom barn og voksen.

 

DA hadde det blitt mening i de tåredryppende konfirmasjonstalene!

 

Apropos konfirmasjonstaler, se Kokkejævels konfirmasjonstale HER

Oppskrift på Norges beste bidos (bildet) finner du HER

 

Ha en fantastisk helg, uansett om du jobber, har fri eller “fri”!

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Fri mann

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor i huleste går du stivpyntet i en tullesermoni som kun gjennomføres for penger. Og samtidig høre på meningsløse tåredryppende taler til din kones søster….hvorfor utsette seg for dette våset.. det skjønner jeg ikke..

      1. Det er jo en veldedig koselig dag med god mat og kaker der storfamilien fulltallig samles. Noe som ellers bare skjer under bryllup og begravelser. Ikke en gang dåp har samme status. Dessuten er det jo veldig koselig å hylle slektas framtid etter tur. Noe jeg mener er fantastisk, men burde være året etter. Du misforstår som vanlig med vilje, og jeg biter på. Igjen.

        1. Hvorfor i all verden burde det være året etter?
          Fordi ungdommene kan ha “lovlig” sex?
          Ser ikke helt hva du ellers sikter til. Skjønner ikke hvordan du kan koble seksuell lavalder til konfirmasjon. Sånn uten videre.

          1. “Å tre inn i de voksnes rekker” er en floskel som finnes i en hver konfirmasjonstale, men som ikke betyr like mye i våre dager som det gjorde før. Å fylle 16 år er en stor greie, og ja, jeg mener at det hadde vært bedre å flyttet konfirmasjonen et år fram. Tidene forandrer seg.

        2. Haha… du er faen meg ikke sann.. utnytter din kones søsters konfirmasjon, med et blogginnlegg der du linker til din egen VIPS konto😅

            1. Ja… derfor mener jeg absolutt at talen til konfirmanten som du linker til, eller konfektmant som du kaller de, til konfirmasjonen som du så fint kaller en innsamlingsaksjon, MÅ du vise på storskjerm. Som du sier i 2015 blir det sendt rundt en kollekt skål og en innleid bankterminal. I 2022.. eller 2023 kan du legge inn ditt VIPPS nummer på skjermen.

    2. Anne ? hva har du i såfall med den saken å gjøre . Er det noe som i det hele tatt du har noe med, jeg bare spør?? Merkelig spørsmål helt uten sammenheng under dette innlegget

    3. En oppegående ungdom greier , HELT, på egen hånd ,å ta stilling til dette med fornyelse av dåpen. Kommer helt ann på hvordan foreldrene, og fadderen har gjort jobben sin det vettu.

    4. Solgte ekskona di sin del av Hoftepluss, eller eier hun fremdeles de 25% du ga henne?
      Håper det ordner seg med bolig for sønnen!
      God helg 🙂

      1. Jeg har bare vært gift én gang, og hun er jeg, så vidt jeg vet, fortsatt gift med. Et _tilbud_ er for øvrig ikke det samme som en aksjeoverdragelse, og siden du tydeligvis vet både niks og nada om både det ene og det andre, så foreslår jeg at du kanskje tar helg du også. Mest for din egen del.

        1. Kjære vene, spurte bare om noe du selv har skrevet, hehe! 🙂
          Skulle skrevet bare eks, og ikke eksKONE. Beklager det. Husker innlegget, syntes det var generøst. Lette det opp nå, og ser at hun takker ja i kommentarfeltet?
          Men men, ikke alt her i livet blir som man har tenkt. God helg til deg også 🙂

          1. Nei, ikke alt her i livet blir slik som det var tenkt. Syns for øvrig dette var et veldig spesielt tema å ta opp under dette innlegget,i alle fall siden du ikke aner noe som helst om avtaler, transaksjoner, ingenting, så ikke “kjære vene” meg, det blir for påtatt.

            1. Beklager virkelig!
              Var helt ærlig ikke vondt ment, du skriver jo mye om at du har solgt Hofteplussog situasjonen rundt det, og det var slik jeg kom på det.
              Som sagt, ikke vondt ment. Om jeg kunne slettet kommentaren, skulle jeg gjort det.

              1. Ikke vondt ment fra min side heller, men hvis du faktisk søkte opp det aktuelle innlegget, så hadde kanskje det vært en mer naturlig plass å kommentere på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg