Herregud, hva har jeg gjort?

-Miriam?, ropte jeg. Det bare plumpet ut av meg. Har selvfølgelig vært livredd for at det kunne skje, men i løpet av disse to årene vi har vært sammen har det aldri skjedd før. Kjærest satt nede på hobbyrommet, Datter og jeg i stua, og jeg ropte for å fortelle henne noe i forbindelse med gårsdagens blogg, der hun talte kommunen midt i mot . Kjærest heter ikke Miriam. Ikke en gang noe som ligner. Det er det min eks som gjør.

 

Datter slo opp øynene. Vi satt og spilte et litt kjedelig kortspill, men plutselig var hun lys våken. Hun forsto alvoret i situasjonen på en mikrobrøkdel av et sekund. “Pappa, du kalte akkurat Kjærest for mamma!” Som om jeg ikke visste det! Herregud, hva har jeg gjort? Jeg spratt opp og sprang ned trappa mot hobbyrommet. Hadde hun hørt? Det var jo tross alt en bitte liten sjanse for at hun ikke hadde fått det med seg siden døren var igjen. Åpnet døren og så livredd på henne. Å jo da, hun hadde definitivt fått det med seg. Derom rådet det ingen tvil.

 

Datter kommer ned. “Pappa kalte deg for Miriam. Pappa kalte deg for Miriam” Tror hun sa det tre ganger. For å få stoppet triaden stappet jeg katta ned i munnen på henne. Da ble det endelig stille. Uten at det hjalp i det hele tatt. Kjærest så på meg, men sa ikke et eneste ord. Bare så på meg. Det er alltid aller verst og det vet alle kvinner. “Unnskyld” sa jeg. Hva annet kunne jeg si. Sa unnskyld enda en gang. Lange forklaringer hjelper ingenting. Hun vet at jeg ikke har sagt det før, til tross for at jeg har bodd sammen med Miriam i over tjue år og vært vant til det navnet. Det skal likevel ikke skje. Aldri!

 

“Ta katta ut av datteren din” sa hun og smilte faktisk. Ingen sure miner. Vil anta at det stakk, det må det ha gjort, men hun smilte og latet som ingenting. Jeg tok oppfordringen og trakk katta ut. Sa unnskyld en gang til, både til Kjærest, Datter og katta og forberedte meg på en lang kveld.

 

Kvelden gikk overraskende fint. Datter overnattet, igjen!!!, hos venninne og Kjærest og jeg hadde en veldig fin kveld uten sure miner. Jeg sa det jo tross alt ikke med vilje, men på den annen side er det kanskje da det sårer mest. Når det bare kommer helt av seg selv. Vi kommer nok over det, men vil anta at jeg må belage meg på å være ekstra god i mange, mange uker framover og det kommer jeg til å være, for jeg er faktisk oppriktig lei meg. Og veldig, veldig flau!

 

 

For ordens skyld, stappa selvfølgelig ikke katta ned i munnen på Datter, men jeg hadde veldig, veldig lyst. Skulle gjerne hatt en katt i min egen munn også enkelte ganger.

(Det virkelige navnet til min eks er ikke Miriam, men har valgt å anonymisere henne. Jeg, min tosk, brukte det virkelige navnet. )

38 kommentarer
    1. Skjedd opptil flere ganger at jeg har ropt navnet på eks mann til nåværende samboer 🤣 han er no her enda etter 11 år 😍

    2. Det er så man hører isen knaker under deg nå etter den tabben😳🙈😉
      Håper du kommer hel ut av den tabben.🤗🙈
      Når et kvinnfolk ikke sier noe men bare stirrer, -ja det er da det bør ringe alarmklokker ala Nidarosdomen, -når du står oppi klokketårnet😉🙈
      Men fra fleip til alvor, -utifra det du har delt med oss her inne så tror jeg nok kjærest er forståelsesfull for en sånn glipp🙂

    3. 😂 Æ gjorde noe annet en gang. Våknet på natta med at det banka på døra. Skulle vekke han jeg var sammen med men husket ikke hva han het, så det ble til at æ sa “du” til ham. Jaja, mange rare ting man gjør. 🤔😉

    4. Det har æ gjort mange ganger.
      Ingen sure miner, bare litt latter.
      Fortsatt fin dag til deg og kjærest å lillebror og datter 🌹

    5. Kjæresten min har gjort det mange ganger selv etter at vi hadde vært sammen noen år….ikke så veldig koselig akkurat og han har fått klar tale tilbake fra meg. Sist gang gjorde han det da vi var samlet en del stykker…da fikk han høre det av noen andre 😂

    6. Hahaha😂 Jeg har opptil flere exnavn å “velge” i. Og sånne slip of the tongue har skjedd opptil flere ganger. Og så blir jeg forskrekka når jeg hører hva jeg sier, og så ler vi. Sist i forrige uke etter snart 13 år med samme gubbe.. Så vær forberedt! Det skjer garantert igjen 😅😘 Fine dager ønskes deg og dine, de kommer med sola og lyset!❤

    7. Nåja, tror du skal være glad det var navnet på eksen, eksen er tross alt ex, og ikke navnet på f.eks. nabofrua. Da kunne det kanskje gått noen tanker rundt i hodet på Kjærest.

    8. Uuuups! Shit happens, been there, done that! 🙈 vær glad det ikke skjedde midt i “kampens hete” i senga 😲🤣🙊

    9. Hahahaha🤣🤣🤣🤣
      Ikke bra i det hele tatt 🤪
      Kjærest kan glede seg til gode dager 🙈
      You have to pay😏🙌

    10. Jeg tenker at Kjærest skjønner det hele og ikke er det minste sur. Hun VET JO at det er henne du er sammen med og glad i, og et navn man har brukt i årevis, kommer bare opp av og til. Det er ikke noe GØY, skjønner den 😀 Men likevel, du får bare oppføre deg på ditt beste framover, så er nok dette glemt i en fei 😀

    11. Slapp av, når alderen kommer sigende er navn en utfordring. Tar gjerne hele rekken før det riktige kommer.

    12. Har en svigerfar som ikke klarer å lære seg navnet mitt!! Han sier titt og ofte navnet på ex til min mann. På tross at vi har vært i lag 1/2 livet vårt og har 3 barn sammen. Kjempe hyggeli, NOT!!!

    13. 🤣🤣🤣 Du e slettes ikke aleina om akkurat det 😂😂😂 vi har alle hatt hjernesvinn 🤣🤣🤣 kjærest forstår nok og tilgir. 😂

    14. Der er min mann litt heldig. Hans x har nemlig samme navn som jeg 🤓
      Og min far hadde det på samme vis, hans x kjæreste før min mor, het det samme. Ganske praktisk 🤗🤞

    15. Forklaringen er ganske enkel og hører til hjernens oppbygging. Jeg går ut fra at siden det er mor til dine barn, blir hun omtalt og de navnene vi bruker mest, ligger lettest tilgjengelig i hjernen, akkurat som når vi sier feil navn på barna våre.

    16. Uups. 😆Been there, done that. 😁 Skikkelig flaut, men ingen er perfekte. 😜D går over heldigvis. 😎 Tror kjæresten din tilgir deg, ho skjønner nok. 😍Men du må nok være ekstra oppmerksom en stund. 😄💐

    17. Herrefred- det tror eg de fleste gjør- min ex kaldte sin nye kjærest med mitt navn – veeeeldig mange ganger – 🙂 Det var ikke populært- men dem e nu gift nå…Og eg tror ikke han gjør det mer.

    18. Pyttsan!! Det der har nok mange gjort. Æ også!!
      Og for å si det pent: vi spilte ikke kort, da det skjedde 😀 😀
      Det e bortimot 30 år siden, og vi e no fortsatt sammen. 😀
      Æ trur kjærest tar det med humør 🙂
      Ha en flott søndag!!

    19. Du skriver fantastisk, fikk meg en god latter her på morgenen, med litt høytlesning til gubben 😊

    20. Det er da man bare ønsker å kunne ha et hull å bare synke ned i!😳😰Men dette kommer til å gå bra, din Kjærest er ei klok dame❣️

    21. E nok ikke det verste, å du holdt på med datter, da er det nok tilgivelig, i en annen situasjon nok mye verre, man visker heller ikke bort alt fra så mange år med fortid, då du blir nok tilgitt. Ha en fin søndag.

    22. Sånn kan skje og selv om det oppleves som litt vondt er det vel helt naturlig. Første gang jeg skulle besøke min kjære svigermor kalte hun meg med navnet til min kjæres eks 😊 tror det var verst for henne 🥰. Kjærest vet hvor høyt du elsker henne ❤️

    23. Å si feilt navn e vel ikkje nokka katastrofe. 🙄 Kem har ikkje gjort det. Det gjør vi vel alle iblandet. Går bære godt. Ha en fin dag videre. ♥️♥️🌹

    24. Jeg presterte å si feil navn til svigermor…. 🙈🙈 Kalte altså hennes sønn navnet til min eksmann… ❤️ Men hu lot som hu ikke hørte det. Svigerfar derimot, han smilte fra øre til øre 😂😂 Han er nordlending !

    25. Hehe, det går nok sikkert bra, så lenge du ikke sier navnet til ex midt i akten😂 da kan det nok hende du får litt sure miner😂😂😂

    26. Din kjærest forstår da at dette kan skje, hun har forstand og humor 🙂 Men du dumma deg nokka ut der ja…!!! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg